Natuurlijk supertrots hoor maar ben ook even benieuwd of het een beetje herkenbaar is of dat ons mannetje echt best snel is met praten. Ons andere zoontje was ook best snel maar praatte rond zn 2e verjaardag nog niet zo heel veel; 2 en 3 woordzinnen vooral. Daarna ging het wel vrij snel en toen hij 2 jr en 4 mnd was sprak hij al 10-woordzinnen ! Mn jongste wordt eind aug. 2 jr maar praat nu al 5 woordzinnen. Mama, papa niet buiten meer bijvoorbeeld. Ook is zijn articulatie erg goed. 'buiten', 'appelmoes', weetiniet ... 'mama niet nat buiten' Hoe is de taalontwikkeling van jullie 2-jarige ?
Toen ik je titel las dacht ik nee, zover is mijn dochter nog niet. Maar als ik naar de zinnen kijk die je als voorbeeld geeft dat doet mijn dochter dit ook wel.. Mijn dochter articuleert ook erg goed, behalve met de S heeft ze wat moeite, ze slist een beetje. Ik denk dat dit wel normaal is voor de leeftijd die ze hebben. Mijn dochter wordt in oktober twee.
hier ook eentje die snel goed kon praten , ze gaan ook op 2.5 naar school en moesten hun taal dan wel beheersen , zodat de juffen de kinderen kunnen verstaan Eigenlijk konden ze alle 3 heel snel mooie zinnen maken M'n zoon op kop , die sprak heel vroeg en heel netjes .. meer papegaaien ( herhaalde onze zinnen )
Hier sprak ze met 18 mnd met 5 woord zinnen. ze is nu net 2,5 jaar en praat voor een kind van 4,5 jasr. ligt zo`n 2 jaar voor in spraak. Ik vind het heerlijk dat ze zo goed praat. ze kan alles ook heel goed vertellen en ook als er iets is kan ze het goed aangeven.
Same here... Complete volzinnen en woordgrapjes met amper 2 jaar. Het is echt heel fijn en leuk. En practisch Dus ja, herkenbaar. Al vraag ik me af wat je graag wilde horen in dit topic... Geen kale ja/nee lijkt me Maak je je zorgen of ben je juist extra trots?
Bij mijne ook heel goed. Met 1.5 zinnen en van 3/4/5 woorden en werd alleen maar meer. D'r nichtje gaat die richting ook op. Veel brabbelen deden die meiden ook.
Ja herkenbaar. Mijn dochter praatte met 2 jaar ook al langere zinnen. Ze kon al heel vlot in woorden en zinnen uitdrukken wat ze wilde. Vond het alleen maar makkelijk!
Ja, ook hier herkenbaar. Dochter wordt in september 2 en maakt dezelfde soort zinnen als jij aangeeft.
Hier niet zozeer heel lange zinnen voor zijn 2e jaar (nu wel overigens), maar een woordenschat waar ik soms van achterover sla. Hij kent ontzettend veel dierennamen en bijna alle soorten voertuigen, maar ook dingen die hij maar 1x gezien of gehoord heeft onthoudt hij. Een lekker bijdehandje dus.
ja heel herkenbaar onze zoon loopt op taal gebied nog steeds enorm voor en onze dochter wordt omschreven als ontzettend leergierig.
Doet mijn zoontje ook! Wordt in september twee. Vind het zo leuk Hij zegt ook moeilijk woorden al heel duidelijk, dobbelsteen, kruimeldief, pindakaas, schattebout etc.
De oudste wel, die was met praten heel vlot. En klein dus dat leverde nog al eens grappige situaties op. De jongste gaat dat niet halen denk ik...die roept de hele dag: koek koek
Hier helaas niet, hij begint nu wel in zijn tonen te veranderen en 'kletst' de oren van je hoofd. Lijkt me heerlijk als je kind zo vroeg praat, lekker van genieten dus
Ja hoor hier een zoontje die nu zo'n 6 woordjes in 1 zin kan zeggen. Hij begon voor mijn gevoel wat later met echt praten maar het gaat zo snel. Hier vraagt zoontje nu: mama, mag ik even aardbeien eten. Wat me wel opvalt is dat hij thuis best goed praat maar als we bij een ander zijn dan praat hij een stuk minder.
Geen idee hoe lang haar zinnen zijn maar ze spreekt praktisch foutloos Nederlands. Volledige zinnen, woordgrapjes, alle kinderliedjes foutloos en als ze wil ook met zelfverzonnen tekst. Zit in de genen denk ik, twee ouders die werken in de communicatiesector Ik vind het praktisch en ben trots, maar vind het ook jammer dat mede hierdoor het babyachtige zo snel was verdwenen. En omdat ze ook vrij lang is wordt ze vaak ouder geschat en dat is voor haar niet altijd leuk.
Mijn dochter is net twee, en spreekt ook wel in zinnen van 4-5 woorden, maar lapt alle grammatica regels aan haar laarsjes Bij een ontkennende zin bijvoorbeeld zegt ze eerst de zin en eindigt dan met het woordje 'nee'. Wel handig van haar want zo dwingt ze ons wel haar hele zin af te luisteren haha, voor we weten of ze iets nou wel of juist niet wil. Voorbeeldje; 'ise buite spele wil nee'. Verder komt de persoonsvorm bij haar ook op het eind van de zin, dus; 'Ise die lekker vindt' of 'ise die nuffel geeft' of 'ise manhijn lust' Daarnaast spreekt ze Nederlands en Fries dwars door elkaar omdat ze tweetalig wordt opgevoed dus dat levert helemaal mooie zinnen op Ze heeft heel lang gesproken in één lettergrepige woorden, alles kortte ze af maar inmiddels kan ze hele lange woorden (na)zeggen; Wolkentoetje (haar favoriet), diplodenia, brievenbus. Ook gebruikt ze al best veel abstracte begrippen en uitdrukkingen, zoals 'jammer', 'sneu', 'beloofd', 'gelukkig maar'. Dus op zich denk ik dat ze best ver is met haar taalontwikkeling alleen die grammatica verdient nog een beetje bijschaving
Ook herkenbaar. Dochter (nu 2 jaar en 3 maanden) heeft een enorm grote woordenschat, met 1,5 jaar kende ze al heel veel diersoorten (en ook de minder makkelijke, zoals antilope, zeeschildpad en nachtvliegje, dankzij zo'n flapboekje met foto's) en ze begon ook al snel zinnen te maken. Het gaat de laatste tijd wel heel vlot vooruit, zo zei ze twee weken geleden tijdens het eten: -"O, alles valt op mijn jurk" (ze morste) -"Hier zit rijst op" (ze plukte een rijstkorreltje van haar been) -"Deze pap lust ik echt niet" (en dan met de klemtoon op echt, zoals wij ook doen dus ) Ook doet ze de vervoegingen van de werkwoorden bijna altijd goed, dat vind ik ook knap voor zo'n kleintje.
Hier is juist de uitspraak van de woorden wat minder, bepaalde letters struikelt ze nog echt over, maar ze is over het algemeen redelijk te verstaan voor buitenstaanders.
Volgens mij is dat redelijk normaal hoor dat de kleine nog niet alles goed uitspreekt. Zo heeft mijn zoon het heel lang over kaperen kapeerplaats gehad. En bij onze dochter zijn het nog steeds praprika's
Hier nog niet. Wel 2/3 woordjes zinnetjes maar zeker geen 5 En t is ook alleen voor papa en mama verstaanbaar. Vind het brabbelen ook nog erg gezellig. Oudste ging ook pas echt goed na 2jr praten.