Het uitspreken van de letter 'r'

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door EdN, 17 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Mijn zoontje is een kletskous. Hij is erg snel begonnen met praten, en gelijk goed en duidelijk. Behalve die stomme letter 'r' :D. Als de 'r' in de eerste helft van een woord zit, dan kan hij hem gewoon niet uitspreken (rood = lood, brood = blood, drie = dlie, enzv). Ik probeer hem op allerlei manier (spelenderwijs) zover te krijgen om het goed uit te spreken, maar vooralsnog zonder succes. Heeft iemand tips?

2. Theeleutje

Theeleutje Fanatiek lid

5 apr 2011
    2.221
    3
    38
    NULL
    @Home
    Grappig dat hij de letter r vervangt voor een l! Mijn dochter kan de r ook niet uitspreken, maar vervangt het gewoon ook niet. Brood=bood, rood=ood, hark=hak, arm=am enz enz

Maar ik heb dus geen tips, maar wel benieuwd naar tips haha
    Overigens is mijn dochter net 2, dus we hebben nog wel even, maar toch!

3. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Geen tips wel herkenning. Mijn zoontje maakt er ook een l van. Aan het eind van een woord is het wel een r. We spreken de woorden duidelijk na en hij probeert het. Maar voorlopig geen resultaat.

4. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier juist een overdreven aanwezige R :D ...niks voor hoeven doen dus geen tips, sorry.

5. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Hou er rekening mee dat de r de laatste letter is die de kinderen moet kunnen uitspreken. Ze hoeven hem pas met 6 jaar te beheersen. Dit heb ik geleerd van de logopediste op mijn werk.

6. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Euhm gaat dit over mijn dochter van nog geen 3 :D.

ook zij spreekt de r niet uit en maakt er een l van. Aan het einde van een woord lukt de r wel.

7. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    De r hoeven ze pas uit te kunnen spreken als ze 5 jaar oud zijn. Lekker laten voor nu dus, komt vanzelf goed. Hoe meer druk hoe meer angst om die letter toch uit te spreken.

8. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Hier hetzelfde hoor.. Ipv een l maakt ze nu momenteel zo'n bekakte r :D

9. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    Dit Doet Matthijs ook. Hij maakt er ook een l van. Verder praat hij prima dus het komt vast vanzelf wel.

10. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Haha oke, dus in ieder geval een bekend 'probleem'. Aan het einde van een woord is de r hier raar genoeg ook geen probleem. Ik ben er overigens ook niet ontzettend mee bezig hoor, ik probeer het gewoon af en toe eens in de vorm van een spelletje of grapje te oefenen met hem (ik vraag hem bijvoorbeeld of hij rrrrrrrrrrr kan doen, of rrrrrrrrood zeggen, maar dat wordt dan steevast lllllllllood :D).

Ik wist niet dat de r 1 van de laatste letters is, grappig om te weten, we hebben dus nog even.

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hier kan ze de s v/f r en g niet uitspreken zooo vervelend maar de letters waar ze moeite mee heeft is meestal voor de 4 jaar over en r meestal voor 5 jaar.

Wij hebben nu om te oefenen (bijv G) op een a4 het plaatje gans gekregen. Met allemaal kleine plaatjes met de G - gans - giraffe - en nog wat dingen. Zoo leert ze spelende wijs de letters. Vindt ze wel leuk :)

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.914
    3.935
    113
    Is dat voor je dochter van 2 jr en 3 mnd? (Lees ik in je onderschrift)
    Is dat al nodig dan?
    Volgens mij hoeven ze op deze leeftijd alles nog helemaal niet correct uit te spreken en volgens een logopediste die wel bij ons op school komt is het voor een 2-jarige al knap als alle medeklinker combinaties er goed uitkomen..

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.968
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Moeilijke letter. Onze zoon heeft hem een tijd vermeden, toen werd het (aan het einde van een woord) echt een walgelijke Gooise R (sorry voor alle lezers met een Gooise R :D). Toen heeft hij hem weer een tijdje vermeden en nu is het ineens een echte rollende R. Alleen dan net een beetje te lang, het is ook nooit goed, haha.
    Komt wel in orde hoor. De uitspraak hoeft rond de 3e verjaardag absoluut nog niet foutloos te zijn.

Op onze school worden trouwens alle kleuters even gescreend door een logopedist. En volgens mij is dat redelijk standaard. Dus als er tegen die tijd echt nog iets niet klopt, komt dat wel bovendrijven.

14. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Ja was voor haar. Niet nodig hoor. Maar het frustreerde haar soms als we haar niet begrepen. En ze praat erg veel, sneu als ze 6x iets moet herhalen voor je het begrijpt. Zo zei ze gister Ooohh ik heb nog bloed. Dus ik vraag waar heb jij bloed ? Rent ze naar haar kamer om haar blouse te pakken 😕.

We hebben 3 afspraken gehad, intake, horen wat ze niet uit kan spreken, en de oefeningen.

En ze kan in principe wel de S uitspreken. Jas, slaapzak, tandenpoetsen zegt ze zonder moeite. Maar zon is nu ston omdat ze de s wel probeert uit te spreken maar niet lukt ofzo haha.

En f/v gaat ook steeds beter maar g en r echt niet. Alhoewel ze gister haar naam wel goed uitsprak :)

15. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Hahaha ons meisje maakt van de letter r de letter j.

rood. Jood rijpelroets (is speeltuin) zegt ze jijpeljoets :)
    Maar dora en lekker kan ze wel normaal uitspreken.
    voor de rest praat ze als de beste hahaa

16. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Hihi, moet zo lachen als onze dochter dromedaris zegt (gekregen vanuit de efteling). Dommedamis :p. De 'r' lukt inderdaad nog niet.

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier wordt de 'r' een 'j'. Van de 'l' maakt ze een soort 'w', maar alleen op het einde of in het midden van het woord.

Wat ik ook grappig vind is wat ze doet met de combinatie 'sp'. Met die afzonderlijke letters geen probleem, maar komen die achter elkaar...

Voorbeeld: springen wordt 'simmene' en spelen 'seweje'.

Terwijl woorden als 'afscheid nemen' en 'zeeschildpad' zo uit haar mond rollen.

18. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Hier nog helemaal geen R, ook niet aan het einde van een woord. Het is bij D.(3j8m) nog meer een j of w of iets dat op geen enkele Nederlandse letter lijkt. Aangezien de rest van de letters nu wel goed gaan (we hebben logo gehad voor v/z en f/s) komt het vast vanzelf wel goed.

19. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Zoon is net vijf en kan de r ook niet zeggen.
    In het begin was het een l klank maar tegenwoordig een j klank.

Ik maak me er geen zorgen over en op school ook niet.

20. Stando

Stando Bekend lid

5 apr 2012
    754
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb nog steeds moeite met de R.... :D :D :D

(Echt waarrrrrrrr) :)

Deel Deze Pagina