Wij willen onze dochter laten dopen binnenkort, maar wat ik mij nu afvroeg is. Normaal zijn de Peter en de Meter bij de doop aanwezig, maar nu is mijn zusje de peettante van onze dochter. Wegens omstandigheden heb ik geen contact meer met haar. Ze staat ook geschreven als de 2e naam van de voorletters van onze dochter. Heb al gekeken om deze te laten veranderen, maar dan ben ik 800 euro kwijt excl advocaat kosten en dan vind ik beetje belachelijk. Is het nodig om de peettante er bij de doop bij te hebben?
Volgensmij KAN ze nog niet eens gedoopt worden zonder peetoom en peettante. Ik weet het niet zeker, ons ventje word volgend jaar pas gedoopt. (Ze schelen 3 dagen zie ik ) Echter, peetoom en peettante staat nog nergens vast gelegd dus je kunt nog iemand anders kiezen. Het is alleen jammer dat in haar namen dan de naam van je zus staat.
Inderdaad, er moeten (in elk geval in de katholieke kerk) peetouders zijn. Maar die leg je inderdaad pas op dat moment vast. Staat je zus wel op het geboortekaartje als peetouder?
Jeetje meid wat vervelend dat je geen contact meer hebt met je zus ondanks dat ze de peettante is .. Kan je niet een vriendin vragen haar taak over te nemen ?
Ze staat nog nergens indd vast dat ze peettante is. Maar ze staat wel in haar geboortenaam en die kan ik helaas niet meer veranderen. Ja het is een erg vervelende situatie, maar het is niet anders Mijn schoonbroer is de meter van onze dochter, kan evt mijn vader ook peter zijn? Of moeten het een man en vrouw zijn?
Twee mannen of vrouwen mag ook! Hier zijn de tantes op (daar hebben we er maar 1 van) dus zoonlief krijgt 2 peetooms. In de RK kerk moet een van de peetouders katholiek zijn, de ander maakt niet uit. Hoeft ook geen familie te zijn trouwens. Peettante hier is ook niet katholiek.
Wat vervelend! Zoals hierboven al eerder gezegd is liggen de peetouders vóór het kindje gedoopt is niet vast voor de kerk. Je mag dus iemand anders vragen. Dit mogen 2 vrouwen/mannen zijn (de peetouders van onze zoon zijn zijn opa's), maar 1 persoon is ook mogelijk hoor!
Dus het maakt niets uit als het twee andere namen zijn dan haar namen die bij de gemeente vast staan? Haar voorletters dan zeg maar?
Hier is dat helemaal niet nodig??? We hebben ons meisje in de protestantse kerk laten dopen en ik heb geen meter/peter/peettante of hoe dat ook mag heten...
Ik ben peettante maar bij de doop niet aanwezig geweest omdat ik toen zwanger was en vanwege hg zwangerschap in t zh lag. Dienst kon gewoon door gaan!