Zoontje 4 geeft juf geen hand...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Charlie007, 23 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had ook een meisje in de klas die me geen hand wilde geven en niet aankeek bij de deur. Zodra degene die haar kwam brengen de deur uit was kwam ze los een keek ze me wel gewoon aan. We hebben voor het handje geven en aankijken bij de deur gewoon een stickerkaart gepakt. Elke keer dat het goed ging kreeg ze een sticker. Dit werkte prima en na 3 stickerkaarten (10 stickers per kaart) was het een gewoonte geworden en kon ze het ook zonder stickerkaart.

2. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Oh wat grappig, zo had ik het nog niet bekeken. Nu ga ik het morgen ook anders formuleren...kijken of dat helpt!

Fluitekruid, goede tip van de stickerkaart. Als het na de meivakantie nog niet makkelijker gaat kunnen we dat wel proberen met juf.

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Even een vraagje uit nieuwsgierigheid aan diegene die het geen probleem vinden of zelfs niet nodig vinden, hoe gaat dat als jullie kinderen bv op een verjaardag komen oid? ( gewoon een oprechte vraag..)

4. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh, even ter info. Bij ons op school geven we alle kinderen een hand zodat we met elk kind de dag positief beginnen. Ook de kinderen met gedragsproblemen of sociale moeilijkheden. Ik probeer ook aan elk kind een vraag te stellen, of ik geef ze een complimentje, of ze hebben zelf iets te vertellen. Heel even een op een contact kan echt een enorm verschil maken met hoe je de dag begint.

5. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

4 mrt 2013
    999
    0
    16
    Als wij op een verjaardag komen zeg ik iedereen goeiedag als ik binnen kom en uiteraard geven wij de jarige dan een hand, ken ik iemand niet geef ik een hand (en mijn kindjes ook)!
    Uiteraard geven wij en onze kindjes een hand aan dokter, tandarts etc etc.
    Hier is het niet gebruikelijk om op school de juffen en meesters een hand te geven, hier is het gewoon goedemorgen.

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn zoontje is ook heel verlegen. Hij gaat sinds augustus naar school. Hij probeert bijna altijd stiekum de klas in te glippen en dan moet ik hem eraan herinneren dat hij een hand moet geven, steevast geeft hij dan zn verkeerde hand en kijkt hij naar de grond. Lastig hoor!

Ik was zelf als kind ook verlegen en heb echt een trauma van die verplichte beleefdheden.. nog steeds ga ik het uit de weg als het kan. Ik geloof dus ook echt niet in afdwingen hiervan bij kinderen.
    Je kunt zelf het goede voorbeeld geven en laten zien dat het niet eng is en gewoon is, maar meer kun je niet doen

7. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Bedankt voor je ervaring. Hier gaat het precies zo eigenlijk. En inderdaad ook de verkeerde hand en dan kijkt hij gewoon een beetje semi de andere kant op. Ik blijf het gewoon positief stimuleren en het zal wel makkelijker gaan naar mate hij ouder wordt.

8. Deliana

Deliana Niet meer actief

Hij is net 4.... Een beetje verlegen zijn tov de juf of in de kring is toch niet zo raar.... Komt vanzelf wel goed hoor. Stel je voor dat je in een kring met 20 anderen ineens moet vertellen wat je in het weekend gedaan hebt, al die ogen op jou gericht, dat is toch best spannend voor een 4 jarige. Ik vind dat we tegenwoordig wel heel veel verwachten van kleuters....

Dochter kwam hier na een half jaar pas los in de klas, maar deed heel groep 1 liever niet mee aan een toneelstukje en stak bijna nooit haar vinger op als ze het antwoord wist. Nu, halverwege groep 2, wil ze iedere dag wel iets mee naar school om te laten zien in de kring, ze heeft zelfs een paar keer haar klasgenootjes voorgelezen.... komt echt vanzelf helemaal goed.

9. Deliana

Deliana Niet meer actief

#29 Deliana, 23 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2015
    Nou als mijn jarige 4 jarige niet wil, dan maar niet. Dochter is 5,5 en die loopt meestal gewoon achter ons aan om ook iedereen een handje te geven. Als ze heel jong zijn vind ik het nog niet echt een must, hebben ze ook vaak in van die verlegen-ik-plak-aan-mama fases. Wanneer ze ouder zijn vind ik idd ook dat ze gewoon een handje kunnen geven op een verjaardag (of aan de dokter of onbekende).

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Bij ons is een hand geven op verjaardagen helemaal niet voor de kinderen. Wij geven als volwassenen een hand en kinderen nog niet ( tot 9 a 10 jaar...daarna wel.. ). Op school doen we dat ook niet. Niemand.
    Wel goedemorgen zeggen.

Dames uit Friesland...is dat bij jullie op school ook zo? Handen geven? Misschien is het iets Fries?

Hand geven is niet zo hygiënisch trouwens. :D

11. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Helemaal mee eens. Echt, wat een onzin, elke dag een handje geven op school en dat dan eventueel ook nog afdwingen! En daar moet de opbouw van een goede (vertrouwens)band toch ook niet van afhangen. Het heeft in mijn ogen ook niks met respect te maken. Ik vraag me oprecht af wat voor scholen dit zijn waar dit een "verplichting/gewoonte" is. Ik ken ze in ieder geval niet (gelukkig).

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Nee hoor.. Hartje rotterdam hier en in alle klassen van toepassing.

Maar niet netjes in de rij.. Meester staat bij de deur en soms staan er wel 5 kinderen te wachten op een handje.
    Gewoon een positief begin van de dag
    Ik zie het drama echt niet...

Charlie: ik denk dat het gewoon wennen is.. Zeker als hij later toch maar alsnog een handje gaat geven.. Komt dat heus goed.

13. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen school ken waar dit niet geldt. Ook op alle scholen waar de kids om ons heen heen gaan en op de diverse scholen waar onze vrienden en familie werken haat het zo. Volgens mij dus vrij breed standaard

14. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Is hier onderzoek naar gedaan dan? :$
    Een paar seconden puur aandacht, min of meer afgedwongen dus. Dat is geen echte aandacht vind ik.
    Dingen als aankijken als er tegen je wordt gesproken en iemand uitlaten praten, dank je wel en alsjeblieft zeggen, zijn in mijn ogen belangrijker dan een handje. Ik vind het gewoon iets geforceerds hebben.

15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Dit is hier op school inderdaad ook de gedachten erachter

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    ha ha

Nee ik bedoel juist dat ik het hier op scholen in onze stad ( in Friesland dus) niet zie.
    Daar kom je gewoon binnen en is het goedemorgen...verder niet. Geen rij ( of groepje bij juf/meester) met handje. Echt nog nooit gezien

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Boos: oh woops! :)

18. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

4 mrt 2013
    999
    0
    16

Hier (omgeving nijmegen) en vandaan kom (omgeving eindhoven) heb ik het ook nog nooit gehoord/gezien, het heeft ook geen meerwaarde vind ik, een goedemorgen volstaat ook....

19. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je dan ook goed aandacht moet besteden aan het zelfvertrouwen, vraag me niet hoe want ik heb er zelf ook een gebrek aan..

Ik weet alleen nog wel precies als ik iets moest doen van mijn moeder omdat het netjes was en ik het doodeng vond...
    Ik kan je wel vertellen dat 'dwingen' in ieder geval je zelf vertrouwen niet vergroot ;)

Ik zou er dus een positieve draai aan proberen te geven, en elke dag een handje proberen te geven, lukt het niet, prima, lukt het wel benoem dat dan ook

20. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje hoeft geen 20 mensen langs om een handje te geven...
    Ikzelf doe het alleen bij binnenkomst(omdat het netjes is en dus 'moet') en als ik wegga roep ik doeii!!:D fijne dag!

Ik hou gewoon niet vam 'vreemde' mensen en voel
    Mij met een hand geven ook in de belangstelling staan en ik vind dat vreselijk

Familie geef ik gewoon 3 zoenen en ik zeg tegen zoontje dat hij even hoi moet zeggen, behalve opa en oma's geeft hij een kus(mensen die echt dichtbij staan)

Deel Deze Pagina