Knippen linkshandig

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Tamaraliza, 26 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tamaraliza

Tamaraliza Niet meer actief

Hoi meiden,

Mijn dochter doet praktisch alles met links; eten, kleuren... En ze wil dus ook knippen, met links. Ik heb geen goede schaar in huis. Ik wil morgen even kijken voor een kinderschaar, maar dan wel voor linkshandig. Verkopen ze die gewoon overal?
    Eigenlijk wil ik een schaar met kniphulp ( zo 1 met 4 ogen ), aangezien ze motorisch niet zo sterk is. Maar heb je die ook voor linkshandig?
    Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Liefs Tamara

2. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Misschien eerst even proberen via de kantoorboekhandel. Anders kun je het proberen om via een schoolleverancier te bestellen zoals Heutink en Alberts-onderwijs. Daar kun je ook als particulier bestellen.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoon is ook linkshandig maar kan met een gewone peuterschaar prima knippen. Deze zijn namelijk 'onzijdig'

Niet goed kunnen knippen met 3 jaar is heel gewoon, ik zou niet gelijk naar allemaal hulpmiddelen grijpen.

4. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Mijn dochter is ook linkshandig. Ze heeft een linkshandige schaar, gekocht bij de bruna, maar daar zijn haar handjes eigenlijk nog te klein voor. Dus geef ik vaak een gewone peuterschaar. Gaat prima.

5. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Leer haar gewoon meteen met een gewone schaar knippen. Ik ben heel erg linkshandig, knip dus ook links maar kan echt niet knippen met een linkshandigen schaar, ondingen vind ik het.

Vroeger op school waren er altijd wel een paar scharen voor linkshandigen maar die weigerden wij linkspootjes te gebruiken: waren botte scharen met stompe punten terwijl de gewone scharen scherp waren, vonden we een beetje beledigend.

Gewone peuterscharen zijn niet onzijdig btw, scharen kunnen niet onzijdig zijn, de bladen van een linkshandige schaar zitten precies omgekeerd tov een rechtshandige schaar. Dan kun je beter zien waar je knipt, maar bij mij slaat het papier dubbel als ik ermee probeer te knippen: geen succes dus.

6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Onze dochter knipt ook linkshandig en doet dat met een gewone peuterschaar. Gaat heel goed.

7. Tamaraliza

Bedankt voor de reacties! Ik heb vandaag bij Intertoys een kinderschaar gekocht, zo 1 voor alleen papier. Morgen maar eens kijken wat ze ermee kan :)

8. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

precies dezelfde ervaring met die scharen! gewone rechtshandige schaar en dochter ook.

9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    als ze eenmaal een beetje kan knippen met links, als ze een jaar of 5 is ofzo, zou ik ook met haar oefenen om met rechts te knippen.

Als ze dan bij een ander kindje gaat spelen en knutselen kan ze in ieder geval meedoen. Veel mensen hebben geen schaar voor links handigen en ze piest dan altijd naast de pot.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Kijk eens goed naar een peuterschaar dan zul je zien dat er geen verschil in de bladen zit :D

11. tuc

tuc Niet meer actief

hmm, hier dan de verkeerde peuterscharen gehad denk ik, want elke keer klapte het papier dubbel (een frustratie dat deze linkshandige mama goed herkende:D) dus hier een linkshandige schaar gekocht. Overigens kon ze toen ook nog niet geweldig knippen maar dat verbeterde snel

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, dit klopt wel... dit zijn die 'onzijdige' scharen. Het is heel belangrijk om heel recht te knippen. Eigenlijk leren ze hierdoor juist heel goed knippen.

13. tuc

tuc Niet meer actief

o oke...dan heeft zij ook het geduld van haar moeder denk ik:):D

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

hihihi.. ik vind het ook ondingen maar ze hebben het beide wel heel goed en heel vroeg goed geleerd... dus toch nuttig!:D

15. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

maakt niet uit met een rechtse schaar links knippen gaat prima (beter dan met die linkshandige ondingen)
    En ik kan veel links en rechts maar knippen dus echt niet, schrijven wel.

16. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Ik ga toch nog eens even alle scharen bekijken straks, rechtshandig, linkshandig, onzijdig... En dan zet ik haar vanmiddag aan het knippen!

17. Tamaraliza

We gaan vanmiddag even knutselen, dis ben benieuwd hoe het gaat met hasr nieuwe (onzijdige) schaar.

18. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Onzijdig bestaat volgens mij niet. Je kunt maar op twee manieren de bladen aan elkaar bevestigen. De peuterschaar is gewoon rechtshandig. Misschien kan iemand me het onzijdige principe uitleggen?

19. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik ben links, maar ik heb nooit van die linkshandige toestanden gehad. Gewoon een schaar met 2 dezelfde 'bladen' is prima hoor.

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

daarvan zijn de bladen precies hetzelfde en is er eigenlijk geen snijvlak. Dat maakt knippen ook moeilijk maar wel heel veilig en kan met beide handen.

Deel Deze Pagina