Pratende dreumes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Isis26, 10 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Mijn oudste van 18,5 maand zegt heel veel maar er is niks van te begrijpen, hij kletst echt de oren van je kop en legt de klemtoon ook altijd goed. Als hij iets aan je vraagt dan eindigt hij ook met een vraagteken zeg maar. Het enige wat we verstaan is

Ja
    En die
    Ooh oh (als hij iets laat vallen)
    Broem (als hij met zijn autonspeelt)

Als hij echt iets wilt gaat hij piepen ipv praten. Ik lees best vaak dat kindjes al zoveel woordjes kunnen alleen mijn jongen niet. Zoals ik al zei klets hij de oren van je kop de hele dag door en vertelt je dan echt wat. Cb was bij 14 mnd ook al niet tevreden dat hij niks zei. Ohja hij zegt ook wel papa en mama maar alleen als hij iets wilt wat hij niet krijgt.

2. Josjes

Josjes Actief lid

6 nov 2008
    244
    0
    16
    Brabant
    Hoi, hier 19 maanden en woordenschat hier net zo zoals je omschrijft. Het zou fijn zijn als ik haar wat beter kon begrijpen maar alles op zijn tijd hoor.. Maak je niet druk om het cb :)

3. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Ow hier ook heeeele verhalen hele dag door ( wel te begrijpen in babytaal hahaha) en ik antwoord maar altijd terug met: owja joh, echt? ja ben t met je eens etc etc :)

Hij probeerd echt tegen ons te praten, met ons mee te praten, zijn verhaal te doen en is dan zo intensief aan t vertellen dat we dubbel liggen. Voor en achter elke zin is t dan ook anne ( mama in t turks) en dat gaat zo door haha.

Hier word er gezegd :
    -anne
    -mama
    -die
    -kijke
    -awoo ( nu in papiaments)
    -boks( met zij vuist boks geven)
    -se G ( ja gangster)
    -ja
    -nee
    -oh oooh
    -tanti ( tante)
    -ly ( afkorting naam van zijn papa)

Dus allemaal korte woordjes afgezien van zijn eigen taal :)

Joh maak je niet druk. laat cb lekker kletsen, ze doen t lekker op hun gemakje en op hun eigen tempo, straks denk je: ow kon ie t nog maar niet want zodra die echt goed verstaanbaar kan kletsen denk je ppfff wat een kletskous! hahaha

4. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Komt vanzelf hoor :)! Met 18 maanden "hoeven" ze buiten papa en mama maar 3 woordjes te kunnen zeggen volgens de richtlijnen van het CB.

Hij babbelt toch lekker, dat wil ook wat zeggen, dat hij bezig is met taal bedoel ik. Straks is hij in een keer verstaanbaar, heeft hij al die tijd op geoefend!

5. adi

adi Niet meer actief

Ik schrik ook als ik hier lees wat sommige dreumesen al roepen. Ik las vanochtend dat een kindje met 18 maanden al om een boterham vraagt :).

Her is het ook vergelijkbaar met jou hoor. En wat ze nu kunnen zeggen, konden ze al met 13 maanden. In afgelopen 3-4 maanden is amper wat bijgekomen, toen waren ze erg met lopen bezig.

Ze praten hier ook enorm veel, alleen in een taal die ik niet beheers. Er komen ook hele ingewikkelde klanken eruit, maar nog niet al te veel verstaanbare woorden. een stuk of10 en dan vrij simpele.
    Ben benieuwd wat ze zeggen over 2 weken.

6. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Hihi gelukkig niet allemaal kinderen met een ruime woordenschat. Het kletsen is erg schattig alleen lijkt net Spaans of chinees

7. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    hier zegt onze kleine man 10 woorden denk ik maar je kan gewoon tegen hem praten hij begrijpt alles ook vraagt hij om drinken en eten in zijn taal dan komt hij me halen en zegt dan "kje"dat is eten en brlesss dat is drinken.
    en dus papa en mama en nog wat woordjes maar meer ook niet.

komt vanzelf wel hij heeft een oudere broer die m begrijpt dus waarom zou hij meer zeggen hihihih

8. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Mijn zoontje van 18 maanden zegt ook nog geen woord. Zelfs een duidelijke papa of mama kan er nog niet vanaf. Ik wacht rustig af tot hij gaat praten. Ondertussen is zijn woordenschat wel groot, want hij kan alles juist aanwijzen als ik het vraag.

9. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

hier wel een pratende dreumes, nog geen zinnetjes maar wel veel woordjes. ook hij heeft nog zijn eigen taal hoor. soms pakt hij mijn mobiel en doet dan echt hele gesprekken in zijn eigen taal voeren en af en toe lachen tussendoor. jho wat geeft het?! mischien is je kinndje nu wel bezig met hele andere dingen leren?

en vergis je niet he...al praat je kindje nog niet..begrijpen wat jij zegt doet hij heel goed. hier ook zo, hij kan nog niet alles zeggen maar begrijpt heeeeeeeeeel erg goed wat ik zeg of vraag. en dat het cbhet raar vond dat hij met 14 maanden nog niet kon praten vind ik juist erg vreemd. wat hebben hun voor superkinderen dan die met 14 maande al kunnen praten? met 14 maanden kon mijn kindje nog niet eens lopen.

10. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Hier was het met 18 maanden niet veel anders hoor.
    In d'r eigen taal hele verhalen. En voor ons herkenbare woorden tussendoor.

Ineens ging ze heel veel praten, en nu is ze werkelijk een papegaai en gaat het met de woordenschat heel goed. Elke dag sta ik me wel weer te verbazen over wat voor woorden ze nu ineens weer zegt!
    Langzaam maar zeker komen er korte zinnetjes uit.

Komt vanzelf, maak je er niet te druk om.
    Elk kindje doet het in zijn/haar eigen tempo. Zo lang er maar vooruitgang in zit!

11. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje is dan nog iets jonger, maar gaat niet veel sneller hoor.
    Die praat ook nog niet zoveel. Hij heeft vaste woordjes die hij steeds vaker gebruikt.
    Sinds een week of twee zegt hij ineens appel of appeltje. Maar heeft daarmee geen idee wat hij zegt. Want als ik hem een appel voor hou kijkt hij mij aan met een een ernstig vraagteken gezicht.
    Hij heeft wel vaak het hoogste woord. Ik mis alleen de subs maar gelukkig is alles wat ik terugzeg nog prima voor hem. :D

12. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Hier ook een brabbelaarster,ze heeft hele verhalen en komt ook serieus voor me staan om het te vertellen :D...maar Joost mag weten waar ze het over heeft hahaha. En dan zeg ik...is dat zo? Jaahaa zegt ze dan...en dan gaat ze vrolijk verder met vertellen.
    Daarnaast is het hier vooral mama, bal, auto en mijn voornaam :(
    Oh en gister zei ze ineens mais, nadat ze dat op tv hoorde. Het wordt nu langzaam aan ietsje meer.
    Komt vanzelf ;)
    Maar als ik haar vergelijk met de dochter van een vriendin, loopt ze op haar ver achter. Kan me er niet zo heel druk om maken. Als ze maar praat voor haar 4e ;)

13. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Mijn zoontje is ook bijna 18 mnd en doet hetzelfde als jou zoontje!
    Zegt nu:
    papa
    mama
    oma, opa (nog niet vaak)
    Ohh ohh
    crackrer ( cracker / koekje)
    bebe (bumba)
    en voor de rest praat hij idd heel erg veel maar echt in babytaal, dus niks van te verstaan! haha
    Snapt trouwens wel wat alles is en wijst het ook aan!

14. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn zoontje zegt ook nog niet zo veel.
    Hij zegt papa en mama, maar niet zo vaak naar ons, maar wel als we op een foto staan bijvoorbeeld.
    Opa heeft hij even gedaan.
    Oh,oh
    Geluiden van dieren: Beh, Knorren van het varken, Kwak, kwak(niet helemaal goed) en hihi(paardje)Dan begint hij nep te lachen.
    Aai(gaat hij je aaien)
    Wijzen naar iets en dan zeggen Da(daar)
    Zwaaien en Da zeggen(dag)
    Pee(speen)
    Hij snapt wel veel en wijst het ook aan.
    Hij kletst wel veel in zijn eigen taal ach komt vanzelf.

15. adi

adi Niet meer actief

merken jullie bij je dreumes dat ze zelf selectief zijn in welke woordjes ze wel of niet willen zeggen?
    Hier kijken ze niet veel tv, maar Bumba en teletubbies (tejetu) komen er met gemak eruit. En dan weten ze precies wat ermee wordt bedoelt. Eten is ook zo'n woord wat prima uit te spreken is als ze honger hebben.
    En auto (dat staat ongeveer voor elk speelgoed tegenwoordig)
    Als ze naar buiten willen roepen ze heel netjes daag-daag.

maarde woorden waar dames en de heer geen eigen belang bij malen ze hier niet om :)

16. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow

Ja hier is bal favoriet.
    Verder vertikt ze het om opa en oma te zeggen, ze kan het wel. heeft ze 1x sporadish gedaan en sindsdien niet meer.

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Hier komt er ook nog niet veel uit hoor:
    papa, mama, bal, bumba, klaar, hhhmmmaa (is oma en opa noemt hij voor het gemak ook zo), boom, hap, poejds (poes), vuuu(r), koe, ballon, boekje en de naam van de hond. Oh ja, en wat dierengeluiden als woefwoef, beh, boe.
    Als hij wilt drinken zegt hij 'oehoehoe, gevolgd door een slurpslurp geluid, wanneer hij neusspray ziet of je zegt het woord gaat hij met zijn neus snuiven.
    Mijn dochtertje zei al over de 70 woorden op deze leeftijd en combineerde woordjes, maar uit hem komt nog niet zoveel en veel dingen klinken ook niet erg duidelijk. Ach ja, hij is motorisch weer heel snel, dus zo hebben ze allemaal wat. Maak me ook geen zorgen, hij begrijpt alles prima.

Deel Deze Pagina