Hoi, Ik ben op zoek naar tips hoe je je kind meer zelf laat spelen. Mijn dochter heeft dit altijd wat lastig gevonden, en heeft het liefst elke minuut een speelkameraadje, bij voorkeur mij. Nou kan dat natuurlijk niet altijd, en zou het voor haarzelf zo fijn vinden als ze wat meer zelf speelt en geniet van al het mooie speelgoed wat ze heeft. Er is genoeg aanbod (ook niet teveel). Als ik even mee ga spelen en dan wat zelf ga doen, is ze binnen no time ook klaar op haar manier. Dat werkt dus niet zo goed. Ik kan wel aangeven dat ze zelf maar wat moet bedenken en ik geen tijd heb, maar ja, dat vind ik toch wat hard overkomen. Hebben jullie tips wat bij jullie goed werkte?
Loslaten voor jezelf. Ze is inmiddels 5, het is aan haar de keus of ze zich gaat zitten vervelen of dat ze wat gaat doen. Niet meer teveel mee proberen te bemoeien. En dat valt niet mee, ik heb er hier eentje van bijna 7 die ook zichzelf niet kan vermaken. Ik heb van alles gedaan zoals al het speelgoed weghalen en 1 ding tegelijk aanbieden, als al het speelgoed neerzetten zodat er uitgebreid gespeeld kan worden, kookwekkertjes etc maar ze is gewoon wie ze is en ze kan het gewoon niet. Ze mist ook een stukje fantasie lijkt het soms, ze komt niet goed in een spel. En dat heeft ze wel een beetje van mij. Maar nu bemoei ik me er niet teveel meer mee. Ik doe heus weleens een spelletje met haar ofzo, maar kan haar niet de hele dag vermaken en als ze dan zelf de keus maakt om de hele dag te vervelen ja dan is dat maar zo. Meestal eindigt het er hier in dat ze dan maar gaat kleuren of toch maar met haar broertje gaat spelen
Tja ik.zou toch zeggen je vermaakt je maar Ik ga er niet de hele tijd bij zitten... Is er iets waar ze erg graag mee speelt? Of bv knutselen? Haar een opdrachtje geven oid
Jullie hebben helemaal gelijk hoor.. ik heb een veel te hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Moet het maar eens loslaten
Ik zette de time timer. Eerst 10 minuten zelf vermaken, dan langzaam aan uitbreiden. En of ze zich dan ging zitten vervelen, of ging spelen was mij om het even (haar keuze). Bij ons ging het om claimen. Ze mocht mij dan ook niet storen.
Dat is helemaal niet hard, maar juist een hele grote voordeel wat je haar zou kunnen bieden. Er zijn tig onderzoeken die aantonen hoe belangrijk vervelen en 'niks doen' is voor de ontwikkeling van creativiteit, oplossingsgericht denken en fantasie bij een kind. Laat haar gewoon haar gang gaan, ze hoeft helemaal niet met speelgoed te spelen (vaak net zo belemmerend voor creativiteit als vermakende ouders), een uur flinke verveling kan tot iets heel nieuws leiden. Net als buiten: laat een kind een half uur doelloos rondlopen op een veld, en hij zal na een tijdje een hele wereld bedenken met 3 takken en 5 steentjes. Met constant vermaken wordt het creatieve brein lui, daar komt het een beetje op neer. https://www.bbc.com/news/education-21895704 https://www.famme.nl/waarom-ongestructureerd-spel-belangrijk-is-en-een-kartonnen-doos-best-leuk-speelgoed/
Eens met bovenstaande reacties! Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en te lieve mama's creeeren kinderen, die niet zonder die lieve mama's kunnen. Leg je dochter gewoon uit dat jij ook dingen zonder haar moet doen en zij met 5 jaar oud zichzelf moet leren vermaken. Zorg dat er wat leuk speelgoed voor haar aanwezig is, wat leuke dingen om art projectjes mee te maken (verf, stiften, papier, etc), dat het enigzins overzichtelijk opgeruimd is (zodat ze zelf alles kan zien en vinden) en laat haar zich dan maar lekker vervelen! Ze gaat vanzelf dingen uitproberen. Je moet alleen wel even door de zure appelfase heen bijten, waarin ze vast veel bij je gaat zeuren, doen alsof ze zielig is en al dan niet bewust op jouw schuldgevoel gaat werken. Maar je helpt haar echt niet door steeds met haar bezig te zijn. Spelen moet je zelf leren en hoe langer je wacht hoe lastiger het voor haar is om het te leren.
Bedankt voor alle reacties, ik denk dat ze een soort ontwikkelingssprong heeft gehad ofzo, want het gaat ineens helemaal anders en is ineens juist heel zelfstandig. Ik hoef ook niet meer mee naar buiten en ze gaat zelf naar de buren etc.. haha nu een nieuw topic openen, help mijn meisje wordt te snel groot
Trouwens wat ik zo bijzonder vond is dat ze op school behoorlijk voorloopt in haar ontwikkeling, qua zelfstandigheid, taal en sociaal emotionele ontwikkeling. De juf had ook het idee dat ze het wellicht niet helemaal kon bijbenen en daarom thuis juist ander gedrag laat zien, zoals afhankelijkheid etc.