Straks na je geboorte? en tot hoe lang moet je de baby voeden met borstvoeding? ben ik best wel benieuwd naar.
Na je bevalling heb je melk tot je stopt met borstvoeding. Je baby voeden zolang als je zelf wil. Niets moet, maar is wel aan te raden. De eerste 6 maanden zijn het belangrijkst, maar waarom zou je daarna stoppen? Ik denk dat een kijkje op borstvoeding.com geen overbodige luxe is voor jou!
je moet niks...persoonlijk ligt voor mij de grens met 6 mnd...volledig dan..mss als mn productie het wilt hou ik de nacht en ochtend voeding aan..en de rest wil ik combineren...
Dat ligt eraan. Als je fv geeft, krijg je ook stuwing en het kan ook wel even duren voor het helemaal weg is. Borstvoeding bouw je op een gegeven moment af. Daar kun jij als moeder voor kiezen maar je kindje kan dat ook via een natuurlijke manier doen. Ik had hier eerst het streven van 6 maanden. Al vrij snel wilde ik tot een jaar zodat kv niet nodig is. Maar ivm allergieen gaan wij denk ik nog wel een mooi poosje door. Het wordt ook steeds makkelijker.
De wereldgezondheidsorganisatie raadt aan om 6 maanden uitsluitend borstvoeding aan je kindje te geven (dus geen kunstvoeding, water, groenten, fruit,...) en daarna tot 2 jaar of zolang moeder/kind zich er goed bij voelen. Zolang je ingaat op de vraag van je kindje, is er een aanbod maar dit kan beïnvloedt worden door allerlei factoren (vermoeidheid, slechte zuigtechniek, ziekte, menstruatie,...). Volgens mij is het belangrijk om daarom je voldoende te informeren over BV zodat je meer kans hebt dat je productie in stand blijft omdat je signalen herkent en weet wat te doen. Het boek 'Borstvoeding' van Stefan Kleintjes in een échte aanrader! Ook de voornoemde site borstvoeding.com is erg interessant.
Ik sluit me bij de andere dames aan. Je borsten produceren op een vraag-aanbod manier. Hoe lang jij je kindje wil voeden is helemaal aan jou en je kindje, maar het advies is inderdaad 6 maanden uitsluitend bv en daarna langzaam beginnen met bijvoeding, dus de melk blijft dan nog de hoofdvoeding. Wellicht is het voor jou ook handig/interessant een infoavond over bv te bezoeken, die kun je vaak volgen bij het ziekenhuis in je woonplaats en/of via de verloskundige. Ook is het praktisch om een kraamzorgbureau te nemen met een bvcertificaat.
En hoelang je nog melk hebt als je stopt met voeden kan heel erg wisselen. De een lekt een week, de ander nog jaren.
Goed dat je je dat afvraagt en dat je je erin wilt verdiepen! Enne, in Afrika geeft oma ook nog weleens de borst!
Hey dames, bedankt voor jullie reacties. Ja ik ben al weken aan het verdiepen in allerlei informatie over de zwangerschap en na de bevalling. Ja ik wil zowieso wel een lange tijd borstvoeding geven aan me kindje, maar ik vroeg me gewoon af tot hoe lang het in je borsten blijft.. want op een gegeven moment heeft je lichaam toch geen borstvoeding meer, dus gaat het vanzelf over?? Of is het gewoon moedersinstinct en moeder-natuur. Ik heb gehoord dat het ook pijn doet in het begin, borstvoeding geven.. klopt dat?? maar me ma zegt daar wen je gewoon aan op een gegeven moment.
Als de BV pijn doet in het begin, dan leg je de baby waarschijnlijk verkeerd aan. De eerste paar seconden kán gevoelig zijn (wanneer de tepel achterin de keel wordt gezogen), maar dat mag niet langer dan 10 sec aanhouden. Je tepels moeten wel 'wennen' aan de ervaring
Ik vond het aanhappen wel pijnlijk en daarna bleef het wel een tijdje gevoelig maar t was wel te doen hoor!
Hier helemaal geen pijn gehad, ook niet in het begin. Ik dacht ook dat ej dan idd verkeerd aanlegt, maar je hebt natuurlijk ook wel verschil, de een heeft gevoelige tepels en de ander niet. En de melkproductie stopt pas als er niet meer gedronken wordt inprincipe. Je zou zo jaren BV kunnen geven. Maar zoals iemand anders al zei zijn er wel een hoop factoren die dit kunnen beinvloeden.
In principe hoort BV geen pijn te doen. De eerste dagen deed het bij mij enorm pijn, het was een hele scherpe, stekende pijn. Ik had dan ook na dag 1 al kloofjes. Het was vrij duidelijk dat ons zoontje niet goed aanhapte. Ik heb dit zelf opgelost aangezien de LK wél vond dat hij goed aanlag: hij vormde de 'K van Kellog's' met zijn mondje. Toen hij echter de eerste keer wel goed aanhapte, voelde ik zoooo goed het verschil! Deed echt deugd! Toen deed het zelfs mét kloven niet meer pijn als hij dronk.
Nee, borstvoeding houdt niet vanzelf op. Het houdt pas op zodra je je kindje niet meer aanlegt of niet meer kolft. Het draait allemaal om vraag en aanbod. Is er vraag, dan produceert je lichaam melk. Ik had heel gevoelige tepels en een gulzig zoontje. Als hij hapte was dat even goed op de tanden bijten! En ik legde hem goed aan, heb nooit kloven gehad. Ik kreeg ook last van vaatspasmes na het voeden, maar dat krijgt lang niet iedereen hoor. Hoe langer je voedt, hoe makkelijker het wordt. Ik voed nu 1,5 jaar en het is gewoon een vanzelfsprekendheid, het doet absoluut geen pijn, je hebt dan allang geen stuwing meer etc. Het is nu gewoon makkelijk en fijn.
ik bleef 2 nachtjes slapen in zh...waarschijnlijk is het aanleggen daar niet telkens goe dgegaan...dus bij thuis komst kreeg ik na 2 dgn wel tepelkloofjes...deed ff zeer...maar kraamverzorgster legde hem goed aan..(+bepanthen werkte voor mij heel goed).dus het was even tanden op elkaar een paar voedingen, tot de tepelkloven geheeld waren...maar sinds dien, nooti geen last... dus al met al 4 dgn "pijn" gehad..
Je moet natuurlijk niets Maar als je geen KV wilt geven, krijgt je kindje tot een maand of 6 uitsluitend BV en daarna gaat dat stapsgewijs afgebouwd worden, met dat je kindje meer vast voedsel gaat eten, (maar dat duurt dus wel even, dat gaat niet in een paar weken ). En hoe lang je borsten produceren.... tja: zolang je blijft melken, blijft het komen Zie m'n banner en sinds een week zit ik op twee voedingen per dag, maar daarvoor dronk de dame 's nachts nog 2-3 voedingen en overdag soms ook nog eentje tussen de middag. Sommige vrouwen krijgen te maken met een productie die terugloopt, terwijl de vraag nog niet terugloopt, maar in principe bloijft je lijf melk aanmaken zolang daar vraag naar is. En dat kan heeeeeeel lang duren (Op youtube staat ergens een filmpje van een moeder die haar dochter van 8 nog voedt bijvoorbeeld!). Ik ben zelf langer doorgegaan met voeden dan gepland, vanwege KMA en aanverwante problemen. Ik had ooit bedacht met het jaar wel af te hebben gebouwd en over te stappen op koemelk. Door de KMA ben ik me daar meer in gaan verdiepen, in de hele koemelk-materie, en heb ik toch wat bezwaren tegen koemelk inmiddels, om meerdere redenen. Als een tweede kindje hier geen KMA heeft, (kans is relatief klein helaas, aangezien Thirza het wel heeft), weet ik nog niet zo goed wat ik ga doen na het jaar. Eerder riep ik dat ik dan alsnog wel rond het jaar afgebouwd wilde hebben, inmiddels twijfel ik daar wat aan en loop ik er toch over te denken om de BV langer aan te houden dan ook, vanwege de calciumbehoefte en dan niet naar koemelk te hoeven grijpen....
Oja, ik had hier in eerste instantie ook pijn, maar door verkeerd aanhappen ook kloven, dus dat hielp niet erg. Maar daarbuiten vond ik de TSR in het begin ook niet zo fijn voelen. Inmiddels is het al een hele tijd pijnloos en gewoon erg gemakkelijk (Vanaf een maand of 3 vond ik het gewoon gemakkelijk worden, zonder gedoe )
Jawel hoor, je lichaam blijft gewoon melk aanmaken zolang erom gevraagd wordt door aanleggen en/of kolven. Pijn heb ik niet gehad, wel de eerste paar dagen dat het met aanhappen erg gevoelig was maar zodra Tygo begon te drinken was het weg. Tot nu toe voed ik zonder pijn/problemen. Als het echt pijn doet is je kindje ws verkeerd aangelegd. Als er geen andere factoren meespelen doet bv geven dus zeker geen pijn.