Zoontje bijna 3 eet geen avondeten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Marie85, 5 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hoi allen!

    Ik heb net iets gepost over mijn dochter van 5, maar heb ook een vraag over mijn zoontje van bijna 3.

    Hij eet al meer dan een jaar in de avond niks. Alleen pannenkoeken en pizza lust hij. Geen aardappels, geen enkele groente, geen pasta, geen rijst... geen soep.. Brood eet hij wel redelijk.. fruit mwah (alleen appel). Hij wil niets proberen, niks.

    We gaan geen strijd aan, hij krijgt altijd wat wij krijgen en anders niks (wel gewoon een toetje). Maar er verandert maar niks. Mee laten helpen werkt niet, leuk aankleden, werkt niet.

    Na meer dan een jaar denk ik..
    Moet ik hier iets mee? Of is dit normaal?

    Mijn dochter had wel van die fasen, maar nooit zo lang.

    Hij groeit verder goed en is gezond voor zo ver ik weet!
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Als je het op een ander moment van de dag aanbiedt dan?
     
  3. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Nee helaas helpt dat ook niet... hij zegt direct nee.
     
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.828
    14.157
    113
    groente verbergen in smoothies. Zit er in elk geval een deel in.

    Dochter hier hield t ook lang vol. Mochten opa en oma nog goed van gestel zijn, allicht daar mee eten volgende vakantie. Dochter vindt spagetti nu ook HEEL lekker, net als mandarijntjes
     
  5. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Smoothies wil hij ook niet.. het is net alsof hij aanvoelt dat daar dan iets in zit. Hij is ook heel erg van .. alleen het bekende! Dus appels lust hij, dus die eet hij dan alleen. Iets nieuws proberen? NEE!

    Maar goed, misschien ineens.. hij is gewoon heeeeeeeel koppig.
     
  6. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Hoeveel schep je voor hem op zijn bord? Als zijn bord voor zijn gevoel al vol ligt is de stap misschien te groot om te beginnen?
     
  7. Hpnn

    Hpnn Nieuw lid

    31 dec 2020
    1
    0
    1
    Vrouw
    Bij ons precies hetzelfde. Mijn zoontje is 2jaar en 8 maanden. Dit gaat bij ons al ruim een jaar zo....
    Helaas geen tips, ik volg even
     
  8. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hij krijgt een kleine variant van wat wij hebben. Dus we geven hem inderdaad al wat minder.
     
  9. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    lastig hè! Ons zoontje is ook 2 jaar en 8 maanden. Frustrerend.
     
  10. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Succes! De mijne wilde vanaf 1,5 jaar niks meer eten en hij is in januari 7 jaar geworden.....
    Met vlagen eet hij nog wel eens poffertjes en patat maar zelfs dat al niet meer. Gelukkig lust hij verder ook geen pizza en ander spul.
    Hij is gek op volkorenbrood en appels ( ook periodes dat hij ander soort fruit wil)
    Als vlees lust hij alleen speklapjes.
    Hij groeit verder goed en is niet supermager. Als ik weer eens wat probeer begint hij al te te jammeren enz.. Ik wil eigenlijk niet gaan dreigen maar soms.....
    Ik mik er ondertussen nog wel eens wat vitaminegummies in.
    Zat zelf vroeger er regelmatig heel erg over in en nu de laatste tijd ook wel weer een beetje. Echt vanalles geprobeerd en ik zeg ook wel eens dat als hij niet wat wil proberen we maar eens naar de huisarts moeten.
     
  11. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Mijn zoontje heeft ook heel lang slecht gegeten (wel iets beter dan die van jou) maar sinds de jaarwisseling heeft hij opeens meer honger en lust dan ook meer dingen. Ook op het kinderdagverblijf hebben ze gezegd dat hij opeens meer dingen lust bij de (warme) lunch.

    Geen tips helaas. Hopelijk gaat het bij jouw zoontje ook 'opeens' beter.
     
  12. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier eet zoontje van Sept 2017 al sinds dat ie 1.5 is geen warm eten. Fruit is ook een crime

    Zal de leeftijd zijn. Ik heb me er maar bij neergelegd, zolang ie goed groeit en ontwikkeld zal het vanzelf weer bijtrekken hoop ik
     
  13. Muis2009

    Muis2009 Bekend lid

    29 jan 2018
    669
    370
    63
    Vrouw
    Herkenbaar! Mijn oudste at vanaf 2 jaar geen groente meer. Alleen bij opa en oma wilde hij wel spinazie en broccoli eten, dus lieten wij hem daar 2x per week mee eten. Thuis een drama. Op een gegeven moment bij neergelegd en sinds driekwart jaar gaat het stapje voor stapje beter. Tomatensoep vindt hij lekker, dus we eten dit nu standaard 1x per week. Ook de broccoli en spinazie eet hij nu thuis. Begon met twee hapjes, maar eet de laatste tijd zonder veel gedoe zijn bord leeg (1,5 opscheplepel). Ik denk dat het te maken heeft met de leeftijd. Op hetzelfde moment kan hij zich namelijk ook veel beter vermaken en ook de driftbuien worden minder. Hij is nu bijna 4.
     
  14. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Onze jongste is nu 3 en heeft ook zo zijn kuren. Als ik al zien dat het eten niet aanstaat bij hem doe ik echt maar 3 hapjes op z'n bord, heeft ie die in ieder geval op en is z'n bord leeg en hij trots. Schep ik meer eten op z'n bord dan begint hij er niet eens aan en eet dus helemaal niks.

    Soms eet hij dan die 3 hapjes zo snel dat ik spijt heb dat ik niet meer opgeschept heb maar ja dat neem ik dan maar voor lief.
     
  15. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    Tot 3 jaar was ik niet zo streng. Nu moet ze 3 hapjes eten en als ze niet eet mag ze op de gang wachten tot we klaar zijn. Na een paar keer drama eet ze nu in iedergeval 3 hapjes en soms vindt ze het dan lekker en eet ze door. Meestal niet :p
    En vanavond nam ze een hapje en ik zag dat ze het echt niet lekker vond dan hoeft ze het niet op te eten maar ik wil wel dat ze het op zijn minst probeerd.
     
    julia80 vindt dit leuk.
  16. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Ik verbaas mij erover dat zo veel ouders zeggen nouja Hij lijkt wel gezond te zijn dus ik vind het wel best zo. Gezonde en gevarieerde voeding is zo belangrijk!!
    Om antwoord te geven op je vraag: Hoeveel eet hij bij de lunch en hoeveel krijgt hij 's middags nog als tussendoortje? Onze derde is ook niet zo'n grote eter en Zo gauw hij 's middags als tussendoortje teveel op heeft eet hij 's avonds ook minder. Sowieso eet hij 's avonds niet zo goed maar meestal krijgen we er door een aantal trucjes nog wel een beetje in. Het hoeft van mij niet superveel te zijn en ik buig ook een beetje met hem mee (bijvoorbeeld grote stukken groente uit pastasaus hoeft hij dan niet te eten). Meestal proberen we een aantal dingen: wat goed werkt is een beetje afleiden door een gesprekje met hem aan te gaan. Ik stel hem dan een vraag zoals Wie is er vanmiddag op visite geweest? Daar denkt hij dan over na en ik stop ondertussen een lepeltje eten in zijn mond.
    Ook zeg ik vaak nog 3 hapjes of iets dergelijks en dan mag je toetje. Ik hou het bewust bij kleine aantallen want dat is nog te overzien voor hem.
    Aangezien je zoontje wel goed zijn toetje eet zou ik dus daar gebruik van maken. Andere optie is nog, een hapje eten, een hapje toetje, enz.
    Wat je ook nog kunt doen is: veel kinderen kijken even televisie als de ouders aan het koken zijn.je zou dan een klein bakje met rauwkost aan hem kunnen geven en vaak zijn ze dan wel hongerig en een beetje afgeleid door de televisie en gaat het wat makkelijker naar binnen
     
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Dat is toch heel normaal peutergedrag? In de meeste gevallen dan tenminste. Mijn kinderen aten rond die leeftijd ook niets. Zolang ze wel koekjes, pannenkoeken ed aten, maakte ik me er niet zo'n zorgen over. ;) De 'fase' duurde hier overigens zeker een jaar of 3 a 4.

    Soep, sauzen en smooties ed aten ze hier op die leeftijd ook niet. De jongste eet dat overigens nog steeds niet. Bij uitzondering wil ze nu (9 jaar) af en toe smoothie proeven, maar het meeste vindt ze echt helemaal niets. Inmiddels eet ze best wat groente, maar wel los en vooral wat ze kent. Komt vanzelf goed, ga ik vanuit. :)
     
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Wat moet je dan? Dwangvoeden lijkt me ook niet gezond...

    Ik bood en bied het aan, maar als ze weigeren, dan houdt het op een gegeven moment op. Ze kregen/krijgen hier geen alternatief na het eten en ook vooraf kregen/krijgen ze rond 15.30u/16.00u het laatste (en niet mega veel, gewoon iets kleins). Ze lieten zich hier ook niet voeren en sauzen ed daar kregen ze zo ongeveer kokhalsneigingen van, dat ging (en gaat trouwens) er echt niet in. Rauwkost beperkte zich met drie tot komkommer, mijn oudste weigerde alle rood gekleurde dingen en de jongste luste gewoon verder niets.

    Inmiddels zijn ze 9 en 11 en ik kan zeggen dat ze heel behoorlijk eten. Rauwkost eten ze vrijwel alles van en de oudste eet sinds ongeveer twee jaar ook 'gewoon' soep en als ze bij anderen eet ook pastasaus ed. De jongste is 'in ontwikkeling', maar staat ook steeds meer open om nieuwe dingen te proberen. Ook als je ze vrijer laat, komt het meestal gewoon goed.
     
  19. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Nou dit dus. Soep heeft hier heel lang geduurd en nu zijn ze daar dol op. Fruit met 4 jaar enkel banaan (nu vinden ze banaan juist niet zo geweldig), rauwkost ook lang geduurd maar met een jaar of 5 aten ze het wel. Pastasaus zijn ze nog steeds niet gek op maar eten het wel. Kortom het komt goed.
     
  20. Muis2009

    Muis2009 Bekend lid

    29 jan 2018
    669
    370
    63
    Vrouw
    Natuurlijk vond ik het niet 'wel best zo' maar zoveel frustratie leverde ook helemaal niets op. Daarom ervoor gekozen het los te laten. Uiteindelijk bepaalt het kind zelf of en hoeveel het eet, ik ga er geen trechter in zetten ;) Gedurende de dag at mijn zoon gelukkig wel yoghurt, fruit, noten en brood, dus dan is er toch een soort van gevarieerd patroon. En gelukkig gaat het nu beter. Ik lees overal dat het vaak een fase is en dat is hier uiteindelijk ook gebleken.
     

Deel Deze Pagina