Peuter vertellen dat opa er niet meer is...

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by 2g4e, Oct 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Lieve meiden,

Gisteren is mijn vader overleden. Hij was al een tijd ziek (Alzheimer) maar toch is hij gisteren onverwachts overleden. Vandaag zullen we met Isabella naar opa gaan en de begrafenisondernemer vertelde ons dat we absoluut niet mochten zeggen dat opa slaapt. We kunnen beter uitleggen dat opa heel ziek was en z'n hartje gestopt is met kloppen. Nu wordt ons meisje 9 november 2 jaar dus in hoeverre ze dit begrijpt, geen idee. Ze is wel enorm bijdehand maar toch... Zijn er meiden die ditzelfde hebben meegemaakt? Hoe vertel je dit?

2. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik kan je geen advies geven, wil je alleen veel sterkte wensen.
    Gecondoleerd meid.

3. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,548
    3,057
    113
    Allereerst.. Gecondoleerd!!

Mijn dochter was 2.5 toen mn Schoonvader overleed. Dochter praatte al net als wij (gewoon hele zinnen) en was bijdehand genoeg. Wij hebben verteld dat opa een sterretje is geworden.
    Ze zegt nu nog vaak als ze een ster ziet "hé! Dat is opa-ster, dag opa!!!' en zwaait ernaar.
    Ze is er nog steeds heel erg mee bezig.

4. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Onze dochter was anderhalf toen mijn schoonmoeder overleed. Ze snapte er niets van, maar we hebben haar meegenomen om te kijken bij haar. We hebben eerlijk gezegd dat oma was overleden. Dat was voldoende voor haar, en ze ging verder met spelen naast de kist. We hebben gezegd dat oma nooit meer uit de kist zou komen. Ook dat nam ze gewoon aan.

We hebben haar niet meegenomen naar de uitvaart, want daar vond ik haar nog te jong voor.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#5 Cygnet2, Oct 20, 2012
    Last edited by a moderator: Oct 20, 2012
    Gecondoleerd. Het verlies van een ouder is in alle omstandigheden erg verdriet. Ik wens jou en je familie veel sterkte.

Vaak is het het handigst om gewoon te vertellen zoals het is. Vermijd zaken als 'niet meer wakker worden' en 'als je ziek bent ga je dood' maar verder is het peuter en kleuterbrein juist heel goed in staat om logica aan te brengen.
    Wat betreft de uitvaart. Dat hangt heel erg van je zelf en je familie af. Mijn stelregel is eigenlijk dat het kind er niets aan heeft (ook geen herinnering op latere leeftijd) en dat het mogelijk je eigen rouw en de rouw van anderen tijdens de uitvaart verstoord. (Kan ook precies andersom beleefd worden maar zoals gezegd, dat hangt van de familie af).

6. 2g4e

2g4e Niet meer actief

We hadden al besloten om Isabella niet mee te nemen naar de uitvaart.

Maar mijn vader ligt op een 24-uurs kamer dus we kunnen er ten alle tijden bij. Zou je zo'n kleintje dan vaker meenemen of het bij 1 keer houden? Ze zal waarschijnlijk nog wel een keer terugkomen (of misschien doen we dat vandaag wel) om de kist te beschilderen.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Kijk gewoon hoe ze het vindt en neem haar mee als jij denkt dat het goed gaat en je het prettig vindt.

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb de kinderen samen verteld (toen 4 en 2) dat opa dood was. Hij was al oud en ziek (lag ook in een ziekenhuis, weliswaar met een gebroken heup, overleden aan comlpicaties) en oude mensen gaan dood.

Ik heb overigens niet het idee dat Jitte er veel van mee heeft gekregen, ze was echt nog te klein om het te snappen. Al weet ze nog wel waar opa woonde, als we er langs komen roept ze altijd: "daar woonde opa van de vissen!"

Jelle wilde toen weten hoe oud opa was, maar 90 zei hem niet zoveel natuurlijk. Ik heb toen op een papiertje 4 streepjes gezet voor Jelle, 2 streepjes voor Jitte, 36 streepjes voor mama en 90 streepjes voor opa. Zo werd het begrip "oud" een beetje inzichtelijk voor hem. In zijn ogen ben ik ook oud natuurlijk... ;)

Vooral niet teveel info geven. Later vertel ik hem nog wel eens dat ook jonge mensen en kinderen ziek kunnen worden en dood kunnen gaan. Ook heb ik verteld dat je heel erg ziek moet zijn om dood te gaan, van gewoon ziek ga je niet dood.

9. yeps

yeps Bekend lid

Aug 27, 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Oudste was 1,5 toen haar oma overleed. Ze heeft haar niet meer gezien en niet mee geweest naar de uitvaart.
    We hebben t benoemd als 'dood' en dat ze niet meer met oma kon spelen en op bezoek kon. Dit was voor toen genoeg.

10. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ik wil je veel sterkte wensen.

11. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

Nov 30, 2011
    3,798
    0
    0
    moeilijk he om zoiets te vertellen
    onze dochter was net 3 toen me man zijn oma overleed
    hebben haar verteld dat opoe(zo noemde ze haar) een sterretje is geworden
    en nu bij de Heere is

alleen nu ze ouder is komt ze steeds meer dat ze wil dat opoe terug komt omdat ze haar zo mist

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,935
    3,946
    113
    Allereerst veel sterkte toegewenst.

Je kunt inderdaad beter niet vertellen dat opa slaapt. Kinderen kunnen dan denken dat opa wel weer eens wakker wordt of zelf bang worden om te gaan slapen.
    Eerlijk zijn is het beste. Kinderen zijn hier heel nuchter in. Ze snappen het voor zover ze het kunnen beseffen. Als ze zo jong zijn gaat dat nog niet zo ver (gelukkig).

13. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

Jun 1, 2008
    4,093
    1
    38
    Gecondoleerd en heel veel sterkte!

Mijn moeder is in mei overleden en mijn oudste dochtertje wist dat oma ziek was. En nadat mijn moeder begraven is hebben we haar naar het graf meegenomen en toen hebben we gezegd dat oma dood is want ze was heel erg ziek en dat ze nu begraven is.

Dan gaat ze vragen stellen: waarom de dokter geen prik gaf enzo, en dat hebben wij ook allemaal aan d'r uitgelegd. Want nu zegt ze: oma is begraven en het graf is een hoge berg. Soms zegt ze dat ze oma wil opgraven.. De jongste twee begrijpen het nog niet.

Wij hebben de kinderen overigens wel een paar keer naar het ziekenhuis meegenomen toen mijn moeder er lag en toen ze de laatste dagen thuis was hebben ze mijn moeder ook gezien en geknuffeld. Bij de begrafenis zelf zijn ze niet geweest.

14. snoet

snoet Bekend lid

Feb 3, 2009
    901
    0
    0
    Hoofddorp
    Dat hebben we bij Dilano ook gedaan toen onze lieve buurvrouw(Oma) plotseling overleed dat ze een sterretje is geworden. Het is nu 4 maanden geleden en heeft het er nog wel is over

15. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Zo hebben wij het ook verteld. Mijn schoonmoeder is 2 jaar terug heel onverwachts overleden. Robyn was nog geen 2. Wij hebben haar idd verteld dat oma een ster is, en als ze sterren ziet gaat ze zwaaien. Ze heeft het nog steeds heel vaak over oma.

16. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Sterkte meid!

Mijn schoonvader is overleden toen Finn 1,5 was en mijn nichtje 2. Ik heb ook echt niet benoemd dat hij sliep, want mijn ouders hadden dat vroeger tegen mijn zus gezegd en die durfde dus niet meer te gaan slapen.
    Wij hebben verteld dat opa nooit meer beter kon worden en dood is gegaan. Dit accepteerde hij. Onlangs bij mijn oma hetzelfde verteld en ook dat ' snapte' hij. Oma is dood gegaan en komt niet meer terug. We hebben het maar gewoon benoemd zoals het is, geen mooie verhalen of verzinsels, maar gewoon zoals het is. Hier werkt dat erg goed.

17. susy26

susy26 Niet meer actief

hier ook geen antwoord, maar gecondoleerd en en heel veel sterkte.

18. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Bedankt allemaal voor jullie berichtjes.

Wij hadden nu dus ook verteld dat opa's hartje stuk was omdat hij niet meer tikt. We hebben gezegd dat opa nu een sterretje is. Toch lijkt het natuurlijk voor haar alsof opa slaapt want ze riep toen we weggingen "dada opa, lekker slapen". Nog even gezegd dat opa niet slaapt. Ze zegt nu zelf "opa sterretje, hartje stuk". Moeilijk hoor...

Share This Page