verstopping, wat te doen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door februari2012, 5 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Onze dochter van 5,5 maanden heeft sinds ze een fruit- en groentehapje krijgt, moeite met haar ontlasting. Ze perst en perst en moet al haar krachten geven en dan komt er een heel klein keuteltje. En dat gaat zo maar door. De keutels zijn net klei, je kunt het kneden.

Ik heb al eens een keer een klisma (microlax) moeten gebruiken, toen ze banaan had gegeten. Toen kreeg ze het er helemaal niet meer uit geperst. Nu geven we geen banaan meer, maar peer of kiwi. Dat laxeert zou je zeggen, maar nee hoor, ze blijft moeite houden met haar ontlasting.

Op "gewone" dagen, als ze er niet heel veel last van heeft, drinkt ze in totaal 800 cc melk, meer krijg ik er echt niet in. Op dagen dat het echt dwars zit in haar buikje, haalt ze net de 500 cc. Voor de hoeveelheid melk maakt het niet uit of ik wel of geen bijvoeding geef, ook zonder bijvoeding haalt ze max 800 cc.

Ik had gelezen dat olijfolie wel eens helpt, maar hoeveel en hoevaak mag je dat dan geven? En kan olijfolie geen kwaad? Wat zou ik nog meer kunnen doen om haar ontlasting zachter te maken?

Overigens is ze wel vrolijk, ze huilt ook niet vanwege buikpijn ofzo, ze huilt maar heel weinig. Maar door het slechte drinken en het harde persen merken we dat het haar toch niet lekker zit :(. Weet iemand wat ik nog meer zou kunnen doen? Want ik zie er nu wel een beetje tegenop als ze straks meer vaste voeding moet gaan eten, als het nu al zo gaat...

2. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier het zelfde met ons zoontje, Maar heeft dit ook al voor dat hij met de fruit en groente hap begon. Wij hebben nu van de kinderarts forlax junior gekregen eerst een tijdje een half zakje per dag gebruikt maar dit werkte nog niet genoeg poepte soms een hele week niet en wanneer hij wel poepte was het echt heel hard en huilde hij echt van de pijn. Nu op advies van de kinderarts een heel zakje per dag met tot nu toe nog geen goede resultaten ... Nog steeds veel buikpijn en wanneer hij weer poept weer harde ontlasting. Nu geven wij ook fruit met combinaties bijvoorbeeld 2 of 3 verschillende stuks fruit door elkaar heen. Wij kregen van het cb het advies om bijvoorbeeld door de fruit hap een beetje wat sap uit in een sinaasappel te persen gewoon er wat in knijpen paar druppels is al genoeg. Wij geven nu ook fruit hap met sinaasappel er door heen en zien op die dag dan wel wat meer resultaat en cb heeft als redmiddel nog een druppel olijfolie gezegd. Maar het blijft moeilijk hier ook.

3. JongetjeM

JongetjeM Bekend lid

28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Lijnzaadolie blijkt ook goed te helpen, maar ik weet inderdaad niet hoeveel een kleintje mag hebben, maar goed een scheutje lijkt me zeker geen kwaad kunnen. Ik deed ook nog wel een beetje 'j orange of appelsap door het fruit. Leek ook iets te helpen.

4. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ga naar de huisarts! En vraag om forlax, een kleintje hoort echt geen keutels te hebben.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Geef je rijstebloem?
    Geef je vers of potjes?

Rijstebloem kan enorm verstoppen, dus dan zou ik daar eerst mee stoppen.
    In diverse potjes zit ook rijstebloem, vers zou dan de uitkomst kunnen zijn.

6. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Onze dochter heeft sinds ze baby is al problemen met haar ontlasting. Wij deden standaard 10cc extra water in de fles en tussendoor water aanbieden. In elke fles een scheutje olijfolie en haar buik masseren/benen fietsen. Later begonnen met roosvicee laxo maar ook dit hielp niet voldoende. Later kregen we van de huisarts forlax en die heeft ze nu met 3,5 nog steeds elke dag nodig. Je hebt ook een drankje die kun je ook ophalen zonder recept maar ben even de naam ervan kwijt.

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier hebben we in de eerste maanden lactulose gebruikt. Maar hier waren er al problemen met de ontlasting voor de vaste voeding. Wij hoopten dat door het starten met de vaste voeding de problemen over zouden gaan, maar in eerste instantie werden ze erger, ontlasting gaf weer meer problemen.
    Maar geleidelijk aan, toen hij meer begon te wennen aan de bijvoeding, ging de ontlasting toch beter en met 6 maanden zijn we uiteindelijk met de lactulose gestopt.
    We hebben toen nog wel maanden opgelet met wat we hem gaven. Hij heeft bv. tot 1 jaar nooit banaan gehad, omdat hij dan een paar dagen niet kon poepen. Ook met rijst, rijstebloem en rijstwafels zijn we voorzichtig geweest. Rijstebloem gaf hier ook echt problemen. Rijst en rijstwafels gingen wel, maar met mate.

Ik heb hier het eerste jaar, na het stoppen van de lactulose, nog wel regelmatig een scheutje oliefolie door z'n warme maaltijd gedaan als hij even moeite had met de ontlasting, dit hielp vaak wel.
    Toen hij wat ouder was ook vers geperste sinaasappelsap of een sinaasappel door z'n fruithap.

Hier huilde hij ook nooit, alleen moest hij er erg veel moeite voor doen en vaak inderdaad maar 1 of 2 harde keuteltjes. Inmiddels poept hij nog steeds niet zonder dat je het doorhebt en hij poept eigenlijk alleen maar in de kinderstoel, maar het is nu wel normale zachte ontlasting.
    Als alle huis-tuin en keukenmiddeltjes (die je op die leeftijd mag gebruiken) niet helpen, zou ik inderdaad toch even langs de huisarts gaan.

8. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Ik geef vers fruit en groente uit een 4-maanden potje. Ik heb eens op het etiket van die potjes gekeken, maar er staat niet op dat er rijstebloem inzit, alleen groente en water.
    Rijstebloem geef ik ook niet in de fles, ik weet dat dat enorm kan verstoppen, dus dat krijgt ze niet.

Dank voor de tips allemaal. Gisteren en vanochtend heb ik een beetje sinaasappelsap door het fruit gedaan en vanochtend had ze een gewone poepluier! Ook doe ik nu een beetje olijfolie door de fles. Hopelijk overgroeit ze het!

9. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Ik heb zaterdag de voedingslijn van Icare gebeld met de vraag wat we hiermee aan moesten. De vrouw die ik aan de lijn had, vond het niet verontrustend, het kwam er in ieder geval uit, zei ze... Tja, zo kun je het ook bekijken, maar ik vind ook dat een kleintje geen keutels hoort te hebben. Als het met de gewone huis- tuin en keukenmiddeltjes niet overgaat, ga ik inderdaad maar eens naar de huisarts.

10. BVS

BVS Bekend lid

28 nov 2014
    797
    0
    0
    V
    Roomboter.
    Mn dochter had echt obstipatie, het was niet eens kneedbaar meer. Na 6 dagen roomboter kon ze weer goed poepen. Waseen tip van de osteopaat. In roomboter zitten vetten die goed zijn voor de darmen waardoor ze goed poepen

11. Veera

Veera Niet meer actief

Dat was hier ook, ging vanzelf over toen haar darmpjes gewend waren

12. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Deed je dat door de groente heen? En hoeveel gaf je dan? Vind het wel een goed idee, voor mijn gevoel beter dan olijfolie.

Deel Deze Pagina