Hallo, Mijn zoontje word eind april 2.Hij zit wegens "gedragsobstakels" op het mkd ( orienterende fase) mijn zoontje functioneerd extreem boven gemiddeld ( als een 2,5 jarige) wat heel veel frustraties bij hem geeft. hiervoor ondersteuning mkd en stukje thuisbegeleiding. Hij vind het heel moeilijk om te spelen en vind weinig speelgoed leuk.2 tellen en hij zoekt weer iets anders, op den duur raakt hij gefrustreerd omdat hij niet meer weet waar hij mee moet spelen omdat hij alles al heeft gehad.op het mkd vind hij het heel gezellig met andere kindjes en de vele activiteiten.Ik vind het voor thuis heel moeilijk aktiviteiten te verzinnen. boodschappen doen is geen pretje met hem, hij blijft niet in de kar zitten en als hij losloopt laat hij zich niet begrenzen. Deze aktiviteit lukt mij enkel met een 2e persoon. mijn oudste zit snds kort op de basisschool waardoor ik meer ruimte heb om leuke aktiviteiten te ondernemen met de jongste maar de vraag is welke? we beginnen met boterham drinken plassen luier en kleertjes aan en oudste op school brengen. ( dit is al soms heel hecties) bij terugkomst doen we samen ochtendgym en even dansen op muziekje. daarna drinken en koekje.daarna poging tot hond uitlaten samen ( ook hectisch) daarna proberen we te spelen en dat is vaak van korte duur.. 1x in de 2 weken doe ik ouder kind begeleidend spelen op het mkd erbij maar zie helaas nog weinig verbetering daarin.ik denk dat ik mijn kind het gelukkigst maak op een bult zand met veel graafmachines en gekkigheid en traktors fietsen noem maar op. hebben jullie leuke spelideen voor binnen? klei gooit hij mee kleuren eet hij de punten af puzzels breekt hij de hoekjes af hij is heel erg van het kapot maken nadat hij er even mee gespeeld heeft. hij lijkt te vragen om meer uitdaging, hij doet altijd graag mee met de grotere kinderen. hij wil ook heel graag naar "school" peuterspeelzaal maar hij mag pas vanaf 2.en dan is het de vraag of het financieel op te brengen is met de nieuwe tarieven.de 2 ochtenden op het mkd vind hij in iedergeval heel leuk ze doen daar veel aktiviteiten met prikkelsgevoeligheid.voelen ruiken horen. ook af en toe met scheerschuim tekenen.. schijnt ook goede prikkels te zijn. ze doen er ook gymmen , knutselen , fruit eten , boterham eten. en in fijne klasjes met max 6 kinderen. en 3 juffen. hij doet het daar echt heel goed. en ik denk doordat hij zoveel vermaakt word.er treed daar geen verveling op. hij lijkt daar voldaan . wat thuis nog ontbreekt. thuis zijn meer verplichtingen en heb ik niet de mogelijkheid hem iedere minuut bij hem te zitten. ik moet ook koken, stofzuigen,wassen.. nu probeer ik dat natuurlijk wel enigzins aan te passen zodat ik voldoende tijd voor hem heb. zo heeft hij ook problemen met eten. in kinderstoel wil hij niet en hem vastmaken is helaas ook geen succes.hij zit dus in grote stoel wat hij prima kan. maar eten nee helaas ook dat moet intressant gemaakt worden nu lijkt het mischien net of hij graag de overhand in alles neemt en hij overal de baas in wilt zijn maar dat is niet het geval. hij worstelt en weet zich geen raad met zichzelf, zijn lijfje is 1,5 en zijn koppie 2,5. emotioneel is hij gewoon nog 1,5. het verschil is veelste groot waardoor hij moeite heeft met zich goed te uiten. het meeste komt eruit snachts (hij heeft een opname van 3 weken achter de rug paar maanden terug voor het slaapgedeelte , uit hersenapparatuur is gebleken dat hij een enorm slechte droomslaap heeft en zijn ademhaling versneld, de verwerking van de dag. Ik weet me soms geen raad ik wil zo graag een rustige voldane dag voor hem maken met een goede regelmaat maar ik weet gewoon niet meer hoe. soms lijkt het wel of ik het juist erger maak. hij slaapt na de middag bij mijn moeder ( auto rijden, in bed komt hij niet in slaap) zodat ik mijn andere zoontje de nodige aandacht kan schenken.de oudste houd heel erg van rust en heeft tijd nodig om op te laden voordat jongste weer terug komt.Die 2 gehele dag bij elkaar is bijna geen volhouden aan. dan kun je mijn oudste bij elkaar vegen zo overhoop.vandaar dat mijn moeder bijspringt omzoveel mogelijk rust te creeren. nu gaan wij dit jaar voor het eerst op vakantie met de 2 boys en mijn ouders.in mei lekker naar de zon. all inn zodat we geen verplichtingen hebben en alle tijd voor de jongens. volgens mij heb ik alles beetje warrig verwoord ik hoop dat jullie het nog begrijpen.
Pff klinkt echt super vermoeiend en kan me voorstellen dat het je soms frustreert.. Kan je niet eens kijken naar speeldgoed wat ze ook op het mkd gebruiken? Of bijvoorbeeld houten puzzels aanschaffen, zodat hij ze niet kapot kan maken. Verder zijn dingen als blokken voor kinderen ook altijd leuk, of duplo.. Treinrails om aan elkaar te leggen. (Ik put nu even inspiratie uit wat mijn zoontje van 2,5 het liefste doet). Activiteiten zou ik ook eens afkijken van het mkd. Groot vel op de grond dat hij lekker met zijn handen kan schilderen, desnoods in zn luiertje. (als je er een groot tafelkleed onder legt en een sopje van tevoren klaar zet of een pak billendoekjes zodat niet alles onder zit). Als je met hem mee speelt blijft hij dan ook niet langer geprikkeld? Dat je hem in zijn spel ook kan uitdagen door dingen voor te doen die hij na kan doen? Zou ook lekker vaak met hem naar buiten gaan als hij zoveel energie heeft, want dan kan hij die kwijt en is hij misschien ook minder gefrustreerd.. Weet niet of hij een driewieler oid heeft? of een loopauto. Lekker rondjes door de buurt scheuren. Tussendoor blaadjes verzamelen of pitstoip in de speeltuin. Tis lastig want je moet natuurlijk je huishouden ook doen. Maar misschien kan je hem daarbij betrekken. Geef hem een stofdoek of laat hem meehelpen. Duurt het twee keer zo lang maar het kost hem iig ook wat energie. Slaapt hij nog ´s middags? Dan kan je dan ook je klusjes doen. Maar snap wel dat het ook vermoeiend is om hem de hele dag te moeten entertainen. Ik heb er verder niet echt verstand van dus ik roep maar wat. Hopelijk krijg je hier wat tips waar je wat mee kan
Pittig kereltje heb je thuis dat duidelijk uitdaging zoekt Misschien nog wat tips: -Loco Bambino -stokken/eikels/dennenappels zoeken in het bos -verstop me Nijntje/peppa pig/Woezel -was sorteren (in manden stoppen dus) -kruiwagentje om buiten mee te lopen -zand voor binnen (grote blokker bak op opengeknipte vuilniszak -vingerverf -naar de bieb/spelotheek voor wekelijks ander materiaal -plastic flessen vullen met verschillende materialen (rijst, zand, macaroni, knikkers) om t verschil te horen -zachte bal en kegels -bellenblaas -ballonnen om mee te spelen -eendjes voeren Maar maak ook een goed pictos systeem voor m zodat hij kan zien wat er gaat komen. Nu even hiermee spelen en dan gaan we dat doen. En tijdens kooktijd staat hier een half uurtje de tablet aan!
Een 2,5 jarige is een stuk zelfstandiger dan een 1,5 jarige. Je kunt hem zelf zn brood laten smeren, drinken inschenken, aan- en uitkleden, zindelijk maken. Daar is 'ie wel even druk mee denk ik. Zodra je merkt dat hij blij & tevreden is, zou ik ook het opvoeden meteen gaan oefenen. Gewoon handje geven in de winkel of karretje vasthouden. Succes
Ik herken wel iets van de frustratie, maar hier waren onze kinderen toch wel erg tevreden met moeilijker en uitdagendere dingen: puzzels werden hier eindeloos gemaakt, spelen met magnetisch zand, Miniloco (en dan boekjes vanaf 4 jaar), tellen, zingen, boekjes lezen, verkleden, keukentje, treinrails, Duplo, muziek maken en luisteren. Ze liepen (en lopen) hier alledrie aardig voor, maar sommige dingen waren gewoon zo.. Boodschappen doen dan zaten ze desnoods krijsend in de kar, want ze hielpen mij graag en over het algemeen prima (kregen ze een opdracht en gingen dat zoeken en pakken in de winkel), maar bij niet luisteren was het na twee waarschuwingen wel klaar en gingen ze gewoon in het winkelwagentje. Met de hond uitlaten of schoonmaken e.d. idem dito. Zij begrepen het juist over het algemeen erg goed. Maakte de frustratie of boosheid niet altijd minder, maar het was op die leeftijd dus eigenlijk juist heel goed uit te leggen en te bepraten, juist omdat ze voorliepen in hun doen en laten. Verder veel buiten rommelen in de tuin: met zandbak, schommel, glijbaan, step, plastic flessen met water/zand, knikkers, blaadjes, takjes en een bal.
Ik herken wel wat dingen van onze uk, hij is ook echteen onrustige skapergeweest en tijdens de sprong was al 1.5 en 2.5 uur wakker midden in de nacht. Hij heeft weinig slaap nodig en is vroeg wakker, onze uk is ruim 2.5 en kletst van smorgens vroeg tot savonds laat. Het zelfstandig spelen en minder druk is pas wat minder geworden sinds hij 2/ 2.5 is Hij lijkt ook wat meer te begrijpen dan zijn leeftijdsgenootjes. Knutslen, lekker kliederen met verf of iets minder geknoei waterverf, wascokrijt, stiften. Klei sinds we allemaal spullen hebben om er wat mee te doen ( roller, uitsteekvormpje, kleipers etc) Duplo is ook favoriet net als de quatro (ook van lego alleen dan nog groter) Degelijke houten puzzels, als hij het eenmaal door heeft maakt hij zo grote puzzels. (Sinds 2.5 pas echt puzzelfan, maakt nu puzzels van 35 stukjes als er duidelijke plaatjes op staan) Keukentje met potjes en pannetjes maar ook echt mama helpen in de keuken. Duurt langer maar samen wel plezier hij mag dan alles in de pan doen (niet heet) en sinds 2 helpt hij ook met snijden (geen scherp mes) we bakken samen koekjes, taartjes brood. Hij wil ook helpen met schoonmaken, ik geef hem dan de plumeau en stoft hij onder de bank en hij mag ook een stuk stofzuigen. Bank stofzuigen is hier ook leuk want dan leggen we de kussens op de grond en lopen we er overheen. Misschien helpen met taakjes zoals hierboven of helpen met beestjes eten geven. (Uk geeft sinds hij 1.5 is het eten aan poes, ik vul het en hij doet het in de bakjes.) Kun je niet wat meer activiteiten doen zoals het mkd? Hier ging klei, puzzels etc ook niet meteen goed hoor want hij kin in zijn hoofd meer dan dat hij lichamelijk kon. Wel aan blijven bieden.
Hoi hoi Ik herken het niet maar ik kan wel putten uit de tips die ik heb gekregen op de moeder-kind afdeling van de psychiatrie waar ik gezeten heb toen er uit kwam dat ik een postnatale depressie had. Wat het contact erg leuk maakt is spiegelen, begin met een beweging nadoen, laat hem een speeltje uitkiezen en pak het zelfde speeltje, ga hem na doen in al zijn bewegingen. Dan ben je wel actief bezig maar niet met 1 ding. Onze zoon vind het echt heel leuk als ik hem spiegel, het contact samen wordt dan ook gezelliger en minder opgedrongen. Hoe is het met hem zelf laten spelen, wij laten onze zoon zelf actief alleen spelen, dan kan hij zijn fantasie gebruiken. Hij speelt met zijn loop auto, fietst op zijn fietsje. We hebben sinds kort een speelkeukentje in de woonkamer, hij "kookt" nu voor ons. (erg lekker hoor... ) Laten helpen met de vaatwassen, stofzuigen en de was doen. Dat zijn zinvolle activiteiten en hij helpt en hij is samen met jou.
Ik zou kijken waar hij op het mkd zich mee vermaakt. Het zoontje van een kennis is ook niet van het echte spelen. Maar wel van de fysieke dingen, lekker ravotten in het bos, dansen, zwemmen, een stuk fietsen, stoeien, etc. Maar ook bijv helpen in de supermarkt, elke keer een opdracht mee geven een pak melk halen, appeltjes wegen, etc. Bij de hond uit laten laat hem de bal voor de hond gooien. En speelgoed waar je niet zelf dingen hoeft te verzinnen maar wat gewoon duidelijk is. Zoals lego bouwen uit een boekje, blokjes in een vormenstoof, een puzzel etc. Misschien is de speel o theek een optie? En boekjes voor lezen? En knutsel activiteiten?
Ik vraag me af of er niet nog een andere reden is voor zijn gedrag, anders dan het voorlopen? Mijn zoontje is ook veel verder dan zijn leeftijd. Maar ik herken helemaal niets van het gedrag dat jij omschrijft... Hij kan ontzettend goed spelen. Blokken, duplo, auto's en puzzels. Hij kleurt graag, we hebben een fietsje en een wobbel. En we lezen heel veel. Hij sloopt niet of nauwelijks, of in iedergeval niet expres. Ook geeft hij handjes in de winkel of op straat. Of hij zit in de kar. Kortom: kan er nog iets anders zijn wat zorgt voor zoveel lastig gedrag?
dat hij voorloopt is inderdaad niet de hoofdzaak van de problemen maar maken zijn gedragsproblemen nog ingewikkelder.hij zit op het mkd al een paar maanden voor de orienterende fase. psygoloog, pedagoog, logopedie,kinderarts , fysio alles onder 1 dak zit bovenop hem mijn zoontje is te beschrijven als enorm hooggevoelig , alles zelf willen doen , perfectionistisch , faalangst , en kan heel extreem uiten. daarbij een slaapstoornis. wat het leven best zwaar voor hem maakt. zijn lat ligt veelste hoog. het mkd is zowel voor hem als voor ons een adempauze. ( hoewel ik hem liever thuis zie maar ook ik ben zoooo moe ) het slapen gaat gelukkig met kleine stapjes vooruit.maandje of twee terug sliep hij tussen 7 en 7 gemiddeld maar 3a4 uurtjes over de nacht verspreid de rest krijsendit vanaf zijn geboorte. ( dromen, verwerken , angst ) met de oudste lopen we ook al 4 jaar te tobben hij komt nog zon 2x. heeft ook opname achter de rug toen hij baby was. het is zo zwaar om alles nog tot in de puntjes te blijven zien.Gelukkig is daar ouder kind begeleiding voor. interactie met spelen met je kind. hierin leren ze me om mijn zoontje zelf rollenspellen verzint ipv dat ik daarmee begin. ik moet meer met zijn fantasie mee aan. en we zijn bezig met de oogcontact naar elkaar toe. dit alles word elke x gefilmd zodat ik het zelf terug kan kijken waar dingentjes beter kunnen. puzzelen vind mijn zoontje opzich wel leuk en kan hij heel goed. hij doet dit het liefst op de tablet. ( ik zelf wil de tablet niet teveel gebruiken ) houten puzzelstukjes heb ik ook. maar ook dat is 3 tellen.bij psygologische test die afgenomen is zei de mevrouw dat de meeste kindjes vaak met 1 ding veel herhalen. mijn zoontje doet dit niet hij vraag meteen iets nieuws.verven vind hij leuk maar ook na 3 tellen is hij er klaar mee.( ik doe nog langer over het neerzetten van de verf ) schoonmaken stofzuigen idem dito. wat echt lijkt te werken is kinderen om hem heen dan doet hij mee.en verbaast hij me altijd. het verandert in een vrolijk giegelend jongetje! vandaar dat ik denk dat psz ook heel erg goed voor hem zal zijn. zwemmen glijbanen zand is ook iets waar hij langer mee bezig kan zijn. geeft hem een vrij gevoel lijkt het. sinds kort kijkt hij tv. een maandje denk ik hij had er nooit het geduld voor. nu vraagt hij vaak om mijn telefoon en zoekt hij fotos op filmpjes youtube. dan denk ik man je bent net anderhalf geweest... maar hij lijkt het ptrettig te vinden dus ik laat het wat vaker toe. ( kan ik even stofzuigen ) iemand gaf als tip zelf laten aankleden. ik denk dat hij een heel eindje komt. heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd. hij helpt altijd wel. een bak met speelzand heb ik ook weleens binnen gehad maar hij doet nog veel in zijn mond. hij weet dat het niet hoort en niet mag maar op de 1 of andere manier doet hij het toch. alsof hij de tructuur wil weten... het is een jongetje wat heel graag regie houd ( niet op de negatieve manier ) als hij de controle kwijtraak raakt hij gedesorienteerd. als wij iets tegen de eoudste zeggen en hij luisterd niet zegt hij tegen hem luisteren en zitten!! en dan ook echt met een vingertje. wat ik inderdaad ook veel zie bij hem is dat hij veel wil maar zijn lichaampje het nog niet kan. hij zou ook willen schaatsen, fietsen , noem maar op. en dan ziet hij zijn grote broer gaan en dan komen die snikjes. en ik vind dat heel sneu. natuurlijk is hij op bepaalde dingen echt nog wel anderhalf en reikt niet alle punten tot 2,5. wat hij echt maar dan ook echt heel leuk vind is liedjes zingen. hij kent vrijwel elk kinderliedje meezingen. we zingen er 10tallen als hij gaat slapen. en eindigen met ik ga slapen ik ben moe. en als hij slaapt is het zon klein lief hummeltje en dan veeg ik ook weleens een traantje hoor. want ik ben echt wel trots op hem. Ik ben ook bang dat het een stukje spanning van mijzelf is wat ik naar hem uitstraal en wat het nog erger maak. mijn vermoeidheid is zichtbaar en ik probeer mijn best te doen om een blije en vrolijke enhousiaste moeder te zijn maar heel eerlijk ik voel me soms echt waardeloos naar hem toe. En ik geef me steeds weer die schop onder mijn billen om proberen positief te blijven en er toch het beste van te maken. ik ga met enkele tips van allen die gereageerd hebben aan de gang en ga nu mijn zoontje weer rechtleggen ( hij heeft alle houdingen al weer gehad en al 2x rechtop gezeten tot nu toe zonder huilen en zonder dat ik ben gaan kijken. we hebben een camera sinds enkele maanden. zo zien we hoe hij reageert op bepaalde geluiden, bewegingen, in zijn dromen, vooraf aan zijn dromen. het is weer een heel verhaal. ik ga morgen denk ik beginnen de tip met het onderdeel flessen vullen met rijst maceroni etc stucturen vind hij intressant. en met flessen vullen is hij denk ik ook wel even bezig
ik heb helaas ook 2x depressie gehad. helaas de eerste x verwaarloosde depressie. bij de 2e ben ik in de kraamtijd knockout gegaan. ik wilde zelf graag opgenomen worden om bij te tanken maar dat is me weerhouden en ik was vreselijk bang om mijn kids te verliezen. en gelukkig ben ik er uiteindelijk zelf weer bovenop gekomen. ( al voel ik me nog steeds niet top , ik hou me op de been) al protesteerd mijn lichaam nog wel veel. als ik je tekst lees doet me goed . Ik lees erin dat jij geknockt heb en ik lees dat je heel erg je best hebt gedaan en wat je zegt met spiegelen dat is inderdaad een goede interactie tussen moeder en kind.
o ik vergat nog wat te zeggen/vragen. Werken jullie met picto's thuis? Je zou picto's zelf kunnen afdrukken en eventueel kunnen lamineren. en aan een waslijntje/touwtje kunnen hangen in de woonkamer met knijpers of op een magneetbord. Dan weet hij wat het ritme is van de dag en wat er gaat gebeuren. Eventueel kan je samen de picto's op/aan het bord/lijntje doen. Sclera picto's Verder lees ik dat hij dol is op liedjes/muziek. Misschien is muziek op schoot iets leuks voor hem? En voor het slapen ben je ook wel eens naar een osteopaat met hem geweest?
op het mkd werken ze wel met picto's hier thuis werkt het nog niet echt. ook zelf proberen te laten doen maar hij vind het niet intressant genoeg. ( mischien moet ik een luxere pictobord maken ) liedjes zet ik vaak op op de televisie ( bij ons is pc en televisie in 1 ) hij vind 4 kleine visjes altijd leuk en bailar enz. waar maar een leuk deuntje inzit ik heb weleens gedacht aan soort peutetgym of peuterdans maar is jammer genoeg niet in de buurt osteopaat met hem niet geweest met oudste wel. we zijn alternatief verzekerd maar werd toch te duur om wekelijks te gaan en 60 euro iedere week. ( mijn man werkt zich al 3 dubbel in het rond met overwerken om het financieel te redden ) dus proberen enigzins op onze uitgave te letten.
ik heb het gelijk opgezocht ik kon het nog niet. er zit inderdaad uitdaging in wat hij graag doet. ik ga eens kijken op bol.com