Dag dames! De laatste keer dat we met ons meisje (morgen 11 weekjes) naar het CB gingen, kregen we al de opmerking dat het ze eigenlijk een wat sterker nekje al had moeten hebben. We moesten haar dus nog vaker op haar buikje gaan leggen om het nekje te oefenen. Nou is ons meisje snel misselijk en spuugt snel dus wij kunnen haar na de voeding niet op haar buikje leggen. We doen dit dus voor de voedingen maar wat doet mevrouw... Of ze zet het op een krijsen of ze gaat heerlijk op haar kneusje liggen sabbelen?!?!?!?! Nou moeten we 4 februari weer naar het CB en ben bang dat ze er nu weer wat over zullen zeggen! Als ik haar op mijn buik leg (als ik een beetje schuin zit) kan ze haar nekje aardig recht houden maar ja dan is de zwaartekracht ook wat minder... Maar als ik har echt op haar buik legt, weigert ze enige medewerking... Zijn er nog meer moeders die dit hebben of hebben gehad? En wat hebben jullie eraan gedaan? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Hee meid! Lisa wil ook niet op haar buik liggen. Dus ook niet oefenen met haar nekje. Wat ik doe is haar rechtop tegen me aan houden als ik loop. Dus niet liggend in me armen maar rechtop. Dan is haar hoofdje ook los en kan ze ook oefenen. (wel me hand erachter voor het geval dat En laat haar vaak zitten dan doet ze haar hoofdje altijd naar voren en kan ze ook oefenen. En zou me niks aantrekken van het cb hoor! Ik zeg ook altijd ja en amen
Ik vind ook altijd: laat je niet gek maken door het cb. Maar ik weet wel: dat nekje ontwikkelen is wel heel belangrijk. Veel kinderen vinden op het buikje niet heel leuk en gaan dan huilen. Soms misschien toch eventjes een paar minuutjes doen. En zoals hierboven staat: rechtop tegen je aan houden en je dochtertje zelf haar nekje/hoofdje laten tegenhouden. Dus hand wel in de buurt, maar niet steeds het hoofd ondersteunen. Succes!
heb je een voedingskussen??, daar over heen leggen en dan wat speeltjes...zo houdt ze het langer vol..
hier moeten we ook oefenen, ons meisje is wat te soepel in haar gewrichtjes. Inderdaad iets onder haar borst leggen en goed haar schoudertjes naar elkaar toe vouwen als het waren. Wat ook goed kan werken is als je zelf wat achterover hangt of gewoon op je rug ligt, haar dan op je buik zo te leggen -dat is vaak leuker en prettiger dan gewoon in de box ofzo. Ik denk niet dat je 'bang' moet zijn ofzo. Ik zou er eerder naartoe met het idee van: Ik weet niet goed hoe ik het moet doen, en wanneer (kan me voorstellen dat voor het eten ook niet zo prettig is) - en dat ze misschien wat duidelijkere tips of adviezen hebben. Want dat is ook vooral waar ze voor zijn ook he: Je te helpen en adviseren.
Heel herkenbaar. Onze dochter vond het ook niet prettig om op haar buik te liggen. Ook wij kregen van het cb te horen dat we goed moesten oefenen. Wij hebben haar (uiteraard niet net na de voeding) iedere keer heel even, lees: een tiental seconden, op haar buikje gelegd. En dit elke dag ietsje langer. Op deze manier traint ze het ook wel hoor, maar duurt het misschien iets langer. Nou jammer dan Eigenlijk ging dit heel erg goed en omdat haar nekje steviger begon te worden, vond ze het ook minder erg om op haar buik te liggen. En nu? Onze dochter is inmiddels 6,5 maand oud. Sinds een maand kan ze op haar buik rollen en wil ze alleen nog maar op haar buik liggen!!! Laat je niet gek maken door het cb. Het komt vast allemaal goed! Succes meis.
Maak je niet druk hoor, kon onze dochter toen ook niet echt goed, moesten we ook oefenen. Soms dacht ik wel eens; wanneer dan? Want na een voeding is dat niet lekker, maar tegen de tijd dat dat gezakt was werd ze eigenlijk wel weer moe en was het bijna weer bedtijd en was ze er ook snel klaar mee. Je kan proberen er een opgerolde handdoek onder te leggen, zo help je haar een beetje met het oefenen. Pas aan het einde van de 3e maand deed ze het ineens heel goed. Geef het de tijd en laat je niet gek maken. Leg haar bijv. elke dag 1 keer op het aankleedkussen eens op haar buik na het wassen bijv. en dan het ruggetje insmeren. Komt vanzelf goed.
je kan een klein kussentje onder haar borst leggen en dan op haar buik,dat is voor haar minder zwaar. mijn zoontje lag ook pas met 5 maanden op zijn buik omdat hij veel spuugde. nu geen problemen met zijn nekje meer hoor
Bedankt dames voor jullie reacties! Ik zal morgen eens gaan proberen of het beter gaat als ik iets onder haar borstje leg! Ben in ieder geval blij te horen dat er meer meiden zijn die het probleem herkennen! Thnx!!! Effe off-topic: @ Sanjor: He meid!!!! Lang niet gesproken! Zit vaak online via mijn foon maar dan kan ik helaas niet reageren op topics... Was nu weer 1 van die weinige momenten dat ik mijn laptop weer eens aan ging zetten hihi!!! Maar hoe gaat het met je???
Hier ook een kleine man die op zijn buik liggen niet leuk vind hij kan nu zelf naar zijn buik rollen maar niet terug dus dan is het brullen. Wat ik als tip van de fisio kreeg was (ik ga het proberen uit te leggen) op je schoot in zithouding en dan handen achter zijn rug gewoon vasthouden zeg maar en dan heel langzaam beetje naar achteren en op zij voorzichtig. Dit is erg vermoeiend maar elke dag een paar keer werkte hiet top. Ik deed dan gezellig tegen hem kletsen en het werd al snel beter. Tip nummer 2 is inderdaad een opgerolde handdoek of voedings kussen en ze daar dan op d'r buikje tegen aan leggen met de armpjes naar voren hoe hoger da rol hoe makelijker het is. Ik deed dit altijd op de bank en ging dan voor hem zitten op de grond en dan maar gek doen vond ie prachtig. Als je mijn uitleg niet snapt hoor ik het wel. groetjes kim
Het CB bedoelt het goed. Het is nou eenmaal goed voor de ontwikkeling van de kleine als ze op de buik liggen fijn vindt. Van daaruit gaat de ontwikkeling verder namelijk. Vandaar dat het CB hamert op het oefenen. Je hoeft echt niet bang voor ze te zijn, ze hebben gewoon het beste met je kind voor. Bij ons vorige bezoek aan het CB heeft de arts voor gedaan hoe je makkelijk met ze kunt oefenen. Je legt haar op d'r buik en je gaat achter d'r staan (in de box bijv.). Vervolgens pak je met je handen haar ellebogen en schuift zo haar armen onder haar romp. En zo hou je haar vast. Lastig uit te leggen zo, maar mijn zoontje hield toen prompt zijn hoofd stevig omhoog en vond het ook prima. Sinds ik dat dus doe en hem zo een beetje help, gaat het heel goed. Oh en jouw manier om half liggend haar op je buik te laten liggen is ook goed hoor! Het is weliswaar wat makkelijker voor d'r, maar zo traint ze wel d'r nekspieren. En je zult zien, opeens van de 1 op de andere dag doet ze alsof ze nooit anders heeft gedaan
ik deed ook vaak hem op mn borst, naar mij kijkend..en dan zelf btj liggend, steeds verder liggen...zo traint ie het ook.. en volgens fysio is het ook heel belangerijk dat baby de nekspieren oefent voor naar het beneden kijken, dus niet alleen het nekje helemaal op houden maar ook, dat als ze straks gaan zitten...dat die spier goe dontwikkelt is die je gebruikt als je een speeltje onder zn neus houdt
Hi meis! Gaat helemaal super! Af en toe beetje onzeker over de kleine, maar dat is denk ik wel logisch bij een eerste Hoe is het met jou? XX