Naar aanleiding van het gesloten topic over wennen vroeg ik me af hoe jullie 'naar-school-breng' ritueel eruit ziet. Hier mogen de ouders de klas niet in, wat ik in het begin wel wat jammer vond. Tien voor half negen gaan de schooldeuren open. De juffen/meesters staan bij de deur van de klas. Afscheid is dus op de gang en dan zeggen ze goedemorgen tegen de juf. Sinds kort mag je op woensdag de klas in en dan staan de prentenboeken op tafel, zodat je een verhaaltje voor kan lezen. Ik merk wel dat het echt rust geeft als de ouders gewoon op de gang blijven.
Hier mogen de ouders tot de 1e bel de klas in, dat is 5 minuten. Maar het geeft wel een enorme chaos in dat kleine lokaaltje. Zoontje vindt het prima als wij gelijk weggaan, dus dat doen we vaak.
Hier mag je bij de kleuters wel de klas in tijdens het inloop-kwartiertje, vanaf groep 3 kan je wel even mee naar binnen lopen, maar dat is het dan ook wel. Ik vind het juist veel rustiger dat je even in de klas mag bij de kleuters, even samen een spelletje/puzzel/waar nodig even iets met juf bespreken e.d. Vanaf groep 3 is het een chaos in de gangen met kinderwagens en kleine kinderen, een stroom kinderen die jassen en tassen aan het uit doen is of nog richting het lokaal loopt, ouders die dus of nog heen of al terug lopen: nee, echt een chaotische bende wat mij betreft. Bij de kleuters is het op de gang dus vrij snel rustig, omdat ouders mee de klas inlopen en er dus iets meer spreiding is wat betreft tijd
Hier brengen ouders de kinderen echt naar de klas, kind geeft de juf dan een hand en kiest een werkje op het planbord (of de juf wijst ze er bv op dat ze nog een werkje van gisteren af moeten maken). Daarna gaat het kind dua beginnen met dat werkje, ouders mogen nog even helpen/kijken. Klas gaat om 8.30 open, om 8.45 horen ouders weg re gaan, maar de juf van mijn dochter vindt het prima als ouders wat langer blijven. Sommige ouders gaan meteen na het begroeten weg, anderen blijven tot 8.45. Ik kijk meestal kort hoe dochter aan de slag gaat en ga dan, zo'n vijf minuutjes ofzo. Ophalen gebeurt ook weer in de klas; de kinderen zitten meestal met hun jas al aan op hun plek, ze mogen van hun plek zodra er een ouder is. Hierbij kan de juf ook soms een ouder aanspreken, even apart nemen als er kort iets verteld moet worden bv. Vanaf groep 3 gaan kinderen vanaf het schoolplein in de rij naar binnen om 8.30, ouders brengen dan dus tot op het plein.
Hier mag je bij elke groep je kinderen gewoon de klas in brengen. En daar dus afscheid nemen van je kind. Dat werkt hier prima. Aiden zwaai ik altijd nog even uit achter het raam van zijn klas. (Ik loop dus nog even voor de ruit van zijn klas langs.) Mocht je nog een vraag of mededeling aan de juf hebben, dan kun je die ook nog even stellen. Tevens is er nog eventjes tijd om werkjes van je kind te bewonderen. Zodra de tweede bel klinkt, moet je als ouders zijnde toch echt weg gaan. Ik zorg er echter altijd voor dat ik voor die tweede bel al weg ben. Ik weet dat op de school van een van mijn zusjes je de kleuters nog wel de klas in mag brengen, maar vanaf groep 3 je ze tot de schooldeur mag brengen en dus verder niet de school in mag lopen. Het uitgaan van school is hier wel sinds een week veranderd. Alle lagere groepen tot en met groep 4 kwamen door een schooldeur en alle hogere groepen vanaf groep 5 kwamen weer door een andere schooldeur welke uitkomen op een groot schoolplein. Voor de kleuters was dit een chaos. Ze kwamen midden in de drukte van de kinderen van groep 3 en 4 terecht. De kleuters (wij hebben 3 groepen 1/2) mogen nu naar buiten door hun eigen klaslokaaldeur. Die drie deuren komen uit op een kleiner schoolplein. Voor de kleuters is dat veel rustiger.
Hier drie dagen in de week inloop: dus een spel of werkje doen met het kind van half negen tot kwart voor negen. Of een boekje lezen als dat is klaargezet. De andere twee dagen is het alleen wegbrengen maar je mag gewoon de klas in als de ouders maar om half negen vertrekken.
Hier mag je de speelplaats niet op. Kinderen worden allen aan de schoolpoort afgezet, waar ook wel steeds een juf of meester staat. Ik vind dat eigenlijk behoorlijk logisch. Kan me niet inbeelden wat voor een chaos het zou zijn als alle ouders mee de school in zouden gaan. Dat lijkt me eigenlijk geen prettig, rustig begin van een dag. Bovendien is het ook een beetje symbolisch. Zodra je de schoolpoort binnengaat, zijn de juffen en meesters je steun en toeverlaat. Mama en papa wachten buiten wel.
Hier gaat de schooldeur om 8.00u open. De kleuters mag je wegbrengen tot in de klas. De kinderen geven de juf een hand en zoeken hun plek op in de kring of kiezen een werkje (dat laatste alleen op woensdag). Als ouder mag je dan tot de bel gaat (8.15u) blijven. In groep 3 mag je tot de kerstvakantie mee de klas in en vanaf dat moment 'lever je ze af' bij de klasdeur. Bij het ophalen worden ze t/m groep 3 door de juf naar buiten gebracht; kleuters aan de ene kant van de deur per klas tegen de muur, groep 3 aan de andere kant van de deur. Vanaf groep 4 worden ze 'los gelaten' en komen ze door een andere deur naar buiten. Van groep 4 komen de juffen vaak nog wel mee naar beneden, maar vanaf groep 5 niet meer.
In de kleuterklassen mogen kinderen in de klas gebracht worden, maar vorig jaar kregen we een mail van de directrice of we halverwege groep 1 en heel groep 2 buiten de klas ons kind een kus wilden geven en dan niet te lang blijven hangen op de gang, al beppend of zwaaiend. Maar dat is weggezakt, dus bijna iedereen gaat alsnog de klas in Ik ga zelf vijf voor half negen de school in, zet de jongste in de wagen bij de deur van de klas, en wacht dan tot dochter haar jas uit heeft, trommel met fruit en beker voor de ochtendpauze in de goede bak heeft gezet. Dan pakt ze haar broodtrommel en beker voor de lunch, zet die in de koelkast in de klas terwijl ik haar tas aan de kapstok hang. Ze komt dan de klas weer uit voor een kus en om de juf een high five te geven. Ik zwaai altijd nog even snel voor het raam van de klas naar de gang en ga dan weg.
Op onze peutergroep mag je je kind(eren) gewoon naar de groep brengen. Dat gaat bij de kleuters ook zo. De deuren voor de onderbouw (= apart gebouw) gaan om 8.45 open, ouders mogen kind naar de groep brengen en moeten uiterlijk 9.00 weg. De bovenbouw start een kwartier eerder (=ander gebouw, voor het geval mensen meerdere kinderen hebben op 2 lokaties). Maar heel veel ouders droppen hun peuters nu al zo dicht mogelijk bij de voordeur, dus qua drukte binnen zal het wel meevallen vermoed ik.
Hier is het niet chaotisch, maar onderbouw, middenbouw en bovenbouw hebben ieder hun eigen ingang. Dus enkel in de onderbouw komen ouders binnen, en in de klas past het ook prima. Met ophalen hetzelfde.
Hier gaan de kinderen bij binnenkomst in de kring zitten. De ouders staan of hurken even achter de stoeltjes en de juf zingt dan de liedjes (passend bij het seizoen en jaarfeest). Daarna zingt ze de ouders weg. In het midden van de kring staan kaarsjes, heel gemoedelijk en rustig sfeertje.
Wij zijn er precies 8.25 wanneer de eerste bel gaat en de deuren open gaan, dan loop ik mee naar de klas waar zoontje eerst z'n beker en bakje in de bakken doet en een stoel uitkiest in de kring, ik zit op m'n hurken achter z'n stoel en we kletsen nog wat of hij laat wat zien, dan geef ik een knuffel/kus/high five en ga de klas uit, ga dan nog bij het raam staan en de ene keer zwaait ie en een andere keer niet...hier hebben we tien minuten voor, als de tweede bel gaat begint de schooldag echt.
Hier is het bij de kleuters elke ochtendn10 min inloop. Totaal niet chaotisch, maar ze zitten ook in een ander gebouw dan 3 t/m 8 dus dat scheelt wellicht. In die 10 minuten kun je een werkje met je kindje doen. Sommige ouders gaan meteen weg, ik blijf de volledige 10 minuten, heerlijke start om even iets met je kleuter te doen. Juffen en meesters promoten dat ook. 3 t/m 8 dus in een ander gebouw. Is ook een inloop van 10 min maar dan voor de kinderen. 8.25 gaat de eerste bel en de deuren gaan open, geen schoolplein maar gewoon de hoofddeuren aan de straatkant zeg maar. Groep 3 wordt tot de herfstvakantie naar binnen gebracht vanaf dan gaat iedereen zelf. Ook geen chaos omdat niet elk kind er om 8.25 is. 8.35 gaat de tweede bel en dan moeten alle kinderen binnen zijn.
Hier zit alles tm groep 6 bij elkaar in het gebouw en ook nog een andere school. Ik ervaar het wegbrengen in de klas juist niet als chaotisch. In de gangen is het wel heel druk en met ophalen buiten ook erg.
Hier is het inloopkwartier voor de hele school. Ik vind het erg prettig. Bij de kleuters was het dan zo dat het kind een werkje uit de 'ochtendkast' mocht pakken. Kleurplaat, strijkkraaltjes oid Wel wordt aan de ouders gevraagd niet elke dag lang te blijven hangen, omdat dat vrij druk is. Intussen zit zoon in groep 4. Inlopen kan en mag nog steeds. Juf heeft tijdens infoavond ook benadrukt dat je in dat kwartier ook in de werkboeken van de kinderen mag kijken, of kijken waar ze mee bezig zijn. Dat voegt echt wat toe. Dat doe je niet elke dag natuurlijk, maar af en toe even kijken waar ze mee bezig zijn is gewoon fijn.
8.20 eerste bel en dan mag je blijven tot de 2e bel gaat. Naarmate er meer kinderen instromen wordt de klas steeds voller. En wordr er gevraagd aan de ouders van de "oudere kleuters" om niet te lang te blijven of wat later te komen.
Tja hier hebben de vier kleuterklassen en de zes leerjaren dus wel dezelfde ingang van hetzelfde gebouw. Ik zou er alleszins niet graag tussen kruipen 's morgens.
Hier ook alle klassen dezelfde ingang en juist daarom fijn als ik er ben om haar (de jongste) een beetje te 'beschermen'.