Sdenise , dwingen werkt inderdaad niet maar om even de knoop weer door te hakken zodat hij weer gewoon zijn schema heeft en hij dan zelf ook weer weet waar hij aan toe is enzo . Hij oogt goed , was vandaag weer helemaal vrolijk , tot dat hij de fles of lepel ziet ??? Eten doet hij goed maar de eerste happen moet ik hem echt even doorheen slepen en dan wil hij graag . Met drinken hetzelfde de eerste slokjes wil hij dus echt niet maar als hij die eenmaal heeft gaat hij zelfs happen om zijn fles . Morgen niet meer dwingen dat voelt totaal niet goed . Maar heb het idee dat ik hem door de eerste hapjes en slokjes heen moet helpen en hij daarna wel de smaak te pakken heeft . Snap er niks van .
En ik dwing niet tot dat hij drinkt hoor . Het is meer proberen , ik probeer 5 minuten op alle mogelijke manieren afleiden met speeltje gewoon steeds proberen in ze mond te doen of bij ze mond zodat hij hapt . En als hij na 5 min nog niet wil zet ik de fles wel weg .
Hij wil wel fruit? Anders de speen even in de fruithap dippen en dan geven? Hier begonnen de oorproblemen bij Thirza bij 4,5 maand en bij Caitlyn met 5 maanden de eerste oorontsteking gehad. Wat betreft dwingen: zou ik idd niet doen. ff goed opletten dat er genoeg tijd tussen zit, en dan verder hem zelf laten bepalen, (iig zolang hij plasluiers heeft, als hij uitdroogt/dreigt uit te gaan drogen wordt het een ander verhaal natuurlijk). Misschien werkt het anders nog om hem een droomvoeding te geven? Dus niet wakker maken, maar kijken of hij slapend zo gaat drinken? Mocht hij echt beneden de 400 cc komen, dan zou je ook even kunnen kijken of je ORS kunt geven: dat vult belangrijke zouten en mineralen in het lichaam weer aan.
Rozemarijke , Het is met fruithap hetzelfde verhaal , eerst weigeren zodra hij ongeveer 3 hapjes binnen heeft doet hij zijn mond er voor open. Ik denk ook wel dat hij zijn ritme echt kwijt is na de oorpijn . Nu dus weer het avond ritueel en vandaag alles precies gedaan zoals voor zijn oorpijn . En daar hoorde ook de flessen bij , en ook die van 7 uur. Die heeft hij uiteindelijk ook in zijn slaap gedronken . wakker wou hij niet . Toen op schoot in slaap gevallen met speentje , speentje er uit gehaald en fles er in gedaan . Het is natuurlijk wel zielig maar het 5 minuten proberen werkt vaak wel . Kan ik dat gewoon blijven doen , gewoon op de klok uit echt 5 min proberen en daarna weg zetten ? Hij meld zich zelf ook vrij weinig voor zijn fles , zelfs de dagen toen hij 12 uur sliep werd hij sochtebds wakker en wou eigenlijk spelen . Hij vraagt er zelf ook niet om . Verder heel vrolijk veel lachen en lekker spelen , maar eten en drinken vind hij niet zo interessant . Alleen ze groente maar dat verschilt ook per dag , en daar doet hij ook ze mond vaak niet voor open tot dat hij heeft geproefd wat het is . Jeetje , de oor problemen zijn al vroeg begonnen . Hoevaak hadden ze oorpijn ? Lijkt me wel heftig hoor , ik vond 1x al heftig !!
Rozemarijke , Het is met fruithap hetzelfde verhaal , eerst weigeren zodra hij ongeveer 3 hapjes binnen heeft doet hij zijn mond er voor open. Ik denk ook wel dat hij zijn ritme echt kwijt is na de oorpijn . Nu dus weer het avond ritueel en vandaag alles precies gedaan zoals voor zijn oorpijn . En daar hoorde ook de flessen bij , en ook die van 7 uur. Die heeft hij uiteindelijk ook in zijn slaap gedronken . wakker wou hij niet . Toen op schoot in slaap gevallen met speentje , speentje er uit gehaald en fles er in gedaan . Het is natuurlijk wel zielig maar het 5 minuten proberen werkt vaak wel . Kan ik dat gewoon blijven doen , gewoon op de klok uit echt 5 min proberen en daarna weg zetten ? Hij meld zich zelf ook vrij weinig voor zijn fles , zelfs de dagen toen hij 12 uur sliep werd hij sochtebds wakker en wou eigenlijk spelen . Hij vraagt er zelf ook niet om . Verder heel vrolijk veel lachen en lekker spelen , maar eten en drinken vind hij niet zo interessant . Alleen ze groente maar dat verschilt ook per dag , en daar doet hij ook ze mond vaak niet voor open tot dat hij heeft geproefd wat het is . Jeetje , de oor problemen zijn al vroeg begonnen . Hoevaak hadden ze oorpijn ? Lijkt me wel heftig hoor , ik vond 1x al heftig !!
Caitlyn moet voor de fles vaak ook wel even aangezet worden. Dus voel je daar niet schuldig over! Thirza had hier minimaal eens per maand een oorontsteking (of dubbele), maar regelmatig vaker. Ging meestal wel vanzelf weer over, dus we hebben voor haar maar een keer of 3 AB gehad, maar dat was echt heftig en HA wilde niet verwijzen naar KNO. Toen ik met 13 maanden eindelijk wel naar de KA mocht, heb ik uiteindelijk via hem een verwijzing KNO gekregen. Buisjes gekregen toen en daarna werd ze rustiger en is kort daarna eindelijk door gaan slapen. Caitlyn heeft nog maar 1 keer een echte oorontsteking gehad, (ook omdat ik bij haar nog actiever ben gaan sprayen en dus meer ellende ook heb kunnen voorkomen), maar had sindsdien dus enorme slaapproblemen en had zoveel druk op de trommelvliezen dat de KNO het handig vond om buisjes te zetten, (ook omdat er vanwege haar hartritmestoornis niet van alles aan klachten opeen moet stapelen: er wordt bij Caitlyn gewoon sneller actie ondernomen dan bij een verder gezond kind).
Dan blijf ik dat wel gewoon doen , vind het alleen apart dat hij nooit honger lijkt te hebben . En tjah hij begrijpt natuurlijk niet dat ik hem dwing voor zijn eigen best wil , vind het best zielig . Hoeveel drinkt/eet jou dochtertje ? Jeetje heftig zeg , je oudste dochter had het echt vaak ! En dan ook nog een dubbele . Vind het van de ha wel heel laks hoor , dat hij je pas zo laat doorstuurde . Inderdaad logische dat ze bij je dochtertje wat sneller in grijpen . Is het verder een erg heftige ingreep of valt het wel mee ? Gelukkig is ze er nu wel vanaf , dat kan ze er niet ook nog is bij hebben . Ik zal er ook even op letten . Hij heeft zondag oorontsteking gehad , lijkt over ook enorm loop oor dus de druk moet er wel af zijn . Maar ineens ook slaap drama's .
Die oren zijn gewoon heel gevoelig, dus liggen is dan niet heel fijn. Goed neussprayen en bedje ophogen helpen wel, en verder vooral wel even een zetpil geven tegen de pijn! Het doet namelijk echt heeeeeel zeer, (Thirza heeft me een keer aangestoken, toen ze toevallig een keer de virale variant had ). Caitlyn drinkt nu goed (en eten is helemaal een feest, vindt ze errug lekker ), maar een paar maanden geleden, toen ze nog niet zo lekker ging, dronk ze regelmatig maar de helft van wat ze 'moest' hebben. Zaten we rond de 400-450 cc... (geen bijvoeding toen nog). Zolang ze maar plassen, drogen ze niet uit en dat is het belangrijkste. Ze groeien dan vaak iets minder, maar dat halen ze ook wel weer in (als de ellende niet TE lang duurt, maar dan spreek je echt over maanden aaneengeregen slecht eten/drinken). Buisjes zetten is maar een kleine ingreep: ze gaan er even van onder narcose, maar de buisjes zelf zitten binnen 5 minuten. Ze zijn dus ook zo weer terug. En hier dus twee keer enorme verbetering daarna, dus dan is het ook alle moeite meer dan waard!
Ik heb ook een keer oorpijn gehad het is echt ontiegelijk pijnlijk . De pijn komt echt wel dicht in de buurt van bevallen !! Echt heftig ! En vooral voor die kleintjes , zo zielig ! Ik weet het niet meer en ben ten einde raad . Me zoontje drinkt dus niet meer uit de fles ! Totaal 400 uit flessen de rest van een lepel , hij heeft reuze dorst en honger maar zodra hij de fles ziet begint hij te trappen met ze benen hoofdje wegdraaien huilen gillen ! Het lepeltje met water valt hij gewoon aan zoveel dorst heeft hij ! De laatste fles in zijn slaap gegeven hij dronk echt snel zo een honger had hij . Ik pakte hem , mondje open gemaakt fles erin en in zijn slaap drinkt hij dus wel . Snap er echt niks meer van !!! Hij heeft wel wat pap op en fruithap . Maar dit is totaal geen doen meer . Elke fles duurt eeuwen echt een groot drama en dan uiteindelijk maar lepeltjes . Na 15 min is hij dan de interesse kwijt maar hij krijgt in iedergeval wat binnen . Hij is echt suuuuper vrolijk de hele dag . En ik moet zijn bui steeds weer verpesten door met de fles te komen . We zijn er de hele dag mee bezig , mis de leuke gezellige momenten . Heb het vanmiddag 4 uur laten rusten en niks aangeboden , dacht dat we er misschien teveel mee bezig waren . Maar dat had geen nut ! Vanacht 12 uur niks gedronken , en nog de fles niet willen sochtebds !! .
Welke voeding geef je, gezien hij KMA heeft? Kan het zijn dat de provocatietest het nog verder getriggerd heeft en hij feitelijk nog sterkere voeding nodig heeft? Zoontje van een kennisje ging namelijk ook ineens weigeren en die bleek een hele heftige KMA te hebben en toen ie, na lang zoeken en gedoe, uiteindelijk op neocate werd gezet, ging het weer goed. Daar was toen al wel zoveel drama aan vooraf gegaan dat hij nooit meer uit de fles/melk is gaan drinken en een sonde moest. Dus zoek vandaag even contact met je arts en zorg dat er actie op komt! Flesweigeren is meestal teken dat ze zich niet lekker voelen. Wat je trouwens ook nog even kunt proberen, is dentinox smeren en dan een paar minuten later de fles aanbieden. Bij tandenpijn drinkt ze hier zonder dentinox niet en met wel....
Dat zou inderdaad ook kunnen . Ik ga er morgen gelijk achter aan . Ik wacht eerst het gesprek morgen bij het cb even af . Die me terug zouden bellen hoelaat ik morgen mocht komen , maar niks gehoord ! Aach ja ze geven mij toch de schuld , ik zal de stress wel over brengen op mijn zoontje zeggen ze . Maar het zou inderdaad kunnen , na de test held heftige buikgriep gehad . Zal het dan wel buikgriep zijn geweest vraag ik me af ? Hij heeft een fles van 130 op , ben zo blij . Hij lijkt echt doodsbang voor de fles . Eerst echt huilen huilen . Maar als ik even doorga en hij heeft um echt goed in zijn mond zoals hij moet drinken , niet een klein beetje want dan gaat hij nog meer huilen . Drinkt hij ineens heel gulzig . Maarja ik krijg de fles er gewoon niet in , dat is 1 keer gelukt met veel moeite en drama's . Ik heb de flessen speen al zonder fles geprobeerd , ook dat is drama . De flessenspeen om me vinger heen , is ook nog eng . En zelfs met een stukje van zijn knuffel er in . Is hij bang voor de speen ? Misschien een trauma omdat het met zijn oren zoveel pijn heeft gedaan om te drinken . Of het associeert de fles met iets vies of engs , vind hij de melk vies en associeert hij de fles daarmee ? . Het begint echt apart te worden . Zodra hij de flessen speen ziet is het gebeurd . Met of zonder drinken er in maakt niet uit . Ik mag trouwens niks meer in zijn mond stoppen . Bij zijn fopspeen moet ik hem in zijn hand geven en doet hij het zelf . Of hij moet uit ze mond vallen dan hapt hij naar alles , probeer dan ook vaak snel de fles maar dat werkt niet . Hij doet wel zijn mond open voor zichzelf maar niet voor mij . Ik snap er niks meer van . Verder is hij echt mega vrolijk . Zodra ik de fles weer wegzet ligt hij weer helemaal dubbel. Heb hem al tijden niet zo vrolijk gezien , het is echt extreem. Alles is leuk en grappig zelfs als hij heel moe is ligt hij te lachen in zijn wagen terwijl normaal dan niks meer leuk is . Maar de flessen zijn een grote ramp !!! Ik ga morgen toch even de arts bellen. Ookal worden ze getikt van me. En het cb vind dat ik maar stevig ouderschap in moet schakelen (is een stichting) want ik kom wel vaker met dingen waar ik niet uit kom . Pff vind je het gek , KMA , verborgen reflux , exceem waar hij echt last van had en wat maar niet weg ging .
Echt niet akkoord gaan met een pedagogische benadering als je kind zoveel klachten heeft hoor! En CB kan hier totaal niets mee, dus die zou ik gewoon niet teveel inlichten en enkel voor wegen en meten en prikjes gaan, meer niet. Kinderarts plat bellen en zorgen dat de onderste steen boven komt! Buikgriep kan trouwens getriggerd zijn door de provocatie: de darmen zijn ws van slag geweest, waardoor z'n weerstand een dip moet hebben gehad en dan ben je dus vatbaarder...
Ik ga morgen inderdaad gelijk bellen . Ja precies het kan ook getriggerd zijn , zo een idee had ik ook al . Alleen de ka niet . Ik hoop dat ze wat doen . Of is het meer kind weigert de fles en wil alleen maar van een lepeltje eten omdat hij de fles niks vind , is verder gezond dus geen zaak voor de kinderarts ? Heb zo het idee dat ze dat gaan zeggen . Het lijkt hier echt een soort angst voor de fles te zijn . Maar vind wel dat de kinderarts er naar moet kijken . Anders geef ik daar wel een fles kunnen hun kijken . Weet jij ook dat als hij ter observatie zou komen te liggen daar of ik er bij mag blijven ?
Bij het cb was het zowizo een groot drama !! Wat zorgt ervoor dat jij zo onzeker bent blabla is het enige wat ze vroeg . Oowja en de verwijten natuurlijk . Het lijkt nu iets beter te gaan. Hij is in iedergeval wat minder "bang" voor de fles .hij stopt wel na 70 ongeveer en wil ook echt niet meer als 3 flessen en stopt ook al gauw . Ik ben wat andere dingen gaan geven . Haha een super goed idee van mezelf vond ik alpro soya vla met schepjes pepti en water . Niet dus !! Ik ga even kijken of het nog beter gaat in stapjes , als hij vrijdag nog niet aan de 500 cc melk zit ga ik bellen . Je heb verschillende andere voeding , welke raad jij aan ? Ik zag ook nutrilon soya maar dat zal dan denk ik ook geen goed idee zijn . Verder geef ik hem nu wat water uit een gewone beker , niet veel een paar slokjes . Fruit vind hij niet zo lekker , heeft hij nooit geweldig gevonden . Groente gaat beter . En vla helemaal , is er niks anders wat hij mag kwa vla of yoghurt ofzo ? Ik las wel dat je custard met opvolgmelk of sap kan maken ?
Als de pepti niet sterk genoeg is, is de eerstvolgende stap nutramigen of friso allergy care. Daarin zijn de koemelkeiwitten nog kleiner verknipt dan in de pepti. Als dat ook niet sterk genoeg is, krijg je nutramigen AA of neocate: dat is volledig kunstmatige voeding en dus niet meer gemaakt van koemelk. Custard kan idd met opvolgmelk, maar pepti heeft van zichzelf echt een smerige smaak, en ALS hij het weigert omdat het toch niet sterk genoeg verknipt is voor hem, (of als hij eventueel niet een koemelkeiwitallergie heeft, maar lactose-intolerant is.... pepti bevat namelijk wel lactose!), gaat hij de custard ook weigeren. Ik zou in jullie geval echt even willen proberen hoe het op nutramigen of allergy care gaat en dat dus echt even overleggen met je kinderarts! Custard zou je wel nog aan kunnen maken met rijstemelk of havermelk, maar dan bied je helemaal geen voedingsstoffen meer eigenlijk, dan is het enkel nog vocht en dan kun je denk ik beter nog gaan zitten op water of thee, (of had je dat al geprobeerd), als het dus enkel nog gaat om vochtbalans... Nutrilon soya is voor kinderen met een lactose-intolerantie. Bij kinderen met een KMA wordt het beneden de 8-9 maanden dus afgeraden vanwege het grote gevaar op kruisallergie. Ik heb het zelf wel in gedachten als alternatief straks voor nutramigen en even als voorloper voor de gewone sojamelk. Onze oudste kon sojamelk namelijk pas verdragen met een maand of 14, en ik ga ervan uit dat nutrilon soya beter te verdragen is dan gewone sojamelk, dus dan is dat tzt misschien wel een alternatief met betere smaak, (maar ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of het wel echt beter smaakt dan nutramigen).
Ik heb zo juist het hele verhaal gelezen. Mijn zoontje nu inmiddels 1,5 jaar heeft ook KMA gehad. Is er gelukkig overheen gegroeid, maar weet nog goed dat we over gingen op de pepti 2 met 6 maanden dat hij zijn fles ook niet meer wou. Eerst verschillende soorten flessen geprobeerd. Heel veel wou hij gewoon niet uit drinken omdat hij de speen te wijd vond. Toen een fles van Bibi gekocht met smalle speen, deze wilde hij wel maar dronk zijn fles maar half leeg. Toen ben ik op advies van diëtiste begonnen met rijstebloem in iedere fles te doen. Zij gaf aan dat hij waarschijnlijk de smaak van de melk niet lekker vond. En dit klopte want sinds hij dit kreeg dronk hij al zijn flesjes weer helemaal leeg. Ik zag in jou verhaal ook dat je hem zuivel producten op basis van soja had gegeven. Mij is door de diëtiste dit afgeraden om dat dit en trigger zou zijn voor allergieën. Hopelijk heb je hier iets aan en ben je er snel achter waarom je kindje zo slecht drinkt. Ik weet hoe onzeker je je hierover kunt voelen. Zelfs bij de tweede had ik dit nog. En meestal heeft je moeder instinct gelijk, dus trek je niet teveel aan van wat ze op het cb zeggen. Die kijken vaak (hier is dat tenminste) alleen naar gemiddelden en geen een kindje is gemiddeld.