Vanaf welke leeftijd kan jouw peuter zichzelf aankleden ?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mimi83, 18 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Vanaf welke leeftijd kan jouw peuter zichzelf aankleden?

1. 1,5 - 2 jaar

2. 2 - 2,5 jaar

3. 2,5 - 3 jaar

4. 3 - 3,5 jaar

5. 3,5- 4 jaar

6. 4 + (hoe oud precies?)

7. anders namelijk??

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. mimi83

mimi83 Niet meer actief

#1 mimi83, 18 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jul 2012
    Hallo meiden,

Ik ben even nieuwsgierig of Colin inderdaad gewoon liever lui is als moe op dat gebied:D..dat vermoed ik namelijk wel.
    Hij kan best een broek en als het moet ook shirt uitdoen, schoenen aan en uit doen gaat goed. Maar echt aankleden hij doet het gewoon weg niet, proberen uit te leggen heeft ook geen zin, hij wil het eigenlijk gewoon niet aan. Het is hier dus ook regelmatig strijd ' s ochtends dat hij toch echt een broek en shirt aan moet. ;)

Dus polletje en als jullie advies of uitleg hebben graag.... ;)

2. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hmm hier kan ze zich nog niet helemaal aankleden. Onderbroek, broek en schoenen lukken wel. De rest moet ik nog mee helpen. Hemd en trui lukt haar soms wel haar hoofd er doorheen te krijgen.

3. adi

adi Niet meer actief

Mijn neefje is 4,5 en heeft zelfs nog nooit zijn schoenen uitgetrokken, laat staan iets anders. Dat is pas lui ;)

Hier kunnen ze sinds 2,5: schoenen uit (meiden ook schoenen aan), jas aan en uit, broek aan en uit, shirt aan met hulp (uit nog niet)

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hm hier mopperde juf ook over liever lui dan moe in de kleuterklas en dat dat echt niet handig was als ze 20 kleuters aan moest kleden.

Dus ik vermoed... Dat een hoop peuters dan ook niet zo handig zijn met zelf aankleden.

Hier kon ze het vanaf een jaar of 2. Want ook op het kdv werd zelf aankleden erg gestimuleerd :)

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ging het meeste wel aardig rond de 3 jaar. Alleen sommige shirts en broeken waren lastig vanwege de pasvorm of onhandige knoopjes. De laatste puntjes op de i voor zijn 4e verjaardag geregeld. Zodat hij op school gewoon zichzelf kon uitkleden.. (anders helpen klasgenootjes, lijkt me niet echt stoer)

6. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Shirt uitdoen lukt hem dan weer wel als er echt iet tegenover staat wat hij leuk vind (lees zwembad;))

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

saskia ja dat zou je dan denken dat veel het nog niet goed kunnen, zou wel schelen als het hem na 4 jaar nog niet echt lukt . Dat er dan meer kids zijn die het nog niet helemaal onder de knie hebben.

dank jullie voor de recties meiden.

8. Saskia78

Overigens laat onze dochter zich nog steeds heel graag aan en uitkleden... Ondanks dat ze het allang zelf kan.

9. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Hier zo rond de 2,5 incl. ritsen, knoopjes etc Sinds kort strikt (lees: knoopt ;) ) ze ook haar eigen veters.
    Ik leg tegenwoordig haar kleertjes klaar en dan gaat ze zichzelf aankleden. Overigens wilt ze zichzelf ook wassen, tanden poetsen, haren kammen. Wassen doe ik zodat ik weet dat het goed is gedaan. Tanden poetsen en haren kammen mag ze zelf. Alleen ik poets de tandjes na en haren kam ik daarna nog eens zodat ik ook weet dat ze niet voor gek loopt ;)

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik denk dat shannon onze dochter ook met 3 veel al wel kan. die trekt nnu al zelf een pyamabroek aan en uit en dan metblote beentjes rondrennen .. hihihi.. dat gaan we zien..

wel lekker dat je alleen kleertjes hoeft klaar te leggen..

11. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Op zich wel ALS ze het eens is met mijn kledingkeuze :D Tegenwoordig mag ze uit bv 2 truitjes kiezen dat voorkomt strijd

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

haha tja dat heb je dan ook weer.. gaat hier ook wel komen denk.. hihi

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bijna geen enkel kind kan zich met 2 jaar echt al aankleden.. Een jas aandoen of schoenen maar zelfstandig helemaal aankleden daar heb je echt een heel goede motoriek nodig. Uitkleden is heel wat anders.

Aankleden:
    shirt aan
    broek of rok aan (inclusief rits)
    sokken aan
    schoenen aan
    jas aan en dicht
    etc

Hier een jongen die zich met 2,5 jaar goed kon aankleden en dochter (26,5 maand) is aardig onderweg en kan zich nu bijna helemaal uitkleden en aankleden: jas (niet dicht), schoenen (geen veters), broek of rok

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Dochter kon r al toen ze naar de peuterspeelzaal kon. 2 dus. Met 2,5 kon ze zich echt helemaal zonder hulp aankleden en met 4 jaar zelfs veters strikken :). Zoontje is 3 en krijgt zijn broek en onderbroek met moeite uit ( moet ik zelfs de knoop los maken) verder lukt hem aan en uitkleden niet

15. Aszz

Aszz Niet meer actief

De oudste was hier tussen de 2.5 en de 3 jaar dacht ik.
    Ach, gewoon stimuleren en dan komt het vanzelf joh. Knopen dichtdoen, jas dichtritsen zijn toch bepaalde handelingen die op een wat latere leeftijd komen.

16. tulip

tulip Niet meer actief

met 2,5 lukte een legging/broek al aardig, een shirt was nog wat moeilijk met de mouwen. Met een jaar of 3 lukte het wel helemaal. Alleen rits van de jas en veters strikken kan ze nog niet.

17. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoon kan alles uittrekken (het liefste 's nachts ;)). Maar aankleden vindt hij moeilijk. Hij kan zijn jas aankrijgen, inclusief rits. We zijn nu aan het oefenen met zijn onderbroek en shirt, maar hij vindt het wel makkelijk om aangekleed te worden.

18. Saskia78

@cygnet: mja met 2 kon ze enkel geen veterschoenen zelf aan doen.
    Maarja.. Ze kan dat nog steeds niet :)
    Aantrekken wel natuurlijk maar veteren vooralsnog niet.

Komt ook omdat ze op kdv graag met de groten mee deed, en tja.. Die kleden zichzelf aan :)

19. mimi83

mimi83 Niet meer actief

colin word in maart 4 he... hihi.

dank jullie wel meiden, het is dus heel verschillend en hij is niet alleen in het later zijn..

20. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier ook een die liever lui dan moe is....
    Hij interesseert zich ook weinig voor kleding, is alleen geinteresseerd in een joggingbroek, andere broeken wordt een discussie, maar shirts, truien, sokken of wat dan ook daar kan ik hem niet mee paaien.
    Kleding uittrekken kan hij al wel maanden, denk dat hij het volledig kon rond 3 jaar. Kleding aantrekken daar wordt hij maar wat graag mee geholpen. Broek en sokken gaan goed, schoenen aan lukt nog helemaal niet, hemdje niet en shirt met klein beetje sturing. Knoopjes, veters, ritsen kan hij nog niet.

Deel Deze Pagina