Mijn oudste zoon is sinds hij 2,5 was naar de logopedie gegaan omdat hij amper wat zei. Alles in eigen taal of hij zei gewoon helemaal niks. Na 10 weken logopedie nog amper vooruitgang..toen is het balletje gaan rollen naar onderzoeken bij Kentalis en vanuit daar zit hij nu bij de vroegbehandeling ("taaltrein") aldaar(hij was 3,5jr toen hij daar begon). Hij heeft hoogstwaarschijnlijk een TOS; taalontwikkelingsstoornis. Over 2 weken wordt hij 4 en hij is ontzettend goed vooruit gegaan..al is hij er nog niet. In januari is hij daar klaar. Tips die wij krijgen; nooit woorden dwingen te zeggen. Korte zinnen maken..en heeeeel veeeeel herhalen. Alleen maar taal blijven aanbieden. Prijzen als hij iets zegt. En mocht hij het niet goed uitspreken.. dan herhaal je het niet als: "nee je bedoeld dit" maar je herhaald het goede woord in een zin als aanvulling op wat hij zegt. Tis lastig maar juist op deze leeftijd kan je ze nog zoveel bijbrengen qua taalontwikkeling. En logopedie is dus zoals iedereen zegt een goede aanvulling. En liever op tijd ivm de basisschool tijd die er ook aan gaat komen Succes!
En bij het zinnetje "prijzen als.hij wat zegt" bedoel ik dat niet heel overdreven natuurlijk.. maar wel laten blijken dat hij het goed doet om zelfvertrouwen te krijgen. Hij zal uiteindelijk meer gaan proberen als hij de indruk krijgt dat je hem.goed begrijpt
Het is niet lullig bedoeld hoor, er zal vast wel een reden voor dat advies geweest zijn. Hier in mijn omgeving pakken ze taalachterstanden sneller aan; kinderen met een indicatie gaan bovendien 4 dagen naar de voorschool, omdat ze 2 hier echt te weinig vinden. Misschien is dat nog een optie voor je?
Bedankt voor alle tips. Ik ben benieuwd wat het CB morgen gaat zeggen! @Uuz ik heb volgens mij wel recht op nog 2 ochtenden PSZ erbij, maar ik vind het gewoon geen fijn gevoel als hij 4 dagen in de week ergens anders is. Ik werk zelf 3 dagen dus dan vind ik het heerlijk als ik 2 dagen samen met hem heb ( de oudste zit al op school) Ik weet niet meer wie de tip gaf over het boek van "praten doe je met zn tweeën", maar die heb ik toevallig via marktplaats op de kop kunnen tikken! Thanks voor die tip! Krijg hem morgen binnen denk ik!
Maar psz is toch geen hele dagen? Hier tenminste maar een paar uurtjes per dag. Dl is nu 4 en gaat 5 dagen per week naar school; dat is best een overgang.
CB heeft me een verwijzing gegeven voor logopedie. Vanmiddag gelijk naar een logopediste in de buurt gebeld. Hopelijk word ik snel teruggebeld en kan ik snel aan de slag met hem! Ze vroeg of hij al 4 of 5 woordzinnetjes zegt maar hij komt niet verder dan 3 ( bv mijn eigen tiets (=fiets)) Oogtest heeft ie gelukkig keurig gedaan
Hopelijk kan hij snel terecht en krijgt hij de juiste ondersteuning! Fijn dat de oogtest goed gegaan is.
nou hopelijk helpt de logopedie hem verder. Ik zou overigens wel eens serieus nadenken over die 4 dagdelen psz. Dat is heel normaal voor kindjes met een indicatie, hier op de psz gaan ze met 2 jaar dan al 4x. En het helpt enorm goed, de snelste manier om taal te leren is nl taal gebruiken, het horen en zien van de leidsters en de andere kinderen. Ik zou hierbij je eigen gevoel even apart zetten en denken in het belang van je kindje.