Hoi dames, mijn meisje heeft een te kleine hoofd. Telkens krijg ik dat overal te horen. Zo ook bij het cb. Ze word volgende week 4 maanden,weegt bijna 8 kilo bij 67 cm,maar haar hoofdje is maar 40 cm omtrek,veelte klein dus. Ze is wel 2 weken en 5 dagen te vroeg geboren. Weet ook niet of dat wat uitmaakt? Wat gaan ze doen als het hoofdje te klein blijft? Vaak als mensen in de wagen kijken en enkelt haar hoofdje zien denken ze dat ze maar 1 maand is,tot ik de wagenzak opendoet,en ze haar lengte zien dan schatten ze haar weer 3 maanden ouder dan ze is. Dat is wel lastig. Maar goed kan er niets aan doen. Zijn er meer moeders met baby's/kindjes met een klein hoofdje? Hoe gingen jullie hiermee om? En wat werd er aangedaan? Groetjes Bianca.
Hoe is de verhouding in de curve? Van haar hoofd ten opzichte van haar leeftijd? En ten opzichte van haar lichaam? Kan het zijn dat haar lichaam te groot is en haar hoofd 'gemiddeld'? Wat zegt cb? Volgt de groei van het hoofd haar eigen lijntje of buigt het af? Bij mijn kinderen was het de eerste maanden andersom. Ze zijn prematuur en het hoofd/hersennen groeiden harder dan het lichaam. Op gegeven moment is het vanzelf in balans gekomen.
ik heb het al eerder geplaatst, maar je moet ook kijken naar je eigen hoofdomtrek, bij mij en mijn man is die veel kleiner dan gemiddeld (gemiddeld is 56 bij mij is die 52) op het cb vonden ze dus ook iedere keer dat mijn zoontje een te klein hoofd had. Totdat ik ze het lijstje van mijn vriend zijn hoofdgroei kon laten zien van vroeger en wat blijkt mijn zoontje loopt precies gelijk met hem en tsja met 2 ouders met kleine hoofden zal hij zelf ook wel geen groot hoofd krijgen, zelfs volgens de regels van het cb, dus houdt het cb zich tegenwoordig stil over mijn zoontjes hoofdomtrek ze meten het maar zeggen er verder niks over. mijn zoontje had op die leeftijd een hoofdomtrek van 40.6 bij een lengte van 69 cm dus erg in de buurt van jouw meisje.
Ik vind het allemaal wel meevallen. Hier een meisje, zelfde lengte met een omtrek van 41 cm. Scheelt niets. En je moet idd ook naar papa en mama kijken. Bovendien... hebben ze niets gezegd over de lengte van jullie meisje? Die is namelijk wel erg lang voor haar leeftijd, hahaha. Ligt ver boven de curve... Wat ik wil zeggen: ik denk dat het hoofd prima bij de leeftijd past, maar misschien niet in proporties is met de lengte/gewicht. Elk kind ontwikkelt zich op z'n eigen manier. In principe kun je er niets aan doen, als de fontanellen open blijven en er dus nog ruimte is om te groeien, dan is er geen reden om actie te ondernemen. Dus als je ziet dat de hoofdomtrek wel elk CB-bezoek toeneemt en ze de curve volgt, al ligt ie er misschien onder, zou ik me geen zorgen maken. Jammer toch dat sommige CB's je eerder ongerust maken dan geruststellen. De mededeling dat iets te klein of te groot is, zonder de mogelijkheid te hebben er iets aan te doen, is zo zinloos!
Mijn meisjes hebben ook kleine hoofdjes in vergelijking met hun.lengte, maar ja Jou meisje is erg groot voor haar leeftijd en waarschijnlijk groeid haar hoofd wel op schema en haar lichaam wat harder zo kun je het ook zien natuurlijk. De omtrek van mijn dochter met 3.5 maand is 37.6
dank jullie wel,ben al iets geruster. Mijn meisje haar lengte en gewicht liggen boven de curve en haar hoofd6trek ligt 1 lijn onder de p50. Vaders omtrek is 55,7 cm en de mijne is 54,5 cm. Niet echt klein. Mijn andere zonen hebben wel een groot hoofd. Mika van 4 zijn hoofdomtrek is 53 cm. Maar hij is óok grof en groot gebouwd.
Zou me er ook niet zoveel van aantrekken hoor. Proberen in ieder geval. Vind het ook erg vervelend dat ze je bij het cb ongerust hebben gemaakt. Gelukkig lees je nu hier dat je niet de enige bent. Ons meisje had een omtrek van 41 cm denk ik toen ze vier maanden was. Weet totaal niet of dat klein, groot of gemiddeld is eigenlijk. Lengte en gewicht boeien mij iets meer. Als ze maar groeit, toch?!
Nou ik vind 40 cm wel meevallen hoor. hier eentje met een klein hoofd. onze dochter had met 4 maanden 38,8 cm hoofdomtrek. En met 6 maanden 39,6 cm. Heeft altijd klein hoofdje gehad en nog steeds. In het begin maakt het cb zich zorgen, ook omdat ze een beetje naar beneden afboog en dus onder de onderste lijn zat. Maar ja, de schedelnaden waren open en verder ontwikkelde ze zich prima. Dus deden ze er niks aan. Inmiddels groeit haar hoofd wel weer netje op de onderste lijn en maakt niemand zich meer zorgen. zelf heb ik ook een klein hoofd, papa wel een groot hoofd.. ik vind het wel schattig persoonlijk
Mijn eerste reactie was dat haar hoofdomtrek in verhouding al snel 'afwijkt' als je kijkt naar haar lengte en gewicht... maar misschien zie ik het te simpel? Bij mijn dochter is het juist andersom. Haar hoofd is juist iets te groot in verhouding met haar lichaam. Werd ook gewoon gezegd, verder niets. Zolang het CB er niet gek over doet, maak ik me geen zorgen.
Ligt eraan hoe ze haar lijntje volgt denk. Gisteren zijn we met onze meid geweest. Nou is het een kleintje maar ze is nu 6 maanden, 7400 gram 66 cm en een hoofdomtrek van 40cm. Verder volgt ze haar eigen lijntje en ik hoor hier niets over te klein, dus vind het moeilijk om over jou kindje te oordelen.
Hier ook een klein hoofdje, met 4 maanden ongeveer 39 cm. Volgt vanaf het begin het p15 (-1) lijntje. Qua gewicht is ze gemiddeld en vrij lang, met 4 maanden 65 cm en 6 kilo. CB heeft er nog nooit wat van gezegd, ze ontwikkelt zich goed en is redelijk vlot met alles. Dus niks om je zorgen over te maken. Wel raar dat het CB er wat over zegt, is hier niet zo. Overigens van niemand ooit een reactie gehad, en mensen vragen die vragen hoe oud ze is reageren ook nooit verbaasd of zo, dus ik herken het niet. Volgende keer bij het CB zou ik vragen wat het probleem is, niet elk kind is gemiddeld, sterker nog, dat gemiddelde is bepaald op basis van al die verschillende kinderen, zolang het geen extremiteit is, is er niets aan de hand lijkt me.
Hier een manneke met een groot hoofd. Is ook soms om je zorgen over te maken. Hij had bij de eerste keer cb met 4 weken al een omtrek van 40 cm. Hij was toen 4400 gram en 56 cm. Moet volgende week weer naar cb. Als ik dan lees dat jullie kinderen bij 4 maanden nog geen 40 cm hebben? Verschilt echt enorm....
ja precies Marike,me andere kids hebben een groot hoofd. Maar juist omdat ze lang is hoort haar hoofd 43 cm te zijn. Kan zijn dat haar hoofdje nog een spurt neemt. Is dus gewoon afwachten.
Hier groeide het hoofdje ook minder hard in vergelijking met de rest. Wij zijn zelfs naar een kinderarts geweest...ik schrok hier ook heel erg van want het kan zijn dat iets niet goed gaat het de schedelnaden en in het ergste geval moeten ze dan geopereerd worden... We zijn een paar keer geweest en haar ontwikkeling ging gewoon goed en er was dus niks aan de hand. Ik was ook erg geschrokken ... misschien het ook even laten nakijken bij een kinderarts? Cb stuurt je toch wel door als zij het nodig vinden..