Zoals de titel al zegt klaagt mijn zoontje van 3,5 regelmatig over buikpijn. Eerst dachten we dat hij het zei als hij iets niet wil of als hij honger heeft dat is misschien ook wel zo, maar we denken toch dat er ook meer is. Gisteren waren we onderweg naar familie en toen zei hij in de auto dat hij buikpijn had op een gegeven moment kon je aan hem zien dat hij pijn had. Hij is in slaap gevallen en toen we na 45 minuten bij de familie aankwamen was het ook over en zei hij dat hij honger en dorst had. Toen we terug reden 's avonds rond 19.00 uur zei hij het weer, maar hij had ook geen warm eten gehad(wilde hij niet)hij zei ook dat hij honger had en hij heeft thuis een toetje gehad. Soms hoor ik hem ook een paar dagen niet en dan ineens dagen achter elkaar wel. Het is ook niet de hele dag door, maar met vlagen. Ik heb iets gelezen over lactose intolerantie, maar dan lijkt me toch dat hij er altijd last van moet hebben. Soms denk ik dat het misschien met zijn darmen te maken heeft, want hij poept niet heel veel om de dag meestal, soms zit er nog meer tijd tussen zijn ontlasting is niet heel dik. We zijn begonnen met hem zindelijk te krijgen en dat gaat met plassen overdag goed, maar poepen houdt hij op(denken wij) tot dat hij 's avonds naar bed gaat, want dan krijgt hij een luier om en poept dan als hij slaapt. Ik ga morgen een afspraak met de HA maken, maar misschien zijn hier moeders die het herkennen en misschien tips hebben.
Is dat klagen over buikpijn begonnen toen je met zindelijkheidstraining begon? Zoja, dan denk ik dat het het ophouden van zijn ontlasting is. Als de buikpijn er voor die tijd ook al was, zou ik even langs de huisarts gaan en een ontlastingkweek laten maken en bloed laten prikken op allergie, en eventueel een ademtest om lactose-intolerantie uit te sluiten danwel vast te stellen, (lactose-intolerantie is niet aantoonbaar in het bloed).
Als het je pas de laatste tijd opvalt, is het dikke kans dat het ook pas van de laatste tijd is en dus van de ontlasting.
Hmm lastig... Mijn dochter gedraagt zich in ieder geval wel zo als ze d'r poep ophoudt.... Maar het kan net zo makkelijk iets heel anders zijn.
Mijn oudste heeft dit erg vaak. Meestal als hij iets spannend vind, honger heeft maar soms weet ik het niet. Nu heeft ie het weer dagelijks.
Hier had ze KMA en is ze overheen aan het groeien. Eerder kreeg ze buikpijn bij melkproducten. Nu mogelijk als ze wat teveel binnen krijgt. Maar hier houdt ze het poepen ook vaak op sinds ze op de wc plast en klaagt ze daardoor ook over buikpijn. Hier blijft het soms ook even gissen.
Bij ons betekende buikpijn dat zoon nodig even moest poepen. Inmiddels luistert hij wat beter naar zijn lijf en heeft hij nauwelijks buikpijn meer.
Kun je je zoontje aan laten wijzen waar de pijn zit? Mijn zoon heeft ook een tijd met buikpijn gelopen. Dan weer een paar dagen wel, dan weer een paar dagen niet. Bij hem zat het boven in de buik (maagstreek), richting borstkas, soms richting armen, zelfs soms richting rug.. We zijn uiteindelijk bij de kinderarts beland en die constateerde dat hij behoorlijk last had van maagzuur.. Het maagzuur kwam omhoog, maar nooit verder dan de bovenkant van de slokdarm, dus niet in de mond. Hij heeft hier medicijnen voor gehad en hij is opknappen heen gegaan..
Hmmm, dat is toch een ander gebied.. Dan kan het inderdaad wel door het ophouden van zijn ontlasting komen.. Maar als je gevoel het niet vertrouwd, zou ik wel langs de HA gaan.. Soms klagen kinderen ook over buikpijn als ze ergens anders pijn hebben. Probeer de plek goed te localiseren door het aan te laten wijzen en eventueel door te vragen of hij verder nog ergens pijn heeft of alleen daar, wanneer (vooral 's avonds, overdag of juist de hele dag door), hoe voelt de pijn (steekt het of doet het voortdurend pijn), stopt de pijn na het poepen of blijft de pijn dan? Met de antwoorden die je hier op krijgt, kun je de klachten duidelijk aan de HA uitleggen. De ervaring leert namelijk dat kinderen tegen de HA niets durven te zeggen en dat zit je daar voor Jan Doedel, terwijl als je thuiskomt, de buikpijn gewoon doorgaat...
Sluit me aan bij bovenstaande en dacht zelf ook aan de link met zindelijkheid/ophouden. Zijn er nog meer veranderingen of stressvolle dingen te laatste tijd gebeurt? Mijn dochter heeft soms 's avonds opeens heel erg buikpijn. Zoals ze ook doet als ze moet spugen. Maar bij deze buikpijn moet ze dan gewoon naar bed, valt ze als een blok in slaap en de volgende dag is t weer over. Ze is dan overigens niet perse heel moe ofzo van te voren. Verder heeft ze aan het einde van de dag altijd best wat lucht in dr buik en wat dunnere ontlasting, maar verder geen klachten hierbij. Ik ga er voor haar vanuit dat het 'gewoon' wat gevoelige darmen zijn. Vriend heeft dat ook en ik héél erg dus ja, van geen vreemde. Als je zelf denkt aan lactose intolerantie, waarom dan niet een week of 2 weglaten en kijken of het helpt.
Soms zegt hij het meerdere keren per dag op diverse momenten, maar soms ook dagen niet. Vorige week had ik het gevoel dat ik hem 2 dagen niet had gehoord toen hij gepoept had, maar gisterochtend had hij ook gepoept en gisteren middag zei hij dat hij buikpijn had. Aangezien hij poept als hij in bed ligt en wij het vaak pas merken als wij naar bed gaan of pas 's ochtends kan hij niet vertellen of de pijn blijft. Meestal is het max 30 minuten denk ik dat hij zegt dat hij buikpijn heeft en dan is het weer weg als ik het hem vraag. Als ik aan hem kan zien dat hij pijn heeft dan zijn het krampen volgens mij, want dan zit hij ook krom, maar dat is nu 2 keer voorgekomen. Soms zegt hij ook dat hij last van zijn piemeltje heeft, maar dat is niet vaak en ook niet tegelijk. Als ik hem vraag of hij dan een koekje wil zegt hij meestal wel ja, dus dan denk ik weer is het wel echt buikpijn. Zo lastig dit.
Hij gaat sinds begin Januari naar de peuterspeelzaal verder is er niet wat verandert. Lactose weglaten is een optie, maar voordat ik dat doe wil ik al het andere uitsluiten, want volgens mij zijn die produkten zonder lactose niet goedkoop en we hebben het financieel niet breed. Begrijp me niet verkeerd als het moet dan moet het, maar wil eerst al het andere uitsluiten.
We zijn net bij de HA geweest en ze dacht dat het toch met de zindelijkheid te maken heeft. Ze heeft nog gevoeld, maar hij voelde niet heel vol. We moeten hem nu laten ontspannen op de wc bijvoorbeeld met een krukje onder zijn voeten en een boekje. Mocht het aan gaan houden dan kunnen we nog gaan laxeren, maar dat vond ze nu nog niet nodig. Roosvicee laxo kunnen we wel gaan proberen. Lactose intolerantie sloot ze uit, want dan had hij eerder last moeten hebben. We houden het nu dus in de gaten.
Goed dat je bent geweest.. Hopelijk komt het probleem inderdaad door het zindelijk maken/worden en is het gewoon van voorbij gaande aard.. Waarschijnlijk overbodig om dit te zeggen, maar houd het zindelijk worden heel erg luchtig.. Zodra er iets teveel druk op komt te liggen, kan dat juist averechts gaan werken. En het feit dat hij wacht met poepen tot hij een luier aanheeft, geeft eigenlijk aan dat hij best al goed zindelijk is, hij kan het netjes ophouden, maar durft het waarschijnlijk nog niet op het toilet los te laten.. Wat je eventueel nog kunt proberen is met hem af te spreken dat als hij overdag erg nodig moet, hij best even om een luier mag vragen? Of misschien vindt hij het minder eng als hij op een potje mag poepen? Mijn dochter heeft ook problemen gehad met het poepen op de wc. Ze moest altijd 's avonds, voor het naar bed gaan. Meestal ging ik dan wat eerder met haar naar boven en liet haar dan alleen in haar bovenkleding lopen en spelen en ik ging een wasje vouwen oid. Dan kwam ze ineens met een benauwd gezicht en op haar teentjes aandribbelen en wist ik dat ze moest. Dan ging ze op het potje zitten en bleef ik bij haar, meestal zong ik dan een liedje of las een verhaaltje voor. Dit werkte voor haar heel erg goed en ineens van de 1 op andere dag wilde ze het op de wc proberen.. Neem daarbij dat het voor jongens vaak wat lastiger is om zindelijk te worden, dan voor meisjes. Ik heb ook een zoon en echt, wat een wereld van verschil Maar meestal geld dit dan voor het plassen, vwb poepen weet ik het eigenlijk niet echt. Mijn zoon had dan weer geen probleem om op het toilet te poepen, maar die is echt heeeeeeeeeeeeeeel lang bezig geweest om zijn plas onder controle te krijgen. En uit ervaring weet ik ook, dat het soms echt frustrerend werkt. Dit heb ik echt onder controle moeten leren krijgen, het is gewoon niet altijd makkelijk met die ukkies In ieder geval heel veel succes met je mannetje. Ik hoop voor jou, maar vooral voor hem dat het echt aan het poepen ligt en dat hij snel van dit probleem af is..
We houden het ook luchtig, want anders is het drama. Het plas zindelijk worden hebben we ook zo aangepakt, want hem dwingen helpt toch niet. We hebben al gezegd dat als hij 3 keer op de wc of op het potje poept hij een cadeautje krijgt, maar het werkt tot nu toe niet echt. Wc of potje dat maakt niet uit hij wil beide niet. In het verleden heeft hij het wel is gedaan, maar nu wil hij niet. Het zal vanzelf wel goed komen.
Mijn zoontje is ook met zindelijkheid bezig.hij plast prima op t potje maar poepen wil hij niet.hij houdt het op en roept dan dat hij pijn heeft in z'n buikje.heel zielig. Meestal duurt dit max 2 dagen.maar hij houdt het echt op en pas met luier gaat hij wel poepen met vaak jengelen en beetje huilen.poep is niet hard dus dat is de pijn niet...
Jaaaa hij heeft net op het potje gepoept Het was niet veel, maar het was iets en hij was ook helemaal trots. We hadden hem beloofd dat we dan naar de MC Donalds gaan, dus dat werkt wel. Hij zei ook dat de buikpijn nu weg was.