Zoontje 3 jaar praat slecht

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door pooh82, 23 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Hallo,

Graag hoor ik ervaringen van mensen die dit herkennen.
    Mijn zoontje is afgelopen vrijdag 3 jaar geworden en hij praat vrij slecht.
    Hij kan zich redelijk verstaanbaar maken, meer omdat wij als ouders wel vaak weten wat hij bedoeld.

Hij zegt bv dingen als:
    "Kikkik" = drinken
    " niet koek eten!"
    " amoek" = moeilijk

Zoals je ziet: een eigen woordenboek.

Wie herkent dit en kan mij geruststellen dat het uiteindelijk best goed kan komen? Of wat zijn de stappen die jullie hebben ondergaan om de spraak beter te ontwikkelen?

Ps. Alle tips ken ik en pas ik al toe zoals veel boekjes lezen, praten, liedjes zingen

2. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Wat kan helpen als hij de woorden wel kan uitspreken, is hem het juiste woord voor drinken te laten herhalen als hij een ander woord ervoor gebruikt. En hem dus pas drinken geven als hij samen met jou het goede woord herhaald.
    Maar heeft je zoon moeite om die klanken te vormen dan zou ik een logopedist in schakelen voor behandeling en advies.

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou een afspraak maken met een logopedist.

Niet dat ik uit jouw korte stukje kan concluderen dat je zoon dat nodig heeft (of juist niet), maar meer om zeker te weten waar je zoon staat.

Kyra73 vindt dit leuk.
  4. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Gaat die baar psz of kdv?
    Daar pikken ze toch veel taal mee dus dat is een tip om daarvoor te kijken als hij niet gaat.
    En een logopedist kan ook goed helpen op deze leeftijd.
    Daarnaast heel veel boekjes lezen en alle foute woorden herhalen herhalen herhalen.

5. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Hij gaat 2 dagen naar kdv en heeft een VVE indicatie.
    Volgende week moet ik naar CB en ga dan idd een verwijzing vragen voor logopedie.
    Woorden herhalen probeer ik ook zo veel mogelijk, alleen heeft zoonlief er niet altijd zin in en zegt dan doodleuk "amoek"( wat dus moeilijk betekent in zijn woordenboek)

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Logopedie heb je geen verwijzing voor nodig volgens mij.
    Ik zou daar sowieso heengaan voor een consult. Dan krijg je ook advies wat je precies kunt oefenen en daar kunnen ze inschatten of hij wel of geen logopedische ondersteuning nodig heeft.
    Met 3 jaar hoeven ze niet perfect te praten maar wel eenvoudige zinnen correct formuleren en ook wel grotendeels verstaanbaar.
    Ik vind het trouwens ook wel bijzonder dat hij een vve indicatie heeft maar nog niet eerder het advies gehad om naar een logopedist te gaan? Tenzij het om tweetaligheid gaat maar dat begrijp ik niet uit je verhaal.

7. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Idd niet 2 talig.
    Ik kreeg toentertijd de mededeling dat ik hem eventueel naar logopedie kon doen ( hij was toen 2,5), maar de arts op CB vond hem nog wel erg jong voor logopedie. Vandaar dat ik daar mee gewacht heb. Volgende week ga ik daar sowieso even achteraan...

8. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Als alles wat je al oefent niet genoeg resultaat geeft zou ik een afspraak maken met de logopedist. Hij is echt niet te jong hoor mijn dochter ging al voor haar 2e verjaardag. (Zei toen nog geeneens papa)

9. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Ik val in de herhaling, maar ook ik zou een logopedist om advies vragen. Zij kunnen goed de inschatting maken of hij hulp nodig heeft.
    Bij een kindje uit mijn omgeving zag je al vrij snel enorme verbetering van de taal na het inschakelen van een logopedist (die begon daar al wel wat eerder mee).

10. Overtherainbow

Overtherainbow Bekend lid

14 jan 2015
    781
    198
    43
    Je kindje hoort wel goed?
    Als hij de klanken niet goed hoort kan hij ze ook niet goed uitspreken. Weet niet of hij wel eens oorontsteking ofzo heeft gehad. Misschien goed om in t achterhoofd te houden en op t cb te bespreken of hij voor een check langs de kno moet voor de logopediste.

11. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dan heb je dus een half jaar geleden al je advies gekregen. Doe er wat mee!

12. Ongeduldje31

Ongeduldje31 Fanatiek lid

16 jul 2011
    1.001
    29
    48
    Idd logopedie. Zoontje heeft vanaf 3,5 Jaar logopedie gehad. (Wij poetsen wel verwijzing hebben) je krijgt een intake en een gehoortest. Zoontje had o.a een zwakke mondmotoriek. Daar kreeg hij oefeningen voor. Hij had zich ook veel verkeerd aangeleerd dat was voornamelijk t moeilijke stuk. Want in zijn beleving deed hij t goed. Er zijn zoveel tips maar het is echt afhankelijk van waar t probleem ligt. Hier nu na 1.5 Jaar geen logopedie meer.. Hij vond t zelfs een beetje jammer..

13. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Idd even naar logopedie.
    Onze zoon krijgt nu een jaar logopedie (hij is 3.5) en start binnenkort op een dag behandeling voor een spraak achterstand.

Hij zegt ook dingen anders, wij kunnen hem wel aardig begrijpen maar voor anderen is hij onverstaanbaar.

14. yoshi

yoshi Actief lid

12 aug 2015
    362
    45
    28
    Wij zijn door het consultatiebureau doorverwezen naar Adelante (hetzelfde als kentalis) en we hebben daar een uitgebreide gehoortest en spraak-taal onderzoek gehad. Mijn zoontje was toen 2,5 jaar. Hij is toen doorverwezen naar een logopedist. In 5 maanden tijd is hij van een paar losse woordjes naar zinnen van 4-5 woordjes gegaan. Hij vind logopedie ook super leuk.

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier was ze jonger (2 jaar), maar toen haar taalontwikkeling achter bleef (ze maakte geluiden voor dingen, geen echte woordjes, gebruikte uit zichzelf gebaren en veel mimiek) zijn wij doorgestuurd naar Adelante (idd vergelijkbaar met Kentalis) voor een ‘molenonderzoek’; gehooronderzoeken, logopedische onderzoeken en een ‘spel-observatie’ (ik met haar spelen terwijl we via een spiegelruit werden geobserveerd, zo speelde ze dus heel vrij, geen vreemden erbij) plus psychologisch onderzoek. Dit om te proberen te achterhalen waar haar spraak-/taalachterstand vandaan kwam. Bij haar kwam er uit dat het door haar gehoor komt, dat wordt nu in de gaten gehouden, mogelijk krijgt ze buisjes. (Nu is ze 3 en heeft ze wel een inhaalslag gemaakt, maar haar uitspraak blijft wel nog achter en soms hoort ze vrijwel niet.)

16. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ik kreeg bij mijn zoontje op het cb te horen dat ik voor een verwijzing bij de huisarts moest zijn.

Mijn zoontje was ook laat met praten. We hebben logopedie geprobeerd, maar hij wou niet. Hij zei gewoon kan ik niet of wil ik niet. Tja dan lukt oefenen dus echt niet.
    Toen is hij vier dagdelen (ipv twee) naar de psz gegaan.
    En thuis toch stiekem ook oefenen.
    De woorden die hij niet goed zei herhalen en herhalen. Net zo lang tot het wel goed ging.
    Zo ging hij uiteindelijk met sprongen vooruit. Inmiddels is hij bijna 6, zit in groep 3 en praat erg goed. In groep 2 gescreend door een logopedist en daar zijn geen bijzonderheden meer ontdekt.

17. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Wij hebben heel veel gehad aan het boek: praten doe je met zn tweeen. Aardig duur, maar wel waard. En ze staat soms ook op Mp of via psz of logopedist
    Daarin staan de kinderen in groepen en afhankelijk van waar jouw kind is qua spraakontwikkeling zie je hoe je je kind het beste kan benaderen. Logopedisten gebruiken ze ook vaak, aldus onze logo destijds.

18. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik zeg hetzelfde: logopedie.

Bij mijn oudste bleek er bij eerste screening logopedie 'veel meer aan de hand' te zijn, verwezen naar adalante (audiologisch centrum) voor een diagnostische carrousel (gehoor, logopedie spelobservatie, kinderpsycholoog etc). Hij had taalachterstand, maar viel vooral op door zijn slechte taalbegrip en zijn (erg) afwijkende gedrag. Naar aanleiding van resultaten van onderzoeken is hij gestart op dagbehandeling van Kentalis (vermoeden autisme met ontwikkelingsachterstand), waar hij veel logopedie gekregen heeft.

Mijn jongste is ook laat gaan praten, kreeg een VVE indicatie en heeft een sprongetje gemaakt in taalontwikkeling tussen 2-2,5 jaar (woordjes, zinsbouw), maar uitspraak bleef lastig. Grote verschil met haar broer was feit dat zij alles begreep en geen afwijkende ontwikkeling liet zien. Met 3,5 jaar advies gekregen om naar logopedie te gaan, maar dat werkte niet voor haar (karakter...), bleek ook moeilijk te testen zijn omdat ze niet meedeed. Ik heb niet gevoel dat ze er iets mee opgeschoten is, maar ze is wel gestaag vooruit blijven gaan. Daarom ook besloten om te laten rusten. Nu in de kleuterklas valt ze niet op qua praten zeggen de juffen, dus het zal wel goed komen.

TS, Valt me nog een dingetje op in je posts m.b.t. herhalen van foute woorden. Herhaal jij het woord op de juiste wijze of bedoel je dat je hem jou wil laten nazeggen hoe het 'wel' moet? Als het dat laatste is (wat ik vermoed omdat je zegt dat hij geen zin in heeft?), dan zou ik daar in ieder geval mee stoppen. Op commando een woord moeten nazeggen zet een kind erg voor het blok en legt erg de nadruk op wat het fout doet, genoeg peutertjes die daar geen trek in hebben... want het is ook moeilijk voor ze, anders zouden ze het wel goed zeggen toch?

BZD vindt dit leuk.
  19. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Bedankt voor alle reacties.

@Uuz jouw reactie is wel wat kort door de bocht. Ik heb toen wel advies gekregen alleen raadde ze me het toentertijd af om er al aan te beginnen.

Ik ga woensdag als ik toch naar CB moet gelijk logopedie aankaarten en hem daar aanmelden.
    Ik heb niet het idee dat hij slecht hoort, ook qua verdere ontwikkeling zie ik geen afwijkende dingen ( hij kan bijvoorbeeld makkelijk de kleuren zeggen, alleen is dit dan: bauw, paas, ojaje (=oranje), ood enz...

Het herhalen van woorden doe ik dus wel (*oeps*)..vanavond nog een aantal keer "lolly" geoefend. Hier maakt hij "joojie" van.
    Ik ga zeker kijken naar dat boek wat iemand hierboven noemde!

20. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Dit deed mijn jongste ook, zeker toen ze 3 jaar was. Nu nog kan ze lolly nog niet goed uitspreken, de L-klank is voor haar een erg lastige. Het is inmiddels wel een lj-achtige klank geworden :cool:, in plaats van een j-klank.

Het is op zich wel goed om te oefenen maar je kunt het ook anders 'verpakken'. Ik had van werkblad van logopedie bijvoorbeeld een 'spelletje' gemaakt wat als Lotto functioneerde. Ze moest dan kaartje pakken en op hetzelfde plaatje leggen. Ze moest dan hardop het plaatje benoemen dat ze van stapel gepakt had (en dat waren allemaal L-woorden :D) en dan zei ik heel overdreven het woord nog een keer "Oh ja? Heb je de L-eeuw gepakt? Is het geen oLifant?" Met een beetje geluk moest ze dan lachen en zei nog een keer wat er wel op plaatje stond. Dat is dan niet 'op commando' nazeggen, maar toch oefenen!

Andere tip die ik van logopedie kreeg is om bijvoorbeeld bij voorlezen de klanken heel overdreven en langzaam uit te spreken. Dan horen ze beter hoe het moet en zien ook beter hoe jij je lippen/mond beweegt om die klank te maken.

Deel Deze Pagina