Vanaf vorige week zondag heeft mijn zoontje geen luier meer om overdag. Hij heeft 4 ongelukjes gehad waarvan 1 gisteren en 1 vandaag, dus valt wel mee. Als ik hem regelmatig op het potje zet gaat het goed, maar zodra ik het aan hem overlaat is hij dus te laat. Het lijkt erop als of hij net zo lang wacht(of pas voelt) tot dat hij het haast niet meer op kan houden. Gisteren merkte ik aan hem dat hij moest plassen, draaien met zijn kont, dus ik hem op het potje gezet kwam niks. Loop ik naar boven en nog geen minuut later plast hij in zijn broek. Vanmiddag zat hij op de bank ging het ook mis. Hij plast ook maar 2 keer op een dag. Als ik hem vaker op het potje zet komt er heel vaak niks. Herkent iemand dit en heeft iemand tips?
Hey tamtam Ik herken het wel van de begin periode zindelijk worden. Hij moet het nog even leren aanvoelen denk ik. Hij wil er dus wel tijd voor maken? Dat vond mijn zoontje soms lastig. Gewoon zo doorgaan. Het beste is op vaste tijden. Bijv bij t wakker worden, voor teet/drink moment en voor t slapen gaan. En natuurlijk verder als je denkt dat hij moet. Ook goed zeggen dat hij naar potje moet maar doe je vast al. En nooit boos worden bij natte broek. Heb je nog op wc beloningssysteem zoals sticker plakken na wc bezoek? Trots gevoel he dat ze zindelijk zijn/worden
Ik herken het een beetje. Wij zijn in ruim een maand van 10x per dag (en juist ook in elke winkel, en minstens 4 keer poepen) naar 4x per dag (wat ik al heel weinig vind voor een kind) gegaan. Nu begint er een beetje balans in te komen incl 1x per dag poepen en niet meer perse altijd zodra we buiten zijn. Wij hebben nooit vaste tijden gedaan, maar dat was hier niet nodig. Ik zou dat als ik jou was wel blijven doen, en hem proberen te stimuleren zo lang mogelijk op de wc/potje te laten zitten. Ik zeg altijd dat hij rustig de tijd moet nemen (ik verdenk hem van niet genoeg uitplassen) en even goed diep zuchten om te ontspannen.
@ vruchtje24: Nou tijd voor maken is een groot woord als hij op het potje zit dan zegt hij heel vaak meteen al dat hij niet hoeft, maar ik zeg dan dat hij wel moet proberen, maar dat is niet lang. Beloningen hebben we gedaan toen hij nog een luier om had, maar dat werkte niet echt, maar kan het weer gaan proberen. Nooit boos worden is soms wel lastig helemaal zoals gisteren dat hij een minuut ervoor niet wil plassen en het dan toch in zijn broek doet dat snap ik dan niet. Ik vraag om de zoveel tijd of hij moet plassen, maar meestal is het nee, dus daarom zet ik hem om de zoveel uur op het potje. Ik wilde kijken of hij het zelf kan aangeven, maar blijkbaar is dat nog te vroeg. @ fenneke80: Ik probeer hem zolang mogelijk te laten zitten, maar hij wil meestal niet zolang zitten. Geen geduld voor. Poepen wil hij trouwens niet op het potje hij wacht tot dat hij 's avonds een luier om krijgt en poept dan in zijn luier heb hem gisterenavond en vanavond al verschoond toen hij lag te slapen. In het verleden heeft hij het wel 1 of 2 keer gedaan, maar nu, ik weet ook niet waarom.
mijn zoontje gaat altijd aan zn piemeltje zitten en dan vraag ik gelijk of hij moet, soms zegt hij ook nee uit luiheid, maar ik hou wel bij wanneer ie ongever voor het laatst geplast heeft, dan dring ik een btj aan...Bijv samen plassen vind ie altijd gezellig, dan ga ik op de wc en hij op zn pot.. Maar idd soms ook zegt ie nee, en ineens heeft ie een ongeluk..dat is gewoon omdat ie geen zin heeft opd at moment..maar doordat je het erover hebt gehad, en hij blijkbaar wel nodiger moest..het er dan ineens uitkomt en niet meer tegen kan houden...dus ja ...boos worden zou ik niet doen.. Is net zoiets als bijv de kraan open zetten en een kind dan ook gelijk gevoel krijgt en bijv ineens plast... poepen in de luier savonds dee dmijn zoontje ook eerst, maar ik heb overdag stellig de luier uit gelaten, en eerst hield ie het dus in, maar al gauw had ie ook wel een ongelukje ( vooral als ik iets gaf wat redelijk laxerend werkt, knijpfruit oid) 1x wa shet zo vies dunne poep, en ha die in zn broek gedaan..heel gedoe natuurlijk broek uit, onder de douche..en hij stapte er nog es in...hij vond het vreselijk...sindsdien...netje sop de wc of potje.. Hij wilt het liefst wel met wc verkleiner poepen, relax dat ik een liedje zing of boekje voorlees.. We gaan altidj zwaaien en zeg dan doei doei drolletjes, ga maar lekker zwemmen in het water ...vind ie erg leuk... Ook kijkt hij graag tussne mijn benen als ik de grote boodschap moet doen hahahahah Het boek Hugo hoeft geen luier meer om ( openklap boekje, dat je in potjes kunt kijken wat er in zit enz, erg leuk) was een enorm succes...heeft erg geholpen
Hier ging het de eerste twee weken precies hetzelfde. Wij moesten het echt in de gaten houden voor hem, en vaak wilde hij niet als ik hem op de wc zette, maar 5min later ineens een ongelukje. Hij kon het nog niet goed aanvoelen. Na ong 2 weken heeft ie zelf gezegd dat hij niet mee wil met ons, maar zelf zal aangeven. En sindsdien gaat het ( vrijwel) altijd goed. Op Kdv vergeet ie het weleens (te afgeleid), maar thuis gaat het goed. En hier plassen ze alle drie ong 4x per dag, en poepen 1x.
Mijn zoontje heeft nu drie weken de luier af en geeft pas sinds afgelopen donderdag duidelijk aan dat hij moet plassen of poepen.
Wij zijn ook iets meer dan twee weken bezig.mijn zoontje is overigens 2,5 jaar.hij gaf zelf aan dat hij op t potje wilde en ik dacht:dit is t moment! Nu plast hij overdag op potje en tijdens slaapje en de nacht heeft hij een luier om.en wanneer we naar buiten gaan. Nu herken ik niet het niet plassen of het ophouden maar wel het alleen in luier willen poepen.hij houdt t gewoon op... Ik attendeer mijn zoontje wel op het potje en vraag regelmatig of hij moet plassen maar heel vaak, steeds vaker, geeft hij zelf aan.hij is heel trots!soms ook zelfs de nacht droog en dan wil hij meteen op het potje!alleen het poepen dus... Ik denk dat het in het begin nog wat vroeg is voor je zoontje en dat komt wel over een paar weekjes!gewoon zo doorgaan denk ik!
O ja, haha!zoontje wil idd ook bij mij kijken wanneer ik voor iets groters ga op de wc!af en toe wil hij poepen op de wc maar dan komt er niks.ik laat hem lekker spelen zeg maar... Idd hij houdt het op en misschien moet ik ook de luier gewoon niet aandoen wanneer hij dreigt te poepen.maar hij had het laatst gewoon drie dagen opgehouden...dat vind ik dan zo zielig...
Misschien denk ik te simpel maar waarom zet je hem niet gewoon op de wc? Hij is al 3,5. Zon potje vind ik dan een beetje.. Denigrerend.. Niet helemaal het juiste woord misschien.
@ ratatosk: Plassen op de wc doet hij nog moeilijker over, dus vandaar op het potje al plast hij ook wel is op de wc, maar dat wil hij niet altijd. Hij slaapt 's nachts met een luier en dan poept hij dus. Ik doe hem niet speciaal een luier om of zo daarvoor. Heb hem net meteen op het potje gezet, maar er kwam niks, dus straks weer. Ga vaste tijden aanhouden en dan moet het vast wel goed komen.
ratatosk, soms vinden ze het nog ene btj te eng en te groot de afstand waar de plas terecht komt zegmaar, in een potje zit geen groot oneindig gat zegmaar en een potje is natuurlijk erg handig, aangezien ze desnoods voor de buis erop kunnen zitten want dat is het vaak..tijdens het spelen kan mn zoontje soms lui zijn...maar als ik bijv zet, ga dan even op je potje...zet je het hier neer...kun je doorgaan met duplo ( oid)
Ze zeggen wel eens dat je dan de luier in het potje moet leggen. Of het werkt, weet ik niet. Mijn zoontje kreeg geen luier om en poepte gewoon in de onderbroek. Maar dat was omdat hij in z'n blote billen wel op het potje poepte, dus dat durfde hij wel. Nu gaat hij er gewoon opzitten. Hij is inmiddels helemaal uit de luier. Het kan soms echt heel snel gaan. Nu de overgang nog naar de wc, want daar wil hij absoluut niet op zitten. Straks de beloning die we voor het gebruiken van het potje hebben, maar doorschuiven naar het gebruiken van de wc. MM's doen wonderen hier.
Ik begrijp het Jemig het lijkt me lastig, veel succes! (aan mij heb je dus niks haha) Gisteren zette ik mijn eigen zoontje op de wc voor een plasje en hij deed ontzettend zijn best, zijn plasser bewoog alle kanten op hahaha maar er kwam niks. Tien seconden later ontdekte hij ineens hoe het moest. Op zijn speelkleed, helaas.
Hier heeft hij het voor het eerst aangegeven en ook opgehouden. We liepen van de winkel terug naar huis en toen we bijna thuis waren zei hij dat hij moest plassen. Heb eerst nog gezegd dat hij in de bosjes mocht plassen had zijn broek al naar beneden, maar dat wilde hij niet, dus snel naar huis gerent en heeft hij netjes op het potje geplast
Het plassen gaat goed. Hij geeft nu steeds zelf aan dat hij moet. Er zal misschien nog wel is een ongelukje gebeuren, maar dat schijnt nog wel vaker voor te komen tot een bepaalde leeftijd. Hij heeft net ook op het potje gepoept, dus hopelijk zet hij dat ook door.