zoontje 22 maanden en nog niet praten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Faye80, 25 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Faye80

Faye80 Actief lid

13 apr 2011
    453
    2
    18
    NULL
    NULL
    Zijn er moeders met ervaring van kindjes die wat later gaan praten?

Mijn zoontje van 22 maanden praat bijna niet. Zegt een paar losse woordjes maar maakt vooral veel onverstaanbare geluiden zoals oooh en oeh en ieh. Op het cb deden ze hier 2 maandjes terug al wat moeilijk over maar omdat het er toen op leek dat hij toch wat meer begon te brabbelen lieten ze het even voor wat het was, helaas heeft dit tot nu toe nooit echt doorgezet.

Zijn er dingen die ik nog meer kan doen dan boekjes lezen, plaatjes kijken, benoemen etc.

Hij kent trouwens ook alle dierengeluiden uit zijn hoofd, hij ratelde ze een paar weken terug achter elkaar op en daarna heeft hij dit nooit meer gedaan, het was eenmalig maar hij weet het dus blijkbaar wel..

Iemand zei laatst tegen mij, je maakt het hem te gemakkelijk maar volgens mij doe ik het allemaal niet anders dan anders moeders uit mijn omgeving. Maarja als je kindje iets later gaat doen dan normaal volgen daar blijkbaar altijd reakties op uit je omgeving, praat hij nou nog niet krijg ik nu bijna dagelijks te horen.

Maar goed, alle tip zijn welkom dus!!

2. jetje86

jetje86 Actief lid

3 jul 2011
    454
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb je ook plaatjes gekeken op de computer. Mijn zoon praatte die leeftijd ook nog niet (enkele woordjes) en gaf niks om de boekjes. Toen heb ik een bestandje met gedownloade plaatjes en daarnaast ook foto's van familieleden, dus oma opa tante enz. Hij mocht zelf verder klikken naar het volgende plaatje (heel leuk vond hij dat) en wonder boven wonder bleven de woordjes hangen. Eerst deed ik er een paar en steeds meer plaatjes erbij. Misschien een tip?

3. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik denk dat je zelf echt niet meer kan doen. Ik denk dat je kindje het vanzelf gaat doet als hij er zin in heeft. Ik ken wel meer kindjes die pas na hun 2e verjaardag gingen praten.

4. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Ik ben met mijn zoon toen hij 2 was naar de logopediste gegaan omdat hij ook amper wat zei. Voerde hele gesprekken maar onverstaanbaar, meer klanken dan echt woorden. Als je twijfelt zou ik een doorverwijzing vragen. Bij de logopediste nemen ze testen af om te kijken hoe het mijn zijn spraakontwikkeling gaat. Ik heb er veel aan gehad. Hij is voor zijn leeftijd erg laat gaan praten terwijl zijn broertje de oren van me hoofd kletst en met 18 maanden al 30 woorden zei.

Verschilt echt per kind maar mijn ervaring met de logopediste is heel positief.

5. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Mijn één na jongste is ook laat met praten. Ik heb ook van alles geprobeerd om het te stimuleren. Een peuterliedjes cd deed het hier ook goed.
    Maar wat pas echt heeft geholpen is hem naar de peuterspeelzaal laten gaan. Sinds hij daar heen gaat is het echt met sprongen vooruit gegaan.
    In september wordt hij 3 en hij praat nu nog niet zoals het moet maar het gaat wel steeds sneller vooruit.
    Wat ik wel een geruststelling vond is dat hij wel alles leek/lijkt te begrijpen wat ik zeg. (woordbegrip) Dus als ik bv met 22 maanden zei, pak een luier voor mama. Dan ging hij wel een luier halen.

6. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hoi, hier ook een late prater. Met 18 maaanden zei hij nauwelijks mama en het bleef verder lang stil. We kregen een gehoortest bij het audiologisch centrum wat allemaal prima was. Elke 2/3 maanden komt er van daar een logopedist langs thuis om te kijken hoe het gaat.

Mijn zoontje zit ook met een VVE indicatie (omdat hij weinig praatte) sinds hij 2 is op de peuterschool 3 ochtenden en sindsdien gaat het heel hard. Hij zegt nu 3 woord zinnetjes, vaak slechte uitspraak maar je begrijpt het wel. Mama liedjes aan, mama auto rood, mama lekker, dat soort dingen. Hij gaat met sprongen vooruit.

Je moet veel boekjes met hem lezen, simpele boekjes en alles 3 x herhalen. Het niet hem laten zeggen/raden want daar worden ze onzeker van. Zelf zeggen: kijk dit is een kip en de koe staat in de wei. Ook met speelgoed samen spelen en hem zo taal aanbieden. Wij hebben dan bijvoorbeeld een fisher price garage en dan zeg ik gewoon 5 x: lift gaat omhoog, lift gaat naar beneden, lift omhoog, lift naar beneden. Die auto past niet in de lift, past niet in de lift, past niet past niet etc. Opeens zegt hij alles na: past niet past niet zegt hij zelf. Ook over puzzelstukjes die niet passen.

Je zal merken dat het na zijn 2de verjaardag beter zal gaan. Of ze beginnen rond 22 maanden of met 26 maanden. Ik heb dat hier ook ergens teruggelezen. Maar zelf kan je het dus ook erg stimuleren.

Veel succes en geen zorgen maken. Vraag het CB over de logopedist of ga er zelf naar een. Elke stad heeft dus ook en audiologisch centrum waar ze tests kunnen afleggen die niet vervelend zijn mocht je het zelf fijn vinden. In ieder geval handig om te kijken of er geen vocht achter de oren zit etc.

Charlie

7. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Mijn zoon heeft inderdaad ook bij een audiologisch centrum gehoortesten gehad. Hier kwam ook niks uit gelukkig. Het is gewoon fijn als dat soort zaken worden uitgesloten.

8. Faye80

Faye80 Actief lid

13 apr 2011
    453
    2
    18
    NULL
    NULL
    Hoi meiden, bedankt voor jullie tips, heb ik zeker wat aan!

9. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Mijn dochtertje wist wel wat woordjes maar begon pas echt na haar tweede verjaardag te praten en toen ging het ineens ook heel snel, ze wordt twee talig opgevoed en spreekt nu met ruim 3 jaar beide talen heel goed.
    Geen zorgen maken voorlopig.

10. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

11. Faye80

Faye80 Actief lid

13 apr 2011
    453
    2
    18
    NULL
    NULL
    Dankje mamzeyad, ik ga het even lezen. De rest ook bedankt natuurlijk!

Deel Deze Pagina