Lieve mensen, Onze dochter van bijna 10 maanden oud slaapt al sinds december niet meer door. Zij heb altijd van 6 weken oud tot 5.5 maand doorgeslapen van 19.00 - 07.00. Ik weet dat het erg snel was maar zij was er tevreden mee. nu merkte ik december da ze vaker wakker werd snachts tot huilend gillend toe. Ik dacht ohhh zijn de tandjes dus met chemodent/dentinox aan de slag,, hielp niet... overgestapt na pyamapapje 250ml dit leek even te helpen bij der... maar helaas na enige tijden zat ik snachts weer (Man is int chauffeur dus amper thuis) Toen kregen we te horen mevr op die leeftijd is het een fase van 6 weken nja afwachten maar weer en we kijken het wel aan. toen haar minder laten slapen overdag hielp ook niet... speciale nutrilon goede nacht gehaald en dromerige papje helpt allemaal niet... nu zit ik zelf te denken om haar weer gewoon om 23.00 wakker te maken en een fles te geven? Haar 's nachts negeren of tut (knuffelen/kroelen/troosten) er alleen in werkt echt niet... Haar schema is al volgt (misschien dak iets verkeerd doen) 07.00 - 07.30 Ontbijtpap 10.00 fruit 11.00 - 12.00 slapen 12.00 Boterham met 120/4 15.00 Koek/sap (is maar net of ze sochtends wil slapen anders slaapt ze na 12.00 gelijk of anders pas om 15.00) 17.00 avond eten + toetje 18.30 Bad 19.00 Pyamapapje 250ml 19.15 Bedje Ik merk dan dat ze meestal tussen 22.00 - 00.00 wakker word en tussen 03.00 - 05.00 Kan iemand tips geven? Radeloze mama
Schema prima alleen zou ik geen pyjama papje doen. Het lichaam moet dat gaan verwerken dus actief worden en je kindje moet gaan slapen... Cb heeft dat ons afgeraden destijds al met rijstebloem Verpleegkundige zei het zo: zelf eet je je buik voor het slapen gaan ook niet vol... Mss helpt dat?
Ik zou geen fles gaan geven om 23:00 hebben ze echt niet meer nodig. Als ze gewoon normaal eten overdag kunnen ze wakker worden van de honger ....
Ik denk eerlijk gezegd dat ze wakker wordt van al die suikers.. 2X per dag pap waarvan 1 piyamapapje (veel suikers) en ook nog toetje na het eten (ook iets zoets of alleen yoghurt?) Ik zou stoppen met pap s avonds en alleen melk geven. Als ze dan s nachts honger heeft, heeft ze honger. Dat een (onbekende) derde voor een kind gaat bepalen of ze wel of geen honger kan hebben, is natuurlijk onzin. Ieder lichaam is anders, en ik zou gewoon de behoefte van je kind vervullen.
Inderdaad stoppen met pyjamapapje, daar zitten heel veel onnodige suikers in en daar wordt ze juist actief van! Gewoon een normale fles geven en zeker niet wakker maken. Ze wordt vanzelf wakker als ze honger heeft, als dit midden in de nacht is is dat gewoon zo. Kinderen slapen nou eenmaal niet altijd door, dat hoort erbij. En verder is het een fase. Mijn dochter heeft van 6 maanden ot 14 maanden niet doorgeslapen, ze vroeg elke nacht 1 of meerdere nachtvoedingen (BV). Ik heb daar altijd aan toegegeven, ze had het nodig en is er vanzelf weer mee opgehouden. Het is dus heel normaal en je zet het best je verstand even op 0 en geeft je meisje wat ze nodig heeft. Check ook de oortjes, die kunnen ook gemeen pijn doen.
Wat de rest zegt: stoppen met die kwart liter pyjamapap.. Veel kinderen worden juist daar ook onrustig van! En zeker als je daarna om 23u nog een fles wil geven. Zou voor de nacht nog een klein flesje melk geven en dan evt in de nacht nog een kleintje. Verder kun je er toch niet veel aan doen...
Ik zou ook stoppen met pyjama papje en andere dingen waar suikers in zitten, hier ging dl daar erg onrustig van slapen. Ik denk in tegenstelling tot anderen hier niet dat kinderen altijd maar nachtvoedingen nodig hebben. Wanneer een kindje van 10 mnd genoeg eet overdag, kunnen ze prima de nacht doorslapen. Ik heb mijn dochter tot 6 mnd nachtvoedingen gegeven, maar ben toen gestopt en merkte dat het enkel gewenning was, want ik heb nu al een maand geen nachtvoeding hoeven geven. Wat hier helpt is max 3 uur slaap overdag (dus tussen 7.00 en 19.00). Daarnaast helpt het om een kort ochtenddutje te doen (tussen 9.00 en 10.00 max 30 min) en tussen de middag een lang slaapje (leg haar om 12.15 op bed en laat haar zo lang slapen als ze wil). Eind van de middag slaapt ze eigenlijk nooit meer, waardoor ze moe is wanneer ze naar bed gaat en lekker de nacht door kan slapen. Wanneer ik haar eind van de middag laat slapen (na 15.00) is ze niet moe genoeg voor haar bedtijd en wordt ze 's nachts vaker wakker ... Misschien dat dat helpt?
Over nachtvoedingen, elk kind is anders. Mijn ervaring is wel dat mijn dochter het nodig had. Toen ze met 14 maanden onrustiger begon te slapen bleek dat ze door ons wakker werd. We hebben haar toen naar haar eigen kamertje gedaan en prompt waren de nachtvoedingen ook verleden tijd. Met 10 maanden de nacht door kunnen slapen is natuurlijk prima, maar dit is geen moeten en ook niet per se standaard. Je ziet juist dat rond die leeftijd veel kinderen beginnen te spoken. Als een slokje drinken/nachtvoeding dan helpt, is dat toch niet erg? Het gaat vanzelf weer over. Sommige kinderen hebben dat wel nodig. Bij mijn dochter was het ook een combinatie van troost en geborgenheid, als ze tandjes kreeg of als ze in de fase van verlatingsangst zat kwam ze veel vaker, omdat de borst natuurlijk meer is dan alleen voeding. Het gaat niet alleen om "ze krijgen nu genoeg binnen overdag, dus". 's Nachts wakker worden heeft vaak verschillende oorzaken.
Een kind slaapt door wanneer die er aan toe is. Soms is dat heel vroeg soms is dat heel laat. En soms zijn er gewoon periodes dat ze niet meer doorslapen. Dit kan komen door een sprongetje, tandjes maar ook gewoon om de dag te verwerken.. Mijn advies is daarom om niets aan de voeding te veranderen maar gewoon je kindje te volgen.. Doorslapen kun je niet afdwingen helaas ( zelf word je ook wel eens wakker) Maar vervelend is het wel dus ik snap je frustratie zeker!!! Sterkte
De borst is inderdaad ook vaak troost of geborgenheid, maar ik heb het idee dat TS flesvoeding geeft? Ik weet het niet zeker hoor ... fles geeft in die zin toch minder geborgenheid dan de borst en ik weet uit ervaring dat je nachtvoedingen zelf in stand kunt houden. Wanneer ze snachts drinken, eten ze overdag net iets minder, waardoor ze snachts weer willen drinken ... Iedereen moet natuurlijk doen wat hij/zij denkt dat goed is, maar als ik kon kiezen zou ik liever doorslapen dan elke nacht er weer uit ...
Ik denk dat iedereen liever doorslaapt dan elke nacht er weer uit,en ik denk ook dat nachtvoedingen best gewenning kunnen worden, maar dat dat per kind verschilt en dat je als ouder moet zien wanneer dat dan zo is. Volgens mij is dat niet per se bij 6 maanden, 10 maanden of 12 maanden. Het kunnen ook periodes zijn dat ze er weer behoefte aan hebben, en als het helpt,waarom niet? Ik word zelf ook weleens wakker 's nachts met gierende dorst. Voor een baby kan ik me voorstellen dat een beetje melk dan veel lekkerder is dan water.