Kan mijn zoon ook eerder naar school?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by mamamadelon, Jun 28, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Mijn zoontje wordt 27 oktober 4. Dus dan mag hij naar school.
    Maar ik heb laatst een gesprek gehad bij het cb en daar zeggen ze dat hij er echt al aan toe is. (dat merk ik ook want hij wordt steeds baldadiger,is steeds meer geinteresseerd in letters etc).
    dus nou vroeg ik me af of het mogelijk is om hem dan na de zomervakantie (dan is hij 46 maanden) bijvoorbeeld halve dagen naar school te laten gaan.

heeft iemand hier al ervaring mee? juffen of ouders?

2. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,788
    18,959
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik zou eerst eens op de school van jullie keuze navragen of ze dat doen. Je kunt wel een hoop informatie verzamelen, maar als het dan vervolgens niet kan... Ook zonde.
    Ik heb er geen ervaring mee. Op onze school gebeurt het niet. Ik weet ook niet of we de vraag ooit hebben gehad.

Gaat je zoontje al naar de peuterspeelzaal?

3. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    hoi,bedankt voor je reactie,hij gaat al naar de peuterspeelzaal,hij is ook een tijd 4 dagdelen geweest maar dan zat hij in 2 groepen en deden ze telkens hetzelfde want die groep moest ook doen wat hij al had gedaan zeg maar...
    Ik zal eens vragen of het mogelijk is,sowieso mag hij 5 keer wennen,maar misschien kunnen ze dat opschorten naar meerdere keren.
    Het zou voor hem i.i.g wel heeeeeeel leuk zijn!

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,191
    35,881
    113
    Hier mogen alleen kinderen die voor 1-10 geboren zijn na de vakantie al beginnen.

5. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier mag dat niet naar mijn weten. Mijn zoontje was er ook al een half jaar dik aan toe, maar helaas pindakaas.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#6 Cygnet2, Jun 28, 2011
    Last edited by a moderator: Jun 28, 2011
    Wij hebben van twee scholen de toezegging dat als zoonlief zich blijft ontwikkelen zoals hij dat nu doet dat hij in mei 2012 naar school mag ipv september. Het CB speelt hier wel een grote rol in.
    Hij wordt op 11 augustus 4 (2 september 2012 zou voor hem zijn eerste schooldag zijn)

7. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Hier mag het niet. Dat heeft met verschillende dingen te maken: de oa wet ( geloof ik ook)

Vanaf en tot welke leeftijd mag mijn kind naar de basisschool? | Rijksoverheid.nl

Helaas is het in Nederland in principe niet mogelijk om vervroegd naar de basisschool te gaan. Er is wel een uitzondering als een kind bijv. een medisch kinderdagverblijf bezoekt en van daaruit een advies krijgt, maar dat gebeurt niet vaak.

Maar het had met nog meer dingen te maken.
    Maar kan je hem zelf geen onderwijs aanbieden?

dat doen wij nu ook: wij zijn nu ook al aan het leren lezen en schrijven.
    Gewoon hoe wij dat vroeger leerden.

Ach en dat baldadiger dat hoort bij de leeftijd.

8. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    ik oefen ook wel met hem met cijfers en letters en dat gaat heel goed maar ik heb ook nog een dochter van anderhalf en als ik met haar een boekje lees komt hij er telkens tussendoor. ik spreek dan met hem af dat hij even moet spelen etc. maar hij wordt dan strontvervelend. Ik merk gwoon dat hij zich stierlijk verveeld. maar misschien moet ik het toch gewoon uitzingen. maar ik ga het toch vragen.

9. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Strontvervelend is gewoon even naar de gang. Dan kan jij rustig een boekje lezen voor je dochter. ( daar ben ik heel simpel in: gehoorzamen is een groot goed bij mij)

Of hij komt er lief bij zitten. Net wat hij wilt. Het is zijn keus.
    Denk dat hij dan voor lief erbij kiest ;)

Je kan natuurlijk ook zeggen: tot zo laat lees ik je zus voor en dan ben jij weer een kwartiertje aan de beurt.

En als je nu eens broer aan zus laat voorlezen? Gewoon met een prentenboekje?

maar merk in mijn omgeving dat het vooral op die leeftijd is: brutaal, ongehoorzaam ed.
    zelf denk ik niet dat dat met school-gaan te maken heeft, des te meer met de leeftijd.

10. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Bij ons mag het niet. Heeft iets te maken met verzekering etc. Als er wat gebeurd met je kind (waar je niet vanuit gaat),heeft de school een probleem, omdat het kind niet verzekerd is.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik ken 1 kindje die eerder naar school mag Maar dat is onder het mom van een speciaal project. Zomaar kan niet, want dan zit je met de verzekering inderdaad.

Mijn jochie is ook af en toe vervelend, maar hij zal echt moeten wachten. Ik merk dat hij ook toe is aan meer uitdaging. Maar voorlopig geef ik die zelf dan maar. Dus ik trek er wat meer op uit. Leg dingen uit in het bos, of op de kinderboerderij. Ga naar de bieb en leen wat meer informatieve boeken. Dat vervelende hoort er een beetje bij op deze leeftijd. Dat is niet perse een reden om eerder naar school te gaan.

Dat kindje dat wel eerder mag, is duidelijk voor in alles. Haar oudere broers/zussen hebben ook een klas overgeslagen, en dit meisje begint nu bij amper 3 al schoolwerk na te doen. Langer thuishouden kan wel, want moeder kan haar wel uitdagen. Maar ze leert dingen nu zelf aan, terwijl ze dat soms niet de goede manier is. Daarom is het beter om toch al naar school te gaan en daar de goede dingen dan te leren. Maar die zal het in groep 1 ook veel te makkelijk krijgen. Maar dat is dus echt een kleine slimmerik.

12. 123miesje

123miesje Bekend lid

Dec 5, 2008
    872
    0
    0
    Dat was ook mijn idee. Ik denk dat groep 1 ook niet genoeg uitdaging biedt dan alleen een goede structuur aanbieden. Zou nog eens overleggen met b.v. je huisarts of er mogelijkheden zijn om wat met hem te gaan doen.

13. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

Jun 16, 2007
    2,054
    2
    0
    tussen hier en daar
    ik heb nog niet de anderereacties gelezen maar mijn zoon werd op 25oktober 2008 4 jaar en heb toen ook gevraagd of hij eerder mocht komen .
    Ivm grote gebeurtenissen in oktober toen , was zwanger van de jongste , afscheid genomen op t kdv maar wel n maand te vroeg , had de verkeerde datum doorgegeven en zn plekje was al vergeven .
    De directeur van zijn school heeft me toen uitgelegd dat het niet mcht ivm verzekeringen , als er iets zou gebeuren . dus hebben we hem gewoon NA de herfstvakantie naar school laten gaan .

14. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    Nee, dat mag niet. Mijn dochter is 9 mei voor het eerst naar de basisschool gegaan en is afgelopen vrijdag pas 4 geworden. Iemand wees mij erop dat dat niet mocht. School heeft het uitgezocht en het klopte. Ze mogen 5 proefochtenden meedraaien en als ze 4 zijn, dan mogen ze hele dagen naar school.

Heeft idd met de verzekering te maken. Alle speeltoestellen op school zijn vanaf 4 jaar en ouder. Gebeurt er iets, dan kan je problemen krijgen met de verzekering en school ook.

De school gaat hun beleid hierop aanpassen. Nu mochten kinderen al komen in de maand dat ze 4 jaar worden, maar dat word nu, als je 4 jaar bent mag je komen.

15. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38
    2 jaar geleden werd mijn zoontje 4 jaar, 2 weken na de zomervakantie.
    maar hij mocht echt niet gelijk na de vakantie naar school.
    hij mocht pas echt toen hij 4 was!

16. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier een dochtertje dat half september 4 wordt, maar ook zij mag niet naar de basisschool 2 weken eerder. Wist niet dat het verzekeringstechnisch een probleem was eerlijk gezegd.

17. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Mijn oudste zoon ging al met 3 jaar en 9 maanden oud naar groep 1.
    Maar meneertje scoorde met alles ver boven de a nivo.

Mijn jongste heeft dus hetzelfde,scoort ook ver boven de a en mag ook eerder.

Hier op de basisschool gaan kinderen tot eind oktober 2007 allemaal naar groep 1.na de zomervakantie.

maar dat is in Dordrecht.

18. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
  19. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Ja ze worden op de peuterspeelzaal met 2 jaar,3 jaar en 3 jaar en 9 maanden met soort citotoetsen getest.
    Dat geven ze dan weer verder op de basisschool over.

Op de kleuterschool krijgen ze ook weer een citotoets(waarom snap ik nog steeds niet maar goed).

Zo kunnen ze zien hoe het kind zich ontwikkeld en hoe zijn nivo is.

En of het achteruit gaat en waar het probleem ligt als ze op de basisschool zitten.

Maar het zegt natuurlijk niets over het rest van het leren straks door de jaren heen,kan altijd veranderen.

20. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    oke... hier zijn ( nog) geen cito toetsen afgenomen op school.

Share This Page