Er zijn al heel wat topics met ongeveer hetzelfde dilemma, maar omdat mijn zoontje sommige dingen anders doet toch maar nieuw topic geopend. Mijn zoontje is nu dus 8 weken en heeft de eerste 6 weken volledig borstvoeding gehad. Daar was het een droombaby bij. Toen ben ik begonnen met elke dag 1 flesje geven om de borstvoeding af te bouwen. Ik wil hem namelijk volledig aan de fles hebben als ik weer ga werken. (Jaja, maffia...) Maar sinds we de fles proberen heeft hij veel meer last van krampjes. Hij begint goed, drinkt zo'n 30-40cc en dan begint het huilen, loslaten, veel boeren en wurmen. Soms neemt hij na een tijdje jengelen weer wat slokken, maar dan begint het hele circus opnieuw. Als ik zou willen krijg ik de fles er uiteindelijk in, maar heb dan echt het gevoel hem tegen zijn zin te voeden! De eerste weken liet ik hem dan toch maar aan de borst, wat hij prima deed, maar nu mijn werk dichtbij sluipt wil ik dat niet meer. Hij doet het overigens zowel met afgekolfde melk als met kunstvoeding(nutrilon standaard) dus denk niet dat het aan de voeding ligt. De eerste week heb ik nuby gebruikt, de tweede week Tommie tippee en ben nu difrax aan het proberen. Wie heeft de gouden tip?
Hoe lang doet hij over de fles? Dat zou minstens een kwartier moeten zijn. Gebruik je de kleinst mogelijke speen? Misschien ook eens variëren in de houding waarin je de fles geeft? Mijn dochter had ernstige reflux, en dus voedde ik haar rechtop, zoals aangeraden wordt. Tot ik haar op een luie zondagmorgen al liggend de fles gaf, en ze plots veel beter dronk. Ben het maanden zo blijven doen, en ze huilde echt veel minder.
Die eerste 30/40cc doet hij een minuut of vijf over, als ik echt de hele fles (maak 120/4) geef ben ik zeker een uur verder. Gebruik inderdaad de kleinste speen. Ik hoor de luchtbellen zo z'n buikje in glijden. Heb wel in bvhouding en van me af zeg maar geprobeerd, niet liggende. Zit me ook even te bedenken hoe dat in z'n werk zou gaan?
Wellicht toch een idee om dit topic te plaatsen op het bv-forum. Borstkindjes die overgaan op de fles, dat is toch wat anders dan kindjes die nooit de borst hebben gehad. Volgens mij zijn er heel wat ervaringsdeskundigen . Of het om helemaal op kv overgaan of alleen tijdens werk gaat, dat doet er niet toe. Wie weet dat er toch een gouden tip is Ik heb helaas geen tip...behalve dan:geduld! Beide dames hier hebben lang de fles geweigerd, jongste tot de dag dat ik weer aan de slag ging. Terwijl ik met klotsende oksels vertrok, besloot mevrouw gewoon een flesje te drinken bij de gastouder aaahhh.. Was ook mamamelk dus tja..... Bedenk ook dat sommige kindjes meer moeite hebben met een overgang naar fles. Het is een totaal andere manier van drinken. Daarnaast heeft hij 6 weken een intensief lichamelijk contact met jou gehad. Dat gaat nu veranderen naar een andere manier van contact. Daar moet hij waarschijnlijk ook aan wennen. Jammer dat je bv-mafia ervaard. Die is er wel, maar andersom, en daar hoor je nooit iemand over, is er ook een kv-mafia. Sla maar eens een willekeurig baby-magazine open en de advertenties vliegen je om de oren..
Dat van liggend drinken vind ik ook een goede tip. Ik geef borstvoeding, maar op de dagen dat ik werk (werk 16 uur per week verdeeld over 3 dagen), krijgt hij ook deels kunstvoeding. Dit werkt prima. Ik heb zelf ontdekt dat Finley het beste drinkt uit de Avent-fles en.....liggend in de box...! Snap het zelf ook niet. Bij mij op schoot de fles geven is een drama met hem (misschien omdat hij mijn borstvoeding ruikt ofzo?), maar als ik hem in de box leg, lurkt hij zonder problemen en zonder protest zo een hele fles leeg..... Hahaha, baby's...ze zouden met een gebruiksaanwijzing geboren moeten worden .
Als baby's toch eens konden praten...borst is veel meer dan alleen maar eten. Dat weten baby'tjes heel goed. Ga je 24 uur per dag werken? 7 dagen per week?
@dirksmama Daar ben ik me van bewust, dank je. En nee, ik werk niet 24/7 maar ben wel ruim 10 uur van huis en dan vind ik het fijn, zowel voor zoonlief als de oppas als hij rustig z'n fles kan drinken. Oma opperde jbpm, dit heb ik gisteren en vandaag één fles geprobeerd en hij dronk beide rustig, zonder verkrampen en loslaten. Hij heeft ook heerlijk 3 uur geslapen daarna. Dus ik hoop dat ik hiermee de oplossing heb gevonden.
De avent natural speen simuleert de moederborst, wilde ik nog meegeven maar hopelijk heb je de tip nu al gevonden
Dank je kwebbel! Tommy tippee en nuby hebben ook zo'n vormgeving, dacht dus handig te zijn door die te halen maar hij lijkt nog het beste uit de difrax te drinken, die een gewone kers speen heeft. Gekke baby.
De ene baby die borst gewend heeft geeft de voorkeur aan een fles ie het natuurlijke drinken (mond wij open, speen heel diep in mond) simuleert, zoals Avent, Tommy Tippee en de Medela Calma, dat vinden ze eev vertrouwd gevoel. Voor de andere baby die borst gewend is mag de speen juist zo min mogelijk op een borst lijken, zoals een dental of kers, omdat het geen echte borst is en niet de echte smaak heeft.