Zindelijkheid!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jo86, 30 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wanneer was je kindje zindelijk?

1. Jonger dan 1 jaar

2. Tussen de 1 & 2 jaar

3. Tussen de 2 & 2,5 jaar

4. Tussen de 2,5 en 3 jaar

5. Tussen de 3 en 3,5 jaar

6. Tussen de 3,5 en 4 jaar

7. 4 jaar en ouder

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Jo86

Jo86 Bekend lid

16 apr 2009
    658
    0
    0
    #1 Jo86, 30 nov 2012
    Laatst bewerkt: 30 nov 2012
    Naar aanleiding van een topic bij Algemeen, vroeg ik me af wanneer jullie kindje(s) zindelijk waren en wat je daarvoor gedaan hebt?

Mijn dochter is ruim 2,5 en hebben diverse voorzichtige pogingen gedaan sinds ze 2 jaar is ongeveer om haar zindelijk te krijgen, maar ze wil niet.
    Ze gaat eigenlijk al bijna huilen als ik haar zonder luier op de grond zet, op het potje en de wc wil ze eigenlijk ook niet, ze heeft een keertje ooit op het potje geplast.
    Vorige keer zonder luiers proberen te laten lopen, dat doet ze dan 45 minuten ongeveer (ze kreeg stickers elke 5, 10, 15 etc. minuten), maar daarna wil ze d´r luier weer aan en in de tussentijd plast ze niet. Ik wil ook niet dat ze er een trauma aan overhoud en daardoor nog later zindelijk wordt.

Tips, ideeen, advies? Of wordt ze toch gewoon vanzelf zindelijk als ze er echt aan toe is??

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

hier kind 1 met 26mnd en kind 2 met 23 mnd.

Ik heb ze allebei geholpen om zindelijk te worden, afwachten is niet mijn ding. Vanaf 1,5 jaar met elke luierwissel even op het potje als ze wilde. Met 23 mnd begon zoon zelf aan te geven dat hij moest plassen en hield het op totdat hij op het potje zat. Luier na de vakantie uitgelaten en na een paar ongelukjes was hij zindelijk te noemen. Dochter gaf het niet aan maar was erg vervelend met verschonen en ik was daar wel klaar mee. Gewoon tegen haar gezegd vanaf morgen geen luier meer en dan mag je de dag daarna zelf hello kitty onderbroekjes kopen, die wilde ze heel graag. Na 1 ochtendje was ze zindelijk. Poepen vonden ze allebei iets moeilijker dan plassen.

Heb je wel het potje al voordat je begon geintroduceerd en er iets vertrouwds van gemaakt? Want zo te lezen kan ze het prima (ze houdt het 45 min. op) , maar durft ze niet en is de luier haar zekerheid geworden.

3. Jo86

Jo86 Bekend lid

16 apr 2009
    658
    0
    0
    Ja, ik denk ook wel dat ze het inderdaad prima kan! Lijkt me ook zoveel fijner, voor d´r zelf. Maar ze weigert soms ook gewoon te zeggen dat ze gepoept heeft...lijkt wel of ze het wel best vind om met een vieze luier rond te lopen en ook als ze door de luier heen lekt (had een paar keer huggies en die werken niet echt) dan geeft ze daar niet veel om.
    Hmm, toen ze wat kleiner was vond ze het prima, toen tijd niets mee gedaan en nu wil ze er niet op zitten. Zou ik d´r gewoon elke dag even om moeten laten zitten, boekje lezen ofzo? Of misschien beter meteen op de wc? Maar doe je dat vertrouwd maken dan met luier om of zonder? Ze lijkt het wel interessant te vinden allemaal, ze weet ook precies hoe het werkt (als er filmpjes zijn over plassen enzo, snapt ze prima).

4. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Eigenlijk niet zo heel veel aandacht aanbesteed. Was in de zomer, lekker zonder broekje laten lopen en potjes binnen en buiten neergezet, ze had het zo door.
    Alleen het poepen heeft ze nog tot 3 jaar in de luier gedaan denk. Als ze dan moest, vroeg ze om een luier en ging achter de bank totdat ze klaar was... vond dit altijd zo typisch

5. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Zoontje wilde nooit op de wc of potje. Als ik eens probeerde de luier uit te laten was het een echte dramaqueen. Tot 1.5 maand geleden ongeveer. Toen mocht de luier uit. In 3 dagen was hij zindelijk overdag. Hij heeft die 3 dagen maar 2x op een dag een ongelukje gehad. Vanaf de 4e dag geen ongelukjes meer.
    Wij hebben een beloningssysteem gebruikt.

' s nachts is hij nu sinds 3 weken zindelijk. Toen hij een week droge luiers had ' s ochtends, zijn we de luier ook ' s nachts uit gaan laten.

Hier ging het dus eigenlijk vanzelf, had alleen het zetje tot nodig.
    Ik ben van mening, dat als het kind er zelf aan toe is, het dan ook snel gaat.
    Ik denk dat jou dochter er nog niet aan toe is. Ik zou het nog even achterwege laten en over een tijdje opnieuw proberen.

6. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    De oudste was met 3 jaar en 2mnd zindelijk.
    Daarvoor echt wel pogingen gedaan, compleet met stickersplakken en noem maar op. Maar ze snapte t niet of wilde t niet.
    Tot ze voorbij de 3 was, op een dag de luier uitgedaan en gezegd; nu ben je een grote meid! En vanaf die dag ging t eigenlijk vanzelf. Natuurlijk weleens een ongelukje, maar was echt niet dagelijks.
    Poepen duurde een paar maanden langer, dit vond ze doodeng op de wc en 1x per dag kreeg ze een luier om en daar poepte ze in. Tot ze 3,5 was, toen deed ze het ineens uit zichzelf op de w.c

De jongste is sinds 2 weken zindelijk.
    Van te voren weleens getest om te kijken of t ging, maar hij vond het potje en wc doodeng en ging door t lint als hij erop moest. Dus gewoon maar gelaten.
    Toen hij bijna 3 was, zeiden we; als je straks 3 bent, dan hoef je geen luier meer om. Dan ben je een grote jongen.
    Hij was net 2 weken 3 toen we naar cp ging en daar begon hij ineens op de wc te poepen uit zichzelf. Wilde het niet meer in de luier. En 2 weken terug in het weekend gewoon zijn luier uitgelaten en sindsdien plast hij ook op de wc.
    De leidster op het kdv zegt steeds; Tim je bent een kanjer! Als hij op de wc gaat en dan zegt hij nu zelf ook steeds als hij geplast heeft haha.
    Hij draagt alleen nog een luier in bed, maar ook die is geregeld droog.

Ik heb dus eigenlijk bij beide weinig moeite gedaan en niet gewerkt met beloningssystemen. Bij mijn kinderen werkt dit nu eenmaal gewoon niet. En zijn het kinderen die lekker alles op hun eigen wijze willen doen.

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij hebben eigenlijk niets gedaan. Maar toen ze steeds vaker smorgens droog was, hebben we toch weer geprobeerd of ze op de wc of het potje wilde. Nét toen we dat ontdekt hadden brak ze haar beentje, maar na 2 weken (met gipsen beentje en al) wilde ze toch weer op de wc en toen heeft ze het gelijk doorgezet. En gelijk goed. Zonder ongelukjes eigenlijk. In tussen wel een paar keer een ongelukje gehad, maar op 1 hand te tellen denk ik. Ze was toen ruim 2,5.
    Onze dochter is ook een typje die alles pas doet, als ze er écht klaar voor is. Rollen (met 9,5 maand) , lopen met 16 maanden (zonder vallen), drinken uit een beker met 18 maanden, zonder omstoten of omvallen.... Praten; met 23 maanden zei ze amper wat - iedereen zei toen nog, praat ze nog niet? En met 25 maanden 4 woord zinnen waarvan men zei 'goh ze ligt wel voor he? ' yeah right...

De jongste is meer van het leren met vallen en opstaan ;) . Wat meer poets en boenwerk en blauwe plekken dus ;) .

8. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

3 jaar en ruim 9 maanden, niet zij zelf maar ik was er helemaal klaar mee. En wat blijkt, ze had net even het zetje nodig want ze was meteen dag en nacht zindelijk.

9. mol81

mol81 Niet meer actief

Met 2 jaar en 9 maanden en op één dag. Dochter kwam van het kdv en had gezien hoe naar de wc gaan gaat. Thuis zei ze dat ze op de wc wilde (nooit eerder op pot of wc geweest) en dat deden we. Ging goed. De volgende dag bij het weggaan nog een luier om gedaan maar was niet nodig. De dag erop (dag 3) geen luier meer en daarna nooit meer. We hebben niets gedaan of getraind, het liep gewoon zo.

10. knap

knap Niet meer actief

De oudste met 3.5 jaar. En gaf dat in dat topic ook al aan waarschijnlijk ben ik met hem te laks geweest en was hij er eerder aan toe geweest.
    Mijn dochter is deze zomer zindelijk geworden overdag. Ze was toen net 2.5 en binnen een paar dagen was het echt gepiept ze was er ook echt aan toe. Potje heeft lang hier gestaan van af jan denk ik mijn moeder kwam er mee aan zetten ze was er al heel erg mee vertrouwd.
    Ze gaf het ook al eerder aan. Dus het was hier eigenlijk zo gepiept met dochter dan. Zoon eigenlijk ook toen ik eenmaal besloten had dat hij zindelijk moest worden was het ook zo klaar eigenlijk. Even werk er aan daarna het gemak er weer van.

11. Redrose82

Redrose82 Actief lid

2 mrt 2009
    306
    80
    28
    Vrouw
    Mijn zoontje van 3 begrijpt waarvoor het potje en het toilet bedoeld is, hij heeft 2 keer op het potje gezeten, maar vond het toen wel even genoeg. Bied hem het wel altijd aan enz. maar als ik het consultatiebureau moet geloven geeft hij het van zelf aan als hij er echt aan toe is. Tjah, blijft het toch iedere keer proberen.

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ts, als professional wil ik zeggen: niet dwingen als ze zo duidelijk niet wil. Ze is pas 2,5 (dat is redelijk vroeg) en nu doorzetten terwijl ze niet wil zorgt ervoor dat het zindelijk worden langer duurt en verhoogde de kans op terugvallen. Het kan jou wel fijn lijken voor haar, maar als ze niet wil, wil ze nog niet.

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    2j2-3mnd ofzo dagzindelijk.
    Eerder wel poging gedaan, maar toen ging ze er 's avonds in bed om vragen, dus resoluut gestopt.
    Met 2j1m luier uitgedaan (thuis). Plaszindelijkheid had ze binnen een paar dagen door. Poepen duurde wel langer en ook nog een paar keer terugvallen gehad. Vanalles geprobeerd (was bang), uiteindelijk werkte t door te zeggen dat ik heel hard zou gaan klappen..!
    Met 2j8m in 1x ook nachtzindelijk. Daarvoor ook 1x geprobeerd, maar toen ging t niet goed, dus na paar keer een nat bed weer gestopt.

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    als ze niet zelf zegt dat ze moet plassen of poepen voordat ze het gedaan heeft heeft geen zin om te verwachttten dat ze zindelijk kan worden. je kunt haar meenemen naar wc als je zelf gaat en vertel wat je aan het doen ben.
    luier aan of uit heeft eigenlijk weinig te maken met zindelijk worden.maar wel besef dat ze aan het plassen is of gaat plassen.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zoon: 23 mnd dagzindelijk. 3 jr 2 maanden ook nachtzindelijk

Dochter: 24 mnd dagzindelijk, maar houdt ontlasting op tot ze een luier om heeft (middag of avondslaap)

Ik geloof sterk in "trainen" en niet in vrijblijvendheid. Maar pushen heeft ook geen zin maar duidelijkheid wel

16. Zoon was 3 jaar en 2 maanden (was er eerder niet aan toe)
    Dochter was 26 maanden. Van de een op de andere dag, dag en nacht zindelijk.

17. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

21 jan 2012
    1.514
    0
    0
    Ik weet het niet meer precies. Maar volgens mij was ze net 3,5 geweest (vandaar dus gestemd tussen 3,5 en 4)
    Van te voren veel geprobeerd maar ze voelde het gewoon niet aankomen. Had mijn zorgen uitgesproken op psz maar volgens hen moest ik me niet druk maken. Mijn dochter zat er helemaal niet mee als ze een natte luier of poepluier had.
    Op een bepaald moment zei ze ineens: Ik moet plassen dus hup naar de wc. En ja hoor geplast op de wc op haar eigen aangeven. Vanaf die dag was ze plaszindelijk. Poepzindelijk duurde een paar weekjes langer. Dat vond ze nog eng.
    Maar het zindelijk worden is hier dus heel natuurlijk in haar eigen tempo verlopen.
    De jongste word denk ik wel sneller zindelijk. Die begint nu al aan te geven. Maar de wc dat word hem nog niet :) maar zoals ik bij mijn oudste heb gezien. Het komt vanzelf als ze er aan toe zijn.

18. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier heb ik met 23 maanden 9 weken getraint en gedaan zonder resultaat hij wilde er gewoon niet aan.
    met 3 jaar en 1 maand heeft hij zelf zijn luier af gedaan en was dag en nacht zindelijk.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Oja, misschien wel goed om erbij te zetten:

zoon in 1,5 week dagzindelijk (volledig)
    dochter in 3 dagen dagzindelijk (plas)

nachtzindelijkheid kun je niet trainen.

Oja, ik geloof er ook niet in om mijn kinderen geen drinken meer te geven X tijd voor het slapen gaan enzo.

20. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

De oudste 2 net voordat ze 2,5 waren. De jongste toen ze net 2 was. In alle gevallen gaven ze het zelf aan dat ze naar de wc wilde en ze smorgens droog waren. Toen de luier af ging hebben de oudste 2 in de eerste week wel een ongelukje gehad, de jongste nooit. Ze waren Ook alle 3 meteen in de nacht ook zindelijk.

Ik denk dat als je kind er nog niet aantoe is het niet onmogelijk is maar het wel veel langer duurt. Terwijl als je het even laat rusten het Zo gedaan kan zijn.

Deel Deze Pagina