Beste BV mama's, Ik ga weer aan het werk nu ben ik zo bang dat mijn borst voeding dan terug gaat lopen. Ik wil op de tijden dat mijn zoontje meestal drinkt kolven. Dat is om de 2 a 3 uur ( voed op verzoek ) Hoe doen jullie dat? En hoe houd ik voldoende voorraad in mijn vriezer? Tips en ervaringen zijn welkom Alvast bedankt voor het lezen
Komt goed hoor! Van te voren lijkt het ingewikkelder dan het is.Jammer, want daardoor kiezen mama's er vaak voor dan maar niet te kolven. Je kan er voor kiezen al een voorraadje aan te leggen.Dit doe je door van te voren een paar keer te kolven naast de live-voedingen. Je kan ook kolven naar behoefte.Dus wat jij kolft krijgt baby de volgende dag.(of gaat in de vriezer voor de volgende oppaas dag). Begin ruim van tevoren met oefenen (mocht je dit nog niet gedaan hebben). Niet elke borst is meteen gezellig met de kolf, oefening baart kunst. Maak je ook niet te druk als de opbrengst soms wat tegenvalt;dat zegt niets over wat baby uit de borst haalt. Zorg voor rust met kolven,neem een lekker kopje thee mee, je telefoon met foto's of wat te lezen.Je kan evt de neusspray bij de HA huilen mocht je TSR wat lastig zijn. 3 x per dag kolven is prima. Makkelijk is om s'ochtends nog wel ff je kindje aan te leggen.Dan heb je dat gehad,kind buikje vol, jij niet met knoeperds naar je werk, en het scheelt een kolfbeurt. Ik deed die voeding op mijn verzoek. Vries kleine porties in, zodat er evt wat ontdooid kan worden door GA/kinderdagverblijf. Melk verspillen is zooo zonde. Je zal vanzelf wel merken hoeveel baby wil drinken.Kijk niet teveel naar de regels mbt kv,met 6 maanden zit een kv baby op 4 flessen en moet er geminderd worden. Dat is bij bv niet nodig.Kleine flesjes zijn prima. Tenslotte,sta niet gek te kijken als baby opeens de drinkfrequentie omhoog gooit of een extra slokje wil s'nachts.Dat zieje vaak als mama weer gaat werken. En het kan zijn dat je productie even een draai nodig heeft.Niets aan de hand,gaat weer over. Succes, gaat lukken hoor!
Zelf kolf ik altijd s morgens tijdens de eerste voeding (idd op mijn verzoek). Ik voed 1 kant en kolf tegelijkertijd de andere kant. Zo profiteer ik extra van de tsr en het kost geen extra tijd. Vaak heb je s morgens ook meer voeding (als de nacht niet al te druk was). Ik red het niet met drie keer kolven tijdens werk tijd, dan heb ik ongeveer 350 ml maar ze drinkt zeker 450 ml. Dat vul ik aan met de ochtenden en af en toe op de avond. En ik probeer vooral niet te kijken naar de hoeveelheid; het komt wel goed. Wel is het handig om een klein voorraadje in de vriezer te hebben, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Komt wel goed! Succes!
Heb je een goede ruimte op je werk? Dan komt htvast goed. Ik kolf op mijn werk niet genoeg. 2 flesjes, terwijl hij er 3 drinkt. Maar s morgens heb ik zoveel dat ik makkelijk wat extra kan kolven. Dat doe ik ook op vrije dagen en zo bouw ik voorraad op.
Heb in de vriezer een voorraad, en op het werk blijkt nu dat er geen tijd is voor kolfen laat staan pauze. Wil mijn borstvoeding niet opgeven dus twijfel of ik er blijf werken ( zit in proeftijd )
Ik ga wrs binnenkort ook weer aan het werk. Bij mijn oudste heb ik ook gekolfd. Klein voorraadje aangelegd inderdaad in de vriezer. Voordeel is dat mijn ouders elk een dag komen oppassen straks. Dus dan kan ik gewoon kolven en de volgende dag kunnen zij dat dan uit de koelkast pakken voor de voeding. Ik ga wrs kolven in mijn pauzes (ondanks de bovenstaande tekst), maar ik ben extern en wordt ingehuurd. Als ik ga kolven in de baas z'n tijd wordt ik simpelweg niet aangenomen.
Je meot idd tijd krijgen om te kolven, 1/4 van je werkuren mag je daaraan besteden. Om te voorkomen dat de borstvoeding terug gaat lopen ben ik zelf begonnen met borstvoedingsthee te drinken. Ik weet niet of het daaraan heeft gelegen maar het is niet terug gelopen (ik kolf dan ook niet maar ga voeden tijdens werktijd) Daarnaast belangrijk om goed te blijven drinken en om een voorraad in de vriezer te behouden ergens op de dag extra kolven.
Je kan toch niet de hele dag werken zonder pauze? Ik kolfde bij oudste, en ga dat over paar weken ook weer doen, in koffiepauzes, twee keer per dag. Had daarmee meestal voldoende om mee te geven naar kdv. Verder heb ik een behoorlijke voorraad in de vriezer, dus als ik eens een dag wat minder kolf is dat geen ramp.
Het is al gezegd maar nogmaals: je werkgever is wettelijk verplicht om voor jou een kolfruimte te faciliteren, en de tijd die je ervoor gebruiken mag (1/4 van je werktijd) is ook een recht dat in de wet is vastgelegd. Je werkgever mag je dit niet weigeren, ook niet in je proeftijd. Jammer dat sommige werkgevers niet op de hoogte zijn..
Inderdaad zo denk ik ook, maar sta alleen en heledag vol geplant ( ben kapster ) heb besloten om de baan niet te nemen mijn BV is belangrijker.
Kolfpauze is een wettelijk recht. Dus als er gezegd wordt dat dat niet kan, kun je ze daarop wijzen. Ook is je baas verplicht een geschikte ruimte toe te wijzen.
Werk je via een detacheerder? Dan moet die jouw kolfpauzes wel betalen. Heb zelf ook jaren extern gezeten. Iedere maand moest je urenbon inleveren met aantal uren op project (relevant voor de klant waar je zit) en aparte codes voor bijv vakantie, ziekte ed. En daar komt voor jouw dan de code kolfpauze bij.