Aan de ene kant maak ik me niet ongerust, komt vanzelf wel denk ik dan. L. is zes weken te vroeg geboren en ik stond zelf pas met vijftien maanden ineens. Ook mijn man liep laat. En toch knaagt het heel af en toe. Onze zoon brabbelt, geen duidelijke woordjes oid. t zijn meer klanken. Soms meme (mama) en arrrrrgghhhh. Snapt wel van alles, dat is duidelijk. Druk met blokken in en uit auto's doen. Wil nu wel aan de armpjes opgetild worden om ene paar pasje ongeveer in de lucht te doen. Eerder trok hij zijn beentjes nog op. Maar hij staat nog steeds niet. Gaat op zijn knietjes zitten, recht op, zich vasthoudend aan een tafel bijvoorbeeld om tv te kijken. Maar verder gaat het niet. Hij staat niet en loopt dus ook niet. Is dit nu uitzonderlijk vraag ik me af of zijn er meer kindjes die net zo laat zijn? L. heeft inmiddels zijn lengte en gewicht ook niet echt mee om als lichtgewichtje achter een loopauto te gaan: hij is nu 84 cm en bijna 13 kilo.....
Lichtgewicht is het toch zeker niet?? 13kilo is zelfs gemiddeld met 2 jaar. Over het staan weet ik het niet eerlijk gezegd? Hij trekt zich ook niet op om aan meubels te staan? Hoe ging de overige motorische ontwikkeling? Met hoeveel maanden kon hij bijv kruipen? Hebben jullie fysio gehad ivm prematuriteit? En heb je het met cb overlegd? Je hoeft niet ongerust te zijn, maar ik heb altijd vrij snel vragen gesteld aan de kinderfysio als ik me zorgen maakte. Zij was echt onze steun en toeverlaat en heeft veel goede tips gegeven om de kinderen te stimuleren.
eind december moeten we weer bij de kinderarts zijn, daar is hij nog onder behandeling ivm traag werkende schildklier en zijn prematuriteit. Hij kroop ook heel laat, rond de acht maanden. Tijgeren heeft hij heel lang gedaan en pas sinds anderhalve maand, 2 maanden kruipt hij als speedy gonzales door het huis, zonder meer tussendoor te tijgeren. Ik overleg niet graag met ONS cb, omdat wij een cb hebben wat nogal overdreven reageert soms (in algemene zin),dus daarom. Als we een wat redelijker cb hadden gehad, had ik het wel gedaan. Ik bedoel inderdaad dat hij zijn gewicht juist 'niet mee heeft', lijkt me moeilijker tot staan komen, nu hij al een stuk zwaarder is. We hebben verder geen fysio gehad, fysio is er wel bijgeweest 2-3x in het ziekenhuis, zag geen afwijkingen.
Hoi hoi, Mijn zoontje ( nu 19 maanden) loopt nu ook pas een paar dagen. Staan deed hij ook vrij laat, ik geloof met 15 of 16 maanden. Ook hij is niet zo licht, 81cm en 15 kg (!) Ik denk persoonlijk dat het daarmee te maken had. En hij was lekker lui Omdat hij slecht sliep, kwamen wij ook bij de kinderfysio, die ons ook gerust heeft gesteld. Maakt jouw zoontje helemaal geen aanstalten? Misschien is het toch goed om eens bij een kinderfysio langs te gaan, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Succes pluisje
nee, hij maakt geen aanstalten, behalve dat er als hij op de grond speelt, soms ineens een been gestrekt ergens heenzwalkt zeg maar. Maar zelf interesse tot optrekken nee. Behalve dus op de knieeen voor de tv met de armen op de salontafel.
Vanuit die houding kun je hem wel stimuleren. Een leuk speeltje op tafel zetten zodat hij er net niet bij kan (dat deed fysio hier). En als hij dan moeite doet om erbij te komen, laat je hem zien hoe hij zich kan optrekken.
doen we ook wel. Maar meestal blijft hij handig met zijn handjes op tafel slaan en wijzen van daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar ligt het, pak het maar even voor mij ..........
Met 8 maanden kruipen is toch niet laat?? Onze dochter kroop pas met 11 maanden Ze gaat nu pas net staan. Ons Cb gaf ons de tip om haar er van bewust te maken dat ze ook iets kan met haar benen. We hebben haar gewoon af en toe op de benen gezet en na een week bleef ze redelijk stevig staan (aan de tafel). 3 dagen later trok ze zich op en nu staat ze bijna continue aan tafel en schuifelt zelfs rond de tafel. En dat in amper drie weken. Cb gaf wel aan dat het met de lengte/gewicht te maken kan hebben. Onze dochter is ook vrij lang voor haar leeftijd maar weer niet zwaar..
Ik wilde even reageren, Ik denk niet dat je kindje klein is; onze zoon is 28 maanden en 89cm en 12 kilo. En die zit mooi tegen het gemiddelde volgens het CB. Kruipen deed hij hier met 10 maanden pas, dus 8 maanden is ook zeker niet laat! lopen deed hij hier wel met 1 jaar maar mijn neefje was ruim 19 maanden.. En die heeft Nooit gekropen en alleen billen geschoven. Als je je zorgen maakt kan je het altijd met de KA bespreken, maar ieder kind ontwikkeld zich op zijn eigen manier.
Niet ieder kindje is hetzelfde maar soms verbaasd het mij wel dat er zoveel verschil in zit wat de ontwikkeling betreft. Mijn dochtertje is nu 8,5 maand en met 7 maanden stond ze. Nu met 8,5 maand begint ze iets te kruipen maar het is nog meerendeels tijgeren. Sinds deze week trekt ze zich op aan de bank en loopt langs de bank en datzelfde doet ze ook in de box....vasthouden aan de spijltjes en lopen. Soms staat ze ook heel ff los (laat dan opeens de spijltjes in de box los), maar valt dan op haar kont....en toch steeds weer proberen.
ach ik ben in de war! Met 8 maanden rolde hij pas alle kanten op, met tien maanden begon hij iets te tijgeren en met 11 maanden kruipen/tijgeren. Nu kruipt hij dus snel. We zullen het blijven stimuleren.
Gezien hij prematuur was lijkt me dat allemaal niet laat. Wellicht is het idd de interesse in het staan. Zit hij wel inde box? Die spijlen zijn natuurlijk erg handig voor optrekken. En mischien iets bovenlangs de boxrand hangen? En is de box al helemaal omlaag? Ons meisje ging zich toen ineens optrekken nl
De box...........we hadden zo'n mooie box voor hem! Maar helaas wilde meneer al vanaf het begin niet in de box. Hij vond er niets aan. Ik denk ook weleens misschien had hij zich dan al wel opgetrokken als die nog had gestaan. Maar misschien ook niet. De box is verdwenen toen hij acht maanden was. Het was alleen maar gillen. Hij gebruikt nu het tv dressoir om op te steunen, de klinken van de keukenlades en de salontafel. Vandaag gaan we gewoon weer oefenen. Alleen is hij hartstikke verkouden en moet zo huilen door het hoesten, zo zielig. Vandaag trouwens ook naar de orhoptist voor zijn oogjes, hij lijkt iets scheel te kijken of en toe. Of dat nu door de bredere neusbrug komt of niet, gaan we vandaag horen. Wel spannend.
Onze kleine meid is nu bijna 16 maanden. Ze is ook groot en vrij zwaar 82 cm en 12.5 kilo bij t laatste bezoek aan t cb.. Hier ging ze pas met een maand of 13 zich op trekken tot staan en begon pas met echt kruipen met een maand of 14.5...het ziet er niet naar uit dt ze snel zou gaan lopen... Ze stapt wel als we haar aan twee handjes vast houden maar zodra we een hand loslaten zakt ze meteen door haar knietjes... Maak je niet te veel zorgen het komt vanzelf wel.. Als is dat soms makkelijk gezegd... Ik weet er alles van