Zoontje 11 weken flinke afplatting en voorkeurshouding, kan dit nog beter worden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door elsa, 14 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    Hoi,

Mijn zoontje van 11 weken heeft een flinke afplatting rechtsachter op zijn hoofdje en daardoor een voorkeurshouding naar rechts.

We zijn hiervoor al in behandeling bij de fysio en ga nu ook naar de osteopaat. Hij kan op zich wel goed naar links en rechts kijken maar valt door de afplatting tijdens zijn slaap vanzelf wat naar rechts.

Ik heb het idee dat de fysio nog niet zoveel oplevert, vandaar nu de osteopaat. Doe de reguliere oefeningen met hem om hem zoveel mogelijk ook naar links te laten kijken maar het levert nog niet zoveel op.

Hebben jullie tips wat ik nog meer kan doen? Ze raden af om hem in een zijliggingskussen te laten slapen ivm wiegendood en denk ook niet dat hij dat nog pikt omdat hij erg graag op zijn rug ligt. Misschien is het wel een idee om hem in zo'n zijliggingskussen te laten liggen als hij in de box ligt of op het speelkleed? Hij heeft nl. de neiging om zelf meteen weer naar zijn rug te draaien en vindt het ook niet echt fijn om op zijn zij te liggen.

En zijn er mensen bij wie het kindje ook een flinke afplatting/voorkeurshouding had maar uiteindelijk toch geen helmpje nodig had? Als het uiteindelijk moet dan moet het natuurlijk maar ik zou het toch fijn vinden als hij het niet nodig zou hebben.

Maak me er wel echt zorgen over, wil zo graag meer doen om hem te helpen maar weet niet wat.

2. JBM1985

JBM1985 Actief lid

17 mrt 2009
    362
    0
    0
    Denk dat je de meeste tips al wel van de fysio hebt gekregen zoals alles andersom doen zodat hij de goede kant op kijkt. Het draaien met zijn beentjes zodat hij op zijn zij gaat rollen (stimuleren alvast) vanuit zijn zij optillen. Wij hebben toen wel een zijligkussen aangeschaft voor overdag. Hopelijk valt de afplatting mee en word het nu beter zo. Helm is natuurlijk niet verplicht, wij hebben het wel gedaan en zijn nu klaar en het is een mooi resultaat de natuur mag de kleine rest doen.

3. kiki1986

kiki1986 Bekend lid

27 mrt 2011
    629
    1
    16
    omg. rotterdam
    hey mijn dochtertje had ook een flinke afplatting door voorkeurshouding ik heb een tijdje met haar bij de fysio gelopen ik dee de oefeningen en ik heb haar elkekeer als ze in de box lag op haar zij gelegt met de babysleep voor de rest heb ik er vrij weinig aan gedaan behalve de niet voorkeurshouding veel te stimuleren en ik zag echt resultaat ze slaapt nu zelfs op de niet voorkeurshouding ze heeft wel nog steeds een afplatting maar niet zo ernstig meer wij konder ervoor kiezen om alsnog een helmpje te nemen maar wij hebben dit niet gedaan omdat de afplatting al een heel stuk minder geworden is, wij hadden wel nog een afspraak met de kinderarts en die heeft mij ook vertelt dat het uit zich eigen nog minder kan worden als ze niet teveel op de afplatting ligt mijn dochtertje ligt nu heel veel op haar buik en dat helpt echt, dus mijn advies is doe de oefeningen en stimuleer de niet voorkeurshouding en eventueel in de box op de niet voorkeurshouding met de babysleep je zoontje is nog maar 11 weken dus er kan nog een hele hoop veranderen tot 1 jaar

4. lovelyme

lovelyme Fanatiek lid

12 jan 2009
    1.799
    8
    38
    Mijn zoontje had ook een behoorlijke afplatting waarvoor ik ook al snel bij de fysio liep met hem. Ik heb hem overdag ook in de zijslaper laten liggen. En in de box liet ik hem liggen met onder zijn armpjes/borst op een opgerolde handdoek. Om zo zijn nekspieren te trainen, mijn zoontje zat gewoon wat vast aan 1 kant.
    En hoe heb je nu het aankleedkussen liggen? Ze gaven mij als tip om hem voor je uit te leggen zodat hij niet de neiging heeft alleen naar jou te kijken ( mocht dat zijn voorkeurskant zijn om op te kijken). En kijkt hij nu vanuit zijn bedje met zijn hoofdje de voorkeurskant uit? Want dan zou je nog kunnen proberen hem andersom in zijn bedje te leggen dat hij met zijn kant die hij niet graag gebruikt naar het ligt kan kijken.
    Uiteindelijk is het bij mijn zoontje niet nodig geweest om een helmpje te doen maar had hij nog wel een beetje een afplatting maar je moet het het nu weten om het nog te zien

5. Magickwings

Magickwings Bekend lid

22 aug 2006
    714
    0
    0
    Mijn oudste zoontje had ook een ernstige voorkeurshouding.
    Het zijligkussen hebben wij overdag heel veel gebruikt als hij wakker was. Gebruik je ook een opgevouwen handdoekje oid onder het boxkleed en in de kinderwagen? Dat deden wij bij zijn hoofdje aan de voorkeurskant (tip van onze fysio), zodat hij toch wat makkelijker de andere kant op kon draaien en de druk net iets anders was dan steeds op zijn platte stukje.
    En veel op zijn buik laten liggen. Raf sliep soms ook wel op zijn buikje.
    Als hij op zijn rug sliep, draaiden we zijn hoofje naar de andere kant zodra hij diep in slaap was (alleen hielp dat altijd maar heeeeeeeel eventjes...)

Maar de fysio geeft ook tips met betreft dragen en zo?
    Wij droegen Raf met zijn ruggetje tegen onze borst, dus dat hij gewoon recht naar voren kan blijven kijken (buik tegen buik moeten ze hun hoofdje draaien en dan draaien ze uiteraard naar de voorkeurskant)

Verder had Raf best een grote afwijking (114 %) toch heeft hij geen helmpje gehad.
    De afplatting is door al het oefenen en rekening houden met de voorkeur wel minder geworden.
    Maar het gaat natuurlijk nooit meer helemaal weg (dat kan alleen met een helmpje) Zoals onze fysio zei: we zijn natuurlijk geen uitdeukbedrijfje :D
    Wij hebben gekozen om geen helm aan te laten meten, omdat de afplatting bij Raf vrij ver naar voren zit (hij duwde ook altijd ipv alleen maar te liggen) en een helm daar minder kans van slagen had volgens de arts.
    Wat voor ons ook belangrijk is geweest in onze keuze, is dat Raf helemaal niet scheef is in zijn gezichtje. Was dat wel het geval geweest, dan had ik de helm wel aan laten meten.
    Nu hij een stuk ouder is, valt het veel minder op. Ik zie het zelf wel, vooral dat zijn oortjes scheef zijn.
    Maar andere mensen zien het pas als ik het zeg. Al met al is het dus best goed uitgepakt zonder helm.

Overigens ken ik een kindje dat nu een helmpje heeft en het is misschien ook wel goed om te vermelden dat dit kindje echt helemaal geen last van het helmpje heeft. En haar bolletje is na een paar maandjes al veel ronder.

6. JBM1985

JBM1985 Actief lid

17 mrt 2009
    362
    0
    0
    Hier heeft hij ook geen last van het helmpje gehad en wij waren na 4 maanden klaar omdat de helm te klein werd. Wij zijn van een afwijking ODDI van 109% naar 105% gegaan met 3 maanden dus ik zou het zo weer doen. Ik weet niet of het zonder helm zo snel was gegaan maar uiteraard doet de natuur ook zijn best. Het is zo verschillend per kind. En ze is nog jong dus lekker door met oefenen gaan wie weet valt het straks alles mee. Meestal word er met 5 maanden een meting gedaan die meer uitsluitsel geeft helmpje of niet!

Deel Deze Pagina