Onze dochter van nu 16 maanden is altijd een kleine slanke dame geweest. Vooral vanaf het moment dat ze ging kruipen. Toen ze begon te lopen, met 11 maanden nog meer. Nu is ze 16 maanden en 77cm met een gewicht van 8,5 kg. Op de groeicurve zie je haar gewicht afbuigen. Ze eet echt de hele dag door en is ook constant in beweging. Qua ontwikkeling doet ze het top! Maar het CB vind dat ze nu echt te licht is en de verpleegkundige wil overleggen met de arts. Ze ziet er gezond en helder uit, en ze eet al erg veel dus ik zou niet weten wat nog meer te doen. Ze eet vrij gevarieerd ook. Ze willen dat ik boter door haar eten doe maar dit zit mij niet lekker. Lijkt me niet erg goed voor haar. Jullie nog tips?
Het verschilt per dag natuurlijk wel wat maar dit is het ongeveer gemiddeld. Soms wat meer van het ene en wat minder van het ander. Ze drinkt voornamelijk water en soms limonade (van vruchtensiroop). - borstvoeding + 2 rijstwafels - Broodje (met bv appelstroop of pindakaas) - Fruit (vaak 2) + koekje - Broodje (met bv appelstroop of pindakaas) en stukje worst of kaas - Ontbijtkoek - Avondeten (vlees met groenten en rijst of pasta of aardappelen) - borstvoeding - evt toetje en/of koekje en fruit
Aan je schema te zien eet ze wel voldoende. Smeer je ook boter op brood? En wat vetten toevoegen aan het eten kan geen kwaad. Opgroeiende kinderen hebben vetten nodig. Je zou ipv margerine dan roomboter kunnen smeren op brood. En geef je nog melkproducten naast borstvoeding? Als je dat wel doet zou ik voor de volle producten gaan. En als ze veder goed ontwikkeld en goed eet kan het zo maar zijn dat ze straks een groeispurt gaat maken. En ik zou ook kijken naar jullie eigen bouw en lengte.
Ik gebruik inderdaad altijd alleenmaar roomboter heb geen eens margarine in huis . Naast borstvoeding neemt ze soms wat vruchtenkwark als toetje oid maar verder weinig zuivel eigenlijk. Als ik voor het koken zuivel gebruik dan is het altijd de volle
Volle kwark i.p.v. vruchtenkwark en ongeklopte slagroom een scheutje erdoorheen. Hier ook zo’n slanke den (11 kg bij 2 jaar) en die doet het heel goed op zijn volle kwark en slagroom dieet. Geen suikers aan toevoegen, het gaat om de vetten.
Mijn zoontje zijn gewichtcurve boog ook af vanaf 12 maanden. Hij kreeg nog wel een lengte groeispurt, maar hij is in 1 jaar tijd krap een kilo aangekomen. Ikzelf vind hem niet mager...hij heeft gewoon meer een echt peuterlijfje gekregen. Hij is verder actief, gezond, vrolijk en hij kan na zijn bordje warm eten soms nog 1.5 stuk fruit op. Het is gewoon een enorm actief ventje...
Laat maar overleggen met een arts Mijn ervaring is dat een arts een eigen lijntje prima vind, waar cb spastisch de lijntjes in de gaten houden. Waarschijnlijk zal hij/zij je wel gerust stellen Je kindje eet hartstikke goed, ontwikkeld goed, zou mij er niet zoveel zorgen om maken. Mijn dochter zit al vanaf der geboorte op de onderste lijn. Maar ze poept, plast komt tot leren en ontwikkelen , is niet vermoeid, lekker actief net als leeftijd genootjes. Tja we kunnen nier allemaal gemiddeld zijn hé
Volle kwark lust ze niet, dat krijg ik er met geen mogelijkheid in. Gezonde vetten toevoegen ben ik wel voor maar slagroom door haar eten doen voelt voor mij niet goed. Toch bedankt voor de tip. Mocht het uiteindelijk echt nodig zijn dan zou ik het natuurlijk wel overwegen
Hier begon het ook af te buigen nadat ze lichamelijk meer kon. Maar inderdaad gewoon een vrolijk actief meisje
Bedankt voor je reactie, toch fijn om te horen. Merk dat ik de hysterie eromheen gewoon niet prettig vind. De kleine meid ontwikkeld zich goef en is inderdaad lekker actief. Ze oogt ook echt kerngezond. Gewoon wat petit en tenger maar doet qua ontwikkeling niet onder aan leeftijdsgenootjes
Hier precies hetzelfde dus. En als een arts dat bevestigt is de spanning bij de verpleegkundige ook weer weg klaar kan je weer verder En voordeel weeg en meet moment erop zijn verpleegkundige niet meer zo spastisch Ik was overigens ook zo tenger Mijn had dezelfde issues en de huisarts zei : prima gezond kind makkelijk te onderzoeken zo Je wordt als ouder met die stomme lijntjes opeens onzeker gemaakt en dat is nergens voor nodig als je kindje verder gezond oogt
Ik zou inderdaad gezonde vetten toe gaan voegen. Mijn zoontje eet zo een halve avocado bij de lunch. Is dat misschien een optie? En noten bijvoorbeeld. Of notenpasta op brood. Griekse yoghurt. Ik zou gaan voor gezonde dingen hoog in calorieën.
Ik zou sowieso even met een arts overleggen. Ik weet haar geboortegewicht niet, maar 8,5 kilo met 16 maanden lijkt mij heel erg weinig. Is er niks, kun je alsnog gewoon zo doorgaan toch? ( geen ervaring met kleine kindjes verder, mijn kinderen wogen met 3 maanden al 8,5 kilo, dus misschien een wat vertekend beeld).
Wow 8,5 kg met 3 mnd?! Dat is inderdaad een vertekend beeld. Mijn dochter woog 8,5kg en 80cm met 15 mnd. Geboorte gewicht was 2400 gram, 42 cm gemeten na 2 weken Nu is ze ruim 3,5 jaar 14kg en 106cm Ik mag echter dromen dat mijn dochter zoveel eet als die van ts. Maar ach zoals ik zelf altijd zeg ze doet het dus zal wel genoeg hebben aan die muizenhapjes. Goed dat cb de groei een beetje volgt maar je wordt wel snel onzeker gemaakt als je een ondergrens lijntje aantikt terwijl je kindje er prima op functioneerd