zoontje van 1 maand huilt constant bij het slapen gaan

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Wolkjuh, Mar 13, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wolkjuh

Wolkjuh Niet meer actief

Ben net een maand trotse mama van een prachtig zoontje. Het is
    een geweldig vrolijk kereltje. Alleen met het slapen gaan gaat het
    niet makkelijk.
    Want na het voeden en verschonen zie ik aan hem dat hij lekker
    wilt gaan slapen, alleen wanneer ik hem in zijn wiegje leg dan zet
    hij het gelijk op een huilen, ik til hem er dan na een paar minuutjes er
    maar uit want om hem te laten huilen dat vind ik niet kunnen. En
    zo gaat het 24/7. S'nachts ligt die naast mij in het grote bed, dat
    vind hij het fijnst en zo wil ik het dan nog wel een poosje houden
    anders komen we beiden niet aan ons rust. Hij slaapt dan wel, maar
    ook heel onrustig, maar toch beter als wanneer hij alleen in het
    wiegje ligt in ieder geval. Ook merk ik dat hij liever niet op zijn rugje
    ligt maar veel liever op zijn zij, maar zo durf ik hem niet vaak te laten
    slapen i.v.m wiegendood.

Is dit gedrag gewoon bij een kindje van 1maand en hebben
    de ervaren mama's of de mama's die in hetzelfde schuitje
    zitten misschien tips en advies hoe ik hem lekker kan laten slapen
    zonder dat hij het gelijk op een huilen zet?

Ps: het is mijn eerste kindje, dus ervaring heb ik niet. Doe ik
    het een beetje goed? :)

2. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,206
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Hoort er wel een beetje bij hoor mama honger noemen ze dat vaak. Je doet het toch prima om hem lekker bij je te nemen, dat is ook wat hij graag wilt lekker tegen mama aan vertrouwd.

3. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Zij slaper bied uitkomst!
    Ik heb ook een zij slaap kind en toen ze zo klein was legde ik een opgerolde handdoek in haar rug.

Verder kan het inderdaad mama honger zijn.
    Ik heb hier maanden getobt met het huilen als ze moe was.
    Uiteindelijk bleek hier dat ze gewoon altijd 10 a 15 minuten huilt met pauzes tussendoor voordat ze in slaap valt.
    Ik wilde ook niet dat ze zou huilen maar blijkbaar had ze het hier nodig en veel kindjes doen dat.
    Toen ze zo klein was deed ik dat ook niet hoor dan nam ik haar gewoon bij me.
    Misschien zou je evt kunnen kijken of je een tshirt die jij heb gedragen bij hem kan leggen in zijn bedje zodat hij je ruikt.

4. Wolkjuh

Wolkjuh Niet meer actief

mama honger? Nog niet van gehoord, wat betekend dat precies? (schaam me wel dat ik dit vraag, maar weet het echt niet). Dus ik mag hem best eventjes laten huilen, het probleem is dat hij niet huilt maar het direct gaat krijsen, en wat een pracht geluid haha. Dan ben ik gelijk bang dat hem iets mankeert of pijn heeft ofzo. Maar ik ga het dan proberen met 5minuutjes laten huilen, is die niet rustig dan til ik hem weer op hoor.

Kimmeding, dat is een goede tip over het gedragen t'shirt, zal het eens proberen.

Bedankt voor de reacties!

5. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

Nov 18, 2008
    6,486
    0
    0
    En misschien een speentje? Linde kan namelijk ook echt niet slapen zonder speen, dan zet ze het ook op een gillen!

6. Niboma

Niboma Fanatiek lid

Nov 20, 2008
    1,439
    0
    36
    Female
    Veluwe
    #6 Niboma, Mar 13, 2010
    Last edited: Mar 13, 2010
    Natuurlijk doe je het goed. Je probeert toch om het zo goed mogelijk en aangenaam mogelijk voor je baby te maken?

Wij hadden hetzelfde probleem met Bodhi ook. Die wilde alleen maar vast gehouden worden, of tegen mij aan in ons bed slapen. Natuurlijk deed ik dat ook, sja je bent net moeder en wilt niet dat hij/zij zo'n verdriet heeft. Maar na een aantal weken begonnen die nachten me op te breken.

Na overleg met het cb zijn we hem toen wel in zijn eigen bed gaan leggen. Eeerst deden we hem in een lekker warm rustgevend badje waardoor hij al wat loom werd, en dan een fles zodat hij lekker met een vol buikje naar z'n bed kon. Zo gauw hij ging huilen ging ik na 5 minuten (hield ik in de gaten dmv een kookwekkertje) kijken en en heel even zachtjes gerust stellen, aai over z'n bolletje en weer weg. De eerste avond hield hij dat vol tot een uur of 2 snachts. De 2e avond werd het een uur of 12. Vanaf de 3e dag lieten we er 10 minuutjes tussen voor we gingen kijken. En na een week was het ergste leed geleden, en sliep hij binnen een kwartiertje.

Na een week of 3 kreeg hij een kleine terugslag, maar hebben we toch weer doorgezet, en inmiddels slaapt meneer zonder een kik te geven:) .

En eerlijk is eerlijk, ik heb echt wel een aantal keer huilend op de bank gezeten omdat ik het zo erg vond dat Bodhi zo lag te gillen in z'n bed en ik 'm toch uit bed wilde halen. Maar achteraf ben ik blij dat ik het heb doorgezet. En natuurlijk hadden we vooraf natuurlijk wel altijd de standaard dingen al gecontroleerd, zoals vieze luier, had hij honger ......

7. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Onze oudste huilde zichzelf ook altijd in slaap. Eerst zochten we allerlei oorzaken, maar die waren er gewoon niet.
    Hij haatte het gewoon om naar bed te gaan, ook al was hij nog zo moe.
    Toen hij groter werd, een maand of twee, bood het speentje uitkomst, dan huilde hij nog wel, maar viel dan toch makkelijker in slaap.
    Toen hij drie was, huilde hij nog steeds als ik zei: we gaan slapen, want hij leek gewoon hekel te hebben aan slapen.
    Ook al huilde hij zichzelf dan niet meer in slaap, leuk was anders.
    Eigenlijk is het nooit overgegaan. Toen hij tien was, heeft hij eens een boekje van ons gekregen, omdat hij een maandlang niet had gehuild bij het naar boven gaan.
    Wel grappig was het, want toen hij het boek eenmaal had, begon hij weer te huilen en te mopperen bij het naar bed gaan.
    Een echte slaper is het nooit geworden. Hij is nu 25, en hij woont al jaren op zichzelf, maar ik hoor wel es dat hij pas rond 1 uur gaat slapen 's nachts en soms nog wel later.
    Dus in zijn geval is het nooit beter geworden.
    Hoewel ik denk dattie niet meer huilt :D

8. Virginie83

Virginie83 Fanatiek lid

Apr 3, 2007
    2,581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Mijn dochter wilt momenteel ook het allerliefst bij mij zijn.

Tot nu toe slaapt ze 's nachts gelukkig wel (meestal) in haar bedje, maar overdag gebeurt het niet veel dat ze alleen slaapt. Resultaat is dat ik de meeste tijd doorbreng in de zetel met dochterlief op mijn borst, want dat heeft ze het liefst. Ik geniet er ook ontzettend van, maar soms moet je natuurlijk iets in het huishouden doen.

Momenteel ligt ze wel in de box te slapen, maar duurt meestal nooit lang. Als ik haar wegleg is ze meestal binnen de 5 minuten wakker.

En zoals jij doet, haar in bed nemen, doe ik ook hoor als het 's nachts gebeurt dat ze huilt als ik haar in bed leg. Ik wil ook niet dat mijn zoontje wakker wordt, dus laat ik haar nooit huilen 's nachts.

En onze nachtrust is natuurlijk ook belangrijk, dus je doet dat goed hoor!

9. Niboma

Niboma Fanatiek lid

Nov 20, 2008
    1,439
    0
    36
    Female
    Veluwe
    Hahaha lol Kisbaba :D

10. mammavan2snoetjes

mammavan2snoetjes Fanatiek lid

Oct 25, 2009
    1,882
    0
    0
    Tandartsassistente
    Leiden
    Hi,
    Ikzelf heb ook een tijdje in onzekerheid gezeten. Jamie (nu 15 mnd) huilde/krijste de eerste 1 mnd ook zodra ik m in zijn bedje legde. Het duurde even voor dat ik door had wat het was wat ik had alle opties al weg gestreepd. honger?-vlieze luier?-etc... nu bleek dat hij zodra hij werd neergelegd toch nog een boertje dwars zat. Verder hebben we een speentje en een knuffel toegevoegd en mnr sliep als een roos je in.

Tip: laat m rustig 10 min laten huilen, en dan pas gaan kijken
    muziekje aan tulletje in, knuffeltje/doekje erbij aai of z'n bolletje en dan weg.

11. mammavan2snoetjes

mammavan2snoetjes Fanatiek lid

Oct 25, 2009
    1,882
    0
    0
    Tandartsassistente
    Leiden
    Een vast ritueel bied ook vaak uitkomst... eten, badje,pyamaatje aan, kort verhaaltje (ook al zijn ze nog zo klein de intonatie van je stem doet wonderen, al lees je een boodschappenlijstje voor..)en dan lekker slapen.

12. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    allereerst natuurlijk nog gefeliciteerd:D

Wij hebben L. altijd op zijn zij gelegd.. Aan het begin zijn ze nog veel te klein om op hun buik te rollen.. Wij hebben een kruik in zn ruggetje gelegd (uiteraard met een deken/laken ertussen) en een opgerolde hydrofielluier tegen zn buikje zodat hij niet door kan rollen.. Wel bij elk slaapje op zijn andere zij leggen i.v.m. afplatting/voorkeurshouding..

Daarnaast hebben wij een lampje met muziek in zijn bedje staan die we aanzetten als hij gaat slapen
    Speelgoed 551454 Chicco Projector Sterrenhemel
    zie hier de link.. Werkt ook erg goed zeker als je een onrustige baby hebt..

Zoveel mogelijk in zijn (eigen) bedje laten slapen en zo weinig mogelijk in de box. Box is om te spelen en bed is om te slapen.. Werkt hier ook erg goed..

En een speen zou ook een uitkomst zijn.. OVerdag heeft L. een speen nodig om te slapen, 's avonds gaat hij slapen zonder speen..

En mamahonger is gewoon dat hij lekker bij zijn mama wil liggen.. Geeft je baby een gevoel van veiligheid.. Hij word natuurlijk zomaar uit zijn vertrouwde omgeving in je buik weggehaald op de grote koude wereld..

Hoop dat je er wat aan hebt.. En die twijfel en onzekerheid hoort er gewoon bij.. Na bijna 3 maand vraag ik me nog vaak af of ik het allemaal wel goed doe..

13. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Oja, laten huilen is helemaal niet erg hoor..
    Hier gaan we pas na 5 minuten naar boven als hij ligt te jammeren
    (begint hij meteen te krijsen lopen we natuurlijk wel meteen heen).. daarna weer na 5 minuten, dan naar 10 minuten.. Gelukkig is dat niet vaak nodig..

Hij kan ook huilen omdat het druk is geweest die dag, dus dat hij teveel prikkels heeft gehad.. Die verwerken ze 's avonds vaak en gaat gepaart met huilen..

14. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

Jan 13, 2007
    1,715
    2
    0
    Amsterdam
    Hoi,

Heel herkenbaar! Mijn zoontje was ook een hele moeilijke slaper. Hij raakte gewoon in paniek als hij moest slapen. Huilen, huilen en nog eens huilen. Hij sliep ook het liefst bij me en werd om het minste geringste wakker. Het was echt een drama in het begin en ik was bang dat hij misschien altijd bij me wilde slapen en niet meer in zijn eigen bedje.
    Maar het is helemaal goed gekomen hoor. Hij slaapt nu lekker in zijn eigen bedje, zodra hij moe is valt hij binnen een kwartiertje in slaap.
    Mijn zoontje is ook nooit een rugslaper geweest. Vanaf dat hij 5 weken was heb ik hem altijd op zijn buik laten slapen. Omdat hij een hele stevige nek en schouders had kon hij al vrij snel zijn hoofd van links naar rechts draaien tijdens het slapen.
    Natuurlijk had ik er geen lekker gevoel bij maar ik heb hem heel goed in de gaten gehouden en toen ik merkte dat het gewoon goed ging heb ik me er bij neergelegd en nu slaapt hij eigenlijk altijd op zijn buik.

Mijn advies, gewoon zo doorgaan je doet het echt heel goed door hem te troosten en bij je te laten slapen. Hier is niks mis mee.
    Na een tijdje zal hij denk ik rustiger worden en 'leren' dat het tijd is om te slapen en dan geeft hij hier wel aan toe.

Vanaf een maand of 3 ging het met mijn zoontje steeds beter. Ik hoop dat dit bij jou ook het geval zal zijn. De tijd gaat heel snel dus geniet van elk moment :). Het zal steeds beter gaan.

Grt Vanilia

15. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Huilen is niet leuk maar zeker niet gevaarlijk.
    Tis meer dat wij er niet tegen kunnen hahahaha.
    Hier gaat ze ook krijsen als het tijd is voor haar middagslaapje.
    Na nog geen 2 minuten gaat ze jammeren en mopperen en dan is het ineens stil.
    Niet iedereen is van deze methode en er zijn er ook die hun kindje in slaap wiegen en bij zich houden.
    Ik heb dit de eerste maanden ook gedaan maar ik moest op den duur weer gaan werken dus moest dat toch echt gaan veranderen.
    Mama honger is gewoon een simpel woord voor bij mama willen zijn.
    Jou geur en hartslag is rustgevend voor je kleintje.

16. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,256
    4,486
    113
    Dat deed Kinley ook en ik kwam erachter dat de overgang van mijn warme armen naar een koud bedje het huilen activeerde.

Dus toen ben ik haar eerst gaan verschonen, pyama aan en de slaapzak aan.
    Dan lekker even gaan zitten (heb een lekkere stoel op haar slaapkamer staan) en de fles geven tot er ongeveer 50 cc nog in zit en dan in bed leggen en het laatste restje laten opdrinken.

Nu is ze 6 maanden en nu ben ik het haar gaan afwennen en zolang ze niet in mijn armen in slaap valt kan ik haar nu na de fles wakker in bed leggen zonder al te veel drama.

Groetjes Anita

17. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,671
    1,428
    113
    sommige kindjes hebben het huilen gewoon even nodig voordat ze gaan slapen. Quinten moet ook altijd ongeveer 2 minuten krijsen voordat hij in slaap valt is gewoon zijn manier van verwerken wat er allemaal gebeurt. We horen nu al aan zijn huiltje dat hij in slaap wil vallen en dat lukt hem het best met een paar harde gillen, in het begin had ik ook zoiets van gauw eruit halen en dan kwam ik bij hem (loop niet zo hard :)) en dan lag hij in diepe rust. Soms als je zeker weet dat er geen probleem is kun je ze rustig even een paar minuten laten huilen.

18. Wolkjuh

Wolkjuh Niet meer actief

Beste mama's allemaal zo erg bedankt voor het reageren en alle tips zal ik onthouden!
    Ik heb het gisteren geprobeerd zoals jullie allemaal zeiden, 5minuutjes laten huilen en dan kijken. Eerst was het flink hard huilen, toen jammeren en daarna viel hij welliswaar in slaap na een paar keer eventjes gerust stellen, aai over zijn bolletje en speentje terug in zijn mondje stoppen.

Ik denk dat zoals jullie zeggen, dat sommige baby's het huilen even nodig hebben om in slaap te vallen zo ook mijn zoontje.

Een speentje gebruikt hij ook weleens, maar wil die niet altijd pakken dus ik laat het maar zo. (het is een bibi speentje met i love mama en het lijkt ook veelste groot voor hem, hij kan er niet mee omgaan).

Wat betreft het bij mij in bed liggen, daar geniet hij toch zo van he. Het liefst met zijn gezichtje tegen het mijne en dan maakt die van die knuffelige geluidjes en valt die binnen een paar minuutjes in slaap.

Ps: ik zou niet weten wat ik zonder jullie zou moeten zeg, soms weet ik gewoon niet waar ik het zoeken moet en dan ben ik gewoon heel blij dat er nog meer mama's zijn die in hetzelfde schuitje zitten/zaten, en die klaar zitten met een antwoord.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,352
    36,210
    113
    Fijn dat het goed is gegaan, maar ik wil toch even iets nuanceren. Een beetje laten jengelen is niet erg, maar ik zou je kindje toch niet laten huilen. Recent onderzoek heeft uitgebleken dat dit slecht kan zijn voor je kindje en kan zorgen voor hechtingsproblemen.

Tuurlijk als je maar lang genoeg je kindje laat huilen, dan houdt het wel op. Tadaa, doorslapen is geleerd. Nou ik zie dat ietsjes anders, je kindje heeft idd leren door te slapen, maar ook geleerd dat het geen zin meer heeft om te huilen, want papa/mama reageert toch niet.
    Ik zou daar dus iets voorzichtiger mee zijn. Helemaal bij een kindje van 1 maand oud. Je kindje heeft 9 maanden bij jou in de buik gezeten en moet nu helemaal alleen in zijn eigen bedje liggen, dat is ook niet niks.

@wolkjuh: ik zeg niet dat dit voor jou geldt hoor, als je kleintje een beetje jengelt en daarna lekker in slaap valt is dat toch prima, maar ik zou hem zeker niet laten krijsen, hij is nog zo klein. Uiteindelijk gaan ze allemaal wel een keer in hun eigen bed slapen.

20. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,671
    1,428
    113
    @ Suus1983, zo zwart wit is het niet altijd, Quinten huilt ook bij mij op de arm als we een drukke dag hebben gehad en hij in slaap wil vallen dat heeft hij gewoon even nodig voor het verwerken van zijn indrukken. Ik vind het dus heel normaal dat hij even huilt om te gaan slapen en vind dan ook niet dat hij direct uit bed hoeft. En ik denk dan ook niet dat hij leert dat we toch niet komen als hij huilt want als hij heeft geslapen en huilt gaan we direct naar hem toe. En ooh wat weet hij dat al goed zodra hij de deur van de slaapkamer hoort is hij al stil en begint al te lachen. Ik denk dat je gewoon allemaal moet leren hoe het bij jouw kindje werkt want helaas de gebruiksaanwijzing kwam er niet bij ;). En even huilen is in mijn ogen dus helemaal niks mis mee.

Share This Page