mijn zoontje is nu 3,5 maand, het gaat uitstekend met hem hij slaapt overdag goed we hebben echt een goede regelmaat. maar nu sinds een paar dagen is er iets wat ik niet weet wat het is, normaal als ik mijn zoontje op bed deed leggen, deden we nog wat kletsen en lachen, dan zei ik welterusten gaf hem een kus op zijn voorhoofdje zeg dan dat ik van hem hou en ga naar beneden en dan viel hij al snel in slaap. maar sinds een paar dagen is dat veranderd ik doe nog steeds het zelfde bed ritueel maar als ik dan naar beneden ga, begint hij te huilen, dan ga ik vervolgens weer terug naar boven geef hem zijn speentje, dan leg ik mijn hand op zijn hoofdje en dan wordt hij weer rustig en valt dan weer wat in slaap, als hij dan zijn ogen zo goed als dicht heeft, geef ik hem nog een kus en ga weer naar beneden, soms moet ik dan weer een keer terug naar boven omdat hij dan weer overstuur raakt, en door dan weer het zelfde te doen en dan valt hij weer in slaap, dan slaapt hij vaak wel door tot de volgende fles, maar soms wordt hij dan weer na een uur overstuur wakker, eerst dacht ik dat hij dan uit geslapen was maar dat is dus niet, want als ik hem dan mee naar beneden neem is hij nog steeds moe, dus sinds gisteren als hij dan weer wakker wordt, ga ik weer naar boven geef hem weer zijn speentje leg mijn hand op zijn hoofd en dan hoor ik aan zijn ademhaling dat hij weer rustiger wordt en valt dan weer in slaap. zou het verlatingsangst zijn (misschien omdat hij alles wat beter gaat beseffen) of is dit een fase waar hij doorheen moet. en na een uur als hij overstuur wakker wordt zou hij zich dan alleen voelen, of kan het zijn dat hij dan een enge droom heeft? een heel verhaal, maar zijn er moeders die dit herkennen??
Het lijkt me te vroeg voor verlatingsangst, waarschijnlijk wil hij gewoon bij je zijn. Ik heb Charlotte altijd bij me genomen als ze huilde als ik wegging, nu nog steeds trouwens. Als het prima gaat, huilt ze ook niet en gaat ze meteen slapen dus niet verwend of gewend.
als ik hem eruit terwijl hij nog moe is raakt hij alleen nog maar meer overstuur, het is me wel opgevallen als ik hem gewoon in zijn bedje laat liggen en hem zo troost dat hij al weer snel rustig wordt en weer in slaap valt, vraag me af wat het nou is bij hem, misschien toch een enge droom? het doet me wel goed dat zodra ik op zijn kamertje kom en hij ziet mij dat hij dan gelijk stil is en rustig wordt, als mijn vriend het doet blijft hij huilen, maar ik houd me heel rustig en praat ook heel zachtjes tegen hem, mijn vriend gaat zijn kamertje op en praat gewoon op normale toon en zegt dan he was da moet jij niet slapen, en dan blijft hij op een normale toon praten. zachtjes fluisteren heeft meer effect. ik speel nu ook vaak kiekeboe met hem omdat ik gelezen heb dat ze dan leren, dat wat weg gaat ook weer terug komt.
Dan moet je vriend toch iets rustiger worden met benaderen . Het kan zijn dat hij je dan in de buurt wil hebben maar vind hem nog erg jong. Als hij zo gerustgesteld wordt en hij gaat dan slapen, dan moet je dat zeker doen. Zal zeker een fase zijn (een van de véle die nog volgen ).
maar zou het kunnen zijn dat het een droom is waar hij dan zo van overstuur is?? en wat ik me ook af vroeg, het valt me ook op dat onze zoon veel aan mij hangt, ik ben er natuurlijk ook het meeste mee bezig want mijn vriend werkt overdag, en als hij dan thuis komt geeft hij hem ook gelijk de fles en speelt met hem, maar het valt ons op dat de kleine erg veel oog heeft naar mij, is dat bij jullie ook??
Verlatingsangst is ook een fase natuurlijk, maar ik kan wel inkomen in wat Chantal74 zegt. 3,5 maand is nog wel een beetje jong. Maar ja, ik spreek alleen uit bijna 10 maanden ervaring hihi. Wat betreft het wakker worden uit de slaap. Dat kan best wel een nare droom zijn. Zo'n kleintje doet natuurlijk heel veel indrukken op over de dag en die verwerkt je kindje in zijn slaap. En als ik me niet vergis kan het ook met een slaappatroon te maken hebben. Heb cb heeft me er ooit iets over verteld. Elke zoveel uur kom je in een andere slaap, misschien dat hij dan wat lichter slaapt en dan wakker wordt. Nou, iig een heleboel theorieën. Maar...............ik herken het allemaal! En dat was je vraag geloof ik
dank je wel voor jullie reacties, ik vind het niet zo'n probleem hoor, moet alleen de trap wat vaker op en af, ik ben wel blij dat hij te troosten is en weer verder slaapt, want hij is dan op dat moment nog steeds moe, ik merk heel goed het verschil van wakker worden omdat ie uit geslapen is, want dan wordt ie vrolijk wakker en dan brabbelt ie nog even, maar dat van wakker worden na een uur is echt gelijk huilen en overstuur, zelf denk ik nu ook dat het door het dromen komt, maar dat ie misschien in een lichtere slaap zit zou ook nog kunnen, onze huizen zijn best gehorig en ze zijn naast ons best wel lawaaierig, dus zou kunnen dat ie dan wakker schrikt en overstuur is.
Hij is jong voor verlatingsangst, de meeste kindjes krijgen dat vanaf 8 maanden. Maar mijn zoontje was met 3 tot 5 maanden al flink eenkennig, wat meestal samengaat met verlatingsangst. Thuis ging alles prima, maar anderen dan papa en mama mochten niet eens in de buurt komen, dan was het schreeuwen geblazen. Nu is hij 9 maanden en hartstikke vrolijk bij andere mensen. En dol op kiekeboe! Dromen doen ze meestal ook pas vanaf 8 maanden, maar je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen. Maar als je kindje al huilt bij het naar bed gaan lijkt het me niet echt om dromen te gaan. Ik stem dus voor verlatingsangst .