Tja het is zoeken soms. Hier gaat t nu eigenlijk prima, zolang hij niet verkouden is slaapt hij door. Alleen blijft hij vroeg wakker worden, ergens tussen 6 en half 7 meestal. Maar als ik moet werken moeten we er ook om 6 uur uit dus kan het hem niet kwalijk nemen. Ik zou doorgaan zoals je doet. Helemaal zonder slaapje zal nog niet lukken dus soms wel en soms niet isndan prima. En dat de nachten dan niet helemaal top gaan... tja het gaat al een stuk beter zullen we maar denken. Wij hebben nu herfst vakantie en een aantal uitjes gepland (voor zover je nu iets kan plannen) onder slaaptijd dus ben bemieuwd hoe dat gaat zijn... Succes!
Lastig is dat he. Ik zou hem eens een tijdje overdag ongeveer een uur laten slapen en dan 's avonds pas tegen 8 uur naar bed brengen. Dan Heb je zowel overdag even een rustmoment voor jezelf en voor hem, en ook 's avonds ook nog een avond voor jezelf. Misschien even kijken of dat gaat werken voor jullie? Enzo kan op die manier ook je dochter gewoon rustig inslapen
Hier ook een dame van bijna 2,5 die lang wakker is in de avond. Zonder middagslaapje kan ze niet. Doen we soms wel maar dan komt het zo uit en dan is ze helemaal kapot. En wil nog niet zeggen dat ze in de avond snel slaapt. Ze ligt ongeveer van 1 tot 3 op bed. Soms iets eerder al maar ze slaapt vaak pas rond 2 uur en we maken haar dan wakker om 3 uur. In de avond gaat ze ergens tussen 6 en 7 naar bed. Ligt een beetje aan hoe ze is, is ze moe dan eerder. Is ze niet moe dan kan ze langer wakker blijven. Heeeel soms slaapt ze voor 8 uur, vaker niet dan wel wij laten haar wel liggen, gaat ze huilen (wat eigenlijk altijd een reden heeft, te warm of te koud) dan troosten we haar maar ze blijft in bed. Vaak valt ze ergens tussen 8 en 9 in slaap. Dus dat is inderdaad niet heel raar. Ze rusten toch als ze gewoon op bed liggen. Ik weet trouwens niet wat beter is, gewoon laten liggen of mee terug nemen. Nu hebben wij er nog maar 1 dus als ze veel herrie maakt dan is dat maar zo.
Dit is in dit geval denk ik ook de oplossing, vooral omdat dit voor jullie als ouders het minst stress geeft. Volgens mij is het nu belangrijk dat je even aan jezelf denkt, en dat gaat het beste als je niet een hele avond bezig bent met je zoon in slaap krijgen. Als je zelf weer wat lekkerder in je vel zit kun je de slaap anders gaan aanpakken, namelijk je kind in bed liggen en toch volhouden om hem geen aandacht te geven. Dat hij roept om opgepakt te worden doet hij omdat hij weet dat je hier uiteindelijk toch wel in mee gaat. Dat moet je zien te doorbreken door vol te houden en hem niet uit bed te halen. Dat zal de eerste nachten heel veel tranen bij hem opleveren, en daarom moet je dat nu ook niet gaan doen nu je zelf weinig kunt hebben. Sterkte in ieder geval!
Lief dat je reageert op mij, maar ik ben ts niet... Hem laten huilen in bed zouden wij niet snel doen, zeker niet als het echt angst is en geen zin door drijven. Er zijn er maar weinig die op hun 15e nog in bed gelegd worden door papa en mama dus ooit komt t goed en tot die tijd is t soms ff doorbijten
Nee, klopt, ik reageerde op jou omdat ik precies zou doen zoals jullie het nu doen. Ik had je moeten citeren....
Rond die leeftijd zaten we met een omschakeling volgens mij. Toen was er ineens een lampje nodig. Hier een hema led lamp die automatisch uit gaat in de vorm van een oranje kat. Hij werkt op AA-batterijen dus bovenop een kast oid kan hij ook prima en die batterijen gaan echt superlang mee (lamp ook). Het assortiment is inmiddels uitgebreid. Allereerst een 18cm nijntje, die blijft aan staan en draait op batterijen. Behoorlijk solide ding. Ze is er echt super aan gehecht. Op een plankje dan nog een pinguin kleuren wekker lamp (zazu de pinguin) die blijft bij ons aan staan. En een sterretje van de prenatal (in zicht, buiten bereik), die gaat ook automatisch uit maar zou je kunnen laten aanstaan maar dat vreet batterijen (en dat zijn knoopcellen, niet AA of AAA). Het lastige is, wat je ook gaat doen, het zal altijd herrie gaan maken. Die kleine WIL naar beneden. Hier waren we vrij strikt (omdat ikzelf ook zo'n fijne was in de avond) vanaf bedtijd komt ze niet meer beneden. Maar dan nog had ze van die periodes dat alles getest moest worden. Hup weer uit dr kamer (toen geen ledikant meer) en weer terugleggen, en weer en weer en weer. Laten huilen geen optie met dr maag, dit is er eentje die dan over dr nek gaat. Dus huilen kan, mag, maar HUILEN dus niet. Bovendien wilden we dat ook niet want dan wordt de slaapkamer ineens "de negatieve plek". Eerste uitbraken legden we t uit dat het nu bedtijd was en ze in bed moest blijven zodat ze groot en sterk kon worden en morgen weer lekker kon spelen. Vanaf een bepaald punt gaven we dan aan dat we niet meer uit gingen leggen en alleen terug in bed legden, het was "klaar". Kon 100x wezen of t waren er 50 de eerste avond, die voelde als 100. Drinken op de overloop, boekje erbij...elke uitbraak direct tackelen en de kiem in smoren. Het is avond, niks te winnen. Eerste avond drama, tweede avond minder drama, derde avond protest, vierde avond nauwelijks protest maar gemopper, vijfde avond "okeeeeeej". Wat je ook doet, ik vrees dat je zo'n patroon hoe dan ook gaat krijgen als je net zo'n gup hebt die de wereld wil veroveren in 1 dag, alsof er geen morgen bestaat, helemaal als er een willetje in zit. Dus kies het moment uit dat je fysiek en mentaal daar klaar voor bent want je moet doorpakken of gewoon niet beginnen. Eventueel met een logeerpartijtje voor je oudere kind. De enige uitzondering op naar beneden komen hier is met vuurwerk of calamiteiten. Dus ze heeft in die zin nooit "gewonnen" en ook niet echt de smaak van overwinning te pakken maar dan nog is t bij periodes een uitdaging. Je kan proberen om gaandeweg de verleiding af te bouwen aangezien je zelf ook nog in de knoop ligt. Als je de volgende keer naar beneden komt de saaist mogelijke situatie neer te zetten. Geen tv...geen lekkers...nauwelijks activiteit, weinig licht, ook gekke trucjes zoals langzamer praten, paar keer extra gapen kunnen helpen...werkelijk het aller aller allersaaiste wat je uit de kast kan trekken. Dat in bed liggen gewoon amusant lijkt. Papa en mama zijn in de avond gewoon verschrikkelijk saaaaaaaaai. Mocht je nou continue heen en weer drentelen om die kleine gedeisd te houden. Gebruik oordopjes met muziek voor jezelf, kies een vrolijk nummer uit en hou je dopjes in. Niet kneiterhard maar gewoon op "bij niveau" de rest hoor je dan nog wel maar je kan ff "ontsnappen". Dan hou je t mentaal aanzienlijk langer vol. Trucje die we toepasten toen onze dochter 18-21 van de 24 uur per dag doorgilde dr eerste 6 weken.
Hi, wat frustrerend is dat je als ze niet gaan slapen, zeker als je zelf moe bent. Zie dat je een week het middagslaapje bent gaan inkorten, zou dit wel even volhouden hoor. Hij heeft ook tijd nodig om te wennen en als je elke keer wat anders doet weet hij ook niet wat er verwacht wordt. Mijn dochter is even oud en slaapt sinds 5 maanden ook niet meer overdag want dan was het ook drama in de avond. Wij zijn wel heel consequent dat ze niet meer van haar kamer mag als we haar naar bed brengen. Prima om nog over haar rug te aaien, samen op een stoel te zitten oid maar naar beneden. Mag ze niet meer. Wel lastig soms geweest maar gaf haar wel duidelijkheid en nu snapt ze dat hysterisch doen haar toch echt niet naar beneden brengt.
Toch ook nog een berichtje, misschien heb je er wat aan. Wij hadden exact hetzelfde probleem, zoontje sliep prima 1.5 tot 2.15u tussen de middag: leek dit ook echt nodig te hebben. De avonden werden alleen steeds later en moeilijker, (voor 22u slapen werd bijzonder), en we hebben dus op advies in 1x het middagslaapje laten vallen. Sindsdien slaapt hij elke nacht van 19:30 tot 7:30! Én.. zonder al te veel mokken naar bed en snel in slaap. Hij heeft nog geen wallen onder zn ogen en hij doet het goed! Zoon is net 2 jaar oud. Ik lees dat je al van alles hebt geprobeerd, hier leek hij de eerste 2 dagen duidelijk moe in de middag maar inmiddels trekt hij het prima. Als je denkt dat hij het aan kan zou ik toch een weekje doorzetten en kijken wat er gebeurt! Ik had niet gedacht dat het al kon maar het blijkt dè oplossing.