Herkent iemand dit? Wortel was natuurlijk een van de hapjes waarmee we begonnen rond 5 1/2 maand maar nu een maand verder blijft hij er op reageren in de vorm van onrustig in bed 's avonds door krampjes/winden.... Hoe kan dat nou? Nooit gedacht dat wortel zo'n probleem zou zijn. Van alle andere voedsel heeft hij volgens mij geen last. Hebben jullie er wel eens van gehoord? Bedankt, Charlie
Hoi! Allergie voor wortel hoor je wel vaker! Het komt vaak voort uit een kruisallergie. In zo'n geval is de persoon allergisch voor een niet-voedingsstof waardoor hij ook gaat reageren op een 'wel-voedingssoort'. Het allergeen in berkepollen lijkt bijvoorbeeld in tweede stof qua vorm op wortelen! Iemand kan in zo'n geval dus allergisch reageren op zowel de pollen als wortelen! Heb er zelf overigens geen ervaring mee!
Ja hoor kan heel goed! Ik ken ook kinderen die enorme verstopping kregen van wortel. Wat wel verschil kan maken is of je potjes of vers geeft. In de potjes zitten nog allerlei andere dingen (o.a. rijstebloem en appelsapconcentraat) waar een kind op kan reageren. Vaak zie je met zelfgekookt minder reactie.
Bedankt voor jullie reactie. Dat is interessant Yessie, ben zelf lichtelijk allergisch voor berkepollen en vroeger ook prikkels in mijn keel van appels en noten....dat is nu over op een of andere manier maar heb vaak in september/oktober een beetje last van bepaalde boomsoorten inderdaad... Gelukkig is de reactie niet heel heftig of zo. Zal het eens opnemen met de huisarts zodat ik weet waar ik mogelijk mee moet oppassen. Charlie
Ja dit kan. Zelf krijg ik veel last van mijn buik van rauwe wortel. Als het eenmaal is gekookt heb ik het niet meer, maar ik eet het altijd met mate. Ik heb zelf niet het idee dat het een allergische reactie is (al heb ik ook genoeg allergieën), maar eerder dat m'n darmen het te zwaar vinden.