zoontje adhd heeft iq test gehad, niet tevreden.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door daalmeyer1974, 23 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. daalmeyer1974

daalmeyer1974 Actief lid

24 apr 2011
    140
    0
    16
    NULL
    schiedam
    hallo allemaal, onze zoon van 7 is getest op adhd en heeft een iq test gehad. hij heeft inderdaad adhd, maar zijn iq heeft een enorme kloof. verbaal is 95 en performaal 64. waarschijnlijk heeft dit ook met zijn concentratie te maken. dit had ik nooit verwacht dat hij met het een laag scoort, want het is aan hem totaal niet te merken. hij komt gewoon normaal begaafd over, hij krijgt medicatie zodat hij zich beter kan concentreren op school en beter zijn werkjes kan doen. heeft iemand dit ook wel een gehad met jullie kindjes of met mensen die jullie kennen. ze zeggen wel eens dat als de adhd met medicatie is behandeld ze aanzienlijk hoger kunnen scoren op de iq test.

groetjes wendy

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm kun je niet vragen of ze het nog een keer kunnen doen?
    het is tenslotte een momentopname.. en in geval van ADHD wil dat moment natuurlijk weleens varieren...

Het klinkt in ieder geval wel logisch dat als de adhd onder controle is dat er hoger gescored word.
    Gewoon omdat de concentratie en alles beter is.

3. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Klinkt wel bekend.

Bij mijn zelf namelijk.

69 leer iq zeg maar en 98 verbaal. Bij mij zit er ook een te grote kloof tussen.

Wil hem ook overlaten doen. Omdat ik die test heb gedaan een paar dagen na mijn gal operatie. Dat kan invloed gehad hebben. Was nog wat van de kaart zeg maar.

Mijn zoon zijn iq is ook getest die is 80/80. Hij zit nu op speciaal onderwijs.

Neem aan trouwens dat jou zoon ook aan gemeld gaat worden voor speciaal onderwijs. Of zit hij daar al. Zou hem in elk geval niet op normaal onderwijs laten. Daar vind ik persoonlijk zijn leer iq te laag voor en een normale school is mijn ervaring zijn ze er niet goed op toe gerust.

4. daalmeyer1974

daalmeyer1974 Actief lid

24 apr 2011
    140
    0
    16
    NULL
    schiedam
    nee ze gaan hem niet aanmelden voor speciaal onderwijs, hij gaat medicijnen krijgen en dan gaan ze tot de zomervakantie kijken hoe hij het daarmee doet, zijn gemiddelde is nu 78, maar ze denken dat het voor een groot deel komt door zijn slechte concentratie en als hij bv volgend jaar de test weer zou doen, maar dan met medicijnen dat hij dan misschien hoger uitkomt. op school heeft hij voor zijn vakken bijna allemaal voldoendes en ruim voldoendes, maar hij heeft wel extra aandacht nodig om hem bij de les te houden omdat hij zo snel is afgeleid en dan de draad kwijt raakt. en daardoor weer achter raakt. hij heeft alleen onvoldoende voor zijn concentratie en verzorging van het materiaal en werktempo precies de dingen vanwege zijn adhd. het kan zijn dat hij door die medicijnen beter bij de les blijft en daardoor beter presteert. die 78 is niet het beeld van wat wij bij hem zien. hij is bijdehand genoeg.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat betekenen die cijfers voor jou en voor de mensen die hem begeleiden? Uit het onderzoek komt een heel verslag naar voren, waar ook begeleidingsadviezen voor de school in staan. Als jij het met die begeleidingsadviezen eens bent, zou ik me verder niet te druk maken om de cijfertjes.
    Als je het gevoel hebt dat de school met de cijfertjes een kant op wil die jij niet op wil, kun je de test over laten doen. Ik vrees alleen wel dat je het dan zelf zult moeten betalen.

Maar als ik jouw verhaal goed begrijp, ben je blij met de acties die ondernomen gaan worden. Kijk het dus inderdaad gewoon tot de zomervakantie eens aan hoe het gaat. Daarna kun je weer verder kijken of nieuw onderzoek nodig is of dat de begeleiding bijgesteld moet worden.

6. daalmeyer1974

daalmeyer1974 Actief lid

24 apr 2011
    140
    0
    16
    NULL
    schiedam
    ja wij hebben het idee dat als hij die medicatie heeft hij het beter zal doen. voorbeeld aan zijn broertje van 5 . die scoorde een jaar geleden ver benedengemiddeld nu heeft hij medicijnen en is vorige maand getest en zijn iq lag 25 punten hoger en zit nu gemiddeld. die heeft ook adhd. er kan zoveel verschil inzitten.

7. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Volgens mij is het niet gek om verschillend te scoren, maar ik weet er niet het fijne van. Dat zou ook in een verslag of toelichting moeten staan lijkt mij. Heb je geen toelichting gekregen van de psy oid die de test heeft afgenomen?

Mijn zusje scoorde op verbaal gemiddeld en performaal bovengemiddeld. Dus op zich niets mis zou je zeggen, maar bij haar zorgde juist dat verschil voor 'problemen' ...

8. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    hier ook een kindje met adhd ( vermoedelijk ) of in ieder geval een flinke concentratie stoornis. Zijn IQ is ook getest hier ook een groot verschil verbaal 123 en perfomaal 101 hij is hogerbegaafd en bij hem vermoeden ze ook dat hij hoger gaat " scoren " puur omdat hij zich niet kan concentreren.... dus hoger scooren als de concentratie beter is lijkt me iets wat je kan verwachten.... als hij in eind groep 3 begin groep 4 zit ( zit nu in groep 2 ) krijgt hij weer een test en dan kan er in ons geval uit komen dat hij hoogbegaafd is.....

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het hoort bij deze verdeling van intelligentie (dysharmonieus intelligentieprofiel) dat je daar eigenlijk weinig van merkt en dat mensen overkomen als normaal begaafd, (ik heb binnen mijn werk als hulpverlener veel te maken gehad met deze groep mensen, die hierdoor veel overvraagd werden, omdat mensen dachten dat ze normaal begaafd waren). Dat jij je kind dus ervaart als normaal begaafd, wil niet zeggen dat dat ook zo is, helaas. Als het andersom zou zijn, (normaal performaal IQ, laagbegaafd verbaal IQ), heb je het omgekeerde effect: mensen worden dan ervaren als dom of niet zo intelligent, terwijl ze dan juist meer kunnen dan je van ze verwacht.

Uiteraard kan zijn score negatief beinvloed zijn voor zijn ADHD, dus het is wel verstandig om, als behandeling met medicatie succesvol verloopt, nog eens opnieuw te laten testen!

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Een verschil van meer dan 20 punten (even uit mijn hoofd) is 'niet normaal'. Elk mens scoort verschillend op performaal en verbaal niveau (wiskundeknobbels en taalknobbels), maar een te groot verschil is dus niet goed en geeft vaak problemen.

11. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

20 dec 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    #11 Kleine Muis, 30 dec 2011
    Laatst bewerkt: 30 dec 2011
    ik vind de uitslag ook niet "appart" zelfs vrij normaal voor iemand met adhd die vaak in combie gaat met ASS, zeker bij jongens.( al is het gat wel wat aan de grote kant dat wel, daarvoor zou je toch alle cijfers op een rij moeten hebben om meer duidelijkheid te hebben) is hij al getest op een ASS ook? je kunt met medicatie wel de problemen proberen te camoufleren/reguleren. maar meer dan dat is het niet en de medicatie heeft ook weer zijn bijwerkingen natuurlijk.en van een pil wordt je niet inteligenter, je begrenst zijn concentratie (tijdelijk) ook zijn er maar 2 soorten inteligentie getest of heb je de rest van de uitslagen niet gekregen? affijn, ik vind het dus niet appart, het zou aparter zijn als ze vrijwel gelijk zouden zijn voor iemand met deze handicap (s).

ik snap wel dat je geschrokken bent van deze feiten, waar je nu natuurlijk keihard mee geconfronteerd wordt. maar heb je qua leren op school nog niks gemerkt dan?

ik vermoed dat je nu een beetje uit je evenwicht bent, wellicht kun je nog een gesprek aanvragen waarin de psyg een en ander nog eens duidelijk uit kan leggen en bepraten met jou en desnoods een herkansing doen om je te overtuigen? misschien wordt de ruimte dan wat kleiner, de testen zijn ook een momentopname.dan kun je verder bespreken hoe nu verder.

ik ben het verder eens met pnirmal en rozemarijke@ blijf open en eerlijk kijken naar je jezelf en naar hem en zijn prestaties, dat je niet téveel verwacht van hem. ik zou in jullie geval zeker de testen nog overnieuw doen over een tijdje. niet in de laatste plaats omdat jullie nu de stellige overtuiging hebben dat hij "normaal" inteligent is. wat misschien niet zo is en dat brengt in de toekomst problemen. en onthoude die medicijnen zijn "hulpmiddelen". en met een beetje pech kun je die niet altijd blijven gebruiken, dus zet niet teveel in op de medicatie alleen. (er kan gewenning optreden waarbij de dosis steeds moet worden opgeschroefd, op een bepaald moment willen ze zich niet zo naar meer voelen en willen geen medicatie meer)

sterkte, het is niet niks allemaal.

12. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    Zo'n groot verschil tussen verbaal en performaal is inderdaad niet 'normaal'. Er wordt dan ook gesproken over een v/p kloof.. Op internet heel veel over te vinden.
    Hoogbegaafd - Gastsprekers - JD over V/P kloof
    deze site richt zich op hoogbegaafdheid maar de v/p kloof wordt wel duidelijk beschreven. Ook dat bij de v/p kloof bepaalde gedragkenmerken horen (o.a. adhd kenmerken)

Ik zou ook de test over laten doen vooral omdat het verschil echt enorm groot is..

Sterkte met alles, kan me voorstellen dat het niet niets is allemaal..

13. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    even als psycholoog:
    Als ik het zo lees is er een WISC afgenomen.
    het verschil verbaal performaal zoals je beschrijft is heel groot. normaal zit er eigenlijk meestal ook wel een verschil tussen waarbij vaak het een iets hoger ligt dan het ander. Wanneer er meer dan 20 punten verschil is tussen verbaal en performaal spreken we van een significant (betekenisvol) verschil en wordt daar iets van gevonden. Als het goed is krijg je dan adviezen hoe hier mee om te gaan.
    bij ADHD kan meespelen dat de performale testen voor een groot deel ook tijdsgebonden zijn en als je zoon dan de tijd niet haalt omdat hij niet geconcentreerd is scoort hij al snel laag. Dit zou mbv medicatie sterk kunnen verbeteren. Mijn advies zou dus inderdaad zijn hem aan de medicatie te zetten en dan op een later moment - bij voorkeur met een andere IQ test om een hertest effect te voorkomen - opnieuw te testen. Als dan het verschil nog steeds vrij groot is kijken wat er eventueel in begeleiding mee gedaan moet worden.

14. daalmeyer1974

daalmeyer1974 Actief lid

24 apr 2011
    140
    0
    16
    NULL
    schiedam
    ja wij hebben echt een idee dat zijn test negatief beinvloed is, want toen hij getest werd in november had hij een hele spannende week. die dag zou hij zijn rapport krijgen op school, 2 dagen erna moest hij afzwemmen voor zijn b en hij was ook behoorlijk bezig met sinterklaas. ik vroeg ook aan hem of hij het moeilijk vond, maar hij zij dat hij steeds aan iets anders moest denken dan de test. dus zijn hoofd zat vol door deze spannende tijd. op school heeft hij bijna allemaal voldoendes. pas een rapportbespreking gehad met zijn juffrouw. en die zij dat zij hem wel soms even de aandacht moet geven om zijn hoofd erbij te houden, maar dat het hem dan wel lukt. het ligt dus puur aan zijn concertratie. en ik zie het ook bij zijn broertje die scoorde vorig jaar op een iq test heel laag en dit jaar heeft hij weer een iq test gehad met medicijnen en nu zit hij zowat gemiddeld scheelt 20 punten. ook door concentratie. ass heeft hij niet dat hebben ze ook gezegd het is alleen adhd. er zit meer in dan eruit komt zeg maar. volgend jaar zou ik hem dan ook opnieuw willen laten testen omdat hij dan medicatie heeft en zich beter kan concentreren. kijken wat er dan uitkomt.

15. MamaInSpee1979

MamaInSpee1979 Actief lid

7 apr 2011
    357
    0
    0
    Zuid Nederland
    Ben zelf ook orthopedagoog/ psycholoog en ben het met bovenstaande eens. Inderdaad eerst instellen op medicatie en dan met een andere test op een ander moment hertesten.
    Verder zou ik je nog willen adviseren om met de psycholoog die de test heeft afgenomen een gesprek aan te vragen, mogelijk met de leerkracht erbij. Dan kun je namelijk wat los komen van de IQ score maar bespreken wat jouw kind nou kan helpen in de dagelijkse praktijk.
    De afnemer van de test kan namelijk op basis van alle subtesten heel goed uitleggen wat de sterke punten van jouw zoon zijn en waar hij meer moeite mee heeft. Vervolgens kan er dus, bijvoorbeeld met de leerkracht of met een orthopedagoog, gekeken worden wat er gedaan kan worden ter ondersteuning. Denk bijvoorbeeld aan andere instructies voor een taakje op school (niet schriftelijk of alleen klassikaal maar individueel), ondersteuning met het maken van een planning, plek in de klas zodat hij zo min mogelijk prikkels oploopt, enz. enz.

Kortom; ik kan mij voorstellen dat je van de uitslag schrikt maar onthou dat je kind meer is dan de uitkomst van een IQ test!!!!

16. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Hoihoi! Ik herken je verhaal een beetje, wil even inhaken!

Mijn zoon van acht heeft asperger én een behoorlijke discrepantie tussen zijn verbaal(127) en performaal(107?? zoiets..) IQ, performaal was op alle vlakken hoog BEHALVE op de verwerking(87!!!!) dit trekt de rest omlaag. Komt er dus op neer dan mijn jongetje rondjes rent, hij komt heel slim over, is dit verbaal ook zeker, maar heeft wel moeite met bepaalde dingen.

Kan bijvoorbeeld slecht plaatjes interpreteren(moet hem elke keer als hij een appel eet vertellen wanneer hij op is, herkent dit niet), concentratie is laag, fijne motoriek is slecht. Maar als je niet goed kijkt zie je er niks van, hij camoufleert heel veel met zijn enorme woordenschat en met zijn (hele grote!) algemene kennis. Nou ja, wat ik wil zeggen, hij oogt helemaal slim maar dat is hij absoluut niet.

Risico is, zoals eerder benoemd, overvraging. Dit is voor je kind heel frustrerend en moeilijk en kan later ook helemaal omslaan in bijvoorbeeld gedragsproblematieken. Dus ga idd even praten met de psychologe en kijk op welke gebieden jou zoontje het moeilijk heeft!
    Want mocht de test een andere uitslag krijgen, wat jij vermoed, na de medicatie, is dat natuurlijk prachtig. Maar dat neemt niet weg dat die discrepantie er NU(tot hij anders/ goed is ingesteld op medicatie) wel is.

17. Saskia78

Dat klinkt heel lastig kwabbernoot..
    Voor zijn omgeving nog het meest want die maken dan continu een inschattingsfout al doen ze nog zo hun best.

18. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Ja is het ook! Vooral omdat hij op school relatief goed gaat(haalt hoge cijfers) en dus niet naar aangepast onderwijs "mag". Juffen denken goed mee hoor en staan overal open voor. Maar de klas is enorm en druk en hij heeft daar echt last van. Bovendien is hij hier anders, dat is echt moeilijk voor hem.. Zou zo graag zien dat hij lekker naar een school gaat met kindjes die hetzelfde zijn, waar het niet raar of anders is dat hij een tic heeft en een koptelefoon.. Maarja, zo werk het systeem helaas niet, hij moet eerst de klas verbouwen wil hij daar voor in aanmerking komen(met andere woorden, pas als het mis is gegaan mogen we wat, echt belachelijk..). Buiten dat kan hij er ook misbruik van gaan maken, dat hij anders is. Dat is ook niet goed want anders wil niet zeggen dat je niks kan of hoeft(ow mama, dat is mij veel te veel hoor, ik kan mn kamer niet opruimen WHAHA grapjas!)..

En dan krijg je thuis het acting out gedrag. Maar daar kunnen we goed mee omgaan, en het gaat de laatste tijd weer super thuis. Dus op school minder.. Dus ik hoop echt dat we nou donderdag misschien wel kunnen bereiken dat hij lekker naar een aangepaste school mag. Nou wilde kort reageren maar dat is niet echt gelukt!

19. Saskia78

Niet kort, wel duidelijk :)

Maar is dan een school met kleine klassen niet al een heel verschil?
    Maarja je blijft dan natuurlijk zitten met dat hij een redelijk deel vande dag aan toneelspel moet doen en dat dan de rest van de dag toch moet ontladen.

20. Saskia78

Maar ben wel benieuwd hoe je de grens bepaalt tussen misbruik en echt even niet kunnen?

Hier thuis een kleuter die juist thuis liever niet laat zien wat ze kan en op school wel. Had er al eens op internet naar gekeken maar je leest alleen over kinderen die thuis wel laten zien wat ze kunnen en op school niet. We laten het maar even zo maar ik zou toch graag snappen waarom ze dat doet :)

Deel Deze Pagina