Hallo allemaal, Wij hebben een zoontje van bijna 6 maanden oud. Het gaat heel erg goed met hem maar we willen hem graag van 5 naar 4 flessen hebben. Het lukt hem alleen niet om 5 flessen van 180+6 leeg te drinken. Hij krijgt nu 2x180+6 en 3x160cc+5. Bij elke fles moeten we wat rijstebloem toevoegen omdat hij anders zijn melk niet lekker vind. We willen hem heel graag door laten slapen. Zijn eerste en laaste fles krijgt hij slapend hij slaapt dan gewoon door. Dit is op dit moment ons schema: 6.00 180cc+6+2theelepels rijstebloem 10.00 160cc+5+1theelepel rijstebloem 14.00 160cc+5+1theelepel rijstebloem 18.00 160cc+5+1theelepel rijstebloem 19.00 fruithap 22.30 180cc+6+2.5 theelepel rijstebloem Hij slaapt goed en is hier tevreden mee. Maar we zouden graag naar 4 flessen willen zodat hij 12 uur doorkan trekken. Wie kan ons helpen om een goed schema op te stellen. We willen graag om 7.15 starten en om 19.15 laatste fles. Ik weet niet of dit kan omdat hij overdag geen 180cc flessen leeg drinkt. Ik wacht op jullie tips. Bedankt Alvast. Gr Mariska
Hier om die reden een hele poos toch 5 flessen moeten geven naast het starten met de bijvoeding. 200cc in 1 keer is ook best veel hoor! En hij moet wel aan de ongeveer 800cc komen op een dag.... Maar je kan bijv. ook wat pap maken uit een kommetje zo geef je ook fv.
Hier was het precies het zelfde en op de een of andere manier had hij na een tijdje zelf besloten naar 4 flessen te gaan
Rond 10u groente of fruit proberen als hij niet slaapt. Dit langzaam opbouwen (zie voorbeeldschema's in andere topics) naar mate dat opbouwt, wordt de fv vanzelf minder. Maar in het begin is dat vaak nog niet noemenswaardig.
Even eerst een vraagje uit nieuwsgierigheid: waarom geef je de eerste en laatste fles slapend? Om aan de hoeveelheid flesvoeding te komen? En drinkt hij overdag geen 180/6 omdat hij dan vol zit, of omdat hij dan gewoon niet meer wil drinken? Hier hadden we toendertijd het volgende schema (vanaf 6 mnd) 7u fles 180/6 10u fruit 12u fles 180/6 16u fles 180/6 17.30u groenten 20u fles 180/6 met evt 2-3 scheppen rijstebloem Vanaf 6 maanden mag je overigens starten met fijne granen pap van bambix, dat zou je dan als ontbijt kunnen geven. Of eerst laten drinken en van wat over blijft pap maken? En zou hem 's morgens gewoon laten slapen totdat hij wakker wordt, of krijgt hij zo vroeg slapend een fles omdat jullie zelf moeten werken of zo?" Als je dan in de ochtend tussendoor fruit geeft kun je rond lunchtijd weer een fles geven van bijv 180/6 en kijken wat hij er van op drinkt. Is geen ramp als het niet helemaal op gaat hoor! Vervolgens weer halverwege/ eind vd middag een fles en rond etenstijd starten met groenten? Op die manier kun je in de avond wat vroeger (20u of zo) de laatste fles met bijv rijstebloem geven en dan hem gewoon laten slapen tot hij zich weer meldt (en dat is dan hopelijk de volgende ochtend!). Je geeft nu 27 scheppen verdeeld over de dag. Met opvolgmelk nr2 mag je 24 scheppen geven verdeeld over de dag, dus je kan sowieso wat minderen wat betreft flesvoeding en meer uitbreiden met bijvoeding. Succes met het omgooien van het schema en verwacht niet dat het meteen vlekkeloos gaat (kan wel, maar hoeft niet zo te zijn!).
Hoi Kristel, Wij geven ons zoontje sóchtens en sánonds slapend een fles omdat hij overdag niet regelmatig zijn fles leeg drinkt en als hij slaapt meestal wel. We geven hem zo vroeg een fles omdat we anders sávonds zo laat uitkomen. Want als we moeten werken dan wil ik toch wel een lekker nachtje maken. En aangezien ik dan toch om 6 uur op niet hebben we dit erin gehouden. Hij slaapt na zijn eerste en laatste fles wel gewoon lekker door hoor. Hij slaapt gemiddeld 14 uur achter elkaar in de nacht als we vrij zijn als we moeten werken dan iets korter maar dan gaat hij op de creche nog even lekker slapen. Het schema dat jij heb neergezet lijkt me wel een goed schema. Ik weet alleen niet waarneer hij dan moet slapen. Dan worden zijn slaapjes te kort. Hij slaapt sóchtens gemiddeld 2 uur en s'middags ook weer 2 tot 2,5 uur dus dan word het allemaal best wel proppen denk ik. Daarom is het zo moeilijk om een goed schema te maken omdat hij overdag ook nog veel slaapt. We moeten het even gaan bekijken in iedergeval heel erg bedankt voor jullie reactie en alle tips zijn welkom om ons zoontje naar een goed 4 flessen schema te krijgen. Gr Mariska
Hier werd ze rond die leeftijd meestal tussen 6 en 7u wakker en dan kreeg ze een voeding. Als we niet hoefden te werken ging ze na die voeding ook weer meteen naar bed en sliep dan nog tot 9.30u of zo, dus dit was min of meer haar ochtendslaapje. Dus meteen na het slaapje het fruit geven. Vervolgens lag ze er rond 12.30-13u weer in tot 15.30-16u ongeveer, dus het middagslaapje, waarna ze haar voeding weer kreeg. Het volgende slaapje was dan weer 's avonds de nacht in.... Vond het rond die leeftijd in eerste instantie ook erg moeilijk om alles om de slaapjes heen te plannen... Er 'moest' in een keer zoveel! Maar met bovenstaand schema kwamen wij het beste uit. Nu hebben we nog steeds vergelijkbaar schema, alleen wel aangepast op haar leeftijd natuurlijk: 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes! Nogmaals succes... De tijden in mijn voorbeeldschema zijn natuurlijk ook zelf een beetje in te delen!
Toen ik begon met bijvoeding ging het om een paar hapjes. Die gaf ik dan niet tussen door, maar voor de fles. Mijn dochter drinkt vaker kleinere beetjes, sinds het weekend drinkt ze pas 150+5. En vandaag komt ook haar 2e tandje door en wil ze weer minder. Ik volg gewoon haar behoefte.