Genoodzaakt 'cold turkey' van borst naar fles

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Marijntjet, 9 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marijntjet

Marijntjet Nieuw lid

9 dec 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Ik geef mijn dochter van 5,5 maanden borstvoeding. De fles weigert ze al een behoorlijke tijd of ze drinkt maar een beetje. (Op de opvang oefenen ze dit ook met haar, anders krijgt ze een papje met een lepel.)
    Nu blijkt ze echter een allergie opgebouwd te hebben voor waarschijnlijk koemelk, waar ze via mijn borstvoeding behoorlijke last van heeft. Ook al ontwijk ik de belangrijkste producten zoals melk, kaas en boter, dan nog steeds jeukende uitslag en slapeloze nachten door krampen.
    Omdat ik al enige tijd geleden had willen afbouwen (maar wat dus niet lukte ivm het weigeren) en ik per januari weer aan het werk ga, heeft mijn huisarts geadviseerd om mijn dochter per direct geen borstvoeding meer te geven maar alleen de fles met PEP voeding aan te bieden ipv zelf een streng en ingewikkeld dieettraject in te gaan. Met het idee dat ze dan uiteindelijk wel zal toehappen.
    Het consultatiebureau staat hier achter, mits ik dat ook doe. Enerzijds vind ik het heel moeilijk, anderzijds ben ik er heel erg aan toe om te stoppen met borstvoeding, ook met het oog op de drukke baan die mij te wachten staat. Ik ben dan ook op zoek naar moeders die een dergelijke aanpak bij hun kleintje toegepast hebben, want ik vind het best pittig op het moment en zoek ook wat steun..
    Alvast veel dank voor de reacties!

2. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Geen ervaring met cold turkey stoppen met borstvoeding geven.

Wel ervaring met borstvoeding geven aan een dochter met koemelkeiwitallergie. Dit dmv een koemelkvrijdieet wat ik zelf volgde.

Belangrijk is dat jíj achter de beslissing staat. Een consultatiebureau en een huisarts hebben een 'zakelijke' benadering. Jij hebt een emotionele band met je dochter. Wat je wil gaan doen is je dochter dwingen om voeding uit de fles te gaan drinken, door haar zo'n honger te laten krijgen dat ze wel toe hapt. Dus dan gaat ze enorm huilen én heel erg honger krijgen.
    Sta jij daar achter? Nu? Ook over 10 jaar? Hoe wil je hier op terug kijken?

Wat is de belangrijkste reden dat je nu wil stoppen met borstvoeding geven? En kan je deze redenen op een andere manier bekijken? Kan en wil je het relativeren?

Ik zie het zo. Je baby is nu 5,5 maand. Je mag starten met bijvoeding. Fruit, groente en over twee maanden brood. Hierdoor wordt de melkvoeding steeds minder een hoofdvoeding het komende half jaar. Dit is niet te vergelijken met het eerste half jaar. De intensiteit en energie van het borstvoeding geven wordt minder. Voor mij waren dit altijd de beste en mooiste maanden.

Daarnaast zit er in borstvoeding belangrijke antistoffen die juíst voor kindjes met een allergische aanleg goed zijn. Ik kan hierbij het voorbeeld geven van mijn dochter. Ik stopte na 16 maanden met borstvoeding geven en ze kreeg meteen huiduitslag.

Misschien niet de steunende woorden die je zoekt. Maar ik merk dat ik het moeilijk kan begrijpen dat een huisarts en een consultatiebureau dit adviseren.
    Ik zou het eerder zoeken in het ondersteunen van jou, zodat je het borstvoeden kan volhouden.

3. Marijntjet

Marijntjet Nieuw lid

9 dec 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi Line,

Dank voor je reactie. Na een heftige en emotionele nacht heb ik inderdaad besloten gewoon borstvoeding te blijven geven. En dus een koemelkvrij dieet aan te gaan. Het voelde niet goed, dus de keuze was snel gemaakt.

Overigens was het consultatiebureau niet per se voorstander, maar zei me dat als ik er zelf achter stond, ik het een poging kon geven. De reden dat de huisarts dit voorstelde, is omdat hij wist dat ik al een lange tijd probeer haar aan een flesje te laten wennen ivm het feit dat ik weer ga werken.

Maar vandaag voelde ik me enorm opgelucht gewoon mijn gevoel te hebben gevolgd, dus eind goed al goed! :)

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Jammer als je zo'n advies krijgt.

Voor steun bij het eliminatiedieet kun je bellen met een vrijwilliger van VBN of LLL, die kunnen je in contact brengen met een ervaringsdeskundige. Ik heb zelf ook aantal jaar allergeenvrij gegeten, als je er eenmaal aan gewend bent weet je niet beter (en valt het ook best mee!).

En hier zitten ook zat moeders die er ervaring mee hebben hoor!

5. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Succes met het volhouden van de borstvoeding. Goed dat je je hart volgt.
    Bij nummer 2 en 3 koemelk/sojavrij gegeten. Was niet heel ingewikkeld als je er eenmaal aan gewend bent al miste ik soms dingen wel.
    Ook in combinatie met een drukke onregelmatige baan.

En zou inderdaad een deskundige inschakelen om te vragen hoe nu verder. Zeker als er meer dingen geëlimineerd moeten worden uit je voeding.

6. talkingchair

talkingchair Niet meer actief

Succes ermee, goed dat je naar je gevoel luistert en je niet omver hebt laten kletsen. :)

7. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Wat fijn dat je een beslissing hebt genomen waar je zelf achter staat. Het lijkt me ook heftig, vooral als je kindje het moeilijk heeft.

Hopelijk krijg je met de opluchting ook rust om een dieet goed aan te pakken. Zelf heb ik ook ervaren dat de borst een plek van troost is voor een onrustige baby. En wat is dan mooi dat je die plek aan haar kan geven.

Heel veel succes!

8. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik heb het ook 8 maand gedaan, koemelk, soja, ei en tomaatvrij, achteraf vind ik het ook best lang ;) Maar echt, as je erin zit valt het mee. Al mis je inderdaad weleens dingen, zoals hierboven iemand zei.

Ik ben opzich vrij creatief met koken, kookte al langer zonder zakjes enzo, en daar had ik nu alleen maar gemak van

Echt top dat je het wilt proberen!! Je hebt inderdaad 'geluk' dat ze al 5,5 maand was, de mijne was 7 weken en moest nog heel lang melk;)

Heel veel succes, PB gerust voor artikelen of tips.

Hier een oud draadje:http://www.zwangerschapspagina.nl/borstvoeding/546898-bv-koemelkvrij-dieet-2.html

9. Marijntjet

Marijntjet Nieuw lid

9 dec 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oké, dus ook soja vrij.. Dat drink ik nu 1x nog in mijn koffie.
    Ik ga sowieso even met een dietist praten, dan weet ik zeker dat het goed gaat! 😊

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat knap dat je toch bv gaat blijven geven en wat goed!

Eten zal wat aanpassingen vragen, maar het is opzich goed te doen. Vind ik. Onze jongste krijgt nu 1 maand geen koemelk en soya meer, eerder alleen geen koemelk meer. Door goed te lezen kan je nog veel eten.

11. pline

pline Actief lid

25 dec 2012
    472
    108
    43
    NULL
    Ik eet al 10 maanden geen koemelk, ei en zeevruchten, en heb ook een 6-tal maanden soja, tomaat en noten gelaten. Daar kan ze inmiddels terug tegen. Het dieet is goed te doen als je het gewend bent, en er zijn tegenwoordig veel alternatieven op de markte (bv. lekkere kaas op basis van kokosolie en aardappelzetmeel). Ik drink zelf havermelk in mijn koffie, en ook amandelmelk of hazelnotenmelk. Ik wil zelf ook afbouwen met de bv, maar mijn dochter weigert niet alleen de fles - ze weigert gewoon andere melk. Ze drinkt goed water nu uit een beker, maar laat bv. havermelk zo terug uit haar mondje lopen. Dus ben ik genoodzaakt gewoon verder te doen...
    Succes er mee!

12. Marijntjet

Marijntjet Nieuw lid

9 dec 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er zijn inderdaad veel alternatieven, maar het is toch even omschakelijken. Wel heel fijn om alle ervaringen te horen!

Deel Deze Pagina