Zl (2½) heeft de laatste weken wat moeite met zijn slaappatroon. Normaal gesproken ligt hij rond 19.30 in bed. Op drukke dagen vaak al om 19.00. Hij slaapt sinds ong. een half jaar vrijwel altijd de nacht door en wordt dan 's ochtends rond 8.00 wakker. Hij gaat er dan rond 13.00 weer in en slaapt ong. 1½ uur, een enkele keer iets langer. Alleen de laatste weken is dit heel anders en als ik hem zo zie, niet in de goede manier. Hij gaat er nog steeds rond 19.30 in, slaapt de nacht iets minder vaak door nu (maar dat zijn we gewend), maar wordt steeds tussen 5.00 en 6.00 wakker. Hem dan weer terug leggen werkt niet, hij is dan echt klaar wakker en hyper actief. Doordat hij zo vroeg wakker is, stort hij tegen 11.30 al weer in. Om 12.15 ligt hij vaak al te slapen en slaapt dan dik 2 uur, soms zelfs 3 uur. De avond valt hij soms wat later in slaap, maar duurt nooit lang. We hebben al geprobeerd om hem 's middags niet te laten slapen, maar hij valt dan op de bank in slaap tegen 14.00. Hem tussen de middag eerder wakker maken werkt ook niet, hij is dan nadat we hem wakker maken alleen maar aan het huilen en heeft een rampzalig humeur. Nu heeft hij ook 2 nachten in het ziekenhuis gelegen waardoor hij de dagen erna veel sliep overdag, maar de ochtenden ook gewoon nog laat wakker werd. Heb dus niet het idee dat het daar aan ligt. Het breekt mij nu ook vooral op dat hij steeds zo vroeg wakker is. Hierdoor is mijn humeur ook niet al te best en dat in combo met de vermoeidheid botsen we nogal waardoor er geen gezellig sfeertje hangt. Heeft iemand nog tips om hem weer in zijn gewone ritme te krijgen?
Ik kan je verhaal niet echt linken aan je titel? Waarom is de nieuwe slaapritme niet goed voor je zoontje? hij slaapt s ochtends een uur korter, en overdag een uur langer, dus pakt net zoveel slaap. Dat hij eerder wakker wordt, kan ook met de tijd van het jaar te maken hebben. Het is nu gewoon heel vroeg licht, dus de dag begint eerder. Ik neem aan dat je zoontje nog geen klok leest? Maar de biologische klok stelt zich in op licht en donker. mijn kinderen worden nu ook eerder wakker, ook al hebben we rolluiken.
Volgens mij komt het ritme voornamelijk niet ten goede van jou geloof niet dat je zoontje er veel last van heeft als ik het lees. Het is zeker slopend maar dit zijn meestal echt fases en het kan best zijn dat hij volgende week weer gewoon tot 7.00 uur slaapt. Kamer verduisteren kan schelen. Maar hier zijn ze ook altijd tussen 6.00 en 6.30 wakker. Op tijd naar bed gaan en lekker even bijtanken als hij slaapt overdag!
nou hij is op de leeftijd waarin de middag slaap gaat rommelen. probeer eens te kijken of je hem wakker kunt houden overdag en vroeger in bed te stoppen. is hij al zindelijk? mijn zoontje als hij vroeg wakker werd kwam omdat hij plaste. volle blaaas maakt het kind wakker. misschien is het tijd om met zindelijkheid te beginnen?
Mijn zoontje heeft dit ook gehad en het duurde echt een paar maanden maar dat ging vanzelf weer voorbij.. dus hier gewoon een fase. Eerst ook vanalles geprobeerd maar niks hielp echt. Het is wel vermoeiend dus zou proberen zelf ook gewoon op tijd te gaan slapen zodat je wat meer uitgerust bent.