beste lactatiekundige, ik heb mijn meiske nu 6 mnd BV gegeven en wil graag gaan afbouwen. Doordat ik smorgens en savonds extra kolf om savonds melk met rijstebloem te geven kom ik er niet goed uit met afbouwen (ik kolf en geef meer BV dan zij per dag opdrinkt dus heb een lekkere voorraad in vriezer, fijn om met afbouwen te gebruiken!). Mijn voedingsschema ziet er nu als volgt uit: 8.00 LI borst RE kolf (dag erna keer ik het om) 11.00 RE uur erna fruithapje 14.00 LI 17.00 RE uur erna groentehapje 20.00 afgekolfde melk +/_ 240 cc met rijstebloem 21.00 kolf ik RE en LI leeg Ik houd nu dit schema aan wat ik gevonden heb op internet: Schema bij 5 voedingen: Voeding 1 2 3 4 5 Stap 1 Borst Borst Borst Fles Borst Stap 2 Borst Fles Borst Fles Borst Stap 3 Borst Fles Fles Fles Borst Stap 4 Borst Fles Fles Fles Fles Stap 5 Fles Fles Fles Fles Fles Gister begonnen met 1 voeding weglaten en savonds niet extra te kolven, vanochtend kolven ook weggelaten met als gevolg dat mijn meisje vanochtend de eerste borst al erg veel kreeg en veel moest naspugen en de voeding erna een nog vollere borst. Mijn vraag is of het nu niet te snel gaat voor mijn borsten. wellicht handig om eerst de spanning eraf te kolven smorgens? En is dit een juist schema voor mij? Ik hoor graag uw advies. vriendelijke groetjes, hummie
Het is even zoeken ja. ik zou beginnen met de borstebn voor de nacht niet leeg te kolven maar soepel te kolven. Dus stopen als de borst soepel voelt en de melkstroom afneemt. Ook 's morgens zou je dat kunnen doen. Alleen wat druk eraf, maar verder bewaren tot de voeding erna. Als dat goed gaat en je niet teveel voeding hebt, kun je de voeding van 17u gaan vervangen door een fles. Dan dus niet kolven en pas 's avonds weer kolven tot ze soepel zijn. Dan weer een tijdje wachten en daarna de voeding van 11 u vervangen. Dan voed je dus alleen nog 's morgens, en rond 14u en 1 keer kolven voor de nacht. De stap daarna is dan die van 14 u eraf. Uiteindelijk geef je 's morgens nog een voeding en de rest van de dag niet meer. succes Linda