Vandaag had ik voor Levi een potje met stukjes erin, normaal eet hij s'avonds echt wel goed maar nu moest hij kokhalzen zo zielig hij liep rood aan en ging hard hoesten totdat alles uit z'n mond was. Op advies van cb ook afgelopen zondag stukje korst van een broodje gegeven toen ging hij ook kokhalzen,, wat moet ik hier mee of kan ik hier mee??
Niks, dat is nogal logisch! Reflex ligt nog vooraan op zn tong, die verplaatst zich langzaamaan naar achteren. Gewoon wennen! En maar goed dat ze gaan kokhalzen zodat het voedsel eruit komt, anders zouden baby's gewoon stikken natuurlijk... Wel even handig om oo te zoeken hoe je een baby helpt die lijkt te stikken en het er met kokhalzen dus niet uit komt. Ergens op youtube een heel handig filmpje!
Hoelang duurt zo iets dan? Voordat dat stukje naar achteren gaat? Ik vind het zo moeilijk om door te gaan..
Persoonlijk vind ik 6 maand erg vroeg voor potjes met stukjes. En ja, ik weet dat rapley bestaat en ik weet ook dat veel mama's hier pro-stukjes zijn. Maar mijn dochter kon daar op die leeftijd echt nog niet mee om. Wij zijn pas met 8 maand begonnen met stukjes en nu op 13 maand eet ze zonder problemen stukjes of watdanook als een bouwvakker. Dus als je je er zelf niet comfortabel bij voelt is mijn advies: prakken en stukjes voor later houden.
Heeft hier heel lang geduurd en nog steeds zou mijn mannetje geen fruithap met stukjes eten (is inmiddels 19 mnd). En hij eet al maanden met de pot mee! Geef t de tijd, hij is nog zo jong. Je kunt het aan blijven bieden. Ik ben hiermee gestopt tot hij 8/9 maanden was en toen opnieuw begonnen met aanbieden, toen ging t duidelijk makkelijker. Succes en volg he moedergevoel!!!
Ligt aan de leeftijd. 6 maanden is nog te jong voor potjes met stukjes. Ik had toen per ongeluk ook een keertje een potje met stukjes gegeven en toen moesten ze ook kokken. Vanaf 8 maanden gaat het prima hier.
Maar de potjes (van bijvoorbeeld Olvarit) voor 6+ maanden zijn toch nog zonder stukjes? Deze zitten dacht ik pas in de potjes vanaf 8+ maanden. Mijn zoontje wilde in het begin ook alleen maar dat helemaal glad gepureerde eten. Pas vanaf 8/9 maanden ging dat beter. Voor die tijd weigerde hij ook altijd de door mij vers gemaakte babyprakjes, omdat ik het nooit helemaal glad kon pureren met een blender. Ik heb hem dus rond 8 maanden ook nog een tijd de potjes voor 6 maanden gegeven, totdat hij wel klaar was voor die grovere textuur. Brood at hij wel altijd goed. Het consultatiebureau adviseerde bij mij een broodkorst gewoon heel te geven in zijn handje. Nou dat werkte dus niet! Ging direct in zijn geheel in zijn mond en ja, dan ga je kokhalzen omdat je een te groot stuk achter in je keel krijgt. Heb dat 2x geprobeerd en ben daarna overgegaan op kleinere stukjes aanbieden/in zijn mondje stoppen. En dat ging prima. Op een gegeven moment gaf hij zelf aan dat hij stukjes wilde vastpakken en zelf in zijn mond wilde stappen, dus zo groei je daar samen in. Dus mij advies: kijk wat werkt voor jouw kleintje en waar jij je prettig bij voelt. En laat jouw kleintje zelf het tempo bepalen waarin hij nieuwe texturen leert eten.
Klopt! Ik heb ook alleen Olvarit gegeven, dus ken die van kruidvat ook niet. Maar zelfs rond 8 maanden had mijn zoontje dus nog niks met stukjes, dus kan me goed voorstellen een baby van 6,5 daar ook echt nog niet klaar voor is.
Hier een week en toen ging t beter..en ja, ik pureer dus niet. Ze krijgt gewoon stukken gestoomde groente voor zich op tafel die ze zelf pakt en in haar mondje stopt. Vanaf 6 maanden.
Mijn zoon heeft tot 9 maanden last gehad van dat reflex. Mijn jongste, nu 7 mnd, heeft het ook, alleen zij kokhalst ook al bij gewoon "gladde" voeding, al ging een halve boterham vandaag wel prima.