Hallo, Ik heb een zoontje van 15 maanden. Bij iedereen in de omgeving zie ik de kindjes druk aan het spelen, maar mijn zoontje doet dat niet echt. Hij heeft weinig interesse in zijn speelgoed en kijkt er dan ook vaak niet eens naar om. Hij gaat dan gewoon naast mij op de bank zitten of bij mij op schoot. Ik heb geprobeerd om met boekjes iets te doen zoals dieren leren maar ook die duwt hij weg. Het liefste loopt en klimt hij. Iemand een tip wat ik met mijn zoontje kan doen of wat ik voor hem kan halen? of iemand hier ervaring mee?
Lijkt mijn zoontje wel zeg. Bergen met speelgoed (niet alles in het zicht) en hij speelt nergens mee. Af en toe als ik stapelbekers op elkaar zet dan gaat hij het na doen of met de duplo torens maak dan komt ie wel meespelen voor hooguit 15 min. Hij kruipt, klimt en loopt aan de hand en soms los dat vind hij interessanter dan spelen. Nu het mooi weer is zijn wij vaak buiten aan het lopen en ontdekken en dat vind hij geweldig! Misschien een fase van ontdekken Lees even mee met je topic
O echt?! Wat fijn dat mijn zoontje niet de enige is haha.... Luuk (mijn zoontje dus) loopt goed los dus het is ook niet dat hij dat nu gaat proberen ofzo. Ik krijg wel eens foto's van vriendinnen dat hun kindjes zo lief aan het spelen zijn en het speelgoed ligt dan overal. Maar hier echt absoluut niet. Vind het moeilijk hoe ik ermee om moet gaan want heb nog een zoontje (5 maanden) dus het zou fijn zijn als luuk af en toe lekker zelf kan spelen..
Kan je wat in de tuin zetten misschien? Gewoon wat extra's aantrekken en hem fijn laten spelen? En dan de kleinste in de woonkamer verzorgen zodat je het in de gaten kan houden?
Mijn zoon was op die leeftijd alleen maar geinteresseerd in de vormenstoof. Nog steeds trouwens (15 maand). Deze is favoriet, omdat de deurtjes ook nog open kunnen haha: Vormenstoof Schuur | Intertoys
Mijn zoontje is ook 15 maanden en zoals hier boven ook erg geinteresseerd in de vormenstoof, tenminste, ik heb de hollebol van Tupperware, maar dat is hetzelfde idee. Ik moest het eerst een paar keer samen doen, we deden het elke dag wel een keer of 3. Nu inmiddels krijgt hij bijna alle vormpjes er zelf in, ik moet 'm alleen even voor 'm open maken. Verder zijn de stapelbekers hier erg leuk en ook duplo valt goed in de smaak. Maar echt een uur zich alleen vermaken kan hij hier ook niet hoor, net zo min als dat hij het geduld heeft om een boekje te lezen. Hier wordt ook het liefst geklommen en geklauterd, alle kussens van de bank af gesmeten en steeds opnieuw weer proberen om dingetjes in potjes enz. van mama te gooien die op tafel staan. Ik zet hem steeds als hij aan m'n benen komt hangen of iets doet wat niet mag, weer terug bij z'n speelgoed en help hem even op weg. Ook zorg ik ervoor dat hij niet teveel om zich heen heeft, want juist dan vind hij het moeilijk om echt te gaan spelen. Loopauto vind hij hier trouwens ook erg leuk, crosst hij het hele huis mee door, dus die gaat binnenkort naar buiten om de buren tevreden te houden.
Mijn zoontje was ook niet zo geinteresseerd in zijn speelgoed. Vormenstoof, auto's, blokjes, ... vond hij niets aan. Toen hij een jaar was heb ik hem een keukentje gegeven met bijna echte pannetjes en zo en fruit en groente die hij kan "snijden" (plakt met velcro aan elkaar en zit een houten mesje bij dat niet scherp is). Dat vond hij geweldig. Kleuren en schilderen ook. Hij is nog steeds zo trouwens.
Vergeleken met mijn oudste heeft mn jongste ook nauwelijks interesse in speelgoed meer sinds ze kan lopen. Soms trekt iets nieuws heel even haar aandacht, maar eigenlijk wil ze vooral lopen en inderdaad ook klimmen (helaas). Ik neem aan dat het een fase is en dat het wel goedkomt. Mn oudste is nooit erg van de motoriek geweest en gebruikte lopen vanaf haar eerste stapje eigenlijk alleen als manier om van A naar B te komen. Mn jongste daarentegen vindt lopen gewoon heel leuk en geniet zichtbaar van het heen en weer banjeren en uitproberen waar ze wel en waar ze niet op kan lopen. Ze kan nu net krap 2 maandjes loslopen en is gewoon nog heel blij met het verkrijgen van deze vaardigheid. Ik neem aan dat het op een gegeven moment wat normaler wordt en dat speelgoed dan juist weer boeiender wordt. Loopt jouw kindje ook nog niet zo lang?
Iets waar hij mee kan lopen? (een ratelend beestje of bewegend vliegtuigje of auto aan een touw). Belletjes voor om z'n enkels. Qua speelgoed doet iets met zand en/of water het bij bijna alle kinderen wel goed.
Ik heb ook dingen om mee te lopen, doet hij nog geen 5 minuten en dan is het over. Hij loopt inderdaad sinds kort zelf maar de desinteresse speelt al langer helaas
Mijn zoontje ook hoor. Niet ieder kind is een speelkind. Hij is nu bijna 2 en ik denk dat ik inweze zo z'n speelgoed weg kan doen en hij het geen minuut mist. Wat hij wel leuk vindt, klimmen, klauteren, achter een bal aan rennen, zandbak, zwemmen. Kortom iets met actie. Gewoon een actief ventje.
Ik denk idd dat wat Zeilboot zegt zeker kan kloppen. Mijn zoontje is ook erg actief klimmen, overal opstaan, zwemt graag en zand en aarde vind hij erg interessant! Lees nu dat je ook een kindje van 5 maanden hebt en kan me dan voorstellen dat het "handiger" zou zijn als je zoontje even alleen met speelgoed kan spellen. Is een zand/water tafel niks? Vind mijn zoontje wel weer super om mee te spelen en het is nog mooi weer.
Mijn zoon had totaal geen Intresse in speelgoed van zijn leeftijd.. Hij heeft nu een bbq, een grote vrachtwagen en dat vind hij geweldig! M