Tja, ben ik weer hoor Er zijn hier al heel wat onderwerpen voorbij gekomen over de moeizame start van mijn dochtertje van nu 6mnd. Ze huilde in het begin erg veel. In eerste instantie dacht ik aan overprikkeling en hebben we vooral rrr toegepast, maar dit hielp niet en het huilen werd meer. We kwamen bij de KA en hier kreeg ze zantac en werden we doorgestuurd naar de fysio. Hier kwamen we erachter dat ze KISS had en nadat ze behandeld is door de mt was het huilen zga over. Langzaam zijn we de zantac gaan afbouwen, maar toen ging het weer helemaal fout. Zou je dus denken weer zantac, maar vanwege meerdere symptomen zijn we nutrimagen gaan gebruiken (io met ka), maar hoewel het in eerste instantie leek te werken werd de situatie al snel weer als vanouds. Nu weer terug op de standaard en we zijn we terug bij af, terug naar voordat we bij de ka kwamen. Ze heeft dus duidelijk de zantac weer nodig, maar naast de reflux heeft ze ook last van huiduitslag (ook al ben ik balneum gaan gebruiken), wrijft ze erg veel in haar gezicht (ook al heeft ze net geslapen) alsof ze jeuk heeft, ze trekt constant aan haar haartjes en de laatste tijd elke keer een temp. van maar 35gr (en nee dit is niet haar normale lichaams temp.). Van de week probeerde ik haar een paar avonden s avonds wat pap te geven, dit resulteerde in avonden lang als vanouds ontroostbaar huilen en ook een fruithapje geeft grote problemen. Ik maak me nu toch wel erge zorgen en vind het vreselijk dat mijn dochtertje al 6mnd zo vreselijk moet afzien. Dan zal ik het nog maar niet hebben over hoe ik me voel na 6mnd gebroken nachten en dan heb ik het niet over 1 of 2 keer wakker worden, meer over ieder uur. Nu slaapt ze tussen ons in en dat gaat iets beter. Ik zie het niet meer, ze zit in de leeftijd van sprongen en tandjes (heeft er al 2) en doordat ze altijd al "moeilijk" is geweest weet ik niet meer wat er aan de hand is. Eerst dacht ik nog tandjes, maar waardoor dan weer zoveel last van reflux? Dan denk ik dus reflux, maar waardoor dan die uitslag en jeuk? Dan denk ik dus kma, maar de nutrimagen leek weinig te doen (hoewel het sinds we weer over zijn op standaard pas echt drama is). Ik weet het niet meer en moet eerlijk zeggen ik heb de energie niet meer, maar ik moet voor mijn dochter dus vanmorgen heb ik weer de ka gebeld. U wordt zsm terug gebeld mevrouw ! Ik maak me zorgen omdat ze elke keer onderkoorts heeft, witjes is en ik het idee heb dat ze buiten dat ze verdrietig is ook gewoon geen zin meer lijkt te hebben. Ze wil niks meer en zelfs in haar favoriete badje wil ze niet meer spelen, ze staakt het rollen en kruipen en wil alleen maar rond gedragen worden. Wij zijn bang dat ze haar willen opnemen en ze haar zullen laten huilen om te "observeren". Ik weet, zal het zh moeten afwachten, wil niet meer vanalles proberen, maar moest het toch even kwijt. Sorry voor het lange verhaal!!
Oh meid wat een heftig verhaal!!! Jullie meisje en jullie zelf hebben heel wat meegemeaakt. Ik zou denk ik het volgende aanpakken: - zsm bij de kinderarts gaan zitten en eisen dat ze haar helemaal onderzoeken! Die ondertemp lijkt me ook niet normaal, ik zou me zelf doodschrikken; - hoe lang heeft ze nutramigen gehad? Als zij heftige kma heeft, helpt misschien nutramigen niet eens en moet ze over op andere hypoallergene voeding. Volgens mij is Neocate nog 'sterker'. Kij maar even op deze site, misschien heb je er wat aan. Hier staat heel veel info (voor de voedingstabel helemaal naar beneden scrollen) Hypo-allergene melk - misschien is een opname wel goed voor haar. Maar dan kun jij gewoon samen met haar in het zkh verblijven en er is helemaal geen reden om haar te laten huilen. - voor de introductie van de bijvoeding zou ik ook eerst naar de ka gaan, en dan naar een diƫtiste. Misschien heeft je meisje hele gevoelige darmen en moet ze daarin begeleid worden. Ik heb hier verer geen verstand van, maar heb het wel vaker gehoord. Heel erg veel succes, lijkt me verschrikkelijk om je kindje zoveel pijn te zien hebben.
Tjee meid wat een verhaal ! jemig zeg ! Helaas weet ik hoe je voelt.. Wij zijn ook vanaf dag 1 bezig met uitzoeken waar maik allemaal last van heeft. Hij dronk al snal niet meer en had zoveel klachten.. Toen begonnen met nutramigen. Helaas hielp dit 2 weken en toen kreeg hij spruw (4 weken lang huilen en niet willen drinken). Toen was duidelijk dat hij ook verborgen reflux heeft, dus aan de Losec. Dit helpt goed trouwens. Hij had veel last van zuur in zijn slokdarm wat enorm pijn kan doen. Helaas bleven veel klachten, gezwollen ogen, krampen, diarree etc.. Nu zitten we aan de Neocate, de krampen zijn weg !! Helaas heeft hij wel nog steeds eczeem, en daar word hij erg onrustig van. Ook altijd een dichte neus, slijm.. We zijn dus nog steeds niet klaar met hem.. En op gegeven moment weet je het ook niet meer, dat is erg moeilijk, je wilt iets doen, maar je weet niet wat. Ik ga eind vd maand weer naar de kinderarts en toch vragen voor verder onderzoek en evt ziekenhuisopname. Helaas kan ik niet bij hem verblijven want ik heb een dochter die voor onderzoeken loopt met pdd-nos etc, ze heeft verlatingsangst. Maar ik wil zo langzamerhand weleens weten wat er aan de hand is ! Zo gaan we niet verder ! Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt en geholpen word. En vooral dat je eindelijk eens echt kunt genieten van een vrolijk en gelukkig meisje.. sterkte !
Heb geen tijd om uitgebreid te reageren maar Irem is opgenomen toen ze 2 maanden was ter observatie, nou dat is onze redding geweest, echt waar. Toen bleek ook dat er naast reflux met haar medisch gelukkig niets mis was. Je mag er in het ziekenhuis 24/uur per dag bijblijven en ze doen vanzelfsprekend niets wat jij niet wil, maar ik kan het je echt, echt aanraden, zeker als je op zo'n punt bent belandt waar jullie nu zijn. Wij hadden na een week echt een heel ander meisje weer thuis. Ik ben er overigens ook 24/u per dag bijgebleven, we sliepen samen op 1 kamer etc, vond dat allemaal heel prettig.
Klinkt toch als een allergie? Coeliakie, kma. Observeren is geen ramp hoor en bijvoeding starten obv een dietist lijkt mij ook wel zinnig. Kijk anders eens op bv.com daar vind je een allergie-vriendelijk voedselintroductieschema.
Ook ik denk toch echt aan een allergie, maar vind het moeilijk nog objectief te zijn. Ze zit in de tanden tijd heeft er al 2 en er komen er ook nu weer wat door. Volgens de HA kan dit de onderkoorts veroorzaken en natuurlijk kan het ook hierdoor zijn dat ze niet lekker in haar vel zit en minder goed drinkt. Maarrrrrr dan blijf ik zitten met de jeuk/uitslag en de reflux. Vandaag is mijn vriend thuis en hij ziet dezelfde dingen; - ze heeft weer onderkoorts - zit niet lekker in haar vel, kan niet lang alleen liggen (spelen doet ze niet meer) kreunt en jengelt veel - reflux klachten - flessen niet leeg drinken - veel in haar ogen wrijven, lijkt jeuk te hebben. Ik hoop dat ze me vandaag nog terug gaan bellen en we iig gelijk weer met de zantac kunnen gaan beginnen of ze haar toch gaan observeren. Ben wel erg blij te horen dat je er dan bij mag blijven. Vind het vreselijk mijn meisje alleen te laten. Toen ze nog aan de zantac zat was het allemaal nog dragelijk. Sinds we daarmee gestopt zijn gaat het hard achteruit en nadat we de nutrimagen hebben geprobeerd maar wegens weinig resultaat weer terug op standaard is het pas echt drama. Het is zo'n prachtige lieve stoere meid, maar ze heeft het ontzettend moeilijk. Ik zou zo graag lekker van haar kunnen genieten en hoewel ik dat nu ook wel doe blijft het lastig haar zo te zien worstelen. Mijn mama vriendinnen genieten volop van hun pasgeborenen en wij sukkelen nu al maanden door...
Maar waarom zijn jullie gestopt met zantac? Ik lees dat zovaak, mensen beginnen met reflux-medicijnen, het gaat een paar weken goed en dan gaan ze al afbouwen. Mij is altijd vertele dat kindjes over reflux heen groeien als ze met bijvoeding beginnen en als de maagklep goed werkt met de bijvoeding. Wij hebben toen met 6 maanden geprobeerd om nexium af te bouwen, de tweede dag lag mijn dochtertje te kreunen in bed, en hebben wij de medicijnen weer gaan geven. Met 1 jaar geprobeerd af te bouwen, viel nog steeds niet goed, en weer mee begonnen. Na 14 maanden waren mijn kindjes pas toe aan het afbouwen van medicijnen.
Ik heb helemaal geen andere adviezen dan hier al gegeven zijn, maar wil je even heel veel sterkte wensen. Krijg helemaal een naar gevoel als ik jouw verhaal zo lees, vooral als je schrijft alsof het lijkt dat ze helemaal geen zin meer lijkt te hebben. Daar kan mijn jonge moederhart van breken. Zo zielig. Daarnaast kan ik mij heel goed voorstellen dat je er zelf ook doorheen zit. Die van ons begint nu ook pas een beetje met doorslapen en ik was hier ook heel erg aan toe! Dus ik vind jou een bikkel, petje af! en heel veel sterkte. Ik hoop dat je snel terecht kan bij de KA en datz e echt actie ondernemen.
Hoi Adi, Wat lief dat je even met me wilt meedenken! Onze KA dacht dat de reflux een gevolg was van het slechte slapen wat weer een gevolg was van de KISS. We kregen de zantac om de cirkel te doorbreken, nadat ze aan haar nekje was geholpen was het huilen over en sliep ze iets beter. Achteraf was dit de beste tijd en zijn we de zantac gaan afbouwen, maar toen ging het langzaam aan slechter, omdat ze buiten de reflux ook nog andere klachten had (oa eczeem) besloten we niet weer aan de zantac maar aan de nutrimagen te gaan. Dit gaf echter weinig verbetering en sinds we weer over zijn op standaard is het pas echt drama. De reflux is ook erger dan voordat we zantac gingen gebruiken (niet alleen kwa zuur maar ook het spugen zelf) en dan zijn er ook nog eens al die andere klachten bijgekomen??!! Dus ik betwijfel erg of de reflux HET probleem is of alleen een symptoom!?? Kan me nog voorstellen dat de onderkoorts komt omdat ze moe is en zich niet lekker voelt maar huiduitslag en jeuk kan ik niet plaatsen bij enkel reflux.
@leonizzie; hihi, nu zit ik weer te huilen dus dat bikkel is er wel een beetje af nu !! Het maakt mij onwijs verdrietig dat het nu lijkt alsof ze geen zin meer heeft. Eerst was ze nog zo druk met kletsen rollen en kruipen, nu ligt ze eventjes op haar rug tot ze weer begint te huilen. Het bad waar ze zo gek op was, spetteren, spelen en lekker gillen lijkt haar ook weinig meer te doen . Dat ik er ieder uur uit moet en haar de hele dag moet dragen vind ik niet erg, maar nu lijkt ze zo ongelukkig en daar ben ik zo verdrietig van.
Maik heeft zeer ernstige KMA en nutramigen deed bij hem niet genoeg, Hij heeft nu Neocate, hierin zitten helemaal geen eiwitten meer, maar aminuzuren. Maik heeft ook eczeem,erge berg en veel jeuk. Dit symptoom is een allergische reactie op voeding, huisstofmijt, etc.. Dus ik denk wel degelijk dat jou kleine meid niet alleen maar reflux heeft. Maik heeft ook reflux en Losec, maar daar komen zeker niet al zijn klachten vandaan. En ook hier gaat het soms dagen goed en gilt hij van plezier, maar er zijn ook dagen dat het helemaal niet lekker gaat, zoals vandaag.. Hij heeft hooguit 10 min. in bed geslapen.. en verder is hij alleen maar huilen en mopperig ! Niets is goed ! Maar zul je zien dat het morgen weer fantastisch gaat..
Moet zeggen dat als hij zulke dagen heeft dat het niet gaat dat ik het wel moeilijk vind om vol te houden hoor.. sta dan regelmatig even een potje te huilen.. Je hebt zelf ook geen rust in je als ze constant aan het mopperen / huilen zijn.. rustig eten en een kopje thee drinken is er niet bij.. Dit heb ik maanden gehad met maik waardoor ik zelf lichtelijk overspannen ben geraakt. Nu gaat het wat beter omdat mijn man vakantie heeft genomen zodat ik meer rust heb, maar mijn god wat kun je je ellendig voelen als je ziet dat je kind pijn heeft of niet lekkerin zijn vel zit, dat er iets is, maar je weet gewoon niet wat!?
Een beetje rare redenering van jullie arts. Reflux is een aandoening waarbij de maagklep van de baby niet volgroeid is en daardoor de voeding weer terugkomt in de slokdarm. Sommige kindjes gaan dan spugen, sommige niet (verborgen reflux). Die zuur tast de slokdarm aan en doet bij veel kindjes vreselijk veel pijn. Reflux kan dus nooit het GEVOLG zijn van slecht slapen, maar eerder andersom. Het is gewoon een aangeboren, lichaamelijke aandoening, die 'ontstaat' niet zomaar. Reflux kun je ook niet genezen, het gaat over als het maagklepje volgroeit is, daarom wordt gesteld dat kindjes daar overheen 'groeien'. Wat je wel kunt doen is de klachten aanpakken, dus ervoor zorgen dat de voeding niet omhoog komt of dat de zuur wordt geneutraliseerd, zodat de baby geen pijn meer heeft. Daarom vind ik het zo raar dat artsen adviseren om zomaar te stoppen met die medicijnen, als de maagklep dan nog niet volgroeid is, komen de klachten gewoon terug. Zoals eerder gezegd, je kunt het niet 'genezen'. Reflux gaat wel vaak gepaard met een allergie, dus het is geen wonder als je kindje EN reflux EN allergie heeft. Ik denk dat zantac in combinatie met nutramigen de juiste oplossing voor jullie meisje was, jammer dat jullie met beide gestopt zijn. Hopelijk kun je samen met de kinderarts tot een juiste diagnose komen. Ik word heel verdrietig van jouw verhaal, ook hoe lusteloos je meisje geworden is, dat is echt hartbrekend voor zo'n ukkie.
@sillaah; bij jullie ook zo moeizaam ?! Is idd erg lastig vol te houden af en toe, maar blijf me voorhouden dat het beter gaat worden en dat ik voor haar sterk moet blijven! @Adi; klinkt eigenlijk idd erg logisch zoals jij het beschrijft! Van slecht slapen en stress kun je echter wel ernstig last krijgen van pijnlijke zuurbranden (heb er nu zelf ondertussen ook behoorlijk last van...haha) maar dan zal het mssn niet reflux heten?! Net nog even alles op een rijtje en denk dat het punt waarop het echt is mis gegaan is geweest toen we fruithapje gingen geven en papfles. Met fruithapje zijn we toen gelijk gestopt, papfles gisterenavond ook maar niet meer gedaan en ze sliep gisterenavond beter (wel vaak wakker, niet huilen) en volgens mijn vriend is ze vandaag ook iets beter. Dat zal dus iig erg slecht gevallen zijn en mssn dat ze door de darmkrampen weer meer last kreeg van opkomende voeding?! Alleen dan nog het wrijven in haar gezicht, haartjes trekken, uitslag en natuurlijk de onderkoorts. Zal dit vermoeidheid (wrijven ogen) frustratie door pijn in het buikje (haartjes trekken) en nog eens vermoeidheid (onderkoorts) zijn??? Ben net ook terug gebeld door het zh!! Ze denkt idd aan de combi zantac nutrimagen tegelijk te gaan gebruiken, maar gaat even overleggen met de KA!
Kan me dat heel goed voorstellen aangezien het mij al raakt dus laat staan jou als moeder. Maar dat jouwe meisje nu even niet zoveel doet betekent waarschijnlijk niet dat ze ongelukkig is hoor. Lichamelijk zit ze niet lekker in haar vel, dus waarschijnlijk heeft ze die eneregie nu voor andere dingen nodig. Hou haar gewoon lekker veel vast en knuffel haar veel zoals je nu al doet. Die warmte zal maken dat ze weet dat er van haar wordt gehouden en ze zich veilig voelt en dat maakt (zeker op de lange termijn) ook gelukkig! Ik zal dit topic volgen om te kijken hoe het met je meisje gaat.
Mijn zoontje heeft bijna alle klachten gehad die jouw dochtertje ook heeft, behalve de uitslag. Hier was het geen kma, dat heb ik achterhaald door alle koemelk uit mijn dieet te schrappen (ik geef borstvoeding) gedurende 2,5 week en dat maakte geen verschil. Eczeem kan ook een op zichzelf staand iets zijn, dus die hoeft niet veroorzaakt te worden door een allergie. Van ondertemperatuur weet ik niks. Wel weet ik dat ik 's ochtends heel laag zit (35,8 ongeveer) maar dat kan volgens mijn ha geen kwaad. Ik weet niet hoe dat met baby's zit. Als een kind pijn heeft, kan het niet slapen en raakt het overprikkeld en dat kan zich uiten in maaien, vuisten ballen, overstrekken, krabbelen in het gezicht/wrijven in de ogen etc. Allemaal uitingen van ongemak. Reflux is echter nooit het gevolg van slaaptekort. Bij geen enkele baby is het spiertje van het klepje tussen maag en slokdarm al sterk genoeg om het klepje dicht te houden, maar niet ieder kind heeft last van reflux en bij het ene kind is het klepje eerder sterk genoeg dan bij het andere kind. Ik snap ook niet het stoppen van de Zantac en het geven van Nutramigen in de plaats van. Het een is een maagzuurremmer, het ander hypo-allergene flesvoeding. Het een vervangt het ander niet, beiden kunnen prima naast elkaar gegeven worden. Je kindje is duidelijk gestresst, oververmoeid en overprikkeld. Probeer eens rust®elmaat toe te passen icm inbakeren (wel hoofdeinde bed omhoog zetten), hier gaf dat een stukje rust. Verder ben ik naar de osteopaat gegaan voor de darmkrampen en kiss en naar babymassage en babyyoga voor de ontspanning. Als jouw lijf het aankan; draag je kindje dan, dat is heel fijn voor ze! 's Avonds zat ik altijd van 1900 tot 2300 met mijn ventje op/aan mijn borst, dat vond hij heerlijk en ik ook! Hier was sprake van verborgen reflux en heb ik gewoon naar de kinderafdeling gebeld toen mij zoontje een dag lang krijsde en niet meer wou drinken. We mochten meteen komen. Hij was toen 4,5 maand en ik was al meermaals naar de ha gegaan met het vermoeden van reflux, maar die vond mijn zoontje daar te goed voor. Na 2 dagen observatie en bijslapen van ons beide (ik was ingeroomd en was de hele dag bij mijn zoontje) werd er een ph-metrie gedaan waaruit bleek dat hij een slokdarmontsteking had. Bij ruim 6 maanden ben ik gaan bijvoeden en waren de reflux-klachten over, dat kan toeval zijn, dat zullen we nooit weten. Mijn zoontje is nu ruim 20,5 maand en heeft nog steeds darmklachten en is erg gevoelig en gauw overprikkeld. Hij heeft vaak pijn en/of zit niet lekker in zijn vel, terwijl het van nature een erg lief, vrolijk en goedlachs kind is. Dat doet zeer, dus ik weet wat je meemaakt en daarom sterkte!
Ik ken iemand wiens zoontje coaliakie heeft en het klinkt echt heel erg hetzelfde... Bij hem was de levenslust ook weg, zo sneu. En ze kwamen er pas na een jaar achter geloof ik. Ik zou de optie van een allergie verder onderzoeken!
Wat ontzettend naar om te lezen hoe het bij jullie gaat.. Ik wil je veel sterkte en beterschap wensen. En... laat je niet afschepen en sta erop dat ze je kleintje snel helpen..!
Hoihoi, allereerst veel sterkte! Mijn dochter heeft ook 3 weken in het ziekenhuis gelegen.. om een lang verhaal kort te maken. Zeer ernstig ziek geweest, hele heftige KMA en een heftige reflux. Neocate en Losec gehad, vanaf toen telkens wat beter... Maar wat ik bovenal heb geleerd.... volg je gevoel!! Alle keren dat wij dachten dat er iets scheef zat was dat ook zo!!
Goedemorgen, Hier even een snelle update (heb niet zo veel tijd met onze kleine handenbinder ) Met de KA overlegt dat we weer terug naar het begin gaan dus we beginnen in eerste instantie weer met de zantac. Daarna gaan we de voeding bekijken. Ze hoeft gelukkig nog niet opgenomen te worden omdat ze genoeg drinkt, plast en groeit ennnnn....sinds we zijn gestopt met de bijvoeding gaat het gelijk weer wat beter!! Kwam in 1 van de reacties nog iets tegen over rrr. Dat wordt hier al vanaf het begin toegepast. Dat is toch altijd het eerste wat je probeerd en heeft ons meisje ook echt wel nodig. Ze is idd erg snel overprikkeld en ontzettend nieuwsgierig. Het zal haar niet overkomen dat haar oogjes per ongeluk dichtvallen als ze niet op bed (of rijdende wagen/auto) ligt . We hebben het geprobeerd met inbakeren en uit pure wanhoop heb ik zelfs 1 keer het laten huilen geprobeerd (spijt ). Uiteindelijk ben ik zelfs elk slaapje samen met haar gaan slapen, maar goed, sinds ze geholpen is aan de KISS gaat dat gelukkig beter en slaapt ze nu (na wat wiegen en zingen) een paar keer per dag in haar eigen bedje. Ik ga niet met haar de drukte in en niet de deur uit voordat ze gelapen heeft. Hoewel ik mezelf meerdere malen afvraag wat ik toch fout doe geloog ik dan ook echt niet dat het hem daar in zit. Wel ben ik erachter dat ik haar wellicht wat teveel verwen haha. Dat kan bijna niet (vind ik dan) maarrrrrr in dit geval dus wel. Bij mijn vriend vraagt ze veel minder om opgepakt te worden, maar zodra ze mij ziet begint ze opeens wel te brommen en steekt haar armpjes al uit als ik haar maar aankijk. Dat geeft helemaal niks hoor (heerlijk zo'n mama's kindje) maar ook s nachts sta ik bij elke kik aan haar bedje en vaak geef ik haar een flesje zodat ze lekker snel weer kan verder slapen, maar vannacht heb ik het eens anders aangepakt. Vast besloten haar niet in bed te nemen en pas een flesje te geven als ze er (echt) om vraagt gingen we om 19.00 uur de nacht in. s Avonds wordt ze altijd een paar keer wakken, maar slaapt met een speentje weer verder. Om 1 uur werd ze weer wakker en ik ben een paar keer het speentje gaan geven (ja, veel te snel) maar uiteindelijk dacht ik ok ik ga eens kijken wat ze nou gaat doen. Ze ging liggen kletsen en met een 15min weer verder slapen!! Normaal had ik haar een flesje gegeven en bij me genomen. Nu sliep ze verder tot 6.15!!! En nadat ze haar fles leeg had sliep ze weer verder tot 7.45!!! Super nacht dus en ze is nu dan ook goed te pas! Dat flesje heeft ze dus helemaal niet nodig en heeft ze mssn wel last van gehad (krampen vanwege teveel voeding???) ook lijkt het alsof ze meer uitgeslapen haar eigen bed uitkomt dan wanneer ze bij ons heeft geslapen (en ik ook ). Het zal niks veranderen aan de reflux of uitslag, dus daar gaan we natuurlijk wel nog mee aan de gang, maar ze ligt nu weer naast me op haar buik te spelen en dat is voor mij het aller belangrijkste!! Haar darmen zijn erg gevoelig want bijvoeding trekt ze helemaal niet, maar in hoeverre dat zal moeten blijken. Bedankt voor alle lieve reacties en adviezen, ik ga jullie zeker nog op de hoogte houden van hoe dit verder gaat!! Liefs Anouk