Onze tweeling is nu 14.5 maanden oud en krijgen nog steeds 3 flessen melk (gewone melk) op een dag van ±150 ml ....Nu weet ik dat dat teveel is maar de laatste keer op het CB zeiden ze, zolang ze het nog lekker vinden lekker blijven geven. Ze zijn beiden qua lengte precies gemiddeld maar qua gewicht zijn ze aan de lichte kant. Dit is onze dag indeling ongeveer: 8.30 uur 1 tot 1,5 boterham pp + fles 150 ml (brood zonder korstjes) 10.30 uur fruit, ieders 1 stuk 12.00 1 tot 1,5 boterham pp + fles 150 ml (brood zonder korstjes) 15.00 tussendoortje 17.45 warm eten + toetje (toetje willen ze vaak niet) 18.30 fles 150 ml Voor de rest drinken ze ongeveer 100 ml extra op een dag (diksap) Hoe haal ik de flessen eraf? En nog een vraag...Hoe laat ik ze wat meer aankomen?? Ze krijgen al roomboter / volle melk / griekse yogurt (maar daar eten ze niet veel van)
Ik zou in elk geval de melk s middags in een bekertje aanbieden. En de hoeveelheden verlagen naar 100cc. Flesje van s avonds eraf halen als ze meer toetje gaan eten zolang ze dat niet doen, lekker zo laten! Vinden volgens mij veel kindjes van die leeftijd nog lekker voor het slapen gaan. Biedt ze overdag regelmatig wat drinken aan zodat ze niet te weinig vocht binnen krijgen. Wat betreft het gewicht, hier ook geen zwaar kindje en rond 1 jaar groeide ze ook slecht. Ik zou in elk geval flink wat roomboter of olijfolie door het avondeten doen. Op brood een goede laag boter. Plakje kaas op brood of als tussendoortje. 1-2x per week vette vis geven als ze dat lusten. En het verder maar wat loslaten denk ik als ze goed eten.
Dank voor je reactie ..... Met een bekertje zijn we wel aan het oefenen maar gaat niet van harte..haha Maar we blijven vol houden. Maar raken ze van olijfolie niet aan de dunne?
Mijn meisje lust ook heel graag nog melk. Sap/ roosvicee/ thee enz. gaat er met moeite in. Hier verdun ik de melk....dus 1/4 melk 3/4 water.
@dds....dat is inderdaad ook nog wel een idee...50/50.. dan zouden ze ongeveer 205 cc melk krijgen op een dag....
Hier een mannetje van 12 maanden die ook nog 3 flessen krijgt. 's Ochtends is zijn ontbijt (pap) en de andere 2 heeft hij ook gewoon nog nodig omdat het echt een hele slechte eter is. De fles die hij voor z'n middagslaapje krijgt verdun ik ook. Dus gewoon wat minder melkpoeder aan het water toevoegen. Kan op deze leeftijd geen kwaad. Krijgt hij nog lekker een fles en tegelijk wat extra vocht binnen. Die avondfles heeft onze oudste nog gekregen tot ongeveer zijn 2e verjaardag. Ook verdund en het hielp hem echt om goed in slaap te vallen daarna. Dus zolang ze het nog lekker vinden, gewoon blijven doen zou ik zeggen.
@Lima, hier meestal 1 poepluier per dag. Niet heel erg vast. Maar vetten zijn wel goed en te weinig vetten levert diarree op. Aanbevolen hoeveelheid zuivel is 300cc. Als ze weinig yoghurt eten, kun je prima 300cc melk geven.
En in België is dat 500cc voor kindjes van een jaar. Dus als je tussen de 300 en 500 cc blijft doe je niets raars in mijn ogen
Je kunt ook een van de flessen vervangen door kruidenthee met melk als ze de verdunde melk niet lekker vinden. Verder is lichter dan gemiddeld natuurlijk niet erg, zolang ze daarin hun eigen lijntje volgen en niet zakken. Voor een gemiddelde zijn natuurlijk ook lichtere kindjes nodig! Hier een meisje dat consequent op de +1-lengtelijn en -1-gewichtrslijn zit.
@juju...dan zou ik precies goed zitten @red...heb gisteren ook olijfolie door het eten gedaan...ben benieuwd hoe ze hier op reageren. @babel...Je hebt ook gelijk dat er voor een gemiddelde ook lichte kindjes nodig zijn. Ze zitten qua lengte precies gemiddeld en qua gewicht eerder ook altijd. Alleen bij de 11 maanden controle zat er een dip in hun gewicht... Ik moet pas met 16 maanden weer naar het CB dus weet eigenlijk niet of ze hun lijntje op dit moment volgen of niet