Hallo allemaal, Ik ben nog geen moeder, maar ik ben erg nieuwsgierig naar de kosten van een kindje. Zouden jullie je ervaringen met me willen delen? Ik ben erg nieuwsgierig wat een kindje per maand kost! Tevens ben ik benieuwd naar de kosten van een kinderopvang. In de toekomst zou ik 2 dagen per week (2x van 10.30 - 18.00 uur, dus totaal 15 uren per week) opvang willen hebben. Wat betaal je zelf? En krijg je nog geld terug van de belasting? Hoe werkt dit precies? Hoor graag van jullie....
Wij geven echt heel weinig uit, maar dat heb je voor groot deel zelf in de hand. wij: - kopen meeste kleertjes tweedehands of krijgen we cadeau - gebruiken wasbare luiers (vanaf het 2e kind heb je dus alleen nog maar de kosten voor het wassen) - hebben geen dure kinderkamer, want meneer slaapt nog bij ons - kopen al het speelgoed 2ehands, of krijgen het cadeau Ik geef borstvoeding (scheelt ook weer in de kosten) en qua eten heb ik nog nooit een potje gekocht. Dus dan rest inderdaad de kinderopvang... Ik denk dat kinderen vooral 'duur' worden als ze ouder worden. Dan kan ik me voorstellen dat je meer nieuw koopt en duurder.
Je kunt 't net zo duur maken als je zelf wilt. Tijdens de zwangerschap is het afhankelijk van wat voor kamertje je wilt, of je alles nieuw wilt, etc. Sommige mensen zijn voor de hele uitzet maar een paar honderd euro kwijt, sommige zijn duizenden euro's kwijt (geloof dat wij 4-5.000 hebben uitgegeven voor hele uitzet: kamertje, kinderwagen, kleertjes, en weet ik wat nog meer). Tijdens 't eerste half jaar: luiers en voeding. Ga je fles of borst geven, ga je wegwerp of wasbare luiers gebruiken. In geval van fles en wegwerp ben je 20 euro per week kwijt. Borst en wegwerp is een tientje per week, en met wasbare luiers heb ik geen ervaring, dus zou ik de kosten niet van weten. Natuurlijk moet je kind ook om de zoveel weken nieuwe kleertjes, maar kun je van dure merken of bij wibra/zeeman kopen. Na een half jaar eigenlijk 't zelfde als 't eerste half jaar, maar nu komt de bijvoeding er bij. Ga je potjes geven of ga je zelf maken? Tja, niemand kan je precies vertellen wat jij kwijt bent aan een kind per maand, omdat niemand alles hetzelfde heeft/doet/koopt. Is afhankelijk van je eigen smaak, en van je inkomen, want wie meer te besteden heeft geeft vaak meer uit.. Bijstandsmoeders redden het ook, dus ja.