Over 1,5 week begin ik weer met werken. Ik ben al weken aan het proberen mijn zoontje borstvoeding uit de fles te geven, maar hij weigert de fles. Ik heb al avent flessen en tommee tippee flessen geprobeerd, maar zonder resultaat. Wie weet een oplossing?
Je kan verschillende dingen proberen: - iedere dag 1x oefenen met een fles. -jijzelf NIET aanwezig bij die voeding ( jou associeert hij met de borst) - verwarm de speen onder lichaamstemp. warm water. -zorg voor zo weinig mogelijk prikkels. ( geen tv/radio/felle lichten e.d.) Als hij honger heeft, drinkt hij de fles echt wel, hij zal sowieso als je er weer bent de schade 's avonds komen inhalen. Je hebt recht op 25 % voedingstijd ( hetzij kolven, hetzij live voeden) van je totale werkuren per dag.
Mijn jongste weigerde ook de avent en tommee tippee fles. Met de difrax S fles drinkt hij wel....nog steeds niet veel maar er komt iets in. Mijn zoontje heeft het mijn eerste werkdagen ook zwaar gehad, maar door honger is hij uiteindelijk toch gaan drinken uit de fles en gaan inhalen bij mij als ik thuis was....
Dit helpt bij mijn kleintje: *in het begin zo leggen dat hij in BV houding ligt. *zelf naar de speen laten happen (dus eerst honger hebben) *Tygo wilde eerst ook niet en toen bleek de melk gewoon te warm naar zijn zin te zijn...
Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, dat de temperatuur niet goed was. Maar ik weet niet hoe je hem precies goed moet krijgen. Zijn er ook thermometers daarvoor?
Heb je een flessenwarmer van Avent? Ik warmde eerst hem op stand 3 op en dat was te warm... nu pak ik stand 2 maar wel met dop op de speen...
Mila heeft de melk liever ook niet te warm. Mila is ook niet dol op de fles. In het begin veel moeilijkheden gehad en nu doet ze soms nog moeilijk. Hier werkt: - ik ben niet in dezelfde ruimte - ze krijgt de fles in een rustige halfdonkere omgeving (hier meestal de slaapkamer) - er wordt eerst met haar rondgelopen en ondertussen de fles aangeboden. Daarna kunnen ze wel met haar zitten. Sterkte! Ik hoop dat hij snel gaat drinken, want dan kan jij met een gerust hart aan het werk.
He meid, vervelend he. Ik had hetzelfde toen ik weer moest gaan werken: stresssssssss. Ik heb toen een Lk gebeld en via borstvoeding.com de volgende tips nog gekregen: Tips voor het flesweigeren: Probeer alleen datgene uit waar U zelf iets in ziet! Oefen met vers afgekolfde borstvoeding. Moedermelk uit de vriezer kan vreemd smaken. En soms uit de koelkast ook al. U kunt dus een half uurtje voor u haar verwacht zo'n 20 ml afkolven en daarmee oefenen. Alles wat u probeert moet u een paar dagen volhouden. Een nieuw tijdstip, nieuwe speen, ander persoon. - Probeer regelmatig een flesje te geven; elke dag of om de dag. Al is het maar 20 cc. - Als zij honger heeft, als zij 1 borst gedronken heeft - dus tussendoor, als zij geen honger heeft.... het juiste moment is iets dat u moet uitproberen. Half slapend? - Afgekolfde borstvoeding koud geven of juist iets warmer? - Andere fles en/of speen proberen. Bijvoorbeeld een dodie speen die wat langer en stugger is. Of juist een platte dental. Of een (zachte) tuit. Of bruine, rubberen speen. - Soms lukt het wel opeens als een ander de fles geeft: papa, oma, buurvrouw of die onbekende leidster op het kinderdagverblijf. En dan mag mama ook niet in de buurt zijn. - Andere houding: in borstvoedingshouding of juist niet? In wipstoeltje, geen oogcontact, lopend/wiegend, liggend op bed, voor de televisie, in een draagzak of -doek. - Aluminiumfolie om de fles wikkelen. Dat leidt de aandacht af en is leuk om mee te spelen. Of speeltjes of ballonnen. - Niet dwingen: laat haar lekker een beetje op de speen kauwen. Als zij dan 'per ongeluk' een druppel melk proeft en zij wil meer, dan moet zij de tijd krijgen om iets te proberen. - de speen in de borstvoeding dopen en/of voorverwarmen; liefst in mama's beha. - het kinnetje op en neer bewegen om zo het drinken te stimuleren. - beetje in de speen knijpen om de melkstroom te bevorderen. - Juist een héél klein gaatje proberen omdat sommige babys die enorme melkstroom van een fles juist vervelend vinden. In dat licht kan het soms ook helpen de baby niet op haar rug te leggen maar juist rechtop te houden. De fles is dan bijna horizontaal (net geen lucht in de speen). Zij bepaald dan de snelheid van de melkstroom en ze kan ook even pauzeren tussendoor. - eerst even op uw pink laten zuigen, de fles ernaast steken en dan uw pink weghalen. - kinnetje ondersteunen met uw hand en dan met duim en wijsvinger de wangen ritmisch ietsje samendrukken. - de zuigreflex opwekken door rondom het mondje te strelen en masseren. Maar als het drinken uit de fles nog steeds niet lukt, zijn er andere mogelijkheden: - geven met een lepeltje (evt. iets dikker maken) - met een spuitje (vingervoeden) - uit een bekertje laten drinken (cupfeeding) - de softcup - de Habermanfles Een andere optie is misschien de breast bottle nurser. Zie www.borstvoedingnop.nl Deze fles lijkt op een borst, de techniek om te drinken ook en voor sommige kindjes is deze overgang gemakkelijker. En voor als u werkt: - baby meenemen naar uw werk - tussen werk en kind reizen zodat u live kan voeden - kind op het werk laten brengen door de oppas - langer verlof opnemen of ziektewet; overleg met de bedrijfsarts! - ouderschapsverlof - onbetaald verlof Het is heel wat, maar hopelijk heb je er iets aan. Ik heb uiteindelijk de Breastflow fles gekocht. Een fles met dubbele speen waaruit je hetzelfde moet drinken als aan de borst. Dus masseren met kaken. En met die fles heb ik haar naar de oppas gebracht (aangezien ze thuis bleef weigeren). En daar pakte ze hem in 1 Keer! Veel succes!
Dat zijn een heleboel waardevolle tips. Ik heb inmiddels ook mijn nr achtergelaten bij de lactatiekundige, dus hoop dat zij me ook een beetje op weg kan helpen.