Hallo allemaal, Onze zoon is nu ruim 7 weken oud en kreeg tot vorige week volledige borstvoeding (wel uit een flesje>kolven) Sinds vorige week zijn we begonnen om 2 voedingen te gaan mengen met H.A. 1 van Nutrilon. (eerst de laatste voeding een deel opgebouwd en na een paar dagen de 2e voeding) Toen hij nog volledig borstvoeding kreeg had hij elke dag een poepluier, soms 2 keer, maar sinds we die 2 voedingen zijn gaan mengen leek het steeds minder te worden. En zeker nu de late voeding naar driekwart kv is opgebouwd. Hij laat wel veel winden maar er komt gewoon niks. Hij heeft nu 1,5 dag niet gepoept. We hebben niet het idee dat hij er (nog) veel last van heeft maar als hij een wind laat trapt hij wel met zijn beentjes en geeft hij soms een gilletje. Verloopt de ontlasting nu moeizamer door de flesvoeding? zou het kunnen komen doordat we te snel opbouwen of hoort dit er gewoon bij? en zijn er nog tips om de ontlasting op gang te krijgen of is het gewoon afwachten?
Het lijkt of je mijn verhaaltje schrijft, alleen zijn wij met 4.5 week langzaam overgegaan op fv. Hier poepte hij vande bv wel 3x per dag, en met de flesvoeding is het nu 1x. Het moest ook even opstarten hoor, maar hou het in de gaten. Wij hebben in de fles gemengdzegmaar, dus flesvoeding aanmaken in de halve fles en dan aanvullen met borstvoeding. Daardoor was het verschil wat geleidelijker. De eerste keer heeft hij twee dagen niet gepoept, en daarna eigenlijk iedere dag. Ik denk dus ook dat het er bij hoort. Wij hebben wel fv comfort van Friso, dat is lichter verteerbaar dus misschien dat dat verschil maakt. Ik zou nog een dag afwachten en dan even kijken of je er iets aan moet doen. Wat hier wel helpt als hij last van zijn buikje heeft is hem op mijn bovenbenen leggen met zijn beentjes tegen mijn buik en dan zachtjes te masseren. Meestal poept hij dan na de volgende fles. ( en ja, dan loopt het goed door, liefst tot zijn voetjes )
Verstopping komt regelmatig voor als bijwerking van kusntvoeding. Als je de indrukhebt dat je kind er last van heeft even het tempo wat verlagen. Je kind profiteert het meeste van moedermelk als je altijd eerst een fles met moedermelk geeft en dan naar behoefte als het nodig is nog kunstvoeding.
@Sallie, zoals jij het beschrijft hoe jullie het mengen doen wij het ook. We zitten nu nog maar op een lage hoeveelheid kv. de fles van 11.00u is nu 60ml+2 kv en dan vullen we dat tot 100ml aan met bv. de fles van 23.00uur is nu 30+1kv en dan vullen we dat ook tot 100ml aan met bv. Zou ik die ochtendfles dan misschien beter tot 120ml kunnen bijvullen met bv? Ik heb wel het idee dat hij verzadigd is na zijn fles. Ik had op het forum bij de deskundigen gelezen dat het helemaal geen kwaad kan als een baby minder poept en dat ze ook niet elke dag hoeven te poepen maar omdat hij dat eerst wel deed was ik wel benieuwd hoe dat kan..en of dat normaal is. @dirksmama, wij geven onze zoon geen kv omdat hij niet genoeg heeft aan de bv. Ik kolf alles al omdat aanleggen niet lukte en om mij wat meer ruimte te geven willen we die 2 voedingen per dag opbouwen. Daarnaast willen we hem er ook alvast langzaam aan laten wennen omdat ik niet continu wil blijven kolven als ik weer ga werken. Weet je of je iets tegen die verstopping kunt doen? is het een idee om de fles van 11.00u terug te brengen in kv?
Ook als je afbouwt heeft je kind meer profijt van de moedermelk als het die apart krijgt voor de kunstvoeding. Ik denk dat het even een beetje uitproberen met hoeveelheden is om te kijken wat voor hem goed werkt zonder last te krijgen. Ook als je kolft geldt bij afbouwen: hoe rustiger aan hoe beter.
Gisteravond en vanmorgen hebben we de 2 flessen die we aan het opbouwen zijn met iets meer bv aangevuld. Vanmorgen heeft mijn man zijn temp. opgenomen omdat hij best warm aanvoelde en zodra hij dat deed begon onze kleine man iets te poepen. Een half uur later had hij een ontzettende poepbroek waarbij het langs zijn beentjes naar beneden liep. Hij leek ontzettend opgelucht en moest ook lachen toen hij had gepoept. hihi Hoe gaat het nu bij jou Sallie?
lydia is ook minder gaan poepen, ene dag gaat het wel goed, andere dag moet de thermometer ervoor zorgen dat ze poept (ze begint echt te krijsen dan als het niet wil) Wat hier wel werkt is 190 water ipv 180, net een beetje extra vocht waardoor het net iets soepeler er weer uit komt