Zoontje 13mnd schooit snoep en chips

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sila24, 2 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ik zou ook duidelijk zijn tegen anderen. Op de vraag mag hij een chipje niet antwoorden met "nee liever niet." Maar gewoon met "Nee!"

Hier blijven ze in de supermarkt ook stug vragen of hij een snoepje mag (zoon is bijna 22mnd) maar dat is gewoon "Nee!" Als we nu ooit is overdag een verjaardag hebben waar hij bij is en er komt lekkers op tafel mag hij sinds een maandje of 2 ook wel eens iets. Maar dan alleen wanneer man of ik dat oke vinden. Hij mag dan 1 chipje pakken en pas weer een volgende als wij dat oke vinden. Vind hij niet altijd leuk en wordt hij ook wel eens boos maar dat is dan maar zo.

Je zoontje begrijpt echt wel wat jij bedoeld maar hij begrijpt ook al héél goed dat hij het toch wel voor elkaar krijgt.
    Gewoon consequent zijn en dan heeft hij maar een keer of 10 een vreselijke driftbui!

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    In ieder geval doorpakken, hij is 13 maand, die heeft wel een wil, maar het is jou beslissing. Is dat nee, dan moet je dat aanhouden, en niet overstag gaan..

Is hij gek op de speeltuin? Dan bijv 3 keer weghalen en daarna naar huis gaan. Dan leer hij wel dat wat hij doet niet gewenst is, en hem niks oplevert (snoep en uitje weg)..

3. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ja hij is echt dol op de speeltuin . Ja dat kan ik wel doen 3 x weghalen en als ie nog niet luistert gaan we naar huis

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    En lekker laten schreeuwen wanneer hij het er niet mee eens is, laat je niet van de wijs brengen. Straks zal het waarschijnlijk nog veel erger worden en dan moet je sterk in je schoenen staan ;)

5. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Wat bij ons hielp in de periode van driftbuien is een aanpak bedenken en daar ook echt achter staan. Voor mij helpt het als ik een plan heb, zodat ik op het moment dat mijn zoontje een driftbui krijgt (is gelukkig al weer even geleden) niet 'overvallen' wordt en dan ter plekke nog moet bedenken wat ik zou kunnen doen. Dus verzamel tips, bekijk wat je aanspreekt en ga daarmee aan de slag, met vertrouwen in je eigen vaardigheden als moeder.

Wat al gesuggereerd is: drie keer waarschuwen en anders je zoontje oppakken en weggaan. En ook al is hij nog zo jong, ook nu al uitleggen waarom je dat doet.
    En heel makkelijk gezegd, maar wel waar: niet toegeven! Ja, je gaat met een brullende dreumes het park uit, maar als je het nu goed aanpakt zul je echt resultaat zien. En dat voelt wellicht rot, maar de meeste vaders en moeders hebben het ook meegemaakt. Dan maar even gênant op de korte termijn, maar wel een beter hanteerbare dreumes op de lange termijn :D

6. adi

adi Niet meer actief

Ik zou in het algemeen even goed nadenken wat je aan bovenstaande wilt doen. Bedenk vooral dat 13 maanden niks is in vergelijking met peuterpubertijd die nog moet komen bij jouw zoontje.

Als jij bepaalt dat hij geen snoep mag, of wat dan ook afpakken van anderen, dat moet jij ervoor zorgen dat dat niet gebeurt. Goed uitleggen waarom je dat niet wilt en hem afleiden.
    Als ie een driftbui krijgt stevig vasthouden en nog een keer uitleggen. Of al weggaan als ze de bui ziet hangen.

Maar hoe meer je nu toegeeft hoe meer problemen je straks gaat hebben

7. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Onze dochter wil ook wel eens staan 'schooien' als ik een bakje chips heb. Ze heeft dan ook haar eigen eten en als dat op is wil ze meer. Ze mag dan best nog wat hebben, maar dat is dan vaak een rijstwafeltje of fruit. Vindt ze ook prima.
    Doordrammen gaan we niet doen en dan is het uit met de pret, dan helemaal niks meer.
    Als er wat op tafel staat mag ze er niet aankomen en bij andere mensen vragen om iets gaan we ook niet doen.
    Haar eigen en klaar, en nee is nee, einde.
    Wordt ze driftig, jammer dan. Heb ook wel eens een hele boze dreumes in het winkelcentrum gehad, maar daar kan ik me niet aan storen. Afleiden en dan is ze t weer vergeten.

Volhouden, dan wordt t uiteindelijk makkelijker. Hier wel, en t is een dame.met een eigen willetje hoor!!

8. Sila24

Sila24 Niet meer actief

bedankt dames ik zal voortaan stug volhouden nee is nee! klaar niet meer aan toegeven ! voortaan ga ik strenger worden!!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij een kind van 13 maanden zou ik trouwens niet 3x verbieden en dan pas wegwezen. Een kind van 13 maanden kan nog niet tellen, dus mijn idee is: bedelen? Doen we niet, we gaan!

10. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    +1 ;)

11. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Ik heb laatste bladzijde niet gelezen maar ik zou "Nee!" zeggen en weglopen met hem, doet hij het nog een keer, weer "nee!" en dan maar driftig, ik denk dat ik het langer volhou als hem en dan is het vanzelf afgelopen.

12. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    streng is niet slecht, eerder duidelijk, en dat is waar een kind behoefte aan heeft. De ene keer wel en de andere keer niet is voor een kind heel verwarrend, het weet dan niet hoe mama gaat reageren als het iets doet. En je kind hoeft niet de baas te spelen, hij is zelf veel te klein om te kunnen bedenken dat iets niet verstandig is, daar moet jij hem in helpen en keuzes voor hem maken.
    En tja, driftbuien. Jammer dan, jij vindt het ook wel eens vervelend als iets niet kan of mag. Leg heel duidelijk uit waarom en geef aan dat je snapt dat hij het niet leuk vindt. Altijd op dezelfde manier, je legt nu al de basis voor later. Inderdaad, als de peuterpuberteit komt, kun je je beter al maar voorbereid hebben ;)

Deel Deze Pagina