Negeren of corigeren van slecht gedrag

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fleur1, 22 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Negeren of corigeren van slecht gedrag

1. Negeren

2. Corigeren

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Het is mijn opgevallen dat Daan heel veel "slecht"gedrag vertoont om aandacht te krijgen terwijl we juist heel veel samen doen.
    Ik was de hele dag bezig Nee Daan, Nee Daan maar hij ging lekker door.
    Nu ben ik van de week begonnen met het negeren va "slecht"gedrag en ik moetje zeggen het gaat helemaal toppie en doet nu veel meer alleen spelen. Klimt niet overal meer op en is in mijn ogen een stuk rustiger.

Ik loop echt niet naar hem te schreeuwen ofzo zeg gewoon heel rustg Nee als ik hem zie.
    Het positieve van Goed zo daan betekende voor hem volgens mij zo nu kan ik voor 10 kattekwaad uit gaan halen. :)

Nu vraag ik me af wat doen jullie negeren corigeren of allebei?
    en waarom doen jullie dat?

Liefs Fleur1

2. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Tja, ik ben nog niet zo ver, maar ik merk dat ik al vaker 'nee' moet zeggen tegen mijn dochtertje. Wat ik vooral belangrijk vind: Na een 'nee' komt een alternatief wat WEL mag,bvb: nee, niet aan mijn haren trekken, maar hier is een poppetje waar je wel lekker in mag knijpen! (afleiden dus)
    Ik wil voorkomen dat ik zo'n moeder wordt die continue 'nee' roept en dan door haar eigen kind genegeerd wordt omdat haar 'nee' geen effect meer heeft.
    Ik geloof ook in negeren van 'vervelend' gedrag waar je kind aandacht mee trekt. en belonen van 'lief' gedrag. Volgens mij doe je het heel goed!
    Overigens ligt het ook aan de leeftijd van het kindje. Tot aan een bepaalde leeftijd kunnen kinderen regels niet 'onthouden' en vervalt de regel zodra je uit het zicht bent. Dan is het puur een kwestie van herhalen herhalen...

groet
    Amber

3. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik negeer zoveel mogelijk van alle 5 het negatievegedrag hier en corrigeer indien nodig. Bij de oudste 2 zeg ik er eerst op een normale manier wat van, als ik niet de gewenste reactie krijg dan corigeer ik hun ook.

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ligt helemaal aan de situatie, als je kind het echt alleen doet om aandacht te krijgen (ook al is deze negatief) dan zal hij de aandacht ook als een beloning zien en is negeren dus meer een straf (zo zie ik het dan)
    Maar dat betekend natuurlijk niet dat je alles moet gaan negeren.

Dus het is eigenlijk meer van pick your battle. ;)

Groetjes Anita

5. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Mijn kindje is nog niet groot genoeg om slecht gedrag te vertonen, maar ik werk in het onderwijs dus wel een beetje ervaring!

Negeren van ongewenst gedrag en belonen van gewenst gedrag werkt super! Als je geen gewenst gedrag ziet, benoemen wat gewenst gedrag zou zijn... Het kost wel vaak meer moeite, maar op de lange termijn werkt het goed en heb je een happy kindje!

6. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Ik probeer Daan's aandachttrekkerij - want dat is het meestal - te negeren en hem af te leiden door iets anders te gaan doen. Alleen als dat echt niet werkt, corrigeer ik hem wel.

Hij weet inmiddels donders goed wat hij wel en niet mag, want als hij kattekwaad in de zin heeft, kijkt hij me eerst heel schuldbewust aan voordat hij ermee begint.

Groetjes, Wendy

7. zonnestraal

zonnestraal Niet meer actief

Op deze manier doe ik het ook met Noa. Ze weet precies waar ze aan toe is en alles is zo een stuk duidelijker!

Telkens maar "nee" moeten roepen, schept geen duidelijkheid voor de kleine. Het kind weet niet wat wel gewenst gedrag is.

Het betekend wel conseqeuntie en wat meer energie, maar je krijgt er inderdaad een rustiger kind voor terug.

8. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    ik corrigeer ook...
    soms komt ze naast me staan en dan haren trekken zeg ik nee mag niet... en dan zeg ik kijk zo alysia en pak ik haar handje en zeg ik aai en laat ik haar aaien... en heeft nu wel effect momenteel als ze trekt zeg ik au nee alysia aaien.. en gaat ze aaien...

maar als ze bijvoorbeeld een driftbui krijgt dan negeer ik het zal maar zeggen...

9. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Ligt eraan wat de situatie is; sommige dingen kan je niet negeren; haren trekken, slaan zulke dingen...Dan zeg ik ook gewoon 100x nee; op een gegeven momeny gaan ze dat wel snappen

maar stel dat ie om niks boos zou worden dan zou ik het negeren....

10. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Het leerproces achter negeren is anders dan achter corrigeren. Bij negeren van ongewenst en belonen van gewenst gedrag leert je kind zelf te kiezen. En zal dus zelf gewenst gedrag willen vertonen. Natuurlijk wel op langere termijn.
    Bij corrigeren leert je kind ongewenst gedrag te vermijden. Maar vaak niet wat wel gewenst gedrag is. Bovendien wordt vermijden natuurlijk niet als prettig ervaren, kiezen voor gewenst gedrag wel. En corrigeren is veel vaker situatie en persoonsgebonden. Dus afhankelijk van de situatie.

Voor mij genoeg reden om voor negeren te kiezen. En als Jarissa mij b.v. slaat (wat op het moment veelvuldig voorkomt) dan zet ik haar apart. Gewoon naast me op de bank b.v. En negeer haar daar. Het duurt wel even maar het werkt veel prettiger vind ik.

En over het schuldbewust kijken: ik kan en wil ook zeker niet voor andere kinderen spreken. Maar ik merk dat Jarissa dat doet als ze aan de decoder van de TV gaat zitten. Ik vraag me dan echt af of ze snapt dat ze dat niet mag doen of dat ze alleen maar weet dat ze een reactie van ons krijgt. Ik ben er nog niet van overtuigd dat ze het al echt snapt.

11. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    slecht gedrag kan onze boef nog niet vertonen vind ik zelf, maar soms als ik hem op het speelkleed leg dan begint hij bv te huilen, dat negeer ik dan en binnen twee minuten ligt meneertje heerlijk te spelen.

soms heeft hij moeite met het eten van de lepel, als hij dan een hele goede hap neemt dan klap ik en reageer ik heel vrolijk en krijgt hij een kus en een aai over zijn bol. lachen dat ie dan doet! ik weet niet of het helpt en of hij het snapt maar kwaad kan het niet.

voorlopig negeren wij het dus en belonen goed gedrag.

joyce

12. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    negeren, alternatieven bieden (afleiden) en vooral: goed gedrag benoemen en belonen! En natuurlijk consequent zijn hierin...

13. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    het hangt er ook nogal vanaf wat je onder corrigeren verstaat. wij verstaan onder corrigeren: weghalen uit de niet-gewenste situatie, of nee-zeggen.

wij negeren,corrigeren en belonen. mijn zoontje is 13maanden en de laatste weken gilt hij enorm veel en heel erg hard. dat negeren we. maar onze huisdieren vind hij heel erg leuk en die knijpt hij enorm hard. dan corrigeren we hem, trekken zijn handje weg, zeggen nee, en laten hem iedere dag zien hoe je zachtjes kunt aaien.
    en de 'goed zo!'s zijn ook erg belangrijk, wij zien vaak dat hij enorm 'groeit' als hij iets heel goeds doet (tegenwoordig helpt hij echt mee met aankleden, probeert hij zelf zijn broek omhoog te trekken enzo)
    consequent zijn is erggg belangrijk voor het slagen van welke aanpak dan ook :)

14. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Dat doen wij ook precies zo

Deel Deze Pagina