Wie wil meedenken over keuze basisschool

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by mamamadelon, May 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Ik zit nu al maanden te twijfelen en moet voor de grote schoolvakantie een keuze maken tussen de volgende 3 scholen

1). openbare Jenaplan school.
    Voordelen:
    - Is wat milder dan echt jenaplan (wat minder rommelig naar mijn mening).
    - erg vriendelijk directie en de juffen in de eerste klassen leken me erg aardig en jong en ouder door elkaar.
    - Groep 3 zit apart.
    Nadelen:
    - Sinds oktober een goed rapport van inspectie v/h onderwijs,daarvoor scoorden ze onvoldoende

2). christelijke basisschool
    Voordelen:
    - Zit tegenover ons huis
    - kleine school,kwam heel knus over
    - vriendelijke directie
    - Ze doen veel aan veiligheid rond de school (verkeer)
    - goed rapport van inspectie v/h onderwijs.
    Nadelen:
    - Voornamelijk oudere juffen
    - Beetje verouderd imago
    - Bij ons in de buurt zijn de buren nogal roddelig en ik ben een beetje bang voor kliekjes gedrag

3). Katholieke basisschool
    Voordelen:
    - nieuw,ruim,schoon imago
    - Groot schoolplein
    - zeer goed rapport van inspectie v/h onderwijs
    - moderne apparatuur
    -ze zijn een nieuwe gymzaal aan het bouwen
    Nadelen:
    - veel leerlingen,zo hebben ze 4 keer groep 1/2
    - Ze hebben 1 oude gymzaal verbouwd zodat ze een lokaal extra hebben maar daar ligt vloerbedekking op de grond en ik vond het een beetje donker
    - Doordat ze groot zijn ben ik bang dat mijn zoon een nummer wordt.

Dus zodoende twijfel ik heeeel erg!
    alle scholen zitten trouwens op loopafstand hoor!

2. Mamaleonie

Mamaleonie Bekend lid

Sep 6, 2009
    964
    0
    0
    Ik ging voor nummer 2, ondanks dat de school een oudbollig imago heeft. Het feit dat het een kleine en knusse school is zou voor mij belangrijker zijn. Ook zit de school tegenover jullie huis wat ook ideaal is.
    Oudere juffen hoeven niet per definitie een nadeel te zijn in mijn ogen en roddelen, tja dat gebeurd overal denk ik.

School 3 zou ik niet kiezen om het feit dat het een soort leerfabriek is qua grote. Als ik naar mijn zoon kijk, zal hij daar verdwijnen tussen de massa, hij is erg verlegen en zal ondergelopen worden.

School 1 is een soort Jenaplan, ik ben daar geen voorstander van. Ze hebben ook een slecht rapport gekregen wat voor mij al de bevestiging zou geven om mijn kind er niet naartoe te doen.

Zo, dit is hoe ik erover denk haha, ben benieuwd wat je gaat kiezen! het blijft altijd lasttig. Succes!

3. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    bedankt voor het meedenken!
    Hier bij het winkelcentrum zit een tweedehands kledingwinkeltje,die eigenaar heeft ook 3 kleine kinderen,ik zal eens aan haar vragen wat haar bevindingen zijn. Ik woon hier ook nog niet zo lang dus ken niet zoveel achtergronden.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ik zou voor de tweede gaan.

Super zijn voor je kind om dichtbij te wonen.

Verder is het een goede school. Ze zullen heus ooit in de toekomst wel mee veranderen ( moderner worden)

De fabriek van nummer 3 zou ik nooit kiezen. Wij hebben hier ook 1 in de stad. Vreselijk. 1000 leerlingen op de school. Brrrr

De eerste is gewoon niet goed. Staat in het raport. Ik ben wel voor de methode maar als de school slecht is moet je het niet doen.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou juist het meeste voor de 1e school voelen.
    Ze hebben in het verleden onvoldoende gekregen van de inspectie, maar zijn blijkbaar serieus aan de slag gegaan met hun verbeterplan en scoren nu weer goed. Een school met een opgaande lijn, ik zou er wel voor voelen!

School 2 spreekt me helemaal niet aan. Bereidt die school haar leerlingen wel goed voor op het vervolgonderwijs als ze zelf zo ontzettend traditioneel zijn? Middelbare scholen zijn ook niet meer wat ze waren toen ik daarnaartoe ging.

School 3 spreekt me redelijk aan. Dat hele grote zou me alleen wel tegen staan. Maar misschien lossen ze dat goed op, dat het toch wat besloten voelt voor de kinderen en zij het niet als heel groot hoeven te ervaren.

Ik zou gaan voor:
    - school met onderwijsvisie die je echt aanspreekt
    - school met sfeer die je echt aanspreekt en waar je je kind in vindt passen
    - school met team dat echt enthousiast en deskundig overkomt

Succes met beslissen!

6. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    dan wordt het toch school 1 of 3.
    denk ik;)

die grote school heeft 275 leerlingen.
    Mijn zoontje is vrij verlegen en aan de ene kant is een kleine school wel goed omdat hij dan niet "vergeten" wordt maar aan de andere kant is de kans dat ze er niet bij horen dan wel groter denk ik.
    misschien moet ik gewoon nog eens gaan kijken!

7. Bri

Bri Niet meer actief

Oe, 275 al groot? De basisscholen hier in de buurt hebben er meer, of in elk geval de groeiplannen om groter dan dat te worden...
    Heb ik ook wel moeite mee hoor. Ik heb zelf op een heel kleine school gezeten en vond dat lekker overzichtelijk, nog geen 100 kinderen (en wel een aantal jaar in combinatieklassen omdat de groepen te klein waren). Zo'n school zou nu moeten fuseren.

Zolang je het niet zeker weet, ga dan zeker nog eens kijken! Ook leuk om eens door een paar leerlingen rondgeleid te worden, tijdens de lessen.

8. Daro

Daro Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    2,548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik zou voor 2 gaan als ik jou was. Het is vlakbij, en oude juffen hoeft geen probleem te zijn vind ik, misschien heb ik dat zelfs nog liever dan jonkies die net van de pabo komen.

1 is wat mij betreft toch een beetje te onzeker.. dat directie of docenten aardig overkomen wil niets zeggen over hoe ze in latere contacten zijn.. plus in het verleden onvoldoende gescoord.. vind ik toch niet positief. De voordelen zie ik niet echt als voordelen.

En 3 zou mijn ding niet zijn, te groot en zo te lezen groeit de school uit zn jasje. Misschien dat er dan later gebruik gemaakt gaat worden van andere scholen? Dat vind ik een nadeel. En vier kleutergroepen vind ik wel veel, ik zou daar niet zo snel voor kiezen.

Ik zou zeker nog eens gaan kijken!

9. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik vind 275 leerlingen niet zo heel groot als ik eerlijk ben!

Ik werk zelf op een school waar meer kinderen zitten en die worden echt niet als een nummertje behandeld! Het woord 'leerfabriek' vind ik ook erg raar! Of je nou 1 klas hebt op een school met 30 leerlingen of 4 klassen met 25, ik zie het verschil niet eigenlijk!

Ik sta zelf, voor mijn stage, voor een kleutergroep. We hebben er 4...maar ik ken ook echt de kinderen uit de andere klassen.

Als ik zo kijk...zou ik voor de 3e gaan. Jenaplan vind ik zelf verschrikkelijk. En kliekjes...nee dank u!

10. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Wow, je hebt je er goed in verdiept!!
    Ik zou kiezen voor school nummer twee.

Je schrijft dat de Jenaplan school een beetje milder is dan het 'echte Jenaplan' onderwijs. Als het Jenaplan onderwijs je niet aanspreekt, zou ik niet voor deze school kiezen. Ze hebben de naam Jenaplan school en dat word je niet zo maar. Wellicht dat ze nu wat milder zijn...maar hierin zijn natuurlijk wel grenzen. Als je de naam Jenaplan draagt, hoor je ook op die manier les te geven. De kans dat het 'milde' er een keer van af gaat is dus zeker aanwezig.

School 2 klinkt mij goed in de oren. Misschien nu nog oudere juffen...maar ook dat kan zo veranderen! Een goede school dichtbij huis, ja daar zou ik echt voor gaan.

School 3 een moderne school is natuurlijk altijd aantrekkelijk. Maar zelf houd ik niet van hele grote scholen. Dus voor mij zou die afvallen;)

Heeel veel succes. Wat een lastige keus!!

11. Locusta

Locusta Niet meer actief

Mij spreekt Jenaplan absoluut niet aan, dus ik zou daar niet voor gaan. Tel daar nog die onvoldoende bij op en dan is het voor mij een klare zaak. Niet school 1.

Het ligt er een beetje aan wat voor type kind je zoon is en als je het vermoeden hebt dat hij zich wel staande kan houden in school 3, dan was ik absoluut voor school 3 gegaan. Vind je dat hij beter past in een wat kleinschaliger omgeving, kies dan voor school 2.

Heel veel succes met het maken van een keuze ;) Kijk goed wat bij je zoon past, dat is het belangrijkste :)

12. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Jun 11, 2007
    1,883
    0
    0
    juf bovenbouw
    Noord-Brabant
    Ik denk dat ik tussen 2 en 3 zou kiezen met een voorkeur voor 3.

Het grote voordeel van school 2 is wel dat het tegenover jullie is. Ideaal met van en naar school brengen en straks makkelijk met afspreken.

275 is echt geen grote school hoor. Hoort gewoon bij gemiddeld. Dat moderne spreekt mij erg aan, werkte zelf ook op een moderne school. Zegt niets over het team hè, wij kwamen ook van een donker bruine, donker gebouw af. Maar die apparatuur etc is gewoon wel de toekomst.

Doordat je geschreven hebt dat je het een voordeel vindt dat die Jenaplan minder volgens de richtlijnen is, lijkt het me dat je geen aanhanger bent en dan ook nog een negatief inspectierapport. Die school zou bij mij meteen afvallen.

13. sweet84

sweet84 Bekend lid

Apr 16, 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou zelf kiezen tussen school 2 en 3 en dan gaat mijn voorkeur nog iets meer uit naar 3. Ikzelf geef op een school les met 300 kinderen. Wij zijn echt geen leerfabriek. Ik ken alle kinderen zeker van gezicht, helaas niet allemaal van naam.(Ik sta in de bovenbouw dus ik heb niet heel veel contact met de onderbouw) en iedere leerkracht is op de hoogte van leerlingen die speciale aandacht nodig hebben (lees: allergie of bepaalde aanpak in situaties i.v.m. autisme e.d.). Je kind is echt geen nummer op een wat grotere school. In ieder geval bij ons op school is dit niet het geval.

Het belangrijkste is: Volg je gevoel. Als jouw gevoel aangeeft school 2 (0f 1 of 3 :)) dan moet je daarvoor gaan.

14. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Ik zou voor nr 2 gaan. Mijn oudste zit sinds een half jaar op school en het lijkt me superhandig als het zo dichtbij is. Ook het kleine en knusse zou mij het meest aanspreken. Hij zit ook op een vrij kleine christelijke school, ca 100 leerlingen, geen dubbele groepen, wel een paar combiklassen.

Wat voor mij wel bijna het belangrijkst zou zijn: hoe sta je tegenover de achtergrond van de school? Ben je zelf christelijk of katholiek of niks? Hoe is de school daarin? Spreekt dat jullie aan? Onze christelijke school is vrij streng protestants. Kinderen hoeven nog net geen rokjes aan, zeg maar. Ze doen heel veel rondom bijbelverhalen, leren ontelbare christelijke kinderliedjes, koppelen algemene leefregels aan bijbelse achtergronden (niet liegen, niet stelen, elkaar helpen etc.) Ik vind dat zelf prettig, zo krijgt mijn kind op school dezelfde boodschap mee als thuis. Ik zou hem bijv. ook never nooit naar een katholieke school doen, al was het de beste van het land.

15. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik zou gaan voor 2. ik vind oudere juffen juist een enorme pré. dat roddelen moet je boven staan veel aandacht voor veiligheid, wat wil je nog meer. en ze zit lekker dicht bij huis, ideaal.

16. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Ik heb de jenaplan en de katholieke gebeld of ik nog een keer mag kijken,gewoon 10 minuutjes en dacht mocht uiteraard.
    ik moet zeggen dat die 2 scholen ook maar 5 a 10 minuten lopen zijn hoor.
    Ik ging laatst een inschrijfformulier halen bij de christelijke (tegenover ons huis) en ik vond het een beetje gek dat de buitendeur openstond en er niemand in de gang liep,dus elke gek kan zo naar binnen lopen.
    is dat nou normaal?

Ik weet het dus nog steeds niet en pieker me helemaal suf.

17. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Jun 11, 2007
    1,883
    0
    0
    juf bovenbouw
    Noord-Brabant
    Ben bang dat dat op bijna iedere school kan.

Wij hebben een schoolgebouw met beheer en dan nog komt het voor dat het beheer allemaal bezig is en er dus niemand bij de ingang zit. Op alle scholen waar ik stage gelopen heb was dat ook zo.

18. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Ik denk dat ik toch besloten heb dat de jenaplan school afvalt. heb het rapport van afgelopen jaar gelezen en ze scoren nog steeds net aan of net onvoldoende. Dat wil ik gewoon niet. De Duif vind ik toch te obollig,en volgens de juffen op de psz kan mijn zoontje prima in een grote groep en past hij zich makkelijk aan.
    Oudere juffen hebben meer ervaring maar een lekkere frisse wind erin kan ook goed werken ;)

bah wat blijft het lastig.je zal maar spijt krijgen achteraf

19. Libelle82

Libelle82 VIP lid

Jun 26, 2008
    5,081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Ik zou voor nr 2 kiezen....

20. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik zou voor optie 2 kiezen.

Oudere juffen meer ervaring;) Roddelen dat gebeurt op ELKE school al is het een kostschool bij wijzen van spreken.

Lekker dicht bij. Dat van die deur kan je vragen!

Share This Page