zoontje brief meegekregen dat hij over is, maar nu verwarring

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door daalmeyer1974, 16 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. daalmeyer1974

daalmeyer1974 Actief lid

24 apr 2011
    140
    0
    16
    NULL
    schiedam
    ik dacht ik plaats hem ook hier voor misschien wat meer respons, ben nieuwsgierig of iemand hier ervaring mee heeft.
    de titel klinkt een beetje raar, maar het zit zo onze zoon van 7 zit eind groep 3 , we hebben een paar gesprekken gehad dat hij vastloopt, door zijn gedrag. zijn leer prestaties en cognitieve ontwikkeling zijn prima, maar in de klas komt hij niet zo vaak aan opdrachten toe, omdat hij snel is afgeleid en wat druk is er wordt ook ahdh vermoed, dus ze hebben weer samen naar school ingeschakeld en die gaan hem observeren en daar hebben we woensdag een gesprek mee, met wat ze gaan doen, citotoets was ook goed, maar is in de klas niet goed te beoordelen en is dan soms met andere dingen bezig, maar wat hij doet is goed met lezen is hij heel goed en alles zit op niveau of er zelf boven, maar wij hadden echt 100 procent de indruk door die gesprekken die ze met ons hadden dat hij niet zou overgaan of misschien zelfs sbo school, want dat was een beetje de indruk die ze lieten vallen tijdens de gesprekken.. maar dat is aan wsns. vandaag kwam hij met de brief thuis dat hij dus vanaf volgend schooljaar in groep 4 zit dus hij is over, heel erg blij natuurlijkk, maar schept wel verwarring , want we hebben nog dat gesprek met wsns, maar het lijkt me toch niet dat ze die zomaar meegeven. ik snap er nu niet veel meer van kunnen we oprecht blij zijn ik vraag het morgen wel, maar wilde het hier ook ff neerzetten, misschien dat jullie ook zoiets aan de hand hebben gehad? groetjes wendy

2. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Hoi Wendy,

Kijk gedrag en houding is 1 ding. Maar als hij gewoon goed presteert is er helemaal niks wat hem in groep 3 kan houden... Zeker niet als hij A en B scores scoort want dan zou hij volgend jaar niks meer leren.
    Een gedragsprobleem hoeft geen belemmering te zijn. Daarbij, als ie zou blijven zitten zou het probleem niet opgelost zijn.

Ik werk zelf in het vo en heb 2 kinderen in het basisonderwijs. Mijn zoon gaat naar groep 8 en dochter naar groep 7. Hem hebben we wel een jaar extra laten kleuteren (zat op de leeftijdsgrens) maar ook hij had veel concentratieproblemen en moeite met lezen. Hij bleek later dyslectie en ADD te hebben en daarbij nog een motorisch probleem. Hij is nooit blijven zitten omdat hij verder wel mee kon komen. Zijn IQ is ook getest en toen bleek hij een IQ van 134 te hebben, dat was toen hij 7 was. Een hoog iq dus, ze noemden dat begaafd.

Ze laten kinderen alleen zitten als ze duidelijk in dat leerjaar een zodanige achterstand hebben opgelopen met bepaalde leerstof dat ze het in de volgende groep niet zouden kunnen bolwerken omdat die leerstof voortborduurt op de leerstof van het jaar daarvoor.
    Heel soms laten ze nog wel eens kinderen zitten die echt nog niet rijp zijn om bijv van middenbouw naar bovenbouw te gaan.

3. mol81

mol81 Niet meer actief

Een reactie van mij alszijnde directeur van een basisschool:
    Bij ons is het zo dat kinderen die blijven zitten niet uit de lucht komen vallen. Na de Cito toetsen in januari worden gesprekken gevoerd en als er twijfel is over de prestaties wordt dan al aan ouders medegedeeld wat voor plan er tot aan de zomervakantie uitgedacht wordt. Vervolgens wordt een plan van aanpak gemaakt en ouders worden om de 6 weken op gesprek gevraagd om de vorderingen te bespreken. Na de juni Citotoetsen wordt de knoop doorgehakt. Wel of niet over naar de volgende groep.

Als een kind blijft zitten moet een protocol gevolgd worden. Uiteindelijk moeten ouders een handtekening zetten dat hun kind blijft zitten. Als ouders niet akkoord gaan (om welke reden dan ook) en uit alle gegevens blijkt dat een kind niet door kan, bepaal ik als directeur dat het kind blijft zitten. Ouders hebben dus niet de laatste stem. Meestal gaan ze dan alsnog akkoord, soms gaat een kind van school.

Als ik jouw situatie bekijk, is het leren prima en is het gedrag een probleem. Jouw kind kan dus over naar groep 4 maar de school wil het gedrag in kaart brengen en evt. een diagnose stellen. Misschien krijgt hij die diagnose uiteindelijk en misschien zal hij dan naar een speciale basisschool moeten (SBO of SO voor gedragsmatig lastige kinderen).

Wat ik raar vind, is dat je eerst de brief krijgt dat hij over is en woensdag pas een gesprek hebt. Dit zou ik niet goedkeuren. Ik hecht er veel waarde aan als directeur dat ouders eerst persoonlijk op de hoogte worden gesteld als hun kind een zorgleerling is.

4. Sensea

Sensea Niet meer actief

tjah, mijn kijk op dit soort dingen is inmiddels iets verkleurd. mijn zoon is al een stukje ouder dan de jouwe maar heeft ook adhd.
    sinds groep 8 heeft hij besloten amper tot niks meer te doen of positief toe te voegen op school. in mijn ogen wordt hij er aldoor voor beloond want hij MOET al voor het derde opeenvolgende jaar over. ik ben het NIET mee eens maar hun zeggen ja hij is zo groot en zijn gedrag zal er niet beter op worden tussen al die kleintjes straks en misschien motiveerd een andere locatie hem meer ( bovenbouw zit elders ondergebracht) en meer van die halfslachtige redenen. ik heb er een gesprek van ruim een uur over gehad en al meerdere keren aangegeven dat ik er niet achter sta. dat ik vind dat je overgaan moet verdienen en ervoor moet werken. en zeker je eigen een beetje normaal moet gedragen. niks van dit alles dus en hij mag gewoon over. ondanks zijn 5 onvoldoendes. op mijn vraag hoe hij in godsnaam moet slagen voor zijn diploma moet halen met zo weinig kennis krijg ik als antwoord dat kan best nog eens verbazend zijn hoeveel hij toch opgeslagen heeft zonder dat wij het weten. of course.... vandaar die 3 en en 4 en op zijn rapport.

ik snap soms helemaal niks van mensen die hier zogenaamd voor gestudeerd hebben hoor. en het irriteerd me mateloos dat ze het laatste woord hebben hierin.

ik heb dus uiteindelijk ook moeten tekenen voor iets waarmee ik niet instem en niet achter sta, ik kan echter niet weigeren want zoveel plekken op speciaal onderwijs zijn er niet en je moet al heel veel geluk hebben wil je zo'n plek krijgen. ik ben bezig geweest voor een overplaatsing naar de enige andere school met dit onderwijs maar dat lukt gewoon niet. je staat gewoon tegen een muur.

ik kan dus ook niet echt iets zinvols toevoegen voor jou zoon, ik zou er wel een gesprek over aan gaan als ik jou was. (maar goed of eht veel uit haalt betwijfel ik hoor)

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Eens met mol81. Ik heb er verder geen verstand van (naja, ik heb wel bijna een studie psychologie afgerond ;) maar daar houdt het wel mee op), maar dit klinkt mij wel het meest logische.

@ blup: ik snap je frustratie omtrend je zoon, maar de situatie is (nog) wel een andere dan die van TS.

6. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Zolang hij wel goed presteert kan hij inderdaad gewoon overgaan, dit heeft verder niks met zijn gedrag te maken ;).

Succes met wsns ben benieuwd wat eruit komt!

7. Sensea

Sensea Niet meer actief

klopt yukl@, maar waar ik op doel is dat school uiteindelijk gewoon precies doen waar ze zelf zin in hebben. en dat je uiteindelijk niks te vertellen hebt. iets wat mol ook al toegeeft als directeur zijnde. je hebt dan alleen als optie nog om hem van school te halen. (waar overigens een directeur ook niet altijd mee instemt) ik vind het heel frustrerend en eigenlijk heel kwalijk dat je als ouders niet de doorslagevende stem hebt over je eigen kind.

qua leerprestaties zou de zoon van ts inderdaad over kunnen gaan, alleen vind ik de volgorde van handelen alles behalve netjes. er stond nog een gesprek gepland en nu krijgen ze een brief.

8. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ah op die manier. Ik heb er natuurlijk nog geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat dit frustrerend is! Ik weet nog goed dat ik van mijn groep 8 leraar een havo advies kreeg (en dan als start mavo/havo) terwijl hij daar echt een flauwe reden voor had (ik scoorde enkel op begrijpend lezen niet goed, vanwege mijn lage woordenschat). Mijn moeder was woest! Gelukkig was mijn cito score heel goed waardoor de middelbare school mij wel gewoon op het havo/vwo heeft geplaatst. Maar als zij meer waarde hadden gehecht aan mijn leraar, was ik dus gewoon veel te laag ingeschat. En inderdaad, dan is het als ouder zijnde erg frustrerend dat je daar zo weinig invloed op hebt. Al kan ik me ook voorstellen dat er veel ouders zijn die hun kind wel te hoog of te laag inschatten.

9. mol81

mol81 Niet meer actief

Ik snap jouw (en andere ouders die in een soortgelijke situatie zitten) frustratie wel hoor. Wat je altijd voor ogen moet houden is dat een school het beste voor een kind wil. Als je dat niet meer gelooft of je hebt hier geen vertrouwen in, is het verstandig om een andere school te zoeken. Dit staat ouders vrij. Wij hebben wel een "concurrentiebeding". Ouders kunnen hun kind niet zomaar van onze school op een andere school in hetzelfde dorp plaatsen. Dit omdat sommige ouders 'shoppen'. Scholen hebben onderling altijd contact als een leerling vertrekt.

Bij TS is de situatie anders en ik hoop dat mijn antwoord je iets helpt.

10. aliekeleppink

aliekeleppink Fanatiek lid

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Over de laatste stem over de overgang.
    Ik werk zelf in het onderwijs en bij ons hebben toch echt ouders de laatste stem. Wij geven een heel dringend advies, maar bindend is het nooit. Wij zijn niet de opvoeders van het kind, maar 'alleen' maar de leerkrachten. Dus wij hebben er weinig zeggenschap over.
    Zo hebben wij wel eens kinderen in groep 3 gehad waarvan wij liever hadden dat het kind in groep 2 was gebleven (kind op leeftijdsgrens). Maar als dat de beslissing van de ouders is dan is dat zo.

11. Sensea

Sensea Niet meer actief

heb je ondertussen al een gesprek gehad ts? hoe is het verder gegaan?

Deel Deze Pagina